Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Marianjacques stelt een terechte vraag. Ik heb op de Engelstalige en Duitse forums gekeken en kom nauwelijks dit probleem met de kunststof onderdelen tegen. Wel wordt op andere forums meer ingegaan hoe om te gaan met de Comfortmatic.  Zo ziet een Duitse camperaar, op basis van eigen ervaringen, een verband tussen problemen en rijden in de bergen. Hij doet dat nu standaard met de manuele bediening.  Een Engelstalige camperaar vindt dat de Euro 6 versie in de bergen te laag in toeren opschakelt en grijpt dan manueel in. Wat de Engelstalige sites betreft: ik kwam de Comfortmatic tegen voor een vloot van ambulances en huurcampers en het schijnt dat de Comfortmatic daar populair is.

Zelf rijdt ik al jaren automaat en ben sinds 7 jaar een tevreden Comfortmatic rijder (150pk) en weet niet beter dat voor iedere versnellingsbak geldt (handgeschakeld, automaat of semi-automaat zoals de Comfortmatic) men bedacht moet zijn bij zwaardere belasting, zoals bergen (of aanhangwagen, zie reactie Diogenes) en langere stilstand . Voor mij zijn een laag toerental, een matige respons op het gaspedaal en de neiging tot pendelen aanleiding om in te grijpen. De UP functie gebruik ik standaard bij hellingen, maar er zijn soms ook omstandigheden dat ik manueel ingrijp. Wat stilstand betreft, ik hanteer 10-20 seconden en schakel dan naar neutraal

Ik vind wel dat Fiat schromelijk te kort schiet met zijn handleiding voor de Comfortmatic en kan me daarom goed voorstellen dat Comfortmatic rijders slecht geinformeerd zijn over goed gebruik van de Comfortmatic. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Pierre zei:

Marianjacques stelt een terechte vraag. Ik heb op de Engelstalige en Duitse forums gekeken en kom nauwelijks dit probleem met de kunststof onderdelen tegen. Wel wordt op andere forums meer ingegaan hoe om te gaan met de Comfortmatic.  Zo ziet een Duitse camperaar, op basis van eigen ervaringen, een verband tussen problemen en rijden in de bergen. Hij doet dat nu standaard met de manuele bediening.  Een Engelstalige camperaar vindt dat de Euro 6 versie in de bergen te laag in toeren opschakelt en grijpt dan manueel in. Wat de Engelstalige sites betreft: ik kwam de Comfortmatic tegen voor een vloot van ambulances en huurcampers en het schijnt dat de Comfortmatic daar populair is.

Zelf rijdt ik al jaren automaat en ben sinds 7 jaar een tevreden Comfortmatic rijder (150pk) en weet niet beter dat voor iedere versnellingsbak geldt (handgeschakeld, automaat of semi-automaat zoals de Comfortmatic) men bedacht moet zijn bij zwaardere belasting, zoals bergen (of aanhangwagen, zie reactie Diogenes) en langere stilstand . Voor mij zijn een laag toerental, een matige respons op het gaspedaal en de neiging tot pendelen aanleiding om in te grijpen. De UP functie gebruik ik standaard bij hellingen, maar er zijn soms ook omstandigheden dat ik manueel ingrijp. Wat stilstand betreft, ik hanteer 10-20 seconden en schakel dan naar neutraal

Ik vind wel dat Fiat schromelijk te kort schiet met zijn handleiding voor de Comfortmatic en kan me daarom goed voorstellen dat Comfortmatic rijders slecht geinformeerd zijn over goed gebruik van de Comfortmatic. 

 

Als je door Fiat / dealer in de hoek wordt gedreven met elke klacht, ja, dat zwijg je wel. Klant heeft het bij Fiat toch altijd gedaan, zo kom je toch gemakkelijk van klachten af. Het is te bezopen voor woorden, dat je in de bergen inderdaad met je "automaat" manual moet gaan rijden. Er klopt geen moer van de software(?), die de schakelmomenten moet kiezen. Als je helling af gaat met flinke snelheid,  gaat de automaat bij hoge snelheid opeens naar de tweede versnelling met dus als gevolg een gigantisch hoog toerental, met dus een gigantisch harde klap voor de koppeling. Dat sloopt de koppelingsplaat. Wordt het hellingspercentage soms gemeten ??? Maar ja, zeker weten dat kapotte onderdelen niet naar een technische dienst bij importeur worden gestuurd voor onderzoek : er is geen technische dienst bij Fiat .................  Maar goed ook, die mensen op die dienst zouden chronisch overspannen zijn. Veel gemakkelijk om alle klachten  te ontkennen, dan wel bagatelliseren, dan wel de klant de schuld te geven = dikke rekening voor reparatie laten betalen. Handig toch als je een inferieure koppelingsplaat met plastic onderdelen durft te monteren. Of slechte software. Fiat = Fehler In Alle Teilen.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Magic Ed. zei:

