Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

2 uren geleden, Kees_S zei:

En het is niet simpel "klemmetjes" vervangen. Het is een dure koppelingsplaat vervanging. In de garantieperiode geeft Fiat toestemming voor vervanging door dezelfde inferieure plaat van hen. Die gaat dan buiten de garantieperiode weer stuk en dan ben jij alsnog de klos. En alle ellende van stilvallen ergens op vakantie, met slepen enzovoorts heb je dan twee keer voor je kiezen. Dus betere eieren voor je geld kiezen en Fiats garantievervanging niet accepteren en zelf op eigen kosten de Sachs plaat laten monteren.

En indien iedereen die hiervan de dupe is nu eens persoonlijk een brief schrijft aan de juridische ledenservice van de NKC, zouden ze dan niet wakker worden en een collectieve actie beginnen tegen Fiat?
Of heeft de NKC zoveel sponsorbelangen bij Fiat dat deze heilig verklaard zijn en alle leden in de kou moeten blijven staan?

 

Hallo Kees, bedankt voor je antwoord. We gaan ons beraden, wat we gaan doen. Er bestaat ook iets van een te verwachten levensduur. Vorige camper met fiat motor was 20 jaar oud en nooit geen problemen mee gehad .  Hij rijdt nu nog rond. 

Wordt vervolgd 

Link naar reactie
Share on other sites

Update 19.6.23

De versnellingsbak is gedemonteerd en toen bleek dat er in onze Comfort-Matic ook een LUK koppelingsplaat was gemonteerd waarbij er enkele kunststof busjes waren afgebroken waardoor de storingen veroorzaakt werden. (zie foto’s)

Er is een nieuwe Sachs koppelingset gemonteerd. Tijdens het ontluchten,  “inleren”en afstellen van de koppeling bleek de vrije slag onvoldoende te zijn, waarna uiteindelijk de bovenste koppelingcilinder (actuator) vernieuwd moest worden. Ondanks tegemoetkoming van onderzoekkosten door Iveco Schouten Doetinchem is dit een erg dure reparatie geweest dankzij een door Fiat van fabriekswege gemonteerde inferieure koppelingsplaat voorzien van kunststof busjes.

Hopelijk zijn we nu voor jaren verlost van dit soort problemen.

Ik wacht de reactie van Fiat Nederland af mbt een coulanceregeling.

20230602_133642.jpg

20230602_133714.jpg

20230602_134008.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Ook wij gestrand in Spanje met de melding 'versnellingsbak niet beschikbaar'. Helaas heeft de garage opnieuw een Luk koppelingsplaat geplaatst. Mogen we er vanuit gaan dat deze inmiddels verbeterd en steviger is dan de Luk plaat waar voor al deze gevallen de pech is ontstaan?

art. nummer: 626 3033 33

Link naar reactie
Share on other sites

Wat ik mij mbt tot de Luk koppelingsplaten wel afvraag waarom de één storingen krijgt en de ander niet. Daarbij doemen de volgende vragen op.

1. Wordt in heuvelachtig terrein of bergachtig gebied de UP wel gebruikt of wordt er handmatig geschakeld? 
2 Is er sprake van overbelading, meer dan 3,5 ton? 
3. Wordt de olie in de versnellingsbak op tijd ververst, (om de 4 jaar zoals voorgeschreven)? 
4. Wordt er gereden op zwaar terrein, anders dan verhard? 
 

Misschien dat een aantal van de gedupeerden hier antwoord op kan geven!?

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Ferdie zei:

Ja, de plasticonderdelen zijn vanaf 2018 vervangen door andere zegt men. Ik weet natuurlijk niet welke productiedatum jullie Luk heeft. 

 

Wie zegt dat. Onlangs nog iemand gesproken die voor de 2e keer binnen een jaar de klos was met de door Fiat vervangen (un)LUK(kie) plaat.
 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Ferdie zei:

Wat ik mij mbt tot de LUK koppelingsplaten wel afvraag waarom de één storingen krijgt en de ander niet. Daarbij doemen de volgende vragen op.

1. Wordt in heuvelachtig terrein of bergachtig gebied de UP wel gebruikt of wordt er handmatig geschakeld? 
2 Is er sprake van overbelading, meer dan 3,5 ton? 
3. Wordt de olie in de versnellingsbak op tijd ververst, (om de 4 jaar zoals voorgeschreven)? 
4. Wordt er gereden op zwaar terrein, anders dan verhard? 
 

