Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

1 uur geleden, van der Honing zei:

Beste gedupeerden. U kunt u hier nog 1000 keer uw boosheid over de koppeling neerschrijven en aan NKC vragen of zij actie richting Fiat willen ondernemen, maar dat is verspilde moeite. U lucht er alleen uw hart mee.

Hoe lang is het nu al geleden dat dit item hier voor de 1e keer is aangekaart.

U zult zich toch met z'n allen bij elkaar moeten pakken, juridische bijstand nemen, of publiciteit op TV zoeken bij een consumentenprogramma die bereid is deze zaak op te pakken. Eventueel een landelijke krant vragen hier een groot artikel aan te besteden.

Doet u dit niet met z'n allen dan wordt het niks en kunt u hier alleen therapeutisch uw verhaal kwijt.

Wie van u neemt het voortouw en trekt de kar?

Mee eens.

Een paar jaar terug is er al op gewezen welke wegen er bewandeld kunnen worden om actie te kunnen ondernemen. Tot nu toe heb ik nog geen post gezien van iemand die deze stappen heeft gezet of wil zetten. En mocht er een groep zijn die de publiciteit zoekt, denkt dan als groep goed na wat je wilt bereiken. Publiciteit kan ook leiden tot waardemindering van je camper die mogelijk groter is dan de kosten van een nieuwe plaat, wat mogelijk ook consequenties heeft voor niet-gedupeerden en wil je dit? 

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, van der Honing zei:

Beste gedupeerden. U kunt u hier nog 1000 keer uw boosheid over de koppeling neerschrijven en aan NKC vragen of zij actie richting Fiat willen ondernemen, maar dat is verspilde moeite. U lucht er alleen uw hart mee.

Hoe lang is het nu al geleden dat dit item hier voor de 1e keer is aangekaart.

U zult zich toch met z'n allen bij elkaar moeten pakken, juridische bijstand nemen, of publiciteit op TV zoeken bij een consumentenprogramma die bereid is deze zaak op te pakken. Eventueel een landelijke krant vragen hier een groot artikel aan te besteden.

Doet u dit niet met z'n allen dan wordt het niks en kunt u hier alleen therapeutisch uw verhaal kwijt.

Wie van u neemt het voortouw en trekt de kar?

Zeer mee eens. Ik begrijp best ieders frustratie, maar het heeft geen enkele zin. Zeker wanneer ik hier van dezelfde gedupeerde voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal hoor!

Link naar reactie
Share on other sites

@HymerBoyen @Adriatik helemaal mee eens, maar dat Pierre schrijft dat je als gedupeerde rekening moet houden met mensen die niet gedupeerd zijn I.v.m. Mogelijke waardevermindering is natuurlijk onzin. Ten eerste denk ik dat de waardevermindering toch al aanwezig is voor dit soort campers met deze versnellingsbak en zou je die alleen weg kunnen nemen door de juiste koppelingsplaten te laten plaatsen, en ten tweede als je berichten hierover niet wil lezen moet je uitzetten dat je op de hoogte gehouden wilt worden van reacties op dit topic. Gelukkig heb ik mede door al deze reacties geen camper gekocht op fiat basis en vind ik het schandalig dat fiat hier mee wegkomt. Maar je zegt in Groningen toch ook niet tegen de mensen met aardbevingschade, niet klagen anders word andermans huis ook minder waard.

Link naar reactie
Share on other sites

36 minuten geleden, Ferdie zei:

Waardevermindering is niet zo moeilijk. Trek van het bedrag dat je normaal gesproken krijgt €2.000 af. Dat is het en voor mensen die een Sachskoppelingsplaat hebben laten plaatsen is er geen waardevermindering meer. 

Ben ik het niet mee eens. Waardevermindering heeft ook te maken met de betrouwbaarheid van het merk. Er zullen gerust meer mensen zijn die na het lezen van de ellende van deze gedupeerden, besloten hebben om geen fiat te kopen, en terecht. Minder vraag is lagere prijs. Als fiat dit probleem op deze manier negeert, doen ze dat straks dan ook niet met andere problemen?

Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-7-2023 om 13:06, Cor1961 zei:

 Gelukkig heb ik mede door al deze reacties geen camper gekocht op fiat basis 

Wat een kul, als je zegt geen Fiat automaat kan ik dat begrijpen. Ik heb een Fiat met schakelbak heb daar geen problemen mee, ik zou nooit een automaat overwegen/kopen. Als je alle merken gaat uitsluiten waar wel eens problemen mee zijn dan blijft er niet veel over

Link naar reactie
Share on other sites

Google maar eens op andere merken alsof die geen problemen hebben zowel motorisch en schakelbak als met de camper opbouw. Mercedes kan er bijvoorbeeld ook wat van. Afgezien van het motorische gedeelte is dat inherent aan de manier waarop de huidige campers in elkaar worden gezet. Daar zijn ook veel verhalen over te lezen. Overigens zijn de Fiat campers snel verkocht. 

Link naar reactie
Share on other sites

46 minuten geleden, Ferdie zei:

Google maar eens op andere merken alsof die geen problemen hebben zowel motorisch en schakelbak als met de camper opbouw. Mercedes kan er bijvoorbeeld ook wat van. Afgezien van het motorische gedeelte is dat inherent aan de manier waarop de huidige campers in elkaar worden gezet. Daar zijn ook veel verhalen over te lezen. Overigens zijn de Fiat campers snel verkocht. 

Er moet natuurlijk wel verschil worden gemaakt tussen het onderstel en de opbouw. Adria, Knaus of Hymer of welk merk dan ook kunnen er niets aan doen dat fiat troep verkoopt.

@FJC48Het gaat natuurlijk niet alleen om de automaat van fiat maar vooral om de afhandeling van de problemen. Het is waar dat bijna elk merk wel eens een gebrek vertoond maar als dit door de fabrikant netjes word opgelost is het lang niet zo erg dan mensen en het probleem te negeren. Hier zou een degelijke terugroep aktie op zijn plaats zijn geweest. Vraag me trouwens af hoe het bij de camperverhuur is gegaan. Zijn deze dealers wel goed geholpen of hebben ze de campers zo snel mogelijk doorverkocht?… aan particulieren natuurlijk…
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb met mijn comfort matic bak 2017 een klacht met de sensor in de robot. 
Bij het starten kregen we de melding dat er een storing is met de versnellingsbak en dat deze in een garage nagekeken moet worden. Telkens geprobeerd melding bleef en schakelen lukt niet. Dus daar stonden we in Alta.  N 4 uur kwam de sleepdienst. Toen gestart om erop gesleept te worden en de melding was weg. Doorrijden en bij het starten kwam de melding niet terug. Het uitlezen gaf aan dat er een storing is met de sensor. Na 4 maanden gebeurde hetzelfde. 
Heeft iemand ervaring met deze storing?

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Flevo13 zei:

Ik heb met mijn comfort matic bak 2017 een klacht met de sensor in de robot. 
Bij het starten kregen we de melding dat er een storing is met de versnellingsbak en dat deze in een garage nagekeken moet worden. Telkens geprobeerd melding bleef en schakelen lukt niet. Dus daar stonden we in Alta.  N 4 uur kwam de sleepdienst. Toen gestart om erop gesleept te worden en de melding was weg. Doorrijden en bij het starten kwam de melding niet terug. Het uitlezen gaf aan dat er een storing is met de sensor. Na 4 maanden gebeurde hetzelfde. 
Heeft iemand ervaring met deze storing?

Als je de 25 pagina’s hiervoor leest kom je meer te weten….

  • Haha 1
Link naar reactie
Share on other sites

18 minuten geleden, Cor1961 zei:

Als je de 25 pagina’s hiervoor leest kom je meer te weten….

Flevo 13 haakt op het hier aangekaarte  probleem in met een nieuw item over de versnellingsbak van Fiat en vraagt of er camperaars zijn met dat (nieuwe )sensor) probleem. De 26 paginas hiervoor helpen hem niet. Ben benieuwd of ook hier reacties op komen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Flevo13 zei:

Ik heb met mijn comfort matic bak 2017 een klacht met de sensor in de robot. 
Bij het starten kregen we de melding dat er een storing is met de versnellingsbak en dat deze in een garage nagekeken moet worden. Telkens geprobeerd melding bleef en schakelen lukt niet. Dus daar stonden we in Alta.  N 4 uur kwam de sleepdienst. Toen gestart om erop gesleept te worden en de melding was weg. Doorrijden en bij het starten kwam de melding niet terug. Het uitlezen gaf aan dat er een storing is met de sensor. Na 4 maanden gebeurde hetzelfde. 
Heeft iemand ervaring met deze storing?


Inderdaad ook precies hetzelfde gehad. Kon wel rijden, maar schakelde niet meer. Soms weer en wel en dan weer niet. Storing in het meten van de snelheid. Oplossing, snelheidssensor, kabel en stekker laten vervangen en polen van de contrastekker gereinigd. Alles samen laten doen zonder verder te onderzoeken wie van de drie de schuldige was omdat het arbeidsloon wegens de moeilijk bereikbare plek veruit het meeste kostte.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Heren ,  

Fiat slaat hier de plank natuurlijk volledig mis dat voorop gesteld !

En toch ondanks deze verhalen die ik gelezen heb , en met verdere research op het net , enz enz ...heb ik vorige week mijn droomcamper gekocht .

Jawel een Ducato 2.3mj 150pk  met een comfort-matic bak uit het verschrikkelijke jaar 2017 35000km op de teller.

(1e eigenaar en history bekend)

Eigenaar gaf aan nooit problemen hebben te gehad mbt de bak/schakelen.

Ik ga zelf per direct de koppeling laten vervangen naar een Sachs en olie vervangen.

Ik ga dan zo goed mogelijk en als het kan volgens de voorschriften met het schakelen om (in vrij zetten , hilknop gebruiken, links instappen , handmatig schakelen in hooggebergte enz enz )

En ook gaat er een reserve remlichtschakelaar mee op reis.

En dan denk ik dat het allemaal wel los zal lopen ....ja er kan zeker altijd iets kapot gaan mbt tot deze bak en ja deze is kwetsbaarder als een handbak of ZF automaat.

(pomp , bedieningscilinder enz enz) en ja het zal wel een keer voorkomen dat de bak even de weg kwijt is en dat we even moeten resetten/accu los / contact aan/uit of whatever !

Ik denk dat het in veel gevallen ook met het gebruik ervan te maken heeft !

Tevens zou ik ook wel eens wat meer positievere verhalen willen horen mbt tot deze motor/bak of zijn die echt maar dun gezaaid !

Dus mijn inziens ...Ja +/- € 2000,- is veel geld voor het vervangen van de koppeling maar daar laat ik deze camper niet op staan !

Problemen en storingen zullen er altijd zijn en zeker in de huidige autotechniek !

En geloof me dit wordt nog erger......ontwikkeling ,te weinig technici ,onderbezetting ,monopoly merken enz enz

 

Is ook een reden waarom ik vorig jaar na ruim 30 jaar gestopt ben als automonteur , ik heb gekozen vroeger om iets met mijn handen te maken en niet alleen te vervangen en zeker niet gekozen voor Elektricien/Hoogvoltmonteur !

 

Freek

(Sorry voor mijn soms verkeerde spelling en zinsopbouw)

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

De onze met Comfort Matic en 3 ltr. motor rijdt al 77.000 probleemloos. Bij onze Rapido integraal van 2010 gaat óók via de zij-ingang de electronica hoorbaar aan het werk.

Verder rijd ik rustig, zet bij verkeerslichten in Neutraal en uiteraard ook bij file stilstand in Neutraal. Hitte zal de LUK koppelingsplaat zeker geen goed doen. 

Ik denk er zelfs niet over om preventief te vervangen door een Sachs koppelingsplaat.

Conclusie: uitermate tevreden 

 

aangepast door Arie54
aanvulling
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik sluit hier graag bij aan. Knaus camper Sun TI 650 meg. Fiat motor. Fijne camper. Bouwjaar 2018 29.000 km gereden. Geen problemen gehad met de semi automaat (LUK koppelingsplaat). Er is altijd wel iets te verbeteren aan een camper voor welk merk opbouw en motor je ook kiest, maar laat het vooral de pret niet bederven. Een camper is een prachtig vakantie en kampeermiddel! 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Pierre zei:

Interessant is ook de occasion markt voor de ( semi) automaat. Je vindt er  zelfs Ducato's ( ook bestel uitvoeringen etc) met meer dan 400.000km op de teller waaronder ook de 2017 versie.

Het is gewoon fantastisch, ik zou niets liever willen dan een FIAT met verrotte koppelingsplaten…of zijn die al vervangen bij 400.000 km ???? hahaha….

Link naar reactie
Share on other sites

Ik kocht vorig jaar een occasion Knaus SKY I 700 LX integrale camper met Fiat Ducato 2.3 Multijet 180 PK. Datum 1e afgifte in Nederland 7 augustus 2019. Op het COC papier lees ik 'erteilten Genehmigung' 20.08.2018 dus wie weet dat ook onze comfort-matic bak in de 'gevarenzone' zit. Weet iemand daar een zinnig woord over te zeggen? Is 20.08.2018 laat genoeg om er vanuit te gaan dat het koppelingprobleem inmiddels was opgelost?

Inderdaad is de automatische schakeling 5e/6e versnelling een drama. In een hellinkje schakelt hij terug naar de 5, bedenkt zich en gaat weer naar de 6, oh nee... toch maar naar de 5 en dan weer naar de 6. Enz. Ik heb me aangeleerd na automatische terugschakeling  direct een tik naar links te geven zodat hij in de 5 blijft zitten. Eenmaal de heuvel op zien we wel verder. Ook in andere situaties prefereer ik vaker handmatige bediening want met minder dan 1500 toeren voelt het niet lekker meer aan.  

Dus nogmaals: ben ik met 20.08.2018 uit de 'gevarenzone'?

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

De comfort-matic bak tot en met 2017 geeft de meeste storingen. Dat wil niet zeggen dat alle campers met een comfort-matic bak vanaf 2018 helemaal gevrijwaard zijn van storingen. Echter komt dit veel minder vaak voor. Dat is ook de conclusie van de NKC. Indien bij mij de comfort-matic bak de berg oprijdt schakelt deze niet heen en weer (van de 5e naar de 6e en terug enz.) indien de uphill niet wordt gebruikt en ik boven de 1500 toeren blijf rijden. Gebruik je de uphill wel dan heeft de comfort-matic bak de neiging vaker heen en weer te willen schakelen. Bergop is dat laatste vind ik het beste dan kom je niet beneden de 1500 toeren. Denk er ook eens over na de versnellingsbak olie te verversen. Volgens het instructieboekje moet dat eens in de 4 jaar. Niet elke garagehouder is daar voorstander van overigens. Dit heeft weer andere nadelen zoals het schoonspoelen van de bak. Dit dient nauwkeurig te gebeuren om weer geen andere storingen te krijgen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ferdie, hartelijk voor je reactie. De uphill gebruik ik zelden of nooit. Ik vind het maar niks. Ik bepaal in principe liever zelf wanneer er geschakeld moet worden. De comfort-matic bak is aan mij dan ook eigenlijk niet besteed. Ik had net zolief een schakelbak gehad. Maar ik had niks te willen want de automaat zat er nu eenmaal in. 

>> indien de uphill niet wordt gebruikt en ik boven de 1500 toeren blijf rijden. <<
Als ik op automaat rijd, bepaalt niet ik maar het hellingspercentage of ik boven of onder de 1500 toeren kom. Komt het 1500 toerental in zicht, ga ik al snel over op handbediening. Ik begrijp uit voorgaande berichten dat ik op die manier de koppelingsplaat ontlast?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...