 

Een 180 Pk 2.3 heeft Fiat in 2016 NOOOOOOOOOOOOOOOIT gemaakt noch geleverd. Dus logisch dat ze jou geen antwoord geven.
En het is ook heel logisch dat in een 180 Pk 3.0 liter een zwaardere koppelingsplaat zit dan in de 2.3 liter met 130 of 150 Pk. Immers van die 180 paarden krijgt de koppelingsplaat meer te verduren.

 

Hallo Magic Ed, het toetsenbord bleef hangen? Logisch is dat Fiat en/of dealer altijd antwoord geeft als de klant iets vraagt: dat heet simpelweg beleefdheid. MAAR graag eerst even nadenken voor je zo gaat roepen. Ik ben géén sukkel. MODELJAAR 2017 werd al einde 2016 gefabriceerd! Zoals bij alle automerken geldt dit principe sinds mensenheugenis. Het was inderdaad de eerste serie van de 2.3 ltr. 180 Pk. Logisch voor een normaal mens is misschien dat de koppelingsplaat aangepast is, maar bij Fiat is nu zelden iets logisch. En ik zal het nooit weten als Fiat gewoon niet even de beleefdheid(!) heeft om  mij uitsluitsel te geven. Mijn Ducato is besteld september 2016, gebouwd november 2016,  als Hymer campervan gereed februari 2017.

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, Pierre zei:

Campaan: Als ik het goed begrijp, rijd je onder alle omstandigheden in de automaat positie. Kijk eens op deze links van NKC en ANWB wat betreft rijden met automaat in de bergen

 

https://www.anwb.nl/auto/themas/vakantie-met-de-auto/autorijden-in-de-bergen

https://www.nkc.nl/advies/onderweg/rijden-met-de-camper/rijden-in-de-bergen/

Hallo Pierre, dank voor de goede bedoelingen. Maar ik rijd inmiddels al bijna 50 jaar auto, waarvan inmiddels ruim 30 jaar naast eigen campers ook vele tientallen grote campers tussen verhuurlocaties : in NoordAmerika  altijd automaat. Heb ook 50 jaar bergervaring, durf te stellen dat ik ter zake deskundig ben!  Ik denk, dat we eens moeten stoppen met de rijder anno nu altijd maar als sukkel weg te zetten. De sukkel en ook nog eens een arrogante, onbeleefde, ondeskundige sukkel is de Fiat organisatie! Die verdomt in alle standen om die inferieure koppelingsplaat met plastic parts te vervangen. En om in mijn geval ook vele andere problemen op te lossen. Dus een rechtsgang zal niet te vermijden zijn en goed advies voor mensen, die nog een camper willen aanschaffen : kies geen Fehler In Alle Teile Ducato als onderstel, want er komen zeker problemen met wat dan ook  (o.a. software = drama)  en die worden niet opgelost.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 7-4-2020 om 15:36, campaan zei:

Hallo Pierre, dank voor de goede bedoelingen. Maar ik rijd inmiddels al bijna 50 jaar auto, waarvan inmiddels ruim 30 jaar naast eigen campers ook vele tientallen grote campers tussen verhuurlocaties : in NoordAmerika  altijd automaat. Heb ook 50 jaar bergervaring, durf te stellen dat ik ter zake deskundig ben!  Ik denk, dat we eens moeten stoppen met de rijder anno nu altijd maar als sukkel weg te zetten. De sukkel en ook nog eens een arrogante, onbeleefde, ondeskundige sukkel is de Fiat organisatie! Die verdomt in alle standen om die inferieure koppelingsplaat met plastic parts te vervangen. En om in mijn geval ook vele andere problemen op te lossen. Dus een rechtsgang zal niet te vermijden zijn en goed advies voor mensen, die nog een camper willen aanschaffen : kies geen Fehler In Alle Teile Ducato als onderstel, want er komen zeker problemen met wat dan ook  (o.a. software = drama)  en die worden niet opgelost.