 

1. De UP gebruiken belast de koppelingsplaat nog meer. Waarom zou je dat dan doen? Ik gebruik die alleen bij een afdaling en rijd nooit handmatig.
2. Er zijn campers op basis van Fiat Ducato die veel zwaarder mogen zijn dan 3.500 kg, zoals die van ons die op 4.000 kg staat en nog naar 4.400 kg kan indien ik andere wielen plaats. Dat mag dus geen rol spelen.
3. De meeste platen gaan veeeeeeeeeeel eerder stuk.
4. Nee, het is geen 4x4 dus dat laten wij uit ons hoofd.
 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, HymerBoy zei:

iedereen krijgt er vroeg of laat problemen mee, enige oplossing sachs plaat, al 100x aangegeven.....


Ja, maar de FIAT coulance/garantie staat dat niet toe. Die betaal je dus altijd 100% uit eigen zak en dat is een fors bedrag in de richting van de 2K.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-6-2023 om 17:13, Ferdie zei:

Ja, de plasticonderdelen zijn vanaf 2018 vervangen door andere zegt men. Ik weet natuurlijk niet welke productiedatum jullie Luk heeft. 

Dat geeft moed! Hij is pas geplaatst dus ga ik er vanuit dat hij geen 5 jaar oud is

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Ferdie zei:

Het navolgende dus niet vergeten om verwarring te voorkomen. En dat iedereen vroeg of laat er problemen mee krijgt is dus niet waar. Hier heeft de NKC onderzoek naar gedaan. Staat ook op dit forum. 
 

https://www.campertravels.nl/wp-content/uploads/2015/03/handleiding-comfort-matic.pdf


En waar is dat onderzoek van de NKC dan?
Via de bovenstaande link vind ik alleen een gebruikershandleiding van Fiat die verder niets toevoegt voor het oplossen van dit probleem.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Kees S., 

 

Ik heb de brief van de NKC opgezocht. De brief is gedateerd op 23-04-2021.

 

Geachte heer, 

 

Vriendelijk dank voor uw bericht over de comfort-matic.

 

Naast de berichten op ons forum zijn ook via andere wegen meldingen van dit probleem bij ons binnengekomen. Vanwege de ernst en mogelijk grote omvang van het probleem hebben we verschillende onderzoeken gedaan. In onderstaand schrijven kunt u lezen wat er tot nu toe is geconstateerd en geadviseerd. Het is een verzameling van eerder verstuurde berichten.

 

Er leken relatief veel meldingen te zijn van campers die rond 2017 zijn geproduceerd waar een probleem wordt gemeld met de koppelingsplaten.
Helaas hebben we niet helder kunnen krijgen hoeveel campers precies deze problemen hebben en hoeveel er eventueel nog kans lopen deze te krijgen. Het is in ieder geval zeker niet zo dat alle campers uit die tijd problemen hebben.
Wij hebben op het forum gevraagd om het aan ons te melden als mensen problemen hebben met de versnelling. Met die informatie zijn wij in gesprek geweest met Fiat. Zij toonden zich geïnteresseerd en concludeerden dat het eigenlijk alleen met campers optreedt, niet of nauwelijks met andere Fiat Ducato's. Keiharde oorzaken waren nog niet aan te wijzen.
Problemen werden soms vooraf aangekondigd door meldingen als "kan geen verbinding maken met de versnelling" en waarbij de versnelling niet meer werkte of slechts in het noodprogramma met een max. snelheid van 30/40 km.
In verschillende gevallen bleek aantoonbaar schade aan de koppelingsplaat waarbij kunststof delen (witte veerhouders) deels waren afgebroken. De losse stukjes verstoren de goede werking. Het is echter nooit duidelijk geworden of dat de oorzaak of het gevolg van een probleem was.
Soms gaat het na een dag weer even goed maar het komt dan toch weer terug.
Het kan ook zijn dat er geen echt defect is en eenmaal opnieuw inleren van de koppeling door de garage de problemen met de meldingen oplost.

Inmiddels hebben we totaal zo'n 50 meldingen ontvangen. Daarvan bleek globaal 50% andere problemen te hebben gehad dan de bewuste koppelingsplaat. Eén kwart had aantoonbaar schade aan de kunststof nokjes op de koppelingsplaat. Bij het andere kwart speelde dat vermoedelijk ook, maar dat kon niet aangetoond worden.

De NKC zocht antwoorden op de vragen: "Hoeveel campers hebben deze problemen", "Hoeveel campers lopen potentieel risico op deze problemen", wat is de beste aanpak voor reparatie en wat voor preventie"

Vreemd genoeg vonden we in andere landen nauwelijks meldingen over dit onderwerp. Het was niet duidelijk of de ons bekende aantallen het topje van de ijsberg vormden of het merendeel van de defecte campers ons al bekend was.
Ook na overleg met diverse gebruikers, garagebedrijven, camperdealers en Fiat FCA zijn er geen 100% eenduidige antwoorden gevonden.


Wat te doen als u problemen vermoed?
Wij adviseren u bij eventuele demontage van de koppeling op genoemde defecten te laten controleren. Als de koppelingsplaat vervangen moet worden en u bent zeker niet meer in garantieperiode (waarin Fiat of uw campermerk evt garantie verleent) kunt u overwegen om de koppelingsplaat te laten vervangen door een ander geschikt merk zoals bijvoorbeeld van Sachs. Uw garage kan daarin goed adviseren.
Hoewel niemand het officieel kan bevestigen, lijkt het er sterk op dat daarmee ook toekomstige herhaling van dit probleem voorkomen kan worden.

Van enkele camperaars weten we dat ze de koppeling preventief hebben laten vervallen. We kennen geen gevallen waarbij een Sachs koppeling naderhand ook weer problemen gaf.

Hoe groot is de kans dat u problemen krijgt?
Dat kunnen we moeilijk inschatten. Er is geen bewijs dat het alleen campers rond 2017 betreft. Eind vorig jaar hielden we een enquete over voertuigdeel van de camper waaraan 1800 leden deelnamen. Tot onze verbazing bleek daaruit dat  Fiat Ducato's met een ComfortMatic naar verhouding minder vaak problemen met versnelling of koppeling hadden dan andere Ducato's. Ook minder vaak langdurige problemen (van meer dan twee dagen reparatieduur). Ook bleek Fiat minder vaak dergelijke storingen te hebben dan andere merken.

Dus in tegenstelling tot het sentiment op het forum, lijkt de werkelijke frequentie nog mee te vallen. Wel is de Fiat Ducato het populairste campervoertuig dat in Nederland mogelijk zo'n 60.000 keer voorkomt. Daardoor zal in absolute aantallen vaker een Fiat een probleem hebben dan een ander merk.

Wat kan u doen om het risico op problemen te minimaliseren?

Qua gebruik is het vermoedelijk zinvol om:
Niet onnodig vaak te laten schakelen en koppelen. Voorkom bij heuvelachtig gebied dat de camper steeds wisselt tussen bijvoorbeeld de 5e en 6e versnelling. Kies in dat geval handmatig voor de 5 (of lager bij grote stijging). Gebruik ook de uphill knop in de bergen.
Bij oprijden van de blokken niet steeds een stukje oprijden, stoppen en nòg een stukje, maar liever in één keer vlot omhoog en evt op de rem iets teruglopen.
Bij voorkeur vóóruit de blokken oprijden en niet achteruit.
Verder kan het verstandig te zijn om voor het rijden (na langere stilstand) het linker portier (indien aanwezig) even te openen, alsof u instapt. De camper zal dan als voorbereiding de hydraulische druk op peil brengen nog voor er gestart wordt. Juist bij campers blijft dit vaak achterwege.

 

Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft vernemen wij dat graag van u.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jos Kleinleugenmors

Team Service & Contact

sg86RtlwVgBxBV6kTsOJatMVL9Ch6X2P7lKz2bCzuKMwqFsKS4VnuTNcXsgjlQ2t0W_Xz8zJyuD5Nrp1cHeStODNZarAGTxvBEHiaRZc5dooMOOQrBMfL4Q-DyHU8Zuh8gNe4QhQVWRUgz-JewNKC Europa’s grootste camperclub

033 - 467 70 77 

Op Vr, 23 Apr om 10:03 AM , NKC Advies <advies@nkc.nl> schreef:

dank voor het doorsturen,

is inderdaad bekend, gaan we op reageren!

 

Jos Kleinleugenmors

Team Service & Contact

sg86RtlwVgBxBV6kTsOJatMVL9Ch6X2P7lKz2bCzuKMwqFsKS4VnuTNcXsgjlQ2t0W_Xz8zJyuD5Nrp1cHeStODNZarAGTxvBEHiaRZc5dooMOOQrBMfL4Q-DyHU8Zuh8gNe4QhQVWRUgz-JewNKC Europa’s grootste camperclub

033 - 467 70 77 

Op Do, 22 Apr om 1:47 PM , NKC Verzekeringen <info@nkcverzekeringen.nl> schreef:

@advies…..

