Ga naar inhoud
NKC Moderator

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017

Recommended Posts

4 Dagen voordat mijn garantie verviel kreeg ik op mijn scherm te zien (motor heeft geen verbinding met versnellingsbak). Ik kon helemaal niks meer. Na een paar keer opnieuw proberen, kon ik weer wegrijden. De Fiat garage kon de fout wel uitlezen, maar de oorzaak niet vaststellen. Ook de monteur maakte het mee dat hij niet kon rijden. Men heeft de versnellingsbak onder de camper verwijderd en zag dat er 2 kunststof klemmetjes afgebroken waren bij de koppelingsplaat.

Hoe dat kan wisten ze niet, hadden ze nog nooit meegemaakt. Momenteel doet hij het weer. Mijn vraag is, zijn er leden die dit ook meegemaakt hebben.

Vr.gr.   J.Vrij.

 

L.s.,

Ik heb ook een fiat automaat uit 2017.

Mijn vraag is hoeveel km staat er op de teller.

Vast bedankt voor de info.

 
J-Vrij

J-Vrij
25-02-2019 02:07

Hallo Ronald, Hij is nu precies 2 jaar oud met een kilometerstand van 44000. Ik heb hiervoor ook een fiat Ducati gehad uit 2005 met een kilometerstand van 250.000 en nooit een probleem er mee gehad.
 
J-Vrij

J-Vrij
25-02-2019 02:20

Hallo Ronald, Waarom het er nu 3 keer staat weet ik niet. Ik wilde eraan toevoegen dat ik de bus uit 2005 nieuw gekocht had en er 250.000 km mee had gereden. Groetjes Jan
 
LJ-lifetime

LJ-lifetime
17-03-2019 07:50

Geachte heer Vrij, wij hebben afgelopen zomer met onze Fiat ducato buscamper bouwjaar 2017 met comfort matic precies hetzelfde meegemaakt. De camper was 13 maanden oud met ruim 15.000 km. op de teller toen plotseling de problemen begonnen. We hebben meerdere keren met de camper stilgestaan met de melding op de display: versnellingsbak niet beschikbaar, laat versnellingsbak controleren. Uiteindelijk is de camper vanuit het buitenland naar Nederland getransporteerd. De Fiat Professional dealer heeft eerst het systeem ontlucht en opnieuw ingeregeld, en toen dit niet de oplossing bleek is de koppelingsplaat onder garantie vervangen. Daarbij bleek dat de oude koppelingsplaat geen tekenen van slijtage of andere gebruikssporen vertoonde, maar dat wel meerdere kunststof deeltjes rondom de veertjes in de koppelingsplaat afgebroken waren. De losse afgebroken stukjes zouden storingen in de automaat veroorzaken, waardoor van het ene op het andere moment de versnellingsbak plotseling geheel kan uitvallen. Bij ons trad uitvallen van de versnellingsbak niet alleen op bij het starten, maar ook tijdens het rijden, hetgeen natuurlijk tot levensgevaarlijke verkeerssituaties kan leiden.

 
J-Vrij

J-Vrij
17-03-2019 11:06

Hallo Ronald, hier schrik ik wel even van. Zouden er soms meer ducato's rondrijden, die dat probleem kan overkomen. In mijn fiat garage zeiden ze toen tegen mij, dat zij dit nog niet meegemaakt hadden. Ik denk dat fiat dit wel weet, maar dat ze hun mond houden. Ik denk zelf dat deze storing een constructie fout is. Ik ga morgen mijn garage weer bellen en gelijk eens even informeren hoe en wat de garantie is op deze koppeling bij mij. Ook neem ik contact op met de NKC, misschien kunnen zij een oproep plaatsen in de "kampeer auto", of deze storing vaker voor is gekomen en dat zij niet weten dat er meer mensen zijn met dit probleem. Je kunt mij bereiken op telefoonnr: 06-22.21.20.00. Misschien kun jij dit probleem ook even aankaarten bij de NKC. Hoe meer mensen dit probleem melden, hoe sterker je staat in een e.v.t. rechtzaak voor schadevergoeding als er geen garantie regeling komt. Wij gaan zelf over 3 weken naar Frankrijk met de camper, ik hoop nu dat alles bij mij goed gaat, na jouw verhaal.

Groetjes,

Jan Vrij

 
LJ-lifetime

LJ-lifetime
18-03-2019 12:42

Beste Jan Vrij, Wij hebben niets dan lof voor de service en deskundigheid van onze Fiat Professional dealer en onze camperdealer, die in goed onderling overleg alles in het werk hebben gesteld om het probleem zo goed mogelijk op te lossen. Dat neemt niet weg dat, nadat we de koppelingsplaat met meerdere afgebroken kunststof onderdelen gezien hebben, wij ons afvragen of we nog wel vertrouwen kunnen hebben in de constructie van de koppeling van de Fiat Ducato.

Een zwaarwegende factor, ook om nu te reageren op uw bericht in dit forum, is voor ons dat dit een bijzonder onberekenbaar en gevaarlijk probleem is. Onberekenbaar omdat zonder enige vooraankondiging de comfort matic versnellingsbak van normaal functioneren plotseling geheel uitvalt. En gevaarlijk omdat wij hebben ervaren dat dit zich niet alleen kan voordoen bij het starten, maar ook zomaar ineens tijdens het rijden, waarbij alleen de restsnelheid nog gebruikt kan worden om de camper in veiligheid te brengen. Wij hebben het geluk gehad dat het zich voordeed in relatief veilige of in elk geval beheersbare situaties. Maar er zijn legio situaties denkbaar waarin dit ernstige gevolgen kan hebben.

 

 
Plezeerig-gepla...

Plezeerig-gepla...
20-03-2019 10:21

Beste lj-lifetime. Ik sta nu al 10 dagen stil in zuid frankrijk met, in mijn ogen, zelfde probleem. Camper is bij een Fiat professional. Om de 2 dagen wordt er gezegd dat de camper bijna klaar is. Ik vraag mijn onderhand af of de professional zelf wel weet, hoe het gerepareerd moet worden.

Camper 2017:  43000 km half mrt 1ste beurt gehad.  Na storing contact met Fiat.  Valt onder fiat-garantie. Door Fiat werd gezegd dat ik €300,- zelf moest betalen ? Probleem van latere zorg. Eerst moet de camper in orde zijn. Wordt vervolgd.

 
charpa

charpa
01-04-2019 12:04

Mij is afgelopen vrijdag hetzelfde overkomen. Bij een een afrit van de rijksweg bij Lyon hield de versnellingsbak ermee op en stond ik stil. Vreselijk om mee te maken. De rode driehoek neergezet en 112 gebeld. Nu weggesleept naar depot waar we we wachten op nadere berichten. Maandagmorgen hopelijk hulp. De auto is 13 maanden oud en heeft 17000 km gereden. Dit aan begin van vakantie. Maak me grote zorgen omdat je je niet veilig voelt met zo een probleem. 

 
J-Vrij

J-Vrij
01-04-2019 10:19

Hallo charpa, bedankt voor je reactie. Toen ik in februari een oproep plaatste, kon ik niet vermoeden dat er nu al verschillende mensen met het zelfde probleem zitten. Er zijn nu al 2 mensen die midden op de weg geconfronteerd worden met het uitvallern van de versnellingsbak. Ik heb een poos geleden contact gezocht met de verzekering van de NKC en deze man vond het ook verontrustend en levensgevaarlijke toestanden. Ik heb hem gevraagt of het een idee is om een oproep te plaatsen in de nieusbrief of in de kampeer auto. Misschien zijn er nog meer mensen die een bus van Fiat uit 2017 hebben en geen weet hebben van deze problemen. Ik zou in ieder geval contact opnemen met de verzekering van de NKC. Deze meneer weet van mijn gesprek over dit probleem met hem.

Vr.Gr, Jan Vrij

 

 
Plezeerig-gepla...

Plezeerig-gepla...
02-04-2019 01:44

Beste Charpa. Zie bericht 20-3. Wij hebben het verschrikkelijk gevonden, te stranden in Frankrijk, onder zelfde omstandigheden. MAAK DUIDELIJKE AFSPRAAK OVER HERSTELTERMIJN. Wij zijn bijna 2 weken aan het lijntje gehouden, met de woorden " morgen klaar of over 2 dagen" Daarna met huurauto naar huis gegaan. Camper wordt morgen op transport gesteld naar Nederland. En dan zijn we dus bijna een maand verder. Lof voor Fiat helpdesk. Evt bellen met klantenservice van Fiat in Italie. Het lijkt alsof die een  dikkere vinger in de pap hebben.  Als alles geregeld is, volgt nieuw bericht.