Jammer van deze reactie, maar het bevestigt mijn beeld hoe je erin staat

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Pierre zei:

Jammer van deze reactie, maar het bevestigt mijn beeld hoe je erin staat

Ik had de beide filmpjes wel degelijk bekeken, maar allee, gewoon standaardinformatie voor de beginnebeginnebeginneling. Inderdaad niet echt op mijn niveau! Moet ik mij onder die categorie beginneling scharen na bijna 50 jaar rijervaring? Kom op, zeg, u beledigt mij! U lijkt wel  te spreken namens Fiat Nederland, die het probleem met de Comfort matic ook enkel op het bordje van de blijkbaar camperaarsukkel durft je leggen. Tegenwoordig inderdaad de normale gang van zaken, de klant de schuld geven van jouw wanproduct. Klasse!

Link naar reactie
Share on other sites

mocht mijn reactie als belediging worden opgevat, dan mijn excuses daarvoor. Al wat ik probeer te doen is om er achter te komen waarom de kunststof onderdelen geen probleem opleveren bij de handgeschakelde versies van Fiat, Citroen en Peugeot en nauwelijks problemen ziet op Engels en Duitstalig forums. De mening over Fiat helpt me daarin niet verder

Er wijst teveel in de richting van de aansturing door de Comfortmatic unit. Ik probeer te achterhalen of dit door de unit zelf veroorzaakt wordt en of dit te omzeilen is door beter gebruik te maken van de manual en UP functie. Als dit laatste het geval is dan zou dit de mensen die tot nu toe geen probleem hebben of een nieuwe koppelingsplaat met kunststof onderdelen wellicht kunnen helpen

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Relativeren is best belangrijk.

Ook bij een kennis is de Robot defect gegaan.

Stonden in Italie... 90.000 km ...MB motor/onderstel.

Hij kon aldaar ruim 3000 Euro aftikken voor vervanging/herstelling.

Bij MB wel een bekend probleem.

(Persoonlijk te horen gekregen in de lokale MB garage, alwaar ik deze Camper liet keuren voor aanschaf...niet doorgegaan..veels te zwaar).

Er rijden echter × maal meer Fiatjes rond.

Deze week verschillende dealers..technici..over dit Fiat probleem gesproken...kreeg gewoon geen bevestiging van een overdreven probleem.

Ik denk niet dat ze onderling hebben afgesproken ...of opdracht van Fiat hebben gekregen..om genoemd probleem onder de pet te houden.

Ik overweeg inmiddels om de nieuwe 2019 met gestuurde 6 bak aan te schaffen.

De nieuwe 2020 koppel automaat moet zich ook eerst maar eens bewijzen.

(Wat ik ook te horen krijg als ik in de showroom bij een 2020 model staat van Fiat).

 

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Jurgen verwijs in zijn reactie van 29/2/20 naar onderdeel nr 71724295 en zegt dat dit met kunststof onderdelen is. De video van Varekai 2.0 refereert naar hetzelfde onderdeel nr  en toont inderdaad kunststof onderdelen. Als ik google op  dit onderdeel nr vind ik ook de toepassing bij Citroen en Peugeot terug. Naar mijn weten zijn Citroen en Peugeot handgeschakeld

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Pierre,

Dat is nauw juist naar mijn idee de kwestie, dat onderdeel zit al vanaf 2006 in de handgeschakelde Fiat Ducato's en ook in de Comfort- Matic.

Dus niet alleen in de Comfort-Matic met E6 normering, maar het zou best kunnen dat door de E6 normering de storingen zijn ontstaan.

De Franse automaterialen firma OSCARO is voor zover ik op internet heb gevonden de enige die geen garantie geeft op LUK koppeling  bij ons type Fiat Ducato Comfort- matic

en de SACHS koppeling adviseert. IK er nu een SACHS in zitten en tot u toe geen probleem maar een echte lange testreis is helaas nu niet mogelijk.

  • Thanks 2
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Varekai 2.0.

Helemaal mee eens. Ik zie dat meeste leveranciers van koppelingsplaten vaak Sachs en Valeo aanbieden. Ik neem dus aan dat het goede alternatieven zijn en heb geen aanleiding dat te bestrijden. Ik weet alleen niet of bij deze voorraadhouders  commerciele belangen spelen of niet. 

Hierbij de manier hoe ik denk:
Als je op deze Engelse link kijk,   https://coastalmotorhomes.co.uk/fiat-ducato-peugeot-boxer-citroen-relay-2-3-3-0jtd-hdi-2pc-clutch-kit-06-on.html ,

dan zeggen zij dat dit type LUK koppelingsplaat toegepast wordt vanaf 2006 tot nu toe in de 3 liter versies van Fiat, Peugeot en Citroen.

Maar ook vanaf 2006 tot nu toe in de 2,3 liter versies Robotized Gearbox Fiat Ducato. Dat zou betekenen dat we vanaf 2006 dezelfde koppelingsplaat hebben in al deze versies.

Volgens dit forum heeft de Comfortmatic Euro 6 versie duidelijk meer problemen dan de andere versies. De andere versies geven dus aan dat deze koppelingsplaat kan werken. Daarom lijkt het alsof de kapotte koppelingsplaat een gevolgschade is en niet de oorzaak. Als dat zo is, ga je denken aan een verkeerde aansturing door de Comfortmatic unit. In een paar forums wordt er opgemerkt dat met name in de bergen er al op laag toerental geschakeld wordt. Ik sluit dan ook niet uit dat de programmering van de unit niet in orde is bij de Euro 6 versie. 

Een aanvullend probleem is dat ik op de Engels- en Duitstalige sites nauwelijks problemen met kapotte kunststof onderdelen kan vinden, waarbij ik de indruk heb dat bij de Engelsen al langere tijd de Comfortmatic populairder is dan bij ons. Je zou dan meer problemen verwachten. Het kan zijn dat mijn zoekpatronen niet optimaal zijn, maar het ook zijn dat Fiat dat verschil ook ziet en daarom voet bij stuk houdt.

Om daar een beter beeld van te krijgen, moet je ook bij de gebruikers ten rade hoe men omgaat met de Comfortmatic. Inmiddels heb ik geleerd dat dit een erg gevoelig thema is. 

Wat ik wel kan toevoegen is dat ik begrijp dat men worstelt met een goede bediening van de Comfortmatic. Ik vind dat Fiat een handleiding heeft gemaakt die voor een leek nauwelijks te bevatten is. Er wordt summier beschreven wanneer de up functie te gebruiken. Er wordt niets verteld over wanneer de manual functie te gebruiken. Het verbaast me dat niemand daar over klaagt. Ik verwijt Fiat dat ze hier te kort schieten in hun informatieplicht. Het zou fijn zijn als de zwijgende meerderheid van gedupeerden zich hierover uitspreekt (wellicht iets voor een aktie door NKC?) 

 

Dan als slot: Ik heb niet de wijsheid in pacht. Mocht iemand zien dat mijn uitgangspunten onjuist zijn dan hoor ik dit graag.

Ik doe dit om 3 redenen:

1) Kan ik ook problemen krijgen met de koppelingsplaat?

2) Wat kan de Euro 6 gebruikers doen om problemen te voorkomen zonder te wisselen van koppelingsplaat 

3) Als blijkt dat de gebruiker een rol speelt, dan kan dit ook zijn impact hebben op de oplossing met de Sachs koppeling of het rijden met een automaat. en dat moeten we voorkomen

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Pierre,

ik ben het helemaal met je uitgangspunten eens, eindelijk een benadering van het probleem waar we wat aan hebben.

Ik zelf heb voor de huidige Adria camper, 80.000 km gereden met een LMC met een Mercedes Sprint- Shift en nooit problemen gehad, daarna met een Hymer met een handgesckakelde versnelling Fiat Ducato 180.000 Km geen probleem.Mijn eerste probleem met de Comfort-Matic was toen wij van de ferry uit Griekenland in Ancona af moesten rijden en ik bij het starten geen versnelling meer had terwijl ik in Patras moeiteloos aan boord was gereden en ervoor ook geen problemen had ( 27.000km). In Ancona bleek bij de Fiat garage dat de koppelingsplaat stuk was, dus niet tijdens het rijden maar direct na het starten.

Helaas is het nu niet mogelijk om uit te vinden of de gebruiker (ik dus) een rol speel maar ik ben zeker van plan om je op de hoogte houden van mijn ervaringen met de SACHS koppeling als we weer op pad kunnen. Als je leuk vindt om onze camperreizen te volgen hierbij onze site :https://camperreizen-rob-en-adrie.jouwweb.nl/

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Varekai,

 

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal zeker op je site kijken en je volgen. Kan ik weer ideeen opdoen.

 

Wellicht is het een idee, om uitgaande van wat we nu weten, te bekijken of we dat kunnen omzetten naar een soort  instructie voor het gebruik van de Comfortmatic. om schade zo klein mogelijk te houden en ons, als gebruikers op dezelfde lijn te krijgen.

 

Natuurlijk zou Fiat dit moeten doen in een duidelijke handleiding. Alleen maar mopperen op Fiat heeft tot nu toe  tot niets geleid. Wellicht is dit een eerste stap naar een verbetering.

 

Ik geef een aanzet met daarbij een verklaring. Ik heb daarbij de NKC en ANWB instructies voor automaten als richtlijn gehouden.

Wellicht zijn er anderen die verbeteringen en aanvullingen hebben. Dat is van harte welkom

 

Uitgangspunt

De Comfortmatic heeft een koppelingsplaat

De handgeschakelde versnelling voldoet goed en heeft dezelfde koppelingsplaat. De Comfortmatic zou dan ruwweg op dezelfde manier moeten schakelen als de handbak, om een gelijke levensduur voor de koppelingsplaat te hebben

 

Stilstand:

Bij langere stilstand  (bv meer dan 10-20sec) zet je de handbak in zijn vrij om te voorkomen dat de koppeling slipt.

Dus de Comfortmatic moet dan bij langere stilstand (meer dan 10-20 sec) in de Neutraal positie.

 

Berg op (of zware belasting door bv aanhanger):

-Bij handbak heb je snel in de gaten dat je in een te hoge versnelling zit doordat de auto slecht op het gas reageert. Je schakelt dan zelf terug. Je doet dit ook om schade aan versnellingsbak en koppelingsplaat te voorkomen door oververhitting

Bij de Comfortmatic  (en ook de volautomaten) valt dit minder snel op . Fiat heeft de UP functie hiervoor bedacht, maar blijf het toerental toch te laag of slechte reactie op het gaspedaal, grijp dan in door naar manual te gaan.

Bij de handbak wil je niet continue op en neer schakelen (pendelen). Je zoekt dan een versnelling op die comfortabel rijdt.

De Comfortmatic (en ook een volautomaat) heeft soms neiging tot pendelen (steeds op en neer schakelen). Dit moet je niet toelaten om beschadiging aan de koppeling (kunststof onderdelen etc.) of versnellingsbak te voorkomen. Schakel naar manual of pas je snelheid aan

 

Berg af

Bij handbak probeer je op de motor af te remmen. Lukt dat niet bij de Comfortmatic, in auto stand, schakel naar manual

 

Nogmaals: verbeteringen en/of aanvullingen zijn van harte welkom

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Pierre,

 

Ik ben het met je eens dat het aan de E6 instellingen ligt van de automaat. In den beginne van deze blog heb ik reeds aangegeven dat ik vindt dat de E6 niet goed is ingesteld, net als velen in deze blog rij ik al tientallen jaren diesel. Maar de instelling van de E6 is zo mager en fragiel dat hij structureel te laag in toeren in de versnelling rijdt, het is n.l. niet normaal dat hij al bij 1900 toeren of lager terugschakelt. Men heeft er alles aan gedaan om maar de E6 normen te halen, de één sjoemelt en de ander stelt de automaat verkeerd in. Je moet dus eigenlijk continue in de UP rijden en als hij maar een klein hellinkje ruikt in handgeschakelde stand, en dan nog vind ik dat hij te laag in de toeren rijdt. Het is toch niet de bedoeling dat je met een automaat continue in in de handgeschakelde stand rijdt?? Daarbij komt nog dat het 'beloofde' verbruik nooit en te never gehaald wordt. Dus is dit denk ik ook een soort sjoemel instelling. 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Humpie,

 

Ik had dat inderdaad gezien in je reactie. Een soortgelijke reactie heb ik ook gezien op een Engelstalig forum. Daarom heb ik dat vermeld. Ik ben het met je eens .Voor mij is dit een mogelijke oorzaak.

Ik ben ook met je eens dat men ook in de UP functie soms moet ingrijpen (ik rijdt dan nog wel in een Euro 5 versie). Ik gebruik de UP functie zodra het heuvelachtig wordt en vergeet hem vaak uit te zetten. Met de Fiat instructie bij steile helling kan ik niet zoveel.

Wel heb ik de indruk dat de Engelsen en Duitsers wat makkelijker naar de handschakeling gaan, wellicht een verklaring dat daar minder problemen met de koppelingsplaten zouden zijn.

Als dit de oorzaak is en Fiat verandert niets en wij blijven in de automaat positie rijden dan ben ik bang dat dit op termijn ook van invloed kunnen zijn op de levensduur van de Sachs koppelingsplaat.

 

We hebben nu wel informatie dat gebruik maken van de UP en manual functie bijdraagt aan verbetering. Ik ga ervan uit dat  deze functies er op zitten om ze nu en dan te gebruiken.

Overigens door de grotere organisaties zoals ANWB en NKC wordt gebruik van de handbediening in berggebied als normaal beschouwd.

 

Wij zitten nu in een positie dat Fiat niets doet.

Dan hebben we 2 mogelijkheden:

1) Doorgaan met klagen en niets doen. In dat geval loop je ook de kans met een nieuwe koppelingsplaat in de problemen te komen

2) Accepteren dat je nu en dan moet ingrijpen door handmatig te schakelen om in wat rustiger vaarwater te komen De ervaring met de handgeschakeld versie geeft aan dat dit een reeele optie kan zijn.

 

Ik heb gekozen voor optie 2 omdat dit de grootste kans biedt voor een ontspannen reis met de camper. En dat is me meer waard dan gedoe met Fiat.

 

Vandaar dat je me nu bezig ziet om toe te werken naar een soort instructie die voor iedereen begrijpelijk is

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Vrij zei:

Even een vraag, misschien heel stom, maar wat is nu een "up stand". Er wordt gesproken over automaat en handgeschakelde stand. Deze laatste 2 zijn wel duidelijk, maar up-stand?

Het Up knopje zit uitsluitend op de comfort-matic uitvoering. 

 

 

Studio_20200411_120559.png

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dit is geen domme vraag.  Hierbij de Fiat instructie uit de Comfortmatic handleiding.

 

<start quote Fiat instructie>

BEDIENINGSWIJZE
De versnellingsbak kan op twee manierenworden bediend:
de eerste is handmatig (MANUAL),
waarbij de bestuurder beslist wanneer hij schakelt;
de tweede is volledig automatisch (AUTO), waarbij het systeem beslist wanneer geschakeld wordt. Bij deze manier kan de UP-functie (functie voor hellingen) worden gebruikt, waarbij er
bij hogere toerentallen wordt geschakeld tijdens het rijden op zeer steile hellingen met elk type belading. Druk voor het inschakelen van deze functie op knop UP - fig. 4 tussen de bedieningsknoppen op het dashboard. De versnelling en de werking MANUAL of AUTO) kunnen bij elke snelheid m.b.v. de pook worden gekozen.

<end quote Fiat instructie>

 

Ik heb de volledige handleiding bijgesloten. Zelf had ik die niet van de camperdealer gekregen, maar toen gedownload van de Fiat site

Camper Instructieboek Fiat Ducato Comfortmatic automaat.pdf

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Vrij zei:

Pierre, Bedankt voor de toelichting.

 

 

Vrij,  Ik denk dat het goed is, na het lezen over het gebruik van de up functie, je ook de laatste reactie van Humpie op je in laat werken als E6 rijder.  Ik ben een E5 rijder maar volg hetzelfde patroon als Humpie, alleen wat later. Met andere woorden: de zeer steile helling waar Fiat naar refereert om de UP functie te gebruiken is bij ons al een heuvelachtig gebied. En dan nog kan het zijn dat we naar de manual functie grijpen. Een andere methode voor manual is door het gaspedaal diep in te trappen, waardoor de automaat terugschakelt. Dat laatste vind ik soms onrustig.

Even een aanvulling: de reden dat ik je vraag Humpies reactie goed te begrijpen.  Ik sluit niet uit dat Humpie een kernpunt raakt van de problemen. In je rol als voortrekker van dit onderwerp zou ik het fijn vinden als je op de achtergrond mee kijkt om te zorgen dat het door iedereen begrepen wordt. Trek dus rustig aan de bel als ik of een ander teveel in de details gaat

aangepast door Pierre
aanvulling en verduidelijking
Link naar reactie
Share on other sites

Nog een paar wie weet logische punten / klachten, sorry ik blijf  een medicus  🙂

# Opvallend is áldoor te moeten lezen, dat het probleem met "geen verbinding motor / versnellingsbak", de schade onmiddellijk is ontstaan bij net die ene startpoging! De auto werd daarvoor stilgezet in principe automatisch altijd IN de versnelling. Bij het starten wordt deze verbinding  (in de versnelling) altijd éérst voordien verbroken:  je ziet de Neutraalstand ook in beeld komen (OF WIE WEET DáN OOK NIET?)  en tijdens déze handeling of daarna het starten springen blijkbaar die plastic onderdelen, mogelijk al met scheurtjes erin, kapot. Waarom dan?

# Wie zegt dat de koppelingsplaat (met hetzelfde onderdeelnummer, why not)  in de loop van de jaren niet net een wijziging heeft ondergaan : een ander soort / 'kwaliteit' plastic, dat zogenaamd beter of wie weet goedkoper moest zijn. Wie weet betreft het ook slechts een beperkte serie van maandagmorgen koppelingsplaten met dit kwalitatieve gebrek.

Iedereen weet, dat inferieur plastic ook wel eens gaat kléven (invloed van warmte?)  en/ of scheurtjes gaan vertonen in de loop van de tijd. Plastic, hoe kom je ook op dit idee voor een koppelingsplaat!

Maar onderzoek je de defecte platen NIET, dan zal je dat nooit te weten komen!  Er is geen technische dienst bij Fiat, waarvan acte!

# Een dieselmotor heeft geen enkele moeite met kachelen op laag toerental (max. koppel al vanaf 1500 toeren). Je kan horen of hij er zin in heeft. Zou er trouwens toch iets niet in orde zijn, zou je enkel motorschade verwachten en natuurlijk geen schade aan de koppelingplaat : gewoon een váste verbinding met de motor bij elk toerental.

# Schade aan de koppelingsplaat kan zéker ontstaan, door aldoor 'pendelen' van de bak. Of door stilstaan bij stoplicht in automaatstand. Up schakelaar oké.  De hardste klappen kreeg mijn bak evenwel door helling afrijden met vrij hoge snelheid en dan wordt opeens teruggeschakeld naar een véél te lage, tweede,  versnelling. AU!!  Hellingshoek gemeten?  SOFTWAREFOUT(!)?

# De SOFTWARE  van de Ducato heeft, ondanks verschillende updates, nog heel veel gebreken! B.v. sturing EGR-klep, etc. etc. etc. etc.

# De consument heeft volgens Europees Recht gewoon recht op een kwalitatief goed product en voor een koppelingsplaat staat minstens 100.000 kilometer, denk ik.

# Fiat heeft geen goede dokter / technische dienst, dus roeptoetert dit bedrijf altijd maar weer, dat er niets met de patiënt / Ducato aan de hand is.  Maar wel graag even een hele hoge rekening afrekenen als er achteraf(!) toch een serieuze behandeling van de ziekte noodzakelijk is ................  Een verdienmodel voor Fiat  😞 Moraal?

 

 

 

 

aangepast door campaan
Link naar reactie
Share on other sites

Campaan, als je bij 1850 á 1900 toeren overschakelt komt je zeker lager uit als 1500 toeren. Ik rij al jaren diesel (van groot en klein formaat) en vindt de E6 echt niet lekker draaien, pas bij 2050 á 2100 toeren loopt de motor lekker, ook bij een lichte stijging (dus komt door de instelling). Maar dat is dan redelijk aan de snelheid, leuk in Spanje achteraf op de autoweg. Liever rij ik op een lagere snelheid maar dat gaat dus niet of moet je hem handmatig in de 5 houden, met 80/90 rijdt hij in automaat echt niet fijn. Daar heb je dan een automaat voor gekocht.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...