Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

4 uren geleden, PeterNKC zei:

Mijn vraag:

 

Kunnen wij als NKC tot een gezamenlijk actie komen?

 

Groetjes,

Peter

Ik begrijp wel dat je geen 29 pagina’s gaat doorworstelen, maar deze vraag is echt al tig keer gesteld!

De NKC heeft dit forum wel in het leven geroepen, maar heeft haar verantwoordelijkheid daarvoor onmiddellijk over de schutting gegooid. De NKC modereert niet (dat zullen we zoveel als mogelijk zelf moeten doen). Sterker, de NKC leest niet wat hier gedeeld wordt. Je kunt proberen met de NKC op andere manier in contact te komen, maar veel kans op een actieve houding van de NKC geef ik je niet.

Sterkte!

Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-10-2023 om 14:52, Victor_Ixeo zei:

Beste Forumleden,

 

Net als velen heb ik inmiddels ook problemen met de schakelautomaat van mijn Fiat Ducato 150PK , bouwjaar 2017 en op kenteken gezet in februari 2018. (KM stand 35.000)  Ik wil niet afwachten totdat ik ergens in het buitenland strand en wekenlang moet wachten op reparatie en dat ook nog tegen onredelijke tarieven lees ik op dit forum.

 

Velen hebben inmiddels een Sachs koppelingsplaat laten monteren en dat wil ik ook laten doen maar ik zoek een betrouwbare garage die deze reparatie al vaker succesvol heeft uitgevoerd en dat ook doet voor een schappelijk tarief. Van mijn Fiat dealer verneem ik dat de koppeling, vliegwiel en druklager moet worden vervangen.

 

Graag ontvang ik van mede-forum leden namen en adressen van garages die deze reparatie succesvol en tegen aanvaardbare kosten kunnen uitvoeren. Graag ook de kosten vermelden.

 

NB: Op dit forum wordt garagebedrijf Wessels genoemd (ACS Wessels) maar zij doen deze reparatie vanaf 1 april dit jaar niet meer.

 

Alvast bedankt.

Hallo Victor

Op 15 september heeft de koppelingsplaat van onze Carthago op Fiat basis uit 2018 (53000km) het bij onze rondreis op IJsland begeven, niet echt een plaats om problemen te krijgen. In eerste instantie heb ik mijn garage in Zoetermeer gebeld met de vraag wat het probleem kon zijn en die verwees direct naar de kunststof plaatjes in de koppelingsplaat en ook naar de info op dit forum. Daarnaast werd ook aangegeven dat zij sinds 1 augustus geen Fiat Professional dealer meer zijn omdat Stellantis alle contracten heeft opgezegd en ik dus voor reparatie naar naar een andere dealer in de omgeving moet zoeken. Hiervoor kwam ik uiteindelijk uit bij Wittebrug in Rijswijk (ZH). Hier telefonisch het koppelingsprobleem voorgelegd maar ik kreeg de indruk dat men er hier niet veel vanaf wist; tsja een nieuwe dealer organisatie. Nu hebben wij onze camper verzekering bij Aveco lopen en die hebben ook het afslepen naar NL geregeld. Hiervoor werkt Aveco samen met Jan Zinger in Beilen. Dit is een VW garage annex Malibu camper dealer en verzorgt naast het afslepen ook een eventuele vervangcamper. Tijdens één van de telefoon gesprekken gaf Zinger aan dat ze regelmatig campers ophalen met dit koppelingsprobleem en die ook repareren met een verbeterd model, waarschijnlijk Sachs. Omdat zij ook de vervangcamper leverden en direct met de reparatie konden beginnen hebben we besloten de reparatie hier te laten uitvoeren, ipv in Rijswijk. Dit gaf als extra voordeel dat er niet extra heen en weer gereden moest worden om campers te verruilen. Ik denk dat veel anderen camperaars die met dezelfde problemen weggesleept worden dezelfde beslissing zullen nemen. En inderdaad de camper was na ruim een week gerepareerd. Vrijwel alles wat jouw garage aangaf is ook bij mij vervangen, maar de grootste kosten post is arbeidsloon, want er is 12 uur werk geschreven. Het totale kostenplaatje werd iets meer dan 2200 euro incl BTW. Volgens de rekening is er ook nieuwe schakelsoftware ingelezen, en tijdens de terugreis naar huis had ik inderdaad het gevoel dat er iets anders geschakeld wordt met name bij het terugschakelen is er meer sprake van een soort “double clutch” (koppeling op laten komen tussen twee versnellingen. Nu maar afwachten hoe de koppeling zich blijft houden. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-8-2023 om 11:50, Magic Ed. zei:


Dit is geheel, maar dan ook VOLKOMEN ONJUIST. Alle Fiat ROBOTBAKKEN met Euro-6 motoren hebben deze inferieure LUK plastic veren koppeling. En ook na 2018 gaan ze stuk.
Ga maar eens naar DE specialist hiervoor FIAT PEETERS in Gemert. Die helpen je wel verder.
 

 

Op 21-8-2023 om 13:02, Magic Ed. zei:


Zouden die klachten bij de NKC niet verminderd zijn omdat de NKC er toch geen aandacht aan besteedt en het dus geen zin heeft om daar te klagen?

Misschien deze meningen ook even delen met de ledenraad.

Deze brief is een brief van 23-4-2021 en is een opsomming van eerdere brieven, aan wie deze brief en brieven gericht waren is niet vermeld. Sinds 23-4-2021 zijn er al veel meer meldingen van geweest, ook hier op het forum en nu zouden deze slachtoffers van het FIAT beleid en de nalatigheid van het NKC weer opnieuw moeten gaan mailen en reageren. Beetje jammer…

Link naar reactie
Share on other sites

41 minuten geleden, Magic Ed. zei:


Deze brief van 23-4-2021 was gericht aan @Ferdie.
En ja, gemeld heb ik dit reeds eerder via mijn ledenraad ingang. Maar dat is altijd op persoonlijke titel en momenteel niet voldoende aanleiding om opnieuw in actie te komen. Jammer dat jij (jullie ?) dit zo zien als een belasting om opnieuw te reageren. Een gemiste kans naar mijn idee? 
 

De 2 quote's zijn respectievelijk van 20-8-2023 en 21-8-2023, waarbij in de quote van 21-8-2023 word geconcludeerd dat klagen bij het NKC geen zin heeft. Nu 2 maanden later word er geschreven over  "een gemiste kans" als je niet opnieuw reageert. Als dit al reeds eerder was gemeld via jouw ledenraad ingang zou dat betekenen dat je al geruime tijd in de ledenraad zit aangezien de nieuwe ledenraad op 28-10-2023 ingaat en voor 3 jaar word benoemd. Waarom is dit dan niet eerder naar voren gebracht? Dan hadden al deze mensen die hun klachten op dit forum hebben geplaatst ook meteen een berichtje kunnen sturen naar Stan Stolwerk, was er misschien wel een beter inzicht geweest om hoeveel mensen het ging met deze problemen. Had het NKC misschien al vanaf het begin een casemanager in moeten zetten om het aantal gedupeerden te kunnen inventariseren ? Is hier misschien sprake van een gemiste kans???

Link naar reactie
Share on other sites

Laten we op dit forum vooral netjes blijven en proberen de NKC er alsnog toe te bewegen actie tegen Fiat te ondernemen inzake de Comfortmatic welke in vele Fiat Ducato’s is ingebouwd. Ook als ik op buitenlandse sites kijk regent het klachten, zie bijvoorbeeld deze Duitse site https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=9274

De NKC zou een enquête onder alle NKC leden moeten houden welke ervaringen men heeft met de Comfortmatic. Kost wel wat geld en tijd natuurlijk, maar daar hebben we de NKC voor. Dan wordt pas duidelijk hoe groot het probleem in Nederland echt is. En gezien de problemen in het buitenland zijn ze ook hier écht groot. Dat bewijst dit Forum overigens ook in voldoende mate. Dus NKC neem je verantwoordelijkheid. Ik zal dit bericht ook naar Stan Stolwerk van de NKC sturen. 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Cor1961 zei:

Zeker, ook aan de NKC toegestuurd!

 

 

 

Laten we op dit forum vooral netjes blijven en proberen de NKC er alsnog toe te bewegen actie tegen Fiat te ondernemen inzake de Comfortmatic welke in vele Fiat Ducato’s is ingebouwd. Ook als ik op buitenlandse sites kijk regent het klachten, zie bijvoorbeeld deze Duitse site https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=9274

De NKC zou een enquête onder alle NKC leden moeten houden welke ervaringen men heeft met de Comfortmatic. Kost wel wat geld en tijd natuurlijk, maar daar hebben we de NKC voor. Dan wordt pas duidelijk hoe groot het probleem in Nederland echt is. En gezien de problemen in het buitenland zijn ze ook hier écht groot. Dat bewijst dit Forum overigens ook in voldoende mate. Dus NKC neem je verantwoordelijkheid. Ik zal dit bericht ook naar Stan Stolwerk van de NKC sturen. 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

28 minuten geleden, Ferdie zei:

 

 

Laten we op dit forum vooral netjes blijven en proberen de NKC er alsnog toe te bewegen actie tegen Fiat te ondernemen inzake de Comfortmatic welke in vele Fiat Ducato’s is ingebouwd. Ook als ik op buitenlandse sites kijk regent het klachten, zie bijvoorbeeld deze Duitse site https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=9274

De NKC zou een enquête onder alle NKC leden moeten houden welke ervaringen men heeft met de Comfortmatic. Kost wel wat geld en tijd natuurlijk, maar daar hebben we de NKC voor. Dan wordt pas duidelijk hoe groot het probleem in Nederland echt is. En gezien de problemen in het buitenland zijn ze ook hier écht groot. Dat bewijst dit Forum overigens ook in voldoende mate. Dus NKC neem je verantwoordelijkheid. Ik zal dit bericht ook naar Stan Stolwerk van de NKC sturen. Maar die trekken zich er toch niets van aan.

 

 

 

@Ferdie je moet geen quote’s gaan bewerken, zoals hierboven, dat is niet netjes.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brief gericht aan de NKC d.d. 22-10-2023 

 

Geachte heer, 

 

Op het forum van de NKC inzake ‘Probleem met automaat Fiat Ducato’ https://www.nkcforum.nl/topic/5-probleem-met-automaat-fiat-ducato-uit-2017/page/29/#comment-27110 vallen de NKC leden inmiddels zo ongeveer over elkaar heen. Dat doet de NKC thans als grote speler op deze markt geen goed. 

Op dit forum ben ik meerdere keren actief geweest en schreef ik vandaag het volgende bericht: 

‘Laten we op dit forum vooral netjes blijven en proberen de NKC er alsnog toe te bewegen actie tegen Fiat te ondernemen inzake de Comfortmatic welke in vele Fiat Ducato’s is ingebouwd. Ook als ik op buitenlandse sites kijk regent het klachten, zie bijvoorbeeld deze Duitse site https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=9274

De NKC zou een enquête onder alle NKC leden moeten houden welke ervaringen men heeft met de Comfortmatic. Kost wel wat geld en tijd natuurlijk, maar daar hebben we de NKC voor. Dan wordt pas duidelijk hoe groot het probleem in Nederland echt is. En gezien de problemen in het buitenland zijn ze ook hier écht groot. Dat bewijst dit Forum overigens ook in voldoende mate. Dus NKC neem je verantwoordelijkheid. Einde bericht. 

Het is écht nodig dat de NKC hierbij opnieuw actie onderneemt omdat de problemen zich sinds 2021 alleen maar verder opstapelen. Dit kost overigens de NKC ook veel geld en tijd vanwege de repatriëringen die de NKC hiervoor steeds moet uitvoeren, want dat is hier een uitvloeisel van. Fiat zal de gedupeerden achteraf alsnog schadeloos moeten stellen en een terugroepactie moeten ondernemen voor alle Comfortmatics. Dat moet in ieder geval de inzet zijn van de NKC. 

 

Met vriendelijk groet,

 

Antwoord NKC d.d. 27-20-2023

 

Geachte heer,

 

Vriendelijk dank voor uw bericht. 

Vanuit het adviesteam beantwoorden we uw bericht. 

 

Laat ik beginnen met te stellen dat het NKC forum een omgeving voor en door camperaars is (meest NKC leden), maar niet een officieel communicatiekanaal van de NKC. Voor opmerkingen of vragen naar de NKC zelf is  het forum niet bedoeld. Men kan de NKC bereiken via diverse kanalen welke onderaan de homepage te vinden zijn of op https://www.nkc.nl/contact/

Berichtgeving van de NKC vindt plaats via de geëigende kanalen als de gratis nieuwsbrief, het magazine kampeerauto, de website met o.a. actuele berichten en nieuws en via diverse social media.

 

De problemen over de Fiat Ducato Comformatic versnellingsbak worden op het forum inderdaad breed uitgemeten, variërend van genuanceerd tot zeer ongenuanceerd zoals u ook zelf heeft vastgesteld.

 

In het verleden is in het forum gevraagd problemen te melden bij advies@nkc.nl. Daarnaast is de NKC op zoek geweest naar dergelijke gevallen in het buitenland en vond daar maar weinig berichten. Wel problemen zoals met alle campers en bij de comfortmatic (natuurlijk ook) diverse verschillende storingen, maar problemen met afgebroken veerhouders (de witte nokjes) nauwelijks.

Daarom heb ik met interesse nu uw hymer link bekeken. Hier staan vooral inmiddels zeer oude meldingen met diverse oorzaken, behalve die met de nokjes. Ik heb de moeite genomen 2 van de 3 pagina's even te noteren:

image.png.4a9f5996f700e076a08b8d7811f88b34.png
 

Zoals u ziet, slechts 8 gevallen met steeds wisselende oorzaken, een keer de gehele koppeling vervangen, maar oorzaak onbekend.

In geen enkel geval, ook niet op pagina 3 worden de veerhouders/nokjes gemeld.

Dat is typerend voor andere bronnen die we raadpleegden. Helaas biedt dit weinig houvast voor een mogelijke claim.
 

 

Bij de meldingen dei de NKC heeft ontvangen hebben wij steeds nagevraagd wat de oorzaak was. Ook hier waren er diverse oorzaken. In ongeveer 1/4 van de gemelde gevallen zijn afgebroken veerhouders vastgesteld. In 1/4 van van de gevallen is dit waarschijnlijk ook het geval, maar niet aangetoond.

De NKC (teams advies en belangenbehartiging) had contact met gedupeerden, transporteurs, garages in binnen en buitenland, motorspecialisten en Fiat FCA in Nederland voor analyse van de problemen, met het doel te komen tot een preventief advies, liefst zonder financiële gevolgen voor de bezitters. Dat is helaas niet gelukt. Enerzijds om dat de feitelijke oorzaak nooit duidelijk is geworden. De afgebroken nokjes zijn herkend, maar is dit oorzaak en/of gevolg van één of meerdere problemen? In hoeverre speelt rijgedrag en het gewicht van de camper ook een rol? Of de regelalgoritmen van de robot in relatie tot EURO- en milieunormen?

 

Actie ondernemen tegen Fiat is niet zo eenvoudig en voor de hand liggend als het lijkt, o.a. omdat de koppeling als slijtageonderdeel normaal niet onder de FIAT garantie valt. Bovendien moet je zo'n probleem aankaarten bij je eigen leverancier (de camperdealer of handelaar) en niet bij Fiat. Dat zijn dus veel verschillende partijen voor alle gedupeerden bij elkaar. Die leveranciers kunnen op hun beurt de verantwoordelijkheid weer bij de (diverse!) camperfabrikanten leggen die op hun beurt dan weer hun leverancier van de Fiat voertuigen zou moeten aanspreken. En dat is niet Fiat in Nederland.

Dit maakt een gemeenschappelijke klacht zeer kansarm.

 

Uit ledenonderzoek van de NKC bleek dat procentueel het aantal klachten gering was (ook al suggereert de heersende opinie in het forum anders). Dit komt mogelijk mede door het feit dat bijna 75% van de bestaande campers op een fiat Ducato staat, zo'n 100.000. De meeste hebben niet deze problemen en bij alle genoemde versnellingsbakproblemen constateerden we ook een veelheid aan oorzaken. Uit een rondvraag bij 1800 campers bleek zelfs het procentuele aantal storingen met de Comfortmatic lager te zijn dan bij handgeschakelde Fiats en kleiner dan bij andere merken. Dit hadden we niet verwacht en maakt de onderbouwing voor een mogelijke claim niet makkelijker.

 

Wilt u toch de juridische weg bewandelen kunt u zich wellicht laten leiden door ons stappenplan 'geschil met de camper'.

 

Wij blijven echter de meldingen vastleggen en evalueren later opnieuw of de situatie en de kansen beter zijn. De financiële mogelijkheden van de NKC (dus ook van haar leden) moeten verantwoord worden ingezet. Hoewel we volop de gevoelens begrijpen van iedereen die deze vervelende problemen heeft ervaren, kunnen we ook niet onbeperkt resources (geld en mensen) van de NKC inzetten, zonder voldoende kans op succes. 

 

Natuurlijk begrijpen we dat dit antwoord onbevredigend kan zijn voor wie problemen heeft of had met de Comfortmatic, maar dit is de huidige situatie. Mocht er in de toekomst voldoende houvast zijn waarin we wel resultaat kunnen bereiken, zullen we dat we daar opnieuw naar kijken.

Mocht u zelf de 'gouden tip' hebben houden we ons natuurlijk aanbevolen.

 

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen, dan kunt u gerust contact met ons opnemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Team Service & Contact

 

NKC Europa’s grootste camperclub

Link naar reactie
Share on other sites

Al zou de Comfortmatic in verhouding minder problemen hebben dan handgeschakeld, lijkt mij de averij veel ernstiger en gevaarlijker dan een probleem met een handgeschakelde bak. Een camper met de kans plots niet meer van de plaats te komen, bezorgt mij in elk geval een slechte nachtrust. Het zal je maar overkomen in de tunnel van Lyon in Frankrijk om maar eens een voorbeeld te noemen. Mijn Knaus is weliswaar van 2019 met 'Genehmigung' augustus 2018 maar het waren niet alleen de modellen uit 2017 die deze averij hebben opgelopen. 
Het heeft mij in elk geval doen besluiten preventief te gaan voor een SACHS koppelingsplaat die eind deze maand wordt geplaatst door een Fiat Professional dealer. Even een deuk in de portemonnee maar het slaapt een stuk rustiger. 

aangepast door Don Esteban
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Beste Forumleden,

 

(zie ook mijn bericht van 2 oktober 2023)

Betreft Ducato 150 PK Automaat Euro 6, bouwjaar 2017 op kenteken feb 2018,  KM stand 35.000.

Probleem: Na zo'n 4 jaar goed gefunctioneerd te hebben merkte ik dat in heuvelachtig- en bergachtig terrein de automaat steeds aan het schakelen was tussen de verschillende versnellingen. Veel vaker dan dat ik gewend was. In Zwitserland reed ik door een galerijtunnel, bergop,  en de automaat bleef maar zoeken. Eenmaal van de hoofdweg af moest ik stoppen en keren maar de versnellingsbak deed niets meer, niet achteruit en niet vooruit. Na tussenkomst en hulp van de ANWB / Touring Club Suisse en het uitlezen van de computer (geen foutmeldingen) adviseerde de TCS hulpdienst in de bergen niet op de automaat maar handgeschakeld te rijden. Na zo'n twee uur stil gestaan te hebben startte de TCS hulpdienst de motor en ook de versnellingsbak functioneerde weer. Wij konden gelukkig onze weg weer vervolgen maar het zoeken naar de verschillende versnellingen bij het rijden op de automaat was niet verdwenen. 

Na alle berichtgeving op dit forum en ook naar aanleiding van mijn eigen ervaringen heb ik besloten mijn koppelingsplaten "Preventief te ruimen" om het zo maar te noemen.  

Ik heb deze reparatie onlangs laten uitvoeren bij garagebedrijf Peeters te Gemert omdat zij inmiddels veel ervaring hebben met deze reparatie.

Nu zijn er een aantal onderdelen die (mogelijk) vervangen moeten worden:

  • Koppelingsplaten (door SACHS)
  • Druklager
  • Vliegwiel (SACHS)
  • Koppelings-cilinder (niet altijd noodzakelijk)

Nadat alles gedemonteerd was bleek dat aan de koppelingsplaten eigenlijk niet zoveel mis was, in ieder geval geen afgebroken kunststof onderdelen of iets dergelijks.

Wel werd door de monteurs geconstateerd dat er te veel speling zat in het vliegwiel en dat deze daarom vervangen moest worden. Na montage bleek dat de koppelings-cilinder niet goed functioneerde cq afgevuld kon worden en dat mogelijk dit onderdeel de problemen heeft veroorzaakt waar ik mee werd geconfronteerd. 

Ik heb inmiddels een kleine 200 km gereden met de nieuwe onderdelen en kunnen vaststellen dat alles als "nieuw" functioneert, de echte test zal echter pas volgend jaar over langere afstanden en in de bergen moeten plaatsvinden dus ik wil nog niet te vroeg juichen. Ik hoop en verwacht door deze reparatie problemen onderweg voor te zijn.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-11-2023 om 19:30, Ferdie zei:

Voor opmerkingen of vragen naar de NKC zelf is  het forum niet bedoeld.

Deze reactie van de NKC is natuurlijk volkomen bezopen. Op dit forum heeft de NKC zélf een subrubriek 'Tips voor de NKC' geopend. Maar voor tips voor de NKC is die rubriek kennelijk niet bedoeld! Het beleid van de NKC is voor mij onbegrijpelijk. Maar wellicht dat iemand mij uit de droom kan helpen!?

Link naar reactie
Share on other sites

Hier op de camping in Albufeira een Engelse Fiat camper met comfortmatic op de loosplaats en klaar 40.000 op de klok en ze moet nu afwachten wat de garages gaan doen tot nu toe een beetje heen en weer met bergingsauto’s voor diagnose maar melding op het dashboard voorspelt niet veel goeds  de garages hebben ook hier in Portugal geen tijd ergens in Januari is ze aan de beurt.

Er is een handige klusmonteur (die op afroep naar je toe komt)die heeft iemand die eventueel terplekke de koppeling kan doen is ook bekend met de automaat problematiek (zo gaat dat hier niks geen brug hup opkrikken en gaan) de klusmonteur heeft in de zomer nog een koppeling van een handbak terplekke vervangen handig manneke en niks niet benauwd en krijgt het voorelkaar.

nog even afwachten wat de verzekering van haar verder gaat doen ikzelf ga daar niet meer  aan sleutelen hooguit advies en uitlezen (het pensioen bevalt prima)

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Op 6-11-2023 om 15:14, Victor_Ixeo zei:

Beste Forumleden,

 

(zie ook mijn bericht van 2 oktober 2023)

Betreft Ducato 150 PK Automaat Euro 6, bouwjaar 2017 op kenteken feb 2018,  KM stand 35.000.

Probleem: Na zo'n 4 jaar goed gefunctioneerd te hebben merkte ik dat in heuvelachtig- en bergachtig terrein de automaat steeds aan het schakelen was tussen de verschillende versnellingen. Veel vaker dan dat ik gewend was. In Zwitserland reed ik door een galerijtunnel, bergop,  en de automaat bleef maar zoeken. Eenmaal van de hoofdweg af moest ik stoppen en keren maar de versnellingsbak deed niets meer, niet achteruit en niet vooruit. Na tussenkomst en hulp van de ANWB / Touring Club Suisse en het uitlezen van de computer (geen foutmeldingen) adviseerde de TCS hulpdienst in de bergen niet op de automaat maar handgeschakeld te rijden. Na zo'n twee uur stil gestaan te hebben startte de TCS hulpdienst de motor en ook de versnellingsbak functioneerde weer. Wij konden gelukkig onze weg weer vervolgen maar het zoeken naar de verschillende versnellingen bij het rijden op de automaat was niet verdwenen. 

Na alle berichtgeving op dit forum en ook naar aanleiding van mijn eigen ervaringen heb ik besloten mijn koppelingsplaten "Preventief te ruimen" om het zo maar te noemen.  

Ik heb deze reparatie onlangs laten uitvoeren bij garagebedrijf Peeters te Gemert omdat zij inmiddels veel ervaring hebben met deze reparatie.

Nu zijn er een aantal onderdelen die (mogelijk) vervangen moeten worden:

  • Koppelingsplaten (door SACHS)
  • Druklager
  • Vliegwiel (SACHS)
  • Koppelings-cilinder (niet altijd noodzakelijk)

Nadat alles gedemonteerd was bleek dat aan de koppelingsplaten eigenlijk niet zoveel mis was, in ieder geval geen afgebroken kunststof onderdelen of iets dergelijks.

Wel werd door de monteurs geconstateerd dat er te veel speling zat in het vliegwiel en dat deze daarom vervangen moest worden. Na montage bleek dat de koppelings-cilinder niet goed functioneerde cq afgevuld kon worden en dat mogelijk dit onderdeel de problemen heeft veroorzaakt waar ik mee werd geconfronteerd. 

Ik heb inmiddels een kleine 200 km gereden met de nieuwe onderdelen en kunnen vaststellen dat alles als "nieuw" functioneert, de echte test zal echter pas volgend jaar over langere afstanden en in de bergen moeten plaatsvinden dus ik wil nog niet te vroeg juichen. Ik hoop en verwacht door deze reparatie problemen onderweg voor te zijn.

 

 

 

Mag ik vragen wat e.e.a. gekost heeft. Ik overweeg ook om preventief te vervangen. Waar heb je de onderdelen gekocht of heeft de garage dat gedaan

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, CoenJ zei:

Mag ik vragen wat e.e.a. gekost heeft. Ik overweeg ook om preventief te vervangen. Waar heb je de onderdelen gekocht of heeft de garage dat gedaan


Wat ik ervan kan zeggen is dat je moet rekenen op all in via de garage rond de 2000,- euro. Ik was hiervoor bij Peeters in Gemert en die doen er heel veel met deze klachten.
 

aangepast door Broers Joske
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...