 

4 Dagen voordat mijn garantie verviel kreeg ik op mijn scherm te zien (motor heeft geen verbinding met versnellingsbak). Ik kon helemaal niks meer. Na een paar keer opnieuw proberen, kon ik weer wegrijden. De Fiat garage kon de fout wel uitlezen, maar de oorzaak niet vaststellen. Ook de monteur maakte het mee dat hij niet kon rijden. Men heeft de versnellingsbak onder de camper verwijderd en zag dat er 2 kunststof klemmetjes afgebroken waren bij de koppelingsplaat.

Hoe dat kan wisten ze niet, hadden ze nog nooit meegemaakt. Momenteel doet hij het weer. Mijn vraag is, zijn er leden die dit ook meegemaakt hebben.

Vr.gr.   J.Vrij.

  


Leo-Helmy

Leo-Helmy
12-04-2019 04:52

Beste voorgaande rapporteurs,

 

Wij griezelden ook bij de gedachte wat er had kunnen gebeuren als we ons op een andere plaats bevonden dan waar we op dat moment waren.

 

Onze Carado 132 camper van 9-11-2017, nieuw gekocht, op Fiat Ducato met Comfort-Matic versnellingsbak:

 

Op 10 april 2019 stonden wij op een groot parkeerterrein bij een Supermarkt in Saint-Valéry-sur-Somme. Bij het in de 1e versnelling (A/M) zetten hoorden wij een geluid dat je hoort wanneer het koppelingspedaal bij een handgeschakelde auto niet ver genoeg ingedrukt wordt terwijl de1e versnelling wordt ingeschakeld. We konden een paar meter rijden en stopten daarna op een andere parkeerplaats om te controleren wat er aan de hand was. Na die stop en opnieuw starten van de motor bleef een controlelampje branden en verscheen op de display "verbinding met versnellingsbak niet mogelijk", zie handboek: "Wendt u zich bij een storing zo snel mogelijk bij een Fiat-dealer". We konden toen helemaal niet meer rijden. Gelukkig stonden wij, zoals gezegd, op een groot parkeerterrein.

 

FIAT CAMPER ASSISTANCE (FCA) gebeld. Binnen twee uur stond er een plaatselijke bergingsauto bij de camper, die ons en de camper, na overleg met FCA, naar hun plaatselijk depot bracht. Daar hebben we in de camper kunnen overnachten. De volgende dag om 10:00 uur arriveerde een bergingsauto  van KUZEE Autoberging uit Tereneuzen om de camper op, en ons in te laden en KUZEE heeft de camper afgeleverd bij onze FIAT-dealer en ons later bij onze woning.

 

Niets dan lof over de hulp van FIAT CAMPER ASSISTANCE.

 

Nu is het afwachten. Het is razend druk bij de dealer en dit specifieke mankement is bij onze dealer niet bekend. Althans niet bij een zo jonge camper. Het probleem zou zich 5 jaar geleden wel eerder voorgedaan hebben bij een Fiat Ducato met Comfort-Matic, aldus de dealer. Nu blijkt in dit forum dat dit probleem zich vaker voordoet, ook bij een camper van 2017.

 

 
LJ-lifetime

LJ-lifetime
15-04-2019 02:02

Beste Leo-Helmy, Bij ons begon het probleem in juli 2018 bij het wegrijden van een parkeerplaats met exact hetzelfde geluid als wat u beschrijft, alsof je in een handgeschakelde auto schakelt zonder de koppeling in te trappen, enkele kilometers later viel tijdens het rijden op een drukke tweebaansweg de versnellingsbak helemaal uit en konden we op de restsnelheid nog net in de berm komen. In de display: versnellingsbak niet beschikbaar, laat versnellingsbak controleren. In eerste instantie deed hij het na een paar uur wel weer, maar enkele honderden kilometers later herhaalde het probleem zich, en moest de camper naar Nederland gerepatrieerd worden. Na ontluchten en opnieuw inregelen van het systeem konden we weer rijden, maar na bijna 1000 km stonden we opnieuw stil met hetzelfde probleem. Onze Fiat Professional dealer besloot de koppelingsplaat te gaan vervangen, en daarbij kwam aan het licht dat meerdere kunststof onderdelen, die in het hart van de koppelingsplaat de veren afschermen, waren afgebroken. De losse kunststof deeltjes veroorzaakten storingen in de automaat. De koppelingsplaat was verder volkomen gaaf en toonde geen tekenen van slijtage of slippen. De oorzaak van het geluid waarmee het probleem begon is tot nu toe onverklaard gebleven. Onze camper is een Fiat ducato comfort matic, bouwjaar medio 2017.

 
Harvangel

Harvangel
20-04-2019 06:24

Ook wij kregen deze melding in onze Adria 600 SP uit 2017 “automaat” met 47.000 km op de teller. Gelukkig net nadat ik in Shkoder Albanië op een camping had geparkeerd want op zaterdagmiddag ging er niet veel meer gebeuren. Op maandag met bergingswagen naar de Fiat garage in Tirana vervoerd en daar werd de zaak onderzocht. De volgende dag, einde van de middag, was de reparatie uitgevoerd. Het zou een versleten koppelingsplaat(of platen) geweest moeten zijn. Volgens de garagehouder een logisch gevolg van de zware auto met extra sterke motor en overbrenging. Dus bij 100.000 km weer koppelingsplaten vervangen? Overigens alle lof voor de Fiat camper service die ons uitstekend hebben geholpen, in feite alles uit handen hebben genomen en geregeld. Dat was heel fijn, zo in de vreemde. De Adria/Fiat zat nog in de garantie en ook ons verblijf in een hotel en vervoer per taxi viel onder de garantieregeling. Zeer lux allemaal. Wat blijft is het vervelende idee dat ik om de 45.000 km een reparatie van 700 euro (in Albanië, in NL wellicht heel wat meer) moet laten uitvoeren. Weinig vertrouwen in de Fiat auto overgehouden.

 
autotrans.nl

autotrans.nl
06-06-2019 04:44

Als ik dit allemaal zo lees dan hou ik mijn hart vast.

Heb een 3ltr 180PK Comfort-matic  Buscamper welke ik voornamelijk gebruik met gesloten autotransporter(2 tot 2,5 ton) teller staat nu op 77000km

Wat ik heel irritant vind is dat wij nogal eens achteruit moeten om een hoekje, zodra je dan de linker deur open doet  om even goed te kijken floept hij direct in zn vrij.

Auto is van productie Juli 2016 en mij nieuw door Duitse Dealer geleverd in September 2017. Helaas staat is hij wel op kenteken Februari 2017 en heb al brief van Fiat ontvangen dat Febr. 2019 de garantie over was....

Nu kom ik veel bij autobedrijven en diverse ,,kenners" hebben mij al gewaarschuwd voor koppeling problemen vanaf 25000km......Veelbelovende toekomstverwachting dus.

 

 
Humpie

Humpie
11-06-2019 12:19

Dit ziet er dus niet goed uit voor Fiat. Ik heb in het voorjaar meerdere keren de melding gekregen dat de versnelling niet beschikbaar was, wat ook het geval was, nx, nada. Dit was meestal overdag en niet in de ochtend als de motor stil had gestaan, maar als we weer verder wilden na een stop. 2 weken geleden de Camper, automaat ,150 PK, geleverd jan 2017, bouw eind 2016, met >20.000 km, naar Fiat Professional gebracht. Ook hier blijkt dat het hart van de versnelling defecten vertoont. Gelukkig Hymer extended garantie, anders was het dikke pech geweest. Ik heb trouwens ook al meerdere keren het lampje van het Motormanagement aan gehad, oorzaak onbekend. HELP NKC, doe een oproep en ondersteun de getroffenen.

Ik denk ook dat dit een resultaat is van de EURO 6 problematiek, de motoren zijn zo afgesteld en afgeknepen dat de diesels gewoon niet meer "lekker" rijden. Als je met 1950 toeren al overschakelt naar de volgende versnelling kom je terug op 1600 toeren, dat is véél te laag. Als de Camper dan een vals plat ziet schakelt hij, als je rond de 85 km/h rijdt, steeds op en af en moet je hem in de manueel overnemen. Als je een Camper van tegen de 3.5 Ton rijdt moet deze niet onder de 1800 toeren komen. 

 
Plezeerig-gepla...

