Ga naar inhoud

GeMa

Members
  • Aantal items

    563
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    15

GeMa won de laatste dag op 16 september 2023

GeMa had de meest gelikete inhoud!

1 Volger

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

GeMa's Achievements

60

Community reputatie

2

Community Answers

  1. GeMa

    GPS Tracker

    Hangt er vanaf wat je er mee beoogt. Wil je zelf weten waar de camper staat en naartoe gaat, dan is de keuze inderdaad reuze. Bepalend kan dan zijn de accuduur, de wijze van verbinding (de meeste goedkopere Chinese gebruiken nog 2G, dat gaat er binnenkort uit), zit er een SIM in of moet je die zelf nog plaatsen (met abo) en de app/ondersteuning. Eist je verzekering dit soort voertuigvolgsystemen dan moet je een SCM goedgekeurde tracker hebben die door een geautoriseerd bedrijf wordt ingebouwd en krijg je een certificaat dat naar de verzekering moet. Er zullen best een flink aantal reacties komen met allerlei merken en adviezen, vaak persoonlijk gekleurd. Is het een verzekering eis, neem dan even contact met ze op over de gewenste specificaties. Sommigen zullen wellicht de Apple AirTag (of klonen) noemen als een goed en goedkoop alternatief. Echter, die heeft zo z'n beperkingen (check maar even op internet.youtube), maar als je daar mee kunt leven, is dat ook een optie.
  2. Dat is inderdaad een misvatting. Er is een tijdelijke regeling geweest om met B toch zwaardere (bedrijfs)voertuigen met alternatieve aandrijving (elektrisch) te mogen besturen, maar die regeling is gestopt. De nieuwe EU richtlijn (die dus in nationale wetgeving omgezet moet worden) maakt het mogelijk campers tot 4250 kg te besturen met B, ongeacht de brandstof.
  3. Daar kunnen diverse redenen/oorzaken voor zijn. Het begint bij de basis, het voertuig (Fiat, Mercedes etc.) en welk chassis daaraan gekoppeld is. Dat kan het basis chassis van de voertuigbouwer (b.v het light chassis bij de Fiat Ducato) zijn of een "derden" chassis (b.v. Alko) zijn. In principe wordt daar al de max. technische massa (F.1 op het kentekenbewijs) bepaald. Echter, onderdelen zoals banden en (achter)as kunnen daarin nog beperkend zijn. Dan komt daarna nog de certificering door de kamperbouwer, die bepaalt dan de toegestane max. massa (F.2 op het kentekenbewijs). F.2 is leidend in wat wettelijk toegestaan is en welk rijbewijs je daarvoor nodig hebt. Zo kan het best mogelijk zijn dat F.1 hoger is als F.2, dan nog mag je niet hoger beladen als F.2. Is dat het geval (F.1 hoger met certificering) dan is opwaarderen relatief simpel. Zo niet, dan moeten er (indien mogelijk) technische aanpassingen aan het voertuig plaatsvinden om te kunnen opwaarderen. Er volgt dan ook een complete herkeuring door de RDW. Ook laten de bouwers zich mede leiden door verschillende (fiscale en technische) regels in de diverse landen van de EU bij het bepalen van F.2 Kamperbouwers proberen de wat grotere campers in NL toch op 3500 kg te krijgen, want dan kun je er met je B-rijbewijs (grootste groep) in rijden. Dat resulteert voorlopig nog vaak (komende EU richtlijn 4250 kg voor campers komt naar verwachting pas in 2026 of later in NL) in het halen van het C1 rijbewijs, maar straks dus niet meer. Resumé: Het basisvoertuig, met wat door de kamperbouwer er aan en op wordt gebouwd, is bepalend voor wat technisch mogelijk is. Daarnaast maken de bouwers praktische keuzen, mede afhankelijk van de diverse regels in de diverse landen.
  4. GeMa

    Gasflessen in Italie

    Ed, mensen aanzetten om een gewone propaanfles zelf bij een LPG station te vullen is gewoon gevaarlijk (en bovendien veelal strafbaar). Zie je het al gebeuren, kom je aanrijden, fles er uit, wegen hoeveel er nog in zit, omrekenen, vullen en op tijd stoppen, ja hoor, dat gaat de gemiddelde camperaar doen, we hebben immers allemaal een personenweegschaal in de camper en weten hoe te bepalen hoeveel liter er nog in kan/mag. En ja hoor, dat laat de gemiddelde pompstationhouder toe, want in circa de helft van de EU landen is het zelf vullen van LPG-flessen al niet eens toegestaan.
  5. GeMa

