Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Ik heb uit vorige berichten begrepen dat met een volledig stalen LUK koppeling of een Sachs koppeling-set het probleem verholpen zou zijn. Dus mocht onze koppeling nog plastic bevatten en averij gaan veroorzaken, dan moet de handel maar vernieuwd worden. We gaan maar eens een balletje opgooien bij mijn Fiat garage waar het motorische gedeelte in onderhoud is. 

Ik lees dat het euvel zich vooral voor zou doen rond de 30.000 km Er staat bij ons inmiddels 44.000 km op de teller en alles werkt nog naar behoren. 

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

Ik vraag mij af of het advies dat vaak gegeven wordt om de koppeling te vervangen door een stalen LUK koppeling correct is. Niet dat dit een verkeerd advies is in de zin dat deze slecht zou zij, maar eerder om het volgende:

1. de problemen met de robot koppeling doen zich voor met campers die geleverd zijn tot medio 2018. Dat zou betekenen dat de koppelingen die daarna geleverd zijn anders van samenstelling zijn, dan wel verbeterde onderdelen bevatten en dat het logisch is dat bij een reparatie van de robot automaat er ook de verbeterde onderdelen wordt gebruikt

2. dat laatste wordt onderbouwt door het feit dat de robot automaten die zijn gerepareerd en daarbij zijn er ook vele die met originele Fiat onderdelen zijn gerepareerd, er geen problemen bekend zijn. althans niet hetzelfde probleem.

3.Ergo wanneer er zich een probleem heeft voorgedaan met een robot automaat die geleverd is tot medio 2018, dan dient deze gerepareerd te worden, maar volgens mij is de stelling die vaak wordt geponeerd dat dit dan een stalen LUK automaat moet zijn, niet correct en stemmingmakerij.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ga liever zelf op onderzoek uit dan dat ik ga speculeren. Ik ben dus vandaag naar mijn Fiatdealer getogen. Aan de hand van het chasisnummer kon de garage zien dat de geboorte van onze camper geheel in 2019 heeft plaatsgevonden. Een jaartal wat eigenlijk al niet meer ter sprake komt als we het over het koppelingsprobleem hebben. Wat ook opviel is dat als de garage een nieuwe koppelingset zou bestellen en het bestelnummer intypt, er tevens een ander nummer getoond wordt met een vervangingset. Kortom, wat in 2017 in de Ducato zat, geldt waarschijnlijk niet meer. Dat zegt natuurlijk ook niet alles maar toch, het stelt mij alweer enigszins gerust.

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-8-2023 om 11:50, Magic Ed. zei:


Dit is geheel, maar dan ook VOLKOMEN ONJUIST. Alle Fiat ROBOTBAKKEN met Euro-6 motoren hebben deze inferieure LUK plastic veren koppeling. En ook na 2018 gaan ze stuk.
Ga maar eens naar DE specialist hiervoor FIAT PEETERS in Gemert. Die helpen je wel verder.
 

Mee eens. Alle robotbakken met Euro 6 motoren hebben de inferieure platen. Wellicht bij de 9 traps automaat niet meer. Er zijn geen verbeterde versies op de markt gebracht! Bevestigd door garages. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-8-2023 om 12:26, Ferdie zei:

Het is inderdaad zo dat de LUK koppelingsplaten na 2017 verbeterd zijn. In hoeverre dit de klachten verder heeft gereduceerd is niet exact bekend, maar volgens de NKC zijn de klachten daarna minder geworden. 

Dat betwijfel ik. Ken er voldoende uit 2018 met klachten. Niet iedereen meldt het meer bij NKC.  Wat ik elders ook al aangaf: niet elk afgebroken plastic deeltje hoeft problemen te geven. Is maar net waar het terecht komt cq direct tot gruis wordt vermorzeld. Soms heb je pech en soms geluk. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-8-2023 om 04:00, Flevo13 zei:

Ik heb met mijn comfort matic bak 2017 een klacht met de sensor in de robot. 
Bij het starten kregen we de melding dat er een storing is met de versnellingsbak en dat deze in een garage nagekeken moet worden. Telkens geprobeerd melding bleef en schakelen lukt niet. Dus daar stonden we in Alta.  N 4 uur kwam de sleepdienst. Toen gestart om erop gesleept te worden en de melding was weg. Doorrijden en bij het starten kwam de melding niet terug. Het uitlezen gaf aan dat er een storing is met de sensor. Na 4 maanden gebeurde hetzelfde. 
Heeft iemand ervaring met deze storing?

Lijkt op verhaal afgebroken plastic deeltjes. Ze breken niet allemaal in 1 keer af en niet elk afgebroken deeltje hoeft een storing te geven. En soms kan de storing inderdaad verdwijnen. Beetje afhankelijk waar deeltje zich bevindt. 

Link naar reactie
Share on other sites

@Flevo13en @Eefmande storing van de sensor is de "snelheidssensor". Die moet het schakelen van de robotbak aansturen. Indien deze niet (goed) meer werkt dan schakelt de bak vanaf de versnelling waarin hij staat niet meer verder. En inderdaad soms is de storing weg, maar hij komt weer terug. DE oplossing is deze snelheidsseonso met kabel en stekker in een keer te vervangen. Je komt er namelijk moeilijk bij, het filterhuis moet er los voor. Dus beter in één keer alles, dan in drie keer. Totale kosten bij ons waren medio 350,- euro.
 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, gnileg zei:

Hallo,

Wordt er nog enige actie ondernomen op dit moment naar Fiat toe mbt de koppelings problemen  ?

Het gaat om Fiat Ducato bouwjaar 2016/2017 

 

Groet,

 

Leo Geling

Nee, geen aktie richting FIAT. en geen reactie van FIAT.

aangepast door Cor1961
Link naar reactie
Share on other sites

Ik gooi het hier even in. Ik heb namelijk ook oudere comformatics gezien dan 2017. Ook met afgebroken plastic. Echter zonder ooit storingen te hebben gehad. Zou het kunnen dat vanaf circa 2017 met de euro norm 6, er door Fiat iets gewijzigd is in de elektronica? Dus platen zijn niet het probleem, maar wel de combi met elektronica en sensoren. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-8-2023 om 14:01, Eefman zei:

Mee eens. Alle robotbakken met Euro 6 motoren hebben de inferieure platen. Wellicht bij de 9 traps automaat niet meer. Er zijn geen verbeterde versies op de markt gebracht! Bevestigd door garages. 

De nieuwe ZF 9 traps automaat is een echte automaat (dus geen gerobotiseerde handbak) met koppelomvormer, hele andere techniek dus. Zit geen klassieke koppeling in.

Link naar reactie
Share on other sites

Fiat = uitschot !!!

Ben via Fiat Service Plan = Mobility service  150 km verder op gebracht naar een oplichter!

Heb 900 euro euro af kunnen rekenen ( incl. dhr Jansen van ANWB) voor ELLENDE!

Geen reparatie, maar het vervangen van een accu voor 900 euro. Wat heeft dit uitschot ontvangen????

En de camper op transport na weken ellende naar NL. De reactie van shit Fiat :


Wij kunnen helaas niets meer voor u betekenen.
Zie onze vorige mails


Met vriendelijke groet,

Angelique
Customer Care Fiat Professional

 

Link naar reactie
Share on other sites

15 minuten geleden, campaan zei:

Fiat = uitschot !!!

Ben via Fiat Service Plan = Mobility service  150 km verder op gebracht naar een oplichter!

Heb 900 euro euro af kunnen rekenen ( incl. dhr Jansen van ANWB) voor ELLENDE!

Geen reparatie, maar het vervangen van een accu voor 900 euro. Wat heeft dit uitschot ontvangen????

En de camper op transport na weken ellende naar NL. De reactie van shit Fiat :


Wij kunnen helaas niets meer voor u betekenen.
Zie onze vorige mails


Met vriendelijke groet,

Angelique
Customer Care Fiat Professional

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik heb 3 fiat schakelbak bedrijfs bussen dagelijks  op de weg zitten waar ik tevreden over ben , en Ik was van plan om een ocassion fiat camper met automaat te kopen , maar als ik dit allemaal lees denk ik dat het gemak van n automaat me duur te staan kan komen en op n verkeerd moment op vakantie  

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Ferdie zei:

Bijzonder! Hebben jullie hiermee ook in de bergen gereden? Zwaardere belastingen gehad zal ik maar zeggen?

Nee nog niet ...zoals eerder aangegeven , camper net gekocht( en wil gewoon de Sachs plaat erin hebben om zoveel mogelijk de problemen voor te zijn.

Oude 1e eigenaar heeft nooit problemen/klachten gehad.

Heb vorige week 1 klein reisje met deze (automaat) camper (en nog oude plaat)gemaakt en zoals eerder gezegd ik denk dat in veel gevallen het ook een gebruikersprobleem is.Je kan kan natuurlijk niet alles voorkomen maar je kan ook met een beetje feeling om het zomaar te zeggen deze campers met automaat besturen.(alles is kapot te krijgen).En gewoon zoveel mogelijk aan de gebruikers voorwaarden voldoen.Ik ben er niet bang voor en hoop er nog vele mooie reizen mee te kunnen maken.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hartelijk dank voor je info. Wij hebben tot nu toe 30.000 km overal gereden. Oostenrijk, Zwitserland, Italië. Nog geen problemen gehad. Maar inderdaad, met beleid rijden en het instructieboekje opvolgen. Ik weet dat dit geen garantie is dat de koppelingsplaat het houdt, maar toch…

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...