Plezeerig-gepla...
12-06-2019 07:15

Zie berichten 20-3-2019 en 2-4-2019. MOTORISCHE AFLOOP: De franse garage kon in 1ste instantie de motor NIET repareren,  zei Fiat helpdesk. Zelf gezien dat de versnellingsbak onder de camper lag. Camper zou ONgerepareerd naar Nederland worden gebracht. Gebeld met Fiat klantenservice in Italie (spreken nederlands). Na 1 dag bericht dat hij toch kon worden gerepareerd en na 28 dgn was hij in ned. Fiat Italie kon (ik denk: WIL) niet zeggen WAT de reden/oorzaak van de storing was en al zeker niet schriftelijk, alles via telefoon. Met mijn beetje frans begrijp ik uit de rekening dat er vervangen is: drukgroep, vliegwiel, koppelingsplaat en schakelrobot. Bij mij komt dat over als: ze weten het eerst niet en hebben daarna maar alles vervangen wat er mogelijk mee te maken heeft.TIP. Als je bij het optakelen/afslepen bent, maak dan evt foto's en spreek met de verzekering af dat je bij terugkeer in de garage een transport- en afsleepschadecontrole doet. Ik heb gezien hoe sommigen tewerk gaan.FINANCIELE AFWIKKELING:  Anderen met soortgelijke problemen, binnen de garantietermijn en zelfs enkelen buiten de garantie, hebben alles vergoed gekregen. Mij werd door Fiat helpdesk, na 2 dagen, medegedeeld dat ik €300,- zelf moest betalen, gelet op normale slijtage. Dit staat ook in de garantiebepalingen.  Willekeur door een garagehouder. Ik heb gesteld dat bij normale slijtage een dergelijk mankement niet zou mogen en kunnen ontstaan  na 43000 km en dat er dus sprake is van een fabrieksfout, dus een ONDEUGDELIJK onderdeel/produkt. Fiat zou haar verantwoordelijkheid moet nemen. Dit riekt naar een TERUGROEPAKTIE. Ik overweeg dit in de openbaarheid te brengen middels een tv-programma, maar bezitters van een fiat ducato motor van 2017, automaat,  die mogelijk hun camper willen verkopen, zullen dit mij niet in dank afnemen. Ik houd dit in beraad. De €300,- heb ik nog niet terug, maar het principe en de mogelijk nog te ontstane storingen zijn belangrijker.

 

 
Willem v H

Willem v H
24-06-2019 11:40

Helaas hebben mijn vrouw en ik deze afgelopen weekend het automaat probleem moeten ondervinden. Onze camper, een Adria Compact SL, heeft een 150pk 2.3 Multi Jet Fiat motor met een gerobotiseerde Fiat versnellingsbak. Productiejaar 2017 dus. We dachten de camper een grondige poetsbeurt te geven en daarna weer op stalling te zetten voor het volgende weekend-/vakantiemoment. Maar dat pakte dus heel onverwachts anders uit. Nog geen 2 km onderweg terug naar de stalling, verscheen er out of the blue, de melding “Versnellingsbak is niet beschikbaar”. Op dat moment blijft de versnellingsbak in de versnelling staan waarin die stond op het moment van de melding. Overschakelen naar de handmatige versnelling modus werkt niet en de automaat schakelt niet. Gelukkig doet de koppeling het nog wel, want dat zou anders de mogelijkheid om te stoppen ook nog extra bemoeilijken. En we mogen van geluk spreken dat de verkeerssituatie niet gevaarlijk was. Het uitzetten en weer starten van de motor geeft je de mogelijkheid om weer even vooruit te kunnen, maar dat is dus echt niet wenselijk. Na wat herstarts hebben we de camper alsnog in de stalling kunnen krijgen. Ik heb Jan Vrij nog gesproken. Hij geeft aan dat inmiddels 12 personen bij hem de melding hebben gemaakt. Op zijn advies heb ik nog contact gezocht met Hans de Goede van NKC. Hans heeft mij gevraagd mijn melding per email naar advies@nkc.nl te sturen omdat hij deze meldingen verzameld. Ik hoop dat Fiat het euvel kan verhelpen en dat we het vertrouwen terug kunnen krijgen, want dit probleem en het onverklaarbaar motorprobleem wat we tijdens de vakantie hebben meegemaakt, maakt dat we nu met wantrouwen een vakantie ingaan met de gedachte, welk technisch euvel gaat zich straks weer onaangekondigd aanbieden en in welk hachelijk moment komen we dan terecht. Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aandenken dat zich dit soort problemen zich gaat aandienen in situaties dat je juist helemaal afhankelijk bent van een werkende versnellingsbak (heuvelachtig en bergachtig terrein).

 
Humpie

Humpie
26-06-2019 11:59

BALEN...... Net door de garage gebeld dat ik 1338€ moet betalen voor het vervangen van de drukgroep (bij 20K km), dat kan niet waar zijn. Ik heb verlengde garantie van Hymer maar de claim is dat slijtage onderdelen daar niet onder vallen, HOE SLIJTAGE het is een constructie fout. Zie ook mijn blog van 11 juni. 

 
Kooss

Kooss
29-06-2019 10:22

Nu afspraak garage gemaakt om olie te vervangen; ben benieuwd!

 

Heb een Possl 2Win uit 2014. 3.0 liet comfort matic 50.000km Net terug uit Scandinavië daar met hetzelfde probleem gezeten.

 
Kooss

Kooss
29-06-2019 10:23

 veel water thuis laten maar na opendraaien reservoir deed ie het weer. olie te vervangen; ben benieuwd!

   
Loek-en-Hilde

Loek-en-Hilde
30-06-2019 02:53

Wij zijn terug van vakantie zonder camper. Deze staat nog in een Fiat-garage in Spanje. Het gaat om een Fiat Duacato uit 2018, bijna 12.000 km gereden. Ook wij kregen de boodschap op de display "Versnellingbak niet beschikbaar. Ga naar een garage". Dat is gebeurd, 120 km verder. Daar is de storing niet goed verholpen, een paar dagen later kwamen we in dezelfde problemen, zodat we voor een tweede keer weggetakeld moesten worden. Op vrijdagmiddag laat kwamen we in de garage aan, pas na het weekend + een feestdag kon er naar gekeken worden, dat was dus op dinsdagmorgen. Omdat deze garage het probleem niet kon oplossen, is er advies gevraagd bij Fiat Madrid. Op woensdagmiddag was dat advies er nog niet. Wij hebben besloten om naar huis te gaan, want het zag er niet naar uit dat het vlot zou gaan verlopen. Wij wachten nu op bericht dat de camper gerepareerd is en gaan hem dan halen.

Wij voelen er erg veel voor om gezamelijk dit probleem aan te kaarten bij Fiat rechtstreeks of via Campercontact.

 
J-Vrij

J-Vrij
30-06-2019 09:38

Hallo Loek en Hilde,

Bedankt voor jullie melding. Buiten de vele reacties op dit forum, heb ik ook een paar reacties van niet NKC-leden gehad, die met het zelfde probleem zitten met deze constructie fout van Fiat. Deze reacties zijn niet geplaatst op dit forum. Ik kan jullie alleen adviseren contact op te nemen met Hans de Goede van de NKC. Ik hoop dat er nu eens een keer actie wordt ondernomen via een oproep aan de leden van de NKC, of er meerder gevallen zijn van deze storing. Want niet iedereen kijkt op dit forum en van elkaar weet je vaak niet wat er speelt. Je denkt dan dat je de enige bent en domme pech hebt gehad.

Vr.gr.

Jan Vrij

 
Plezeerig-gepla...

Plezeerig-gepla...
01-07-2019 08:05

Hallo forumlezers. Beste Jan Vrij.

Om een begin te maken is mogelijk een optie een oproep te doen via: ingezonden brief, " lezers schrijven". De redactie van Nkc kan brieven weigeren, maar ik neem aan dat ze dat in dit geval niet zullen doen.

 
Uden1

Uden1
02-07-2019 01:30

Even een reactie op bovenstaand verhaal, ook wij staan op dit moment in Slovenie bij een FIat dealer ( 4 dagen) met dezelfde problemen, 

We hebben 2 Maanden terug in Nederland ook al met schakelproblemen gestaan, naar een Fiat dealer in Veenendaal gereden ( kon nog gelukkig) die hebben de Automatiasche transmissie uitgelezen en de software wat aangepast en we konden weer rijden, volgens deze dealer lag dit aan de sensor van de versnellingsbak. Vorige week Donderdagavond hadden wij hier in Novo- Mesto in Slovenië weer de melding op de display dat de automaat geen versnelling kon vinden. We stonden net op een Camperplaats hier en hebben de de boel gelaten voor wat het was maar wel contact opgenomen met de firma waar wij de camper gekocht hebben. Deze heeft ons een adres door gemaild hier in Novo- Mesto van een FIat dealer waar wij maar een paar kilometer vandaan stonden. Op Vrijdagmorgen bij een koude motor schakelde hij gelukkig weer en zijn wij naar de dealer gereden. Deze hebben in eerste instantie de sensor vervangen maar het probleem bleef bestaan.Nu moet de koppeling vervangen worden en dit gaat door tijdgebrek en monteurs die met vakantie zijn tot 20-7 duren. Gelukkig is deze man ook Adria dealer en kunnen wij een camper van hem huren tot die tijd en onze reis naar Croatie voortzetten en op de terugweg onze eigen camper weer op pikken hopelijk met een dan gerepareerde koppeling,

 

 

ben-frazer
04-07-2019 12:29

Beste forumlezers. Beste Jan Vrij.

Een paar weken terug met hetzelfde euvel stil komen te staan in Italie in de omgeving van het Gardameer. Na uren wachten ben ik weggesleept naar een Ford garage. Op mijn vraag waarom ik niet naar een Fiat garage ben gesleept antwoorde men: wat ze bij de Fiat kunnen kunnen wij ook. Wij zijn ook Bosch dealer.

De volgende dag na ongeveer 4 uren testen bleek deze garage geen verbinding te kunnen maken met hun computer en met de boordcomputer van mijn camper. Ik zou toch naar een Fiat garage worden gesleept. Daar heeft de hulpdienst van de NKC een stokje voor gestoken en zij hebben ervoor gezorgd dat ik naar mijn camping ben gesleept 27 km verder op, zodat we gewoon vakantie konden vieren. De camper is inmiddels gerepatrieerd naar nederland en staat nu bij de Fiat garage in Deventer. Door tijdgebrek hebben ze daar nog geen juiste diagnose kunen stellen maar het zou waarschijnlijk iets mechanisch zijn. Als ik alle bovenstaande berichten lees dan kan het bijna niet anders zijn dat er toch een  fabrikage fout is bij de conformatic versnellingsbak van onze Fiats. Als dat het geval is dan zou een regeling van Fiat (nederland) toch zeker op zijn plaats zijn. Deze mooie versnellingsbak koste 6 jaar geleden, toen ik de camper nieuw kocht, 5000 euro extra. Daar mag je toch iets goeds voor verwachten!

Morgen eerst maar eens contact opnemen met Hans de Goede van de NKC.

Vriendelijke groet

Ben Frazer

 
Willem v H

Willem v H
06-07-2019 08:52

In aansluiting op mijn melding van 24-06-2019 11:40 uur kan ik mijn volgende ervaring delen. 

Gisteren hebben we de camper weer bij de Fiat dealer opgehaald. Uit de diagnose bleek dat de remlichtschakelaar niet meer goed werkte. Ik heb ook even nagevraagd wat nu de verklaring is voor de melding in relatie tot dit onderdeel. De verklaring is dat tijdens het rijden de remschakelaar kan blijven hangen waardoor het systeem niet begrijp in welke versnelling er gereden moet worden. Dit dan gezien vanuit de waarneming voor het systeem. Namelijk de snelheid neemt niet af maar er zou wel geremd worden. Dus het systeem kan dan niet interpreteren wat het moet doen, op- of terugschakelen? Ik heb de camper gisteren naar de stalling teruggereden en ik heb geen problemen meer gehad. Laten we hopen dat dit het laatste grote probleem is. Al met heeft het ons weer twee weekenden gekost dat we de camper niet beschikbaar hadden en 4 uur wachten bij de stalling om de camper in eerste instantie via de Fiat mobility naar de dealer afgesleept te krijgen.

BenBorg
14-07-2019 10:47

Ook ik ken dit probleem met de 6 trap automatische versnellingsbak. Ik rij in een Carthago Chic -cline I4.9 met 2,3 liter /150pk motor . Ik heb hem nieuw gekocht in 2013.  Direct in het begin van mijn trips merkte ik het probleem , dat de versnellingbak geen verbinding had.  Ik heb toen gedacht ,dat het  nieuwegheid was.  Het probleem verdween iedere keer na een paar keer handmatig van vrijstaand naar drive te schakelen.  Lom gewoon weer rijden. Het is nu 2019 en heb 1 keer op een rit in Nederland deze melding gezien. Maar gewoon genegeerd.  Heb in de tussentijd van af 2013 na toch ca 4500km dit niet meer als probleem ondervonden.

Maar nu ik dit gelezen heb van al die klachten omtrent deze automaat lijkt me het toch wenselijk ,dat er vanuit de NKC bij Fiat aan de bel getrokken wordt. Dit lijkt mij ook goed voor een terugroep aktie voor Fiat. Ik zit nu ook te kijken na vervanging van mijn Camper, maar of het dan een automaat wordt, hangt wel af van de ontwikkelingen omtrent dit probleem .( Fiat of wat anders ?) 

 

4 Dagen voordat mijn garantie verviel kreeg ik op mijn scherm te zien (motor heeft geen verbinding met versnellingsbak). Ik kon helemaal niks meer. Na een paar keer opnieuw proberen, kon ik weer wegrijden. De Fiat garage kon de fout wel uitlezen, maar de oorzaak niet vaststellen. Ook de monteur maakte het mee dat hij niet kon rijden. Men heeft de versnellingsbak onder de camper verwijderd en zag dat er 2 kunststof klemmetjes afgebroken waren bij de koppelingsplaat.

Hoe dat kan wisten ze niet, hadden ze nog nooit meegemaakt. Momenteel doet hij het weer. Mijn vraag is, zijn er leden die dit ook meegemaakt hebben.

Vr.gr.   J.Vrij.

  


NKC-Moderator

NKC-Moderator
23-07-2019 09:46

De NKC wil graag weten of er meer mensen zijn met dezelfde problemen zoals die hierboven worden geschetst. Om een beter beeld te krijgen, horen we het daarom graag als er gelijksoortige ervaringen zijn.

U kunt uw ervaring mailen naar advies@nkc.nl.

 

 
L.-Verhage

L.-Verhage
31-07-2019 08:38

Ook ik heb problemen met de versnelling. Het is een Adria Camper met fiat Ducato motor (160 pk) uit 2008. Het probleem bestaat dus al heel lang. Vorig jaar grote reparatie nodig (€2600) en het ging daarna goed, tot het euvel zich gisteren weer voordeed, 300 meter vanaf mijn huis. Uiteindelijk weer terug kunnen rijden, maar het vertrouwen in een definitief goede afloop is er (nog) niet.

Sidney van de S...
02-08-2019 12:18

Op 30 juli kwamen ook wij stil te staan met een comfortmatic 150pk 2018 fiat ducato. De camper schoot regelmatig uit de versnelling en maar liet zich ook weer in de versnelling zetten. Toen kwam het rode lampje versnellingbak probleem erbij en dat betekende dus niet meer rijden.

We reden gelukkig vlakbij een aire en konden veilig daar de auto parkeren. Vandaar zijn we afgesleept naar een Fiat Ducato delar in St Nazaire, Frankrijk. Na diagnose kregen wij te horen dat het een mechanisch probleem met de Robot was en dat de vervanging van dat onderdeel 3 a 4 weken ging duren. Wij zijn woensdag de 31ste naar huis gereden en vandaag hoorde ik dat de camperbus op transport naar Nederland gaat.

Voor Fiat tot nu toe niets dan lof de verleende service was en is uitstekend.

 

 
jurgenmonique

jurgenmonique
15-08-2019 10:17

Tijdens tussenstop met warme motor hetzelfde probleem (geen verbinding meer met versnellingsbak) met Possl kampeerwagen,  Fiat Ducato Multijet2, 150 pk, Euronorm 6 zonder Adbleu, 36.400 km gereden, op kenteken gezet 06/2017. Na enig proberen/gerommel funktioneert alles weer normaal en zijn we verder gereden, bij 37.700 treed hetzelde probleem opnieuw op (met warme motor). Nu gaan we ons zorgen maken;  in twee dagen zonder problemen 1400 km naar huis/dealer bij ons in zuid Frankrijk gereden zonder motor overdag uit te zetten. Aangekomen bij dealer heeft deze als eerste een software update gedaan, maar na het uizetten van motor na proefrit zat het probleem er weer in (39.200 km). Wagen nu bij dealer gelaten welke contact op gaat nemen met Fiat wat verder te doen. Ben benieuwd....   

 
Grenache

Grenache
16-08-2019 07:37

ook vrijdag met mijn Fiat ducato 180pk automaat 3/2018 21007km voor eerste keer uit versnelling gesprongen bij het uitrijden van garage. Na wat sukkelen tot weer in orde. gisteren vertrokken en na 20km op autostrade fout (geen verbinding met versnellingsbak) en bleef in 6e versnelling staan. Na proberen te keren richting thuis uit versnelling gesprongen en moeten wegslepen. Dealer heeft software update gedaan van versnellingsbak en alles weer ok. Geeft natuurlijk geen goed gevoel want eigenlijk is er geen oorzaak gevonden en kan het misschien nog eens terugkomen. Dealer vroeg voor verlenging garantie na 2 jaar maar moest eigenlijk gebeuren voor camper één jaar was. Superdealer ging het navragen vermits 1 jaar en 5 maanden maar noegabollen geen verlengde garantie meer mogelijk voor een camper met 20000km. Dit geeft een beetje aan hoe ze hun eigen produkt vertrouwen. Je wilt  meer betalen voor extra garantie maar gaat niet meer.

 
jurgenmonique

jurgenmonique
22-08-2019 12:54

En ja hoor, versnellingsbak gedemonteerd en koppelingsplaat verwijderd. Hetzelfde probleem met afgebroken plastic houdertjes voor de veren in de koppelingsplaat. Probleem is ook bekend bij Fiat France, want na overleg van de dealer met Fiat France hadden deze de dealer gevraagd de koppelingsplaat te demonteren en te inspecteren voor dit probleem........wordt vervolgd......(foto van kapotte koppelingsplaat gemaakt).

 
LJ-lifetime

LJ-lifetime
22-08-2019 05:43

Jurgenmonique weten jullie misschien ook of bij jullie nu, net als bij ons vorig jaar, weer hetzelfde type koppelingsplaat met dezelfde plastic onderdelen is gemonteerd? Wij hebben trouwens indertijd ook foto's van onze defecte koppelingsplaat gemaakt.
 
jurgenmonique

jurgenmonique
22-08-2019 07:43

Beste LJ-lifetime, dat weten we (nog) niet, heb zelf op internet gezocht en zover ik kon zien levert LUK  geen koppelingsplaat meer voor de comfort ( er was gemonteerd een LUK 5522?617...........). Als ik op internet kijk kan ik alleen koppeling van Sachs vinden geschikt voor zowel handgeschakeld als comfort matic (Sachs - 3000 990 373 met 3 veren zonder plastic ipv 7 veren met plastic bij de LUK koppelingsplaat).....Ik neem maar aan dat Fiat leergeld heeft betaald......wordt vervolgd   

 

 

 
jurgenmonique

jurgenmonique
28-08-2019 03:53

Beste LJ-lifetime, nog even ter informatie: er bestaat een koppelingsplaat van LUK, de LUK-626 3033 33, dit is de koppelingsplaat met 7 veren en plastic houdertjes (die dus afbreken.....) die vermoedelijk in um motor (type F1AGL411C?) gemonteerd was. Op de internet site van Oscaro.com wordt uitdrukkelijk vermeld dat deze koppelingsplaat niet geschikt is voor de 2.3 MJT 16V 150 pk met comfort matic motoren van Fiat!! Het is maar dat u het weet.....Wel geschikte koppelingsplaat voor deze motor wordt gemaakt door SACHS......   Wordt vervolgd!!

 

 
LJ-lifetime

LJ-lifetime
29-08-2019 12:06

Beste jurgenmonique, hartelijk dank voor deze informatie! Onze defecte koppelingsplaat was van hetzelfde merk en type als bij jullie: LUK 55229617. Deze is in augustus 2018 door Fiat onder garantie door een zelfde koppelingsplaat vervangen, dus helaas weer met de kunststof onderdelen die af kunnen breken. Wij zijn daarom natuurlijk heel geinteresseerd in de mogelijkheden voor andere, wel solide, koppelingsplaten voor de Fiat ducato 2.3 mjet 150 pk comfort matic. Wij volgen met belangstelling jullie vervolg!

 

Beste LJ-lifetime, gisteren in Fiat garage geweest, helaas, helaas, ook nu weer een koppelingsplaat van LUK gemonteerd met de 7 veren en kunststof veerhouders.....(zie ook https://webcat.schaeffler.com/web/schaeffler/nl_NL/PKW/35/5631/119515/applicationSearch.xhtml;jsessionid=A758E19853C3BBD432BDD8E36AB19788?result=1567158373737&showResult=1). Onze Fiat dealer vertelde ons dat zij wel verplicht waren om het standaard Fiat onderdeel te monteren in plaats van een koppelingsplaat van SACHS , maar hij hoopt dat de kunstof houders van betere kwaliteit zijn dan de oude......Wij moeten de reparatie zelf betalen omdat het gebeurde toen de Fiat 2 jaar en 2 maanden oud was, dus net buiten de garantie. Wij vinden dit onacceptabel handelen van Fiat die een te zwak gefabriceerde koppelingsplaat monteren en vervolgens weigeren daar de consequenties van te dragen terwijl het probleem overduidelijk bekend is......Onze dealer die ons heel goed begrijpt heeft dan ook een officieel verzoek bij Fiat ingediend om alsnog tot een bevredigende financiele oplossing te komen!! Het antwoord van Fiat op ons verzoek afwachtende hebben wij dus ook niet betaald en onze Possl bij de dealer achter gelaten. Wordt vervolgd.....

 

 
J-Vrij

J-Vrij
30-08-2019 01:17

Geachte Jurgenmonique,

Sinds ik de oproep plaatste of er nog meer leden waren met klachten t.a.v. automatische koppeling van de Fiat ducato, is het aantal meldingen een beetje uit de hand aan het lopen. Vooral wagens met een groot vermogen hebben te maken met afgebroken kunstof nokjes in de koppeling. Het lijkt mij verstandig alles te melden bij de heer Hans de Goede van de nkc. Ook is het nuttig het voorval te melden bij de mevrouw van de Fiat in Milaan. Zij spreekt Nederlands en legt dan een dossier van uw camper aan. Zij neemt dan contact op met van uw Fiat garage. Mijn ervaring is dat er dan iets geregeld wordt, ook al is de garantie verlopen. Zeker als je er werk van gaat maken en dreigt het euvel aan de grote klok hangen. Schijnt daar zeer gevoelig te liggen. 

Vr.gr, Jan Vrij

 
supreme

supreme
31-08-2019 06:49

Geachte , ik heb dit allemaal gelezen , maar wordt er bij het vervangen dan wel een betere plaat monteert zodat het  probleem tot verleden hoort .

Wat ik weet uit de truck wereld waar ook robot versnellingbakken gebruikt worden , er meer slijtage is bij het ingeschakelt laten staan bij langdurig wachten voor b .v file of brug enz . Dam moesten de koppelingen eerder nagesteld worden en zelfs veel te vroeg worden vervangen , misschien is dit bij u ook het geval . 

 
J-Vrij

J-Vrij
31-08-2019 08:21

Hallo supreme,

Ik heb een nieuwe buscamper van zo'n 130 pk van januari 2017. Op 29 december vorig jaar stonden wij op een vuurwerkvrije camping i.v.b. met onze hond.Op 1 januari wilden wij wegrijden, maar toen verscheen op mijn scherm "motor heeft geen verbinding met versnellingsbak". Na een aantal keren proberen lukte het ons om weg te rijden. Toen in de garage bleek dat de koppeling geen sporen van slijtage had, maar dat er 2 kunststof nokjes waren afgebroken, kreeg ik een geheel nieuwe koppeling, viel nog onder garantie, met de verzekering van de garage dat het probleem niet meer zou voor komen. Het zat mij toch niet lekker, en heb de pechhulp van Fiat gebeld. Van afgebroken nokjes wist men niets. Ik werd wel doorgeschakeld naar een mevrouw in Milaan en die legde een dossier van mijn camper aan, waarvan ik het dossiernummer kreeg. Ook vroeg ze welke dealer mijn camper onderhield. Na afloop van dat gesprek zei ze tegen mij, mocht het probleem zich weer voordoen, wilt u dan geen contact met uw dealer opnemen, maar met mij. Ik dacht gelijk, dit is foute boel. Ik heb daarna op het forum gezocht of er meer mensen dit probleem hadden, maar ik vond niks daarover. Van daar mijn oproep aan het begin van deze reeks meldingen. Ik denk zelf dat zij met deze aan hun toerekenbare technische blunder, behoorlijk in hun maag zitten. En dat zij dit geruisloos willen oplossen, ook al is de garantie op de koppeling verlopen. Ik heb nu al 15.000 km zonder probleem gereden met deze nieuwe koppeling, maar mijn vertrouwen nu in de koppeling is nog geen 100% .

Vr.gr. Jan Vrij

 

 
supreme

supreme
01-09-2019 06:52

Jan , ik kan het systeem van Fiat niet 100 % , maar wat ik schreef , is informatie van een werknemer van een transportbedrijf met 600 trekende voertuigen , en daar komen problemen te vroeg voor zo als ik al aangaf . Deze werknemer begeleid nieuwe schaufffers die bij het bedrijf komen werken , en die merkt op dat ze vaak te lang bij wachten de versnellingbak in zijn werk laten staan i.p.n even neutraal zetten .

Het is van mij  een advies , ik zelf heb 50 jaar in de bedrijfswagens gezeten , maar toen die robot systemen kwamen ging ik met pencioen . 

 
Florence Peter

Florence Peter
03-09-2019 10:59

Helaas hebben wij gisteren hetzelfde probleem ondervonden . Fiat Ducato 130 pk bouwjaar juni 2017, km.stand 44.000. We wilden net vertrekken voor een vakantie naar Frankrijk, maar kregen de melding ‘versnelling niet beschikbaar’ . De ANWB kon het probleem niet oplossen en de auto werd via een sleepdienst naar de IVECO garage getransporteerd. Uiteindelijk werd ook daar duidelijk dat het probleem werd veroorzaakt door loszittende kunststof delen ter plaatse van de koppelingsplaat. We zullen deze informatie delen met de  IVECO garage en melden bij Hans de Goede van NKC

 

 
Humpie

Humpie
04-09-2019 05:24

Beste Jan de Vrij,

Ik heb 3x contact gehad met Fiat Italië maar nul op rekest, hetzelfde verhaaltje als wat de garage mij vertelde, de Hymer 5 jaar extended garantie geldt niet omdat het "een aan slijtage onderhevig onderdeel is" en de Hymer dealer wil niet tussen komen omdat ik naar een Fiat dealer ben geweest waar de Ducato normaal in onderhoud is. Dus ik heb nog steeds een openstaande rekening bij de dealer die niet wil mediëren. Dus ben nu bezig met de rechtsbijstand, want het is toch van de zotte dat een versnelling niet meer dan 2 jaar en 2 maanden meegaat (lijkt wel gepland, na de garantie) en slechts 22.000 km.

Ook interessant verhaal van de verschillende merken en typen drukgroepen, helaas heb ik daar geen info over gekregen bij de dealer. Goede tip om de versnelling eerder in zijn vrij te zetten bij wachten.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, maar ik ben niet positief gestemd en vrees dat er veel FIat Ducato rijders de dupe worden van slechte klacht afhandeling en slechte productie onderdelen. Elke maand 51,46 apart leggen voor de volgende drukgroep vervanging...... !!

Peter66
05-09-2019 09:21

Ook wij zijn vandaag in Duitsland gestrand met een kapotte automaat. Camper uit 2017 met 29000 kilometer op de teller. Bij ons ook de zelfde meldingen. Helaas 5 maanden na de garantie. Ik ga echter wel proberen om coulance te regelen via Fiat. Je gaat mij niet vertellen dat dit zo snel kapot kan gaan. Misschien als er zoveel andere mensen de dupe zijn dat de NKC iets kan regelen zoals toen bij de Ford transit. Wie zegt dat ik nu niet om de 30000 kilometer mijn koppeling moet laten vervangen. 

 
Burnerchief

Burnerchief
08-09-2019 05:10

het zal wel geen luxe zijn dat met de nieuwe ducato’s wordt overgestapt op een koppelomvormer in plaats van een koppelingsplaat.

Ik denk dat het de beste belissing is gezien de ellende met de huidige bakken toevallig dit weekeinde een medecamperaar  met een 3.0 camper met comfortbak die bij het wegrijden van de loosplaats storing geeft versnellingsbak niet beschikbaar,iets van 5 jaar oud en zo’n 50000 op de klok, afslepen en het beste ervan hopen.

Dan ben ik weer blij met mijn handbakje 

 

 
jurgenmonique

jurgenmonique
15-09-2019 03:57

Beste Jan Vrij, gebeld met Milaan, niks geregeld..., ook niet na meerdere telefoontjes, kreeg keurig een officieel schrijven van Fiat met de doodleuke opmerking dat dit onderdelen zijn die slijten en dat Fiat dus niet van plan is iets te betalen. Kan je nagaan, een LUK koppelingsplaat die na 37000 km niet versleten is maar gewoon verrot omdat het simpelweg een te lichte construktie is (7 veerhouders van plastic die gewoon afbreken) en wat overduidelijk bekend is bij Fiat (Fiat verzocht de monteur te kijken naar de plastic veerhouders in de koppelingsplaat en dat vragen ze echt niet voor niets.....).Dit noem ik gewoon een construktiefout!! Een konstruktiefout kan gebeuren, maar neem dan ook de consequenties als het kapot gaat!!! Ik noem dit gewoon waardeloos gedrag van Fiat (in mijn geval Fiat France) want ik woon in Frankrijk. Ik laat het er dan ook niet bij zitten, heb foto''s gemaakt en ben in het bezit van de verrotte koppelingsplaat, wordt vervolgd!!  O ja, heb nog wel even 1790,- euros af moeten rekenen bij de garage, een eventuele geinterreseerde in een tweede hands Fiat met comfort-matic is gewaarschuwd!! Wij in ieder geval nooit meer een Fiat!!

 

Beste JurgenMonique,

Kunnen jullie misschien (detail) foto's en info delen? Wellicht via NKC of Jan?

Vandaag voert HellowLaw (NKC Juridische dienst) een Quick Scan uit op mijn zaak. Wat mij betreft wordt dit een juridische kwestie, ik laat dit niet op mij zitten.

 
jurgenmonique

jurgenmonique
17-09-2019 09:28

Goedemorgen Humpie,

NOW WE ARE TALKING!!     Nee wij laten het er zeker ook niet bij zitten, ik ben gelukkig nog in het bezit van de verrotte koppelingsplaat en heb al enkele detail foto's naar de NKC gestuurd....

Onze Fiat is gerepareerd weer met een originele Fiat (=LUK) koppelingskit (oeps 1790 euro...),  in ons geval met een ge-reconitioneerde/gemodificeerde koppelingskit partnummer 0071724295. De chef monteur vond dit verstandig daar we dan zeker weten dat de koppelingsplaat in ieder geval gemodificeerd is (maar ja, wat is zeker) in plaats van een nieuwe / niet gemodificeerde Fiat koppelingskit met partnummer 5802509911. Het moge duidelijk zijn dat als je er een nieuwe koppelingsplaat in laat zetten door een "niet Fiat" garage je beter kunt kiezen voor een zwaarder uitgevoerde koppelingsplaat van Sachs zonder die plastic veerhouders die simpelweg kapot gaan. 

Wij hebben vandaag nog een soort van "laatste kans" aangetekende brief naar Fiat gestuurd (in ons geval Fiat France, de heer M. Verpilio, Area Manager Customer Care) met onze argumenten waarom wij het volstrekt met Fiat oneens zijn om elke vorm van garantie af te wijzen door simpelweg te stellen "dat het een onderdeel is wat  aan slijtage onderhevig is". Wij hopen alsnog dat Fiat met een ander soort reaktie komt, anders voelen wij ons genoodzaakt vervolgstappen te ondernemen, wat we dan ook zeker zullen doen......

Peter66
19-09-2019 08:05

Nou onze camper is gisteren vanuit Duitsland afgeleverd bij de Fiat garage in Eindhoven. Heb met Fiat in Milaan gebeld en daar is nu een dossier aangemaakt. Als ik van de garage de diagnose krijg moet ik contact met Milaan opnemen en deze zullen dan contact opnemen de de garage in Eindhoven. Ben benieuwd hoe het geheel afgehandeld gaat worden. Zag trouwens nog wel op de Fiat site dat een koppeling gemiddeld 150.000 tot 250.000 kilometer meegaat??????? Zouden ze hun eigen site wel eens lezen.

 

Beste Jan, tja, het lijkt erop dat  FIAT customer services in Milaan (Arese) niet toe wil geven dat ze een foute / te licht geconstrueedre koppelingsplaat gemonteerd hebben....Onmogelijk voor hun om inhoudelijk op het probleem in te gaan, ze zeggen dat ze dat niet kunnen  en dat ze geen technische specialisten hebben om je door te verbinden...... Ze antwoorden beleefd doch simpelweg dat onze Possl ouder is dan twee jaar en dat een koppelig aan slijtage onderhevig is, einde verhaal........ Fijn zo'n FIAT customer service.........Ze doen daar in Milaan gewoon of hun neus bloedt, ik denk dat Fiat erg bang is voor een kostbare terugroep actie....... Tja, ik vind dit niet correct handelen van Fiat en ik laat het er niet bij zitten, mijn volgende procedurele stap hier in Frankrijk is dat ik een "mediator" in moet schakelen bij een officiele instantie, Médiation CMfm,  wat ik bij deze dus maar ga doen. Eventuele gedeputeerden kan ik alleen maar adviseren om te vragen een SACHS koppelingsplaat partnummer 3000 970 086 in plaats van een LUK koppelingsplaat met de 7 veren en plastic veerhouders te laten monteren om dezelfde problemen over een een paar jaar te voorkomen en weer zo'n 1800 Euro af te moeten rekenen. En eventuele aspirant kopers van een Fiat Ducato COMFORT-MATIC occasion:......... nou ja, laat ik maar niets meer zeggen........................... 

Met vriendelijke groet,  Jurgen

ps ik heb een email adres van Fiat customer service op internet gevonden:   customerservicescentre.com@fcagroup.com     Als je iets naar dit adres stuurt (bijvoorbeeld een foto van een kapotte LUK koppelingsplaat.......) reageren ze daarop door je terug te bellen en beleefd te zeggen dat de zaak (wat hun betreft) afgehandeld is............

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook hier begon vandaag de ellende. Versnelling niet beschikbaar. Ducato 2017 (2018 op naam) 14000km. Stil gevallen midden op de rijbaan. Na herstart weer kunnen rijden. Staan nu op CP, maandag Fiat bellen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou simpel verhaal (sta in verhalen als jurgenmonique geregistreerd).......Wij hebben onze camper verkocht.......Stonden nadat onze koppelingsplaat op eigen kosten (bijna 1800 €....) was verwisseld na 39.000 km bovenop een pas in Andorra en de Possl wide nog wel starten, maar de motor wide absoluut niet meer accelereren.....’ einde verhaal........Possl op laten halen door sleepwagen en naar dealer in Pamiers laten brengen ( kosten 700 €, jawel.....). Had volgens dealer niets met de koppeling te maken maar vermoedelijk met een of andere onwillige sensor.....De maat was vol voor ons en we hebben de Possl verkocht......Geen zin meer in al dit kostbare gedoe en om met een onprettig gevoel in de bergen te rijden en te hopen dat de te zwak geconstrueerde koppelingsplaat het niet weer opnieuw begeeft.....Zware schriftelijke en telefonische ruzie met Fiat Milaan gemaakt, maar uiteindelijk geen stap verder gekomen...Fiat blijft stoicijns beweren dat er niets aan de hand is met de koppelingsplaat...We zijn er nu helemaal klaar mee en laten ons plezier niet meer door Fiat vergallen, we gaan op een andere manier reizen. Hoop voor mede camperaars dat ze wat meer geluk hebben. Mijn  dringende en welgemeende advies: laat een verzwaarde koppelingsplaat van Sachs monteren (made in Germany!) als de originele inferieure Fiat / Luk koppeling met de kunststof veerhouders het begeeft!!
Iedereen  toch veel camperplezier toegewenst!,

 

Vriendelijke groeten, Jurgen en Monique , Foix, Frankrijk

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij een PDF bestand van Oscaro.com (grote leverancier autonderdelen) waarin duidelijk staat dat de LUK koppelingsplaat met de kunststof veerhouders niet geschikt is voor een Fiat Ducato met  150 pk  motor voorzien van een Comfort-Matic (Montage non garanti sur votre voiture.......avec boite auto). Zij verwijzen je vervolgens naar een kopplingsplaat van Sachs.....dus je bent gewaarschuwd......

Oscaro advies koppelingsplaat LUK.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie net dat het document van Oscaro.com niet meer zichtbaar is (?). Geeft niet, wilde alleen maar laten zien dat dit soort grote onderdelen leveranciers van oa koppelingsplaten een duidelijk onderscheid maken tussen een handgeschakelde Fiat Ducato (koppelingsplaat van oa LUK met kunststof veerhouders gemaakt door ? in ? ) of een Fiat Ducato voorzien van een Comfort-Matic schakelrobot (zware koppelingsplaat gemaakt in Sachs fabriek in Duitsland zonder kunststof veerhouders...........). Het kan zeer nuttig/leerzaam zijn zelf ook eens op dit soort sites van onderdelen leveranciers te kijken om wat meer beslagen ten ijs te komen op het moment dat de koppelingsplaat het heeft begeven.....

Wij hebben Fiat Milaan uiteraard schriftelijk gevraagd waarom een leverancier als Oscaro.com een duidelijk onderscheid tussen een handgeschakelde Ducato versnellingsbak en een Ducato voorzien van een Comfort-Matic maakt.

Hun atwoord hierop was dat ze dat niet konden zeggen en dat ze simpelweg geen technische vragen konden beantwoorden omdat ze de kennis daarvoor niet bezaten  (?). Aan wie wij dat wel dan wel moesten vragen binnen het Fiat concern konden ze niet beantwoorden........radiostilte.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben een automaat 3 ltr met 160 pk van april 2010 en tot nu toe in 60k km geen probleem gehad, enkel heerlijk comfortabel rijden.

Weet iemand of de genoemde problemen alleen voorkomen bij 2,3 ltr motor én van bepaalde bouwjaren? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Arie,

simpelweg even (zelf op internet) nagaan / navragen bij je Fiat dealer welk type koppelingsplaat er gemonteerd is......oftewel of er een koppelingsplaat met 7 veren in kunststof veerhouders gemonteerd is  welke (in mijn ogen, en ook in die van de Fiat monteur die bij ons de koppelingsplaat vernieuwd heef)  simpelweg te zwak is voor een motor voorzien van een comfort-matic en bij meerdere mede weggebruikers al voor de nodige ernstige problemen gezorgd heeft.........Deze koppelingsplaat is in ieder geval gebruikt in de Fiat motoren met motor type F1AGL411C (Fiat Ducato 250, Mult Jet 2, 150 pk, Euronorm 6).  

 

Met vriendelijke groet, Jurgen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Arie,

nog even voor alle duidelijkheid waarom jij denk ik niet zo bang hoeft te zijn.

Het betreft (vooral?) Ducato's van de laatste generatie Euronorm 6 voorzien van een Comfort-Matic, dus zeg maar vanaf bouwjaar 2017. Dit komt (vermoed ik) door de afstelling van de motor om zo zuinig mogelijk te opereren met zo min mogelijk uitstoot.

Om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden schakelt de Comfor-Matic schakelrobot zo snel mogelijk op naar de 6e versnelling bij een relatief laag toerental.

Op vlakke wegen is dit misschien niet zo'n probleem, maar in heuvelachtig terrein of in de bergen gaat dit problemen veroorzaken,  de Comfort-Matic  gaat soms hinderlijk tussen z'n 5 en 6 schakelen en krijgt de koppeling het (te?) zwaar voor zijn kiezen met enorme krachten met als gevolg de afbrekende veerhouders.......

Ik ben er (bijna) van overtuigd dat Fiat dit probleem kent maar doet alsof zijn neus bloed, toen wij met de kapotte Fiat in de garage kwamen verzocht Fiat France de monteur de koppelingsplaat op dit euvel te onderzoeken, dat vragen ze natuurlijk niet voor niets..........

Onderdelen leveranciers als Oscaro.com waarschuwen je tenminste voor dit probleem en adviseren voor een Ducato met Comfort-Matic een zwaardere koppelingsplaat zonder de kunststof veerhouders te monteren en Sachs maakt zelf een speciaal verzwaarde koppeling om dit soort problemen te voorkomen.

Onze Fiat dealer heeft een software aanpassing gedaan die mogelijk zou helpen, deze upgrade werd uiteraard ook bij ons geladen, hielp niets, de Comfort-Matic schakelt op precies dezelfde momenten.......

Misschien kun je om problemen te vooorkomen in de bergen of heuvelachtig terrein de Comfort-Matic ook  uitschakelen, maar dat is toch niet de bedoeling lijkt me........ 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Jurgen,

 

Voor je uitgebreide informatie en antwoorden. Wat ik vermoedde dat het bij de bouwjaren vanaf 2017 (euro 6) vaker voorkomt dan bij de oudere, bevestig je eigenlijk. Dat stelt mij gerust en Google bracht me niet verder; welk onderdeel werd in welk jaar toegepast. In september en oktober nog le Grand Ballon en de Mont Ventoux etc. gereden. 12% ging zeer soepel. Bij afdalingen wel handmatig naar 2 of zelfs 1 geschakeld. Die massa van >3500 kg vergt anders teveel van m'n remmen 😎 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met onze Comfort-Matic van 5-2015 geen enkel probleem gehad met de koppeling en dat al gedurende 54.000 km. Echter wel afgesleept, net drie maanden buiten de garantie, met de melding "Snelheidssensor niet beschikbaar, laat uw versnellingsbak controleren". ANWB wist geen raad, kon storing wel resetten, maar die kwam weer terug. En zodra aanwezig, schakelde de bak niet meer en bleef rijden in de op dat moment aanwezig stand. Niet te doen dus.
Dealer heeft voor de zekerheid de sensor, kabelboom en stekkers vervangen omdat een en ander op een moeilijk bereikbare plaats zit en de montage kosten hoger zijn dan de materiaalkosten. Fiat op dit probleem aangesproken dat niet overeenkomt met de minimaal te verwachten gebruiksduur in het Consumentenrecht. Maar die gaven niet thuis, 24 maanden is 24 maanden en geen 27 was hun antwoord. Erg klantonvriendelijk dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha die Ed,

Ja zelfs als de fout toch echt bij Fiat ligt, zoals een in de praktijk te zwakke LUK koppelingsplaat in een Euronorm 6 Ducato voorzien van Comfort-Matic schakelrobot monteren,  komen ze vanuit Milaan met prachtige bla bla bla brieven met mooie standaard volzinnen hoe goed ze zichzelf wel niet vinden etc, maar voor de rest zoek je het zelf maar uit.......

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog een ducato met hetzelfde probleem. 150pk bj 2017 met 30000km.In Zuid/Portugal aan een rotonde ging hij in een andere versnelling. Het leek zonder ontkoppeling, met krakend geluid. Nog iets verder ging hij van 2e naar 4e versnelling. Met als opleiding autotechniek wist ik niet wat ik hoorde. Ik was niet gerust. Ik ging googelen en kwam op dit forum. Ik wist direct. Die koppelingsplaat is ook ons probleem.Op vakantie niets meer gevoeld. Toen we huiswaarts reden stopten we 2000km van huis om te eten. Na het eten wil ik vertrekken. En toen kwam op de display. Motor kan geen contact maken met versnellingsbak. Het zweet brak me uit. Na stilleggen en terug starten was het weg. Zonder problemen ongerust thuis geraakt. Thuis dit gemeld bij mijn Fiat dealer. Probleem nog al eenmaal meegemaakt. Breng hem maar binnen dat ik de foutstoring is kan uitlezen. Voertuig aan de garage geplaatst. Toen de garagist het voertuig wou binnenrijden weigerde hij te schakelen met hetzelfde bericht.Fiat kent het probleem zegt mijn garagist. Koppelingsplaat moet vervangen worden. Voertuig is 28 maanden oud. Fiat zal dit onder garantie oplossen zegt mijn garagist. Ik zou 300€ moeten betalen. De originele koppelingsplaat zou volgens mijne garagist nu volledig uit staal zonder plastic zijn. Hij heeft de herstelling nog al uitgevoerd. Want ik vroeg een Sachs plaat zoals ik hier las. Niet nodig zei hij. De fabricagefout zal hersteld worden, en daar ben ik blij mee. Dank je wel Fiat. Want nochtans was ik zeeer tevreden over het schakelgedrag van de robot/matic. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk dank Jan Vrij voor het plaatsen van deze brief, en wij hebben het chassisnummer van onze Knaus buscamper zojuist doorgegeven aan de NKC.

Ook Jurgen dank voor het delen van alle waardevolle informatie! En Marcodilungo velen hier op het forum zullen net als wij reikhalzend uitkijken naar  een nieuw type koppelingsplaat, zonder de inmiddels beruchte kunststof onderdelen, en alle informatie die hierover gedeeld kan worden is meer dan welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Jan er gloort hoop. Maar laat Fiat niet net doen of ze gek zijn en van niets weten. Onze Fiat monteur in Pamiers kreeg gelijk van Fiat France een foto opgestuurd met een verrotte koppelingsplaat met het verzoek onze koppelingsplaat uit te bouwen en op hetzelfde deffect te controleren (afgebroken kunststof veerhouders). Dus echt, het is een bekend probleem......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marcodilungo,

Ik ben zeer geïnteresseerd in die nieuwe koppelingsplaat, die in jouw auto is geplaatst. Zou jij kunnen achterhalen wat voor soort koppelingsplaat dat is en waar hij vandaan komt. Het is ook goed als je mij het adres van je garage geeft, dan neem ik zelf wel contact met hun op. Je kunt mij ook bellen, mijn nummer staat ergens tussen de tekst van 17 maart 11.06 uur.

Vr.gr,

Jan Vrij

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn Fiat Ducato camper 2017 (auto geproduceerd einde 2016)  met automaat springt zeer regelmatig uit de automaatstand in de schakelstand bij een verkeersdrempel, etc. Mogelijk is dit ook voor mij het begin van nog verdere ellende met die plastic onderdelen in de bak (hoe kom je ook op het idee om dit inferieure materiaal te gebruiken). Heb met allerlei aaaandere klachten al een tiental dealers bezocht en de meeste, b.v. problemen met EGR klep, TomDom navigatie, etc. etc. zijn nooit opgelost, omdat heel simpel de technische kennis niet aanwezig is bij de dealers. EN Fiat heeft geen eigen technische dienst om ernstige problemen op te sporen /  op te lossen : wat een BLAMAGE! Dacht ik na alle problemen gelezen te hebben (NKC)  met Ford Transit, kies ik voor Fiat als basisvoertuig en nu Fiat Ducato's automatische bak is dus even waardeloos. Verwacht niet dat Fiat spontaan een terugroepactie doet en de bak degelijk in orde maakt, je wordt door de klantenservice ALTIJD chroooooonisch het bos ingestuurd met onnozele (= geen) antwoorden. Er zal dus een vuist gemaakt moeten worden door b.v. NKC, want voor een ieder met deze versnellingsbak is het dus wachten tot je stilvast en alle verdere ellende.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 29-11-2019 om 15:34, Arie54 zei:

Wij hebben een automaat 3 ltr met 160 pk van april 2010 en tot nu toe in 60k km geen probleem gehad, enkel heerlijk comfortabel rijden.

Weet iemand of de genoemde problemen alleen voorkomen bij 2,3 ltr motor én van bepaalde bouwjaren? 

 

Neen, deze zijn alleen bij de 2 liter 130/150 PK en alleen bouwjaar eind 2016 en half 2018.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed dat marcodilungo is geholpen met een (semi) garantie oplossing, alhoewel ik denk dat de 300€ nog overbodig is voor een fabrieksfout. Dus blijkbaar heeft Fiat een nieuwe en betere oplossing, die was er trouwens al, want na half 2018 is er een nieuw type gekomen. Ik ben in ieder geval ook geïnteresseerd in de details van de geplaatste koppeling van marcodilungo voor de volgende keer. Ik heb in mei een nieuwe koppeling geplaatst gekregen met een rekening van 1338€. Maar ik krijg geen reactie meer, nog van de dealer die zijn geld nog moet krijgen, nog van FCA op een juridische brief die gestuurd is. Alles is gehuld in stilte.....  Het is niet voor niets dat Hymer en andere Duitse dealers over gaan naar Mercedes. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De NKC schijnt contact te hebben met Fiat, zeggen ze, dan moeten ze toch ook weten dat er een andere koppeling bestaat, vanaf half 2018. Waarom horen we dan niets van de NKC over deze, voor ons belangrijke informatie. Wisten jullie trouwens dat een van onze leden een mailtje van Fiat uit Milaan gekregen heeft, met de mededeling dat wat de comfort-matic kopeling betreft, voor Fiat een gesloten boek is.

Groetjes, Jan Vrij 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uren geleden, Humpie zei:

Neen, deze zijn alleen bij de 2 liter 130/150 PK en alleen bouwjaar eind 2016 en half 2018.... 

Bedankt voor je reactie Humpie, dat stelt mij gerust maar voor allen die een 2,3 ltr motor hebben van betreffende bouwjaren met kennelijk plastic klemmen in de koppelingsplaat is er helaas nog steeds onduidelijkheid.  NKC zal dit toch hopenlijk adequaat oppakken?  En Fiat zal toch geen reputatie schade willen?  Ik stel voor dat Fiat de betreffende automaten terugroept en kostenloos deze fabrieksfout hersteld. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uren geleden, J-Vrij zei:

De NKC schijnt contact te hebben met Fiat, zeggen ze, dan moeten ze toch ook weten dat er een andere koppeling bestaat, vanaf half 2018. Waarom horen we dan niets van de NKC over deze, voor ons belangrijke informatie. Wisten jullie trouwens dat een van onze leden een mailtje van Fiat uit Milaan gekregen heeft, met de mededeling dat wat de comfort-matic kopeling betreft, voor Fiat een gesloten boek is.

Groetjes, Jan Vrij 

 

Dat gesloten boek klinkt nogal abrupt,  ik neem aan dat je bedoeld te schrijven dat de comfort-matic koppeling niet meer toegepast wordt vanaf de 2020 modellen omdat er een nieuwe 'echte' automaat wordt toegepast. Nietemin dient Fiat de problemen met de genoemde bouwjaren en de inferieure koppelingsplaat adequaat op te lossen. De NKC kan daarbij een stuwende kracht zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij in Frankrijk hebben een mediator van Cmfm  (officiele instantie hier in Frankrijk)  ingeschakeld om Fiat te laten begrijpen dat ze echt fout zitten met die koppelingsplaat......Als wij door de mediator niet in het gelijk gesteld worden beginnen we juridische stappen tegen Fiat. Dat je een fout maakt moet kunnen, maar dat je net blijft doen of je gek bent en  net doet of je absoluut niet begrijpt wat er aan de hand is irriteert mij mateloos en accepteer ik niet! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 20-12-2019 om 18:25, J-Vrij zei:

Hallo Marcodilungo,

Ik ben zeer geïnteresseerd in die nieuwe koppelingsplaat, die in jouw auto is geplaatst. Zou jij kunnen achterhalen wat voor soort koppelingsplaat dat is en waar hij vandaan komt. Het is ook goed als je mij het adres van je garage geeft, dan neem ik zelf wel contact met hun op. Je kunt mij ook bellen, mijn nummer staat ergens tussen de tekst van 17 maart 11.06 uur.

Vr.gr,

Jan Vrij

Hoi Jan. Onze mobilhome staat nog in de Fiat garage. De herstelling moet nog uitgevoerd worden.De garagist heeft deze herstelling nog al eenmaal bij een Ducato bestelbus uitgevoerd. Op mijn vraag van Sachs zei hij dat de originele Fiat koppelingsplaat geen plasticbussen meer had. De herstelling zal vermoedelijk begin 2020 uitgevoerd worden. Omdat ik voor autotechniek school liep ga ik kijken wat er ingestoken worden. Ik geef nog wel update. Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...