    Gasflessen in Italie

    Serieus, een "gewone" propaanfles, zonder 80% vulbeveiliging, zelf vullen bij een LPG tankstatiion!!!!! Ben je levensmoe of zo of heb je een verschrikkelijke hekel aan Italianen? Dit soort flessen worden op gewicht gevuld door een officieel gasvulstation. Er is helaas geen up to date lijst van adressen beschikbaar en ja, neem inderdaad een EU-vulnippelset mee.
  6. Iemand ervaring met de Ecoflow 800w Alternator Charger in een Fiat Ducato met Euro 6 motor (2.3 140 pk) en geregelde dynamo?
  7. Tja, het is maar net wat je zoekt. Neem een dat je een Fiat Ducato basis hebt (of kloon). Wil je een goedkope Chinese kloon, dan is Berg ( https://bergproducts.nl/product-category/navigatie-systemen/fiat-ducato-radio/ ) misschien iets. De NL leverancier doet voorkomen alsof het een NL product is en gelieerd aan NKC/CamperContact, maar het is gewoon een Chinese kloon, aangepast aan de NL en D markt. Niks mis mee, maar alle waar voor z'n geld. Een ander alternatief is Dynavin ( https://www.dynavin.de/produkte/caravan-nutzfahrzeuge/navigationsgeraete-caravan/fiat/ ) een Duits product. Weet niet zeker of het ook (volledig) in Duitsland wordt gebouwd, maar ontwerp en software is in ieder geval wel volledig Duits. Dan natuurlijk nog Zenec, vaak in Fiat standaard aanwezig. Tenslotte de A-merken, zoals Pioneer e.d.
  8. GeMa

    Truma boiler

    Het verdampen van gas gebeurt onder invloed van druk en temperatuur. In de camper heb je een dampgastank(en), een gesloten systeem, waarbij de atmosferische druk niet relevant is. Wel relevant is de temperatuur. LPG is een mengsel van butaan en propaan. Butaan verdampt niet onder de circa 4 graden Celsius. Wat je vaak ziet met een LPG dampflesinstallatie voor de camper is dat bij gebruik bij lagere temperaturen het propaan deel wel verdampt en er steeds meer butaan in de fles achterblijft, waardoor er uiteindelijk een situatie ontstaat dat bij lagere temperaturen er bijna helemaal geen gas meer verdampt. Dat kan dus de situatie bij jou zijn, óf (indien aanwezig) het gasfilter (vaak toegepast bij LPG) is verstopt. Ook kan het uiteindelijk "gewoon" een storing van de Truma zijn. Zoek de foutcode op, dat zegt al wat meer.
  9. GeMa

    Head-up display

    Ben al aan de 3e toe, inmiddels uit garantie en Pioneer zegt samengevat "zoek het lekker even zelf uit"! Je snapt het wel, nooit meer Pioneer voor mij!
  10. Pim, nogmaals, jij bent degene die veel te stellig is en jij gebruikt hele grote woorden naar anderen die betere ervaringen hebben. Ook ik heb diverse ervaringen met mijn rechtsbijstandsverzekering en die zijn behoorlijk positief. In het geval van een 2e hands voertuig, niet bij een dealer of BOVAG bedrijf gekocht en zonder behoorlijke (schriftelijke) garantie, beoordelen ze toch of juridische actie zinvol is en pas daarna wordt je doorverwezen. Het op die wijze kopen van een 2e hands camper vind ik zelf nogal riskant, dan moet je ook niet piepen als de rechtsbijstandsverzekering dat ook vindt.
  11. Pim, hou het een beetje netjes, kijk naar mijn historie hier, ik vertel geen onzin of onwaarheden. Bij een nieuw gekocht motorvoertuig verleent mijn verzekering altijd volledige rechtsbijstand, bij een 2e hands alleen (volledig) als je bij een dealer hebt gekocht of met BOVAG of vergelijkbare garantie. Anders krijg je alleen 1x advies en wordt je doorverwezen.
  12. Dat schreef ik ook in m'n reactie, het hangt van de rechtsbijstandsverzekering af, die van mij doet het wel. En als je in je recht staat, kun je natuurlijk ook altijd zelf een advocaat (al dan niet op basis van no cure, no pay) inschakelen.
  13. Nou, dat hangt van je rechtsbijstand af. Geen BOVAG betekent dat je niet een georganiseerde garantie/klachtenprocedure hebt, maar dat staat los van de rechten die je als koper wettelijk hebt en eventueel juridisch kunt afdwingen.
  14. De inbouw unit, in dit geval de Pioneer AVIC EVO.
  15. Hier ook. Is al m'n derde. De vorigen waren helemaal overleden en zijn onder garantie vervangen. Deze stopt ook zo nu en dan, even de headset uit en aan en hij doet het weer. Vervelend, maar niet onoverkomelijk, maar wel slordig van Pioneer dat er geen (definitieve) oplossing voor is. Service camper dealer was prima, service Pioneer (via helpdesk) aller belabberst.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid