Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Beste Vrij,

een “andere” koppelingsplaat gemonteerd?? Laat ze nou eens met onderdelennummers komen ipv “indianenverhalen”.....Als je niet exact weet welk onderdeelnummer er ingebouwd is weet je gewoon niets...En zelfs dan, bij ons was er in september 2019 ook een gemodificeerde drukgroep/kopelingsplaat ( Fiat onderdeel 0071724295) gemonteerd. De monteur die het werk heeft uitgevoerd vertelde me eerlijk dat de nieuwe plaat er exact hetzelde uitzag als de kapotte gedemonteerde plaat (dus met de kunststof veerhouders.....). Varekai heeft gelijk, vervangen die Fiat/LUK plaat met kunststof veerhouders door een geheel stalen Sachs koppelingplaat (en niet alles geloven wat de Fiat garage je op de mouw probeert te spelden...(en al helemaal niet in dit geval!!!).

 

Prettig weekend!!

 

 

aangepast door Jurgen
Wijziging
Link naar reactie
Share on other sites

Beste allemaal mijn FIAT-PROFESSIONAL dealer heeft geen enkel probleem mee om bij mij een SACHS koppelingsset 9000 990 373 te monteren.

Hij geeft me zelfs gelijk, dat ik zekerheid wil wat betreft de koppelingsset.Ik zie wel wat de uitkomst is van het NKC overleg misschien toch enige coulance ik ben benieuwd!!!!

P.S. Uit de bijlage van de factuur uit Italie blijkt duidelijk dat toen weer Fiat onderdeel 71724295 is gemonteerd.

OFFICINA_GIACCO_FATTURA IMMEDIATA_1972_30-05-2018 .pdf

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Vrij ik begrijp niet precies wat je bedoelt.

Ik weet zeker dat hij goed wordt gemonteerd, ik kent de betreffende monteur al jaren en heb het volste vertrouwen in hem,

Er kan altijd in de toekomst weer iets fout gaan, maar in iedergeval denk ik niet meer met deze koppelingsset.

De camper is 3 jaar oud dus de garantie betreft nog alleen de vocht garantie. Voor de rest,

Insha'Allah

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo Jurgen,

Ik heb even een vraagje aan jou. In het  forum heb je het over een sach met nummer:

3000 970 086. Varekai 2.0 heeft het over nummer:

3000 990 373. Ik vind dit erg verwarrend, want welke moet er nu gemonteerd worden

Mijn dealer zegt niets, ik moet met een plaat komen. 

Maar ja welke nu?

Groetjes Jan Vrij 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Jan,

Vind gedrag van dealer niet ok, maar goed.

Ga maar voor de 3000 990 373 (240 Euro inclusief drukgroeplager), zie:

 

https://www.oscaro.com/kit-dembrayage-fiat-ducato-ii-250-fourgon-2-3-mjt-16v-bvr-150-cv-boite-auto-479-51407-0-gt#

 

Maar ik ken jouw auto niet, dus nog beter, ga naar een goede autoleverancier (Brezan, Europarts etc), neem je kenteken en een foto van het plaatje onder de motorkap met het motornummer mee en zeg dat het om een Ducato met schakelrobot gaat en laat hun het onderdeel voor je bestellen (zei kijken op Internet in de Sachs catalogus en bestellen het simpelweg)........

 

Maar nogmaals, zou eigenlijk je dealer moeten doen..........

 

ps. om het nog mooier te maken,  er bestaat zelfs een extra versterkte koppelingsplaat bij Sachs.....zie: 

 

https://www.sachsperformance.com/nl/koppeling-sachs-en-sportkoppeling-sachs-performance-navigator

 

Succes!

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Jan,

 

Bij mij zit er nu SACHS 3000 990 373 in. Inderdaad inclusief drukgroep lager dit is altijd aan te bevelen, het andere SACHS nummer is volgens mij zonder druklager.

Bij montage bleek wel dat er in Italie geen nieuw lager in was gezet.Mijn Fiat Profesional garage heeft de set gewoon zelf besteld geen enkel probleem.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 29-3-2020 om 23:36, Marianjacques zei:

Ik overweeg een nieuwe camper aan te schaffen voorzien van deze motor met deze automaat.

Bouwjaar 2019.

Is dit koppelingsplaat probleem ook voor dit jaartal nog aan de orde?

 

Het beste advies is om een camper te kiezen NIET op basis van een Fiat Ducato. Ben nu al drie jaar bezig met het oplossen van een reeeeeeks problemen. De dealers hebben meestal (!) absoluut niet voldoende kennis in huis om oplossingen aan te dragen, "leve de domme diagnosestekker",  en een eigen technische dienst voor 'moeilijke' gevallen is er ook niet bij Fiat. Dat problemen door Fiat niet fatsoenlijk noch op een acceptabele termijn worden opgelost, blijkt toch overduidelijk bij dit probleem met die inferieure koppelingsplaat! Wees wijs, kies een ander merk met up to date modellen als basisvoertuig.

Link naar reactie
Share on other sites

Wat mij betreft is er niets mis met de Fiat Ducato en onze Fiat Professional dealer. Al onze problemen en probleempjes zijn steeds keurig opgelost en dat ging zelfs zo ver dat onze dealer een coulance betaling van 20% van de rekening voor de vervanging van de koppeling in Slovenië van € 900 heeft geregeld.

