Het zou pas een verhoging van 100% zijn als men ook het hele jaar het 25% tarief zou betalen maar aangezien men de camper vaak schorst word het 25% tarief al niet gehaald, dus sta niet raar te kijken als het tarief nog verder omhoog gaat.
Apk2 bij voertuigen met leeg gewicht tot 3500 kg , maar APK boven max gewicht boven 3500kg elk jaar . Dus camper met max boven 3500kg elk jaar APK , maar leeg gewicht beneden 3500kg wel APK 2.
APK2 ben ik het helemaal mee eens, heb ook niet anders beweerd. Maar gewicht boven de 3500kg ben je al APK plichtig na 1 jaar, waarom kreeg ik anders een melding van de RDW dat ik mijn camper APK (2) moest laten keuren?
Nogmaals , wat jij nu aangeeft gaat over welke voertuigen door welke keuringsinstantie gekeurd mogen worden en niet over welk voertuig wanneer keuringsplichtig is. Dit staat bij artikel 4 keuringsplichtige voertuigen en dit wat jij aangeeft is artikel2 keuringsbevoegdheid.
Hier het vervolg van het artikel.
Zoals te lezen is word er onderscheid gemaakt tussen voertuigen die zwaarder zijn dan 3500kg en voertuigen die dat niet zijn.
De keuringsplicht geldt niet voor motorrijtuigen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg:
met een verbrandingsmotor die wordt gevoed door al dan niet tot vloeistof verdicht gas of diesel zolang als sinds de datum van eerste toelating van het motorrijtuig nog geen drie jaar voorbij is;
Anders dan de motorrijtuigen als bedoeld in onderdeel a, als sinds de datum van eerste toelating van het motorrijtuig nog geen vier jaar voorbij is.
Ook van de site van de RDW:
Keuringsplichtige voertuigen:
Voor de volgende groepen voertuigen geldt de keuringsplicht 1 jaar na de datum van eerste toelating:
motorrijtuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. Dit geldt niet voor een landbouw- of bosbouwtrekker
aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg
taxi’s en OV-auto’s
ambulances
Mijn camper heeft vorig jaar (2 jaar oud) APK keuring gehad na melding van RDW, Max 4250kg.
Als je naar de website ovi.rdw.nl gaat en je typt je kenteken in kan je bij verval datum kijken wanneer je camper weer APK gekeurd moet worden. Indien hij een maximum toelaatbaar gewicht heeft van meer dan 3500kg moet hij al na 1 jaar en daarna elk jaar APK gekeurd worden. Echter om te bepalen welke keuringsinstantie de camper APK mag keuren word bij voertuigen op personenwagen kenteken van het massa ledig voertuig uitgegaan en valt hij onder de APK2.
Keuringsplichtige voertuigen:
Voor de volgende groepen voertuigen geldt de keuringsplicht 1 jaar na de datum van eerste toelating:
motorrijtuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. Dit geldt niet voor een landbouw- of bosbouwtrekker
aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg
taxi’s en OV-auto’s
ambulances
Bron: RDW
Ja, je moet aangeven in welke euro klasse je camper valt met bewijs ervan. Je had hem ook van tevoren kunnen bestellen en automatisch van je rekening kunnen laten afschrijven, krijg je nog korting ook. Kan je alles rustig thuis doen..
Dan zou je het onderhoud, stallingskosten, wegenbelasting, verzekering, dieselkosten en staangeld ook mee moeten rekenen. Maar daar gaat het hier niet over, er werd gesuggereerd dat een camper een goede belegging is en met een fictief rendement van 3,6% over 5 jaar kan je niet van een goed rendement spreken.