 

Is dit jullie bekend? En kunnen jullie hierop reageren?

Link naar reactie
Share on other sites

Zowel inhoudelijk als qua 'toon' vind ik het een sterke reactie van de NKC. Beleving versus werkelijkheid. Op basis van het sentiment in dit draadje op het forum zou je de indruk kunnen krijgen dat alle Ducato campers of in ieder geval alle met een automaat niet zouden deugen. Er zijn echter geen feiten die dat ondersteunen. 

 

Techniek kan stuk, bij alle merken, bij alle voertuigen. Je moest eens weten hoeveel problemen er zijn (geweest) met de DSG automaatbakken van het VAG concern, of de distributiekettingen van de 1.6'en van Peugeot (en die ook in BMW's en  Mini's zaten), olieverbruik van de eerste TSI's. En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Maar natuurlijk, als net jij op pad bent met je camper waar je zuur verdiende geld in zit, dan is het niet te verkroppen dat net jij last krijgt van ondeugdelijke onderdelen in een automaatbak van Fiat. Want natuurlijk, hoezo plastic onderdeeltjes?? Belachelijke keuze. En dan kan het uiteindelijk zo zijn dat je echt pech hebt en gedwongen wordt te investeren in een betere oplossing, de SACHS plaat.

 

Hopelijk is de Fiat automaat van onze nieuwe nog te leveren camper beter. Die automaat is een ZF 9-traps automaat, extern ingekocht door Fiat.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag,

 

ook wij hebben een Multijet 150pk uit 2020 met de schakelrobot.

Deze hebben we dec 22 overgenomen  met een km stand 5800. Dus eigenlijk nieuw.

Vorige week kregen we de volgende problemen:

- het opschakelen in alle versnellingen duurt 3 of meer seconden. Na stilstand van een kwartier weer vertrokken en het schakelen was weer normaal binnen de seconde. Dit heeft zich 3 keer voorgedaan afgelopen 2 weken.

- bij het langzaam naderen van een file op een stijgende helling in 2e of 3e versnelling wil ik weer gasgeven maar dan gebeurt er niks. Pas wanneer ik de rem kort intrap kan ik weer versnellen.

 

Er zijn geen waarschuwingen in de display.
 

 

Komt dit jullie bekend voor?

Misschien een voorbode van de  problemen zoals in dit forum beschreven?

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zojuist bericht gehad van de Fiat dealer in Faro Portugal ( MSCAR ) eindelijk na 3 weken gingen ze pas eens kijken wat er mis was, en natuurlijk zoals ik verwacht had, koppeling kapot.

Van de offerte ben ik mij rot geschrokken, ze vragen maar liefst 4500 euro !!!

Gelukkig ben ik goed verzekerd bij de ANWB, en die vond het ook een absurd bedrag, gemiddeld zou dat in NL rond de 1900 euro moeten kosten.

Dus heeft de ANWB mijn camper gerepatrieerd naar een dealer in Nederland.

Deze vervoerskosten en tijdelijk onderkomen in Portugal word gelukkig geheel vergoed door de ANWB, ook hebben ze mij enorm goed geholpen, dus alle lof voor de ANWB.

Iemand een idee wat een SACH koppeling plaat moet kosten ?

aangepast door Kees Lokker
Link naar reactie
Share on other sites

5 minuten geleden, Kees Lokker zei:

Zojuist bericht gehad van de Fiat dealer in Faro Portugal ( MSCAR ) eindelijk na 3 weken gingen ze pas eens kijken wat er mis was, en natuurlijk zoals ik verwacht had, koppeling kapot.

Van de offerte ben ik mij rot geschrokken, ze vragen maar liefst 4500 euro !!!

Gelukkig ben ik goed verzekerd bij de ANWB, en die vond het ook een absurd bedrag, gemiddeld zou dat in NL rond de 1900 euro moeten kosten.

Dus heeft de ANWB mijn camper gerepatrieerd naar een dealer in Nederland.

Deze vervoerskosten en tijdelijk onderkomen in Portugal word gelukkig geheel vergoed door de ANWB, ook hebben ze mij enorm goed geholpen, dus alle lof voor de ANWB.

Iemand een idee wat een SACH koppeling plaat moet kosten ?


Bij mijn onafhankelijke garage ligt de prijs van het vervangen van de LUK-plaat door een SACHS-plaat tussen de 1800 en 2000 euro. Die marge is de werkelijke tijd die de monteur er aan moet besteden om alles los (en weer vast) te krijgen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...