Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

23 uren geleden, Kees_S zei:


Nee, dat is voor de sjoemel software, dus heel iets anders. Hiervoor moet je naar je eigen rechtsbijstand of een eigen advocaat nemen die de kosten bij gelijk verhaalt op Fiat.

Kees S, je hebt helemaal gelijk, ik was even de weg kwijt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-3-2023 om 17:39, eriejan zei:

Maar daar wil de NKC niet aan beginnen, ook omdat een aantal mensen dit afgeraden hebben, anders raken zij hun camper niet meer kwijt als dit euvel bij een groter publiek bekend gaat worden.

Vr.gr.

Jan Vrij


Ik vind dit onzin, nee zelfs grote onzin. Zou ik zo'n occasion willen kopen zonder een Sachsplaat er in dan trek ik de verkoper de vervanging van die Fiatplaat uit de beurs als reductie op de verkoopprijs. Het gaat hier toch niet om kapitalen zoals bij de Ford motor.
En waarom ben jij niet verder gegaan dan de heer van Binsbergen. Dat is slechts een technisch adviseur.. Heb je zijn teamleider of de directie aangesproken voor een officieel standpunt van de NKC?
 

Link naar reactie
Share on other sites

Wij weten wat er aan de hand is, maar er zijn zat mensen die dit niet weten en de dealers houden hun mond. Dit heb ik zelf ervaren met een dealer, toen ik onze camper wilde verkopen in 2019 voor een andere automaat. Ik vroeg, zit daar een sachs koppeling in en hij keek mij verbaasd aan. Ik zei, u weet wel waarom ik dit vraag stel en hij antwoordde, ja dat weet ik. Ik ben er meer dan een jaar mee bezig geweest en het probleem is begonnen met de E6 norm. De E4 en de E5 norm hebben zelden dit probleem. Vooral de zwaardere motoren vanaf 150 PK hebben dit probleem. Ik ben ook toen benaderd door een advocaten kantoor, die advocaat is zelfs 2 keer uit Spanje terug gebracht met een storing aan de koppeling. Hij stelde voor dat ik zou procederen en zijn kantoor nam de rekeningen, die hieruit zouden voortvloeien, voor hun rekening. Het probleem was dat mijn schade nog in de garantie viel en dat ik dus niet kon procederen. Het komt er eigenlijk hier op neer dat wij met z'n allen tegen zo'n concern niets kunnen doen, zelf advocaten trekken hun handen hier vanaf. En dat sommige leden niet willen dat het bij een groter publiek bekend wordt, zal je zelf wel ondervinden als je je camper wilt verkopen aan iemand die bekend is met dit probleem. Leg je hierbij neer, vervang je koppelingsplaat door een sachs,

want na 22 pagina's zijn we nog geen steek verder gekomen dan alleen klagen. 

Vr.gr,

Jan Vrij

 

  

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Het komt het meest voor bij 6 traps automaten E 6 norm inderdaad. Echter tot en met het bouwjaar 2017. Vanaf het bouwjaar 2018 zijn er zeer weinig problemen gemeld. Dat heeft de NKC ook bevestigd. Hierover heb ik de NKC twee jaar geleden geschreven en heb ik mijn brief plus het antwoord van de NKC ook op dit forum gepubliceerd. In de brief staan tevens een aantal aanbevelingen hoe je met een dergelijke 6 traps automaat moet omgaan. Helaas, helaas doet de NKC verder helemaal niets aan dit probleem. 

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Ferdie zei:

Het komt het meest voor bij 6 traps automaten E 6 norm inderdaad. Echter tot en met het bouwjaar 2017. Vanaf het bouwjaar 2018 zijn er zeer weinig problemen gemeld. Dat heeft de NKC ook bevestigd. Hierover heb ik de NKC twee jaar geleden geschreven en heb ik mijn brief plus het antwoord van de NKC ook op dit forum gepubliceerd. In de brief staan tevens een aantal aanbevelingen hoe je met een dergelijke 6 traps automaat moet omgaan. Helaas, helaas doet de NKC verder helemaal niets aan dit probleem. 


En er zijn er genoeg bekend jonger dan 2017, dus vanaf 2018 die dit probleem ook hebben (gehad).
 

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Pierre zei:

De modellen vanaf 2020 hebben een 9-traps automaat (geen koppelingsplaat)


Ja behalve de voorraad die nog door de camperfabriek moest en pas veel later geleverd werd door allerlei onderdelen die niet te krijgen waren. Het is gewoon geen doen om op jaartal te selecteren.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Wie op dit forum heeft de platen laten vervangen door Sachs platen en hoe lang heb je vervolgens probleemloos gereden?

Wij kregen via onze garage terug dat zij aantal keer campers hebben gekregen, waarbij platen waren vervangen voor Sachsplaten (door andere garage). Schenen problemen te zijn met inleren. Dus daarna alsnog weer opnieuw de fiat lukplaten erin.

Link naar reactie
Share on other sites

58 minuten geleden, Eefman zei:

Wie op dit forum heeft de platen laten vervangen door Sachs platen en hoe lang heb je vervolgens probleemloos gereden?

Wij kregen via onze garage terug dat zij aantal keer campers hebben gekregen, waarbij platen waren vervangen voor Sachsplaten (door andere garage). Schenen problemen te zijn met inleren. Dus daarna alsnog weer opnieuw de fiat lukplaten erin.


Wij probleemloos laten vervangen bij DE Camperspecialist en heel goed ingeleerd.
Nooit eerder iets gelezen of gehoord hiervan. Lijkt wel op een beun de Haas bedrijf zonder de juiste software.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Wellicht handige tip om te weten voor iedereen die dit draadje leest.

Betreft de foutmelding "Versnellingsbak niet beschikbaar". Wij krijgen deze foutmelding eruit door direct na starten (binnen enkele secondes)  handmatig in een versnelling of achteruit te zetten. Dan verdwijnt de melding en kunnen we rijden. Daarna dus de bak weer automatisch laten schakelen.

Wat niet weghoudt dat de platen vervangen moeten worden voor Sachsplaten ivm het plastic.  Maar je kan dan mogelijk nog wel thuis komen zonder afgesleept te worden. 

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik ben even benieuwd: is er iemand op dit forum of ken je iemand die formeel Fiat in gebreke heeft gesteld? En zo ja was is/was het resultaat of wellicht loopt het nog?

Wij kunnen afwachten op NKC, maar we kunnen ook zelf samen de krachten bundelen. 

Het gaat inmiddels echt niet meer om een paar campers. Kwestie van rondje bellen met aantal fiat garages.

En ik vermoed zelf dat komende jaren meer gedupeerden komen.

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, Eefman zei:

Ik ben even benieuwd: is er iemand op dit forum of ken je iemand die formeel Fiat in gebreke heeft gesteld? En zo ja was is/was het resultaat of wellicht loopt het nog?

Wij kunnen afwachten op NKC, maar we kunnen ook zelf samen de krachten bundelen. 

Het gaat inmiddels echt niet meer om een paar campers. Kwestie van rondje bellen met aantal fiat garages.

En ik vermoed zelf dat komende jaren meer gedupeerden komen.


Laat iedereen zich nu eens persoonlijk eerst tot Fiat wenden en indien die niet "thuis" of niet "voldoende thuis" geven dan stuurt iedereen dat antwoord naar de NKC. Op FB lees ik dat ze ook bezig zijn met een onderzoek in de zaak van de opbollende vloeren van Bürstner campers. Ook een euvel dat de gemoederen bezig houdt, vaker voorkomt en door de ene dealer wel volledig vergoed wordt, de andere doet sam/sam en weer een andere doet niets. Via de NKC gaan ze nu in gesprek met de Hymer-groep waar Bürstner deel uit van maakt. Op FB staat ook een naam van de NKC-medewerker die dit in portefeuille heeft. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...