 Verder wijs ik maar even op de perikelen met de Ford motor.

aangepast door Busje
tekstuele verbetering
Link naar reactie
Share on other sites

De koppeling is dan wel vervangen, maar wel weer door dezelfde koppelingsplaat met de kunstof nokjes waar wij, als gedupeerde, het steeds over hebben.

Groetjes Jan Vrij 

Op 22-3-2020 om 10:09, varekai 2.0 zei:

Beste Jan,

 

Bij mij zit er nu SACHS 3000 990 373 in. Inderdaad inclusief drukgroep lager dit is altijd aan te bevelen, het andere SACHS nummer is volgens mij zonder druklager.

Bij montage bleek wel dat er in Italie geen nieuw lager in was gezet.Mijn Fiat Profesional garage heeft de set gewoon zelf besteld geen enkel probleem.

 

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, supreme zei:

Campaan , maar Fiat heeft momenteel toch een volledige automaat met vloeistofkoppeling zo ver ik heb vernomen .

Maar er staat geschreven  "met deze automaat" door Marianjacques.  Dan denk ik toch in dit kader / onderwerp nog steeds aan de gerobotiseerde versnellingsbak : het woord automaat is trouwens helemaal niet van toepassing. Als FIAT gewoon een goede koppelingsplaat had gebruikt, was deze hele oneindige soap niet nodig geweest!!  Maar  Fiat vindt het blijkbaar normaal om haar klanten deze ellende onderweg te bezorgen, naast ook  nog eens een hoge rekening (sleepkosten/reparatie). Moet je ook nog eens blij zijn als je een klein bedragje als coulance krijgt? Een koppelingsplaat moet minstens 100.000 km meegaan. Het ontbreekt dit merk aan kennis, kwaliteit en last but not least een eigen technische dienst.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik vind , dat Marianjacues , deze kamper met de robot automaat gewoon niet moten kopen , zoek er een met de volledige automaat dan hen je niet die zorgen over een defecte koppeling .

 

Magic , u schrijft over 55,-euro , ik neem aan dat dit ex BTW is , maar komen de uren ook wel een beetje overeen met ge gedane werk ,  niet dat ik zoals u het bedrijf aanbeveelt dat sterkt 

afwijkt , maar we kunnen ook zo rekenen 5x4 is 20 maar 4x5 ook   

Link naar reactie
Share on other sites

Wat een ellende allemaal! 

Heb er inmiddels 99.920km mee gereden 80% met grote zware aanhanger en hij schakelt nog steeds als een zonnetje.

3Ltr 180PK, gechipt naar 210, productie Juli 2016.

Als ik alles zo hoor kan ik het beste constant biddend achter het stuur gaan zitten....

Ik laat hem overigens nooit ,,pendelen" tussen 5 en 6.

Met aanhanger altijd op automaat tot 4e en rest met de hand,nooit in 6. 

Was juist op dreef om nieuwe Ducato 540 met volautomaat te bestellen en op maat te laten inbouwen.

Door Corona ellende maar ff pas op de plaats gemaakt.

Sterkte allemaal!

Ferrari meeting Sardinië 2018.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-4-2020 om 17:18, Vrij zei:

Hallo Diogenes,

Zover ik weer, zit alleen in de 130PK en

de 150PK automaat van de comfort-matic, kunststof nokjes in de koppelingsplaat. 

Groetjes Jan Vrij 

Een eerlijk bedrijf / dealer zou de klant duidelijke informatie hierover verstrekken, dáárom zwijgen Fiat/dealers in alle talen. Je krijgt nooit antwoord! Heb op alle mogelijke manieren geprobeerd te weten te komen wat in de 2.3  180 pk  fabricage eind 2016 voor koppelingsplaat zit, maar je krijgt gewoon noooooit antwoord noch van Fiat direct, noch van verschillende dealers. Onlogisch dat die koppelingsplaat enkel in 130 en 150 Pk zou zitten en niet in de andere types, waar ja het blijft op deze manier (expres) gissen voor de eigenaars. Die Comfort matic is bij mij trouwens compleet gestoord, vooral bij het helling afrijden is het een drama, gaat die opeens naar 2 met als gevolg een gigantisch toerental / belasting van de koppelingsplaat. Dus bergterrein rijd ik handmatig. Maar ook op vlakke weg  gaat hij vaak spontaan uit de automaatstand naar manual b.v. bij een verkeersdrempel. Kan nog een hele rij nooit opgeloste problemen opschrijven.

Dit probleem met de koppelingsplaat met plastic nokken, dit onderwerp heeft u mail van NKC van onlangs , het tussenrapport  Fiat in deze zaak gelezen? Wat een smerig zaakje maakt Fiat er weeeer van. Hoe achterbaks moet je zijn om zoveel onzinpraat uit te kramen en weer geen oplossing te bieden.  Maar camperrijders zijn blijkbaar grote sukkels in hun ogen.

 Doe daarom Fiat en voorál uzelf een groot plezier: kies noooooit voor Fiat Ducato als basisvoertuig! Had ik dat ook maar gedaan!

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Marianjacques,

Waarschijnlijk hebben ze daar niet zo'n forum. Ik heb in het begin ook op internet niets kunnen vinden. Vandaar dat ik een vraag op het forum ben gaan stellen, of er meer leden waren met het zelfde probleem als ik. Als niemand er mee begint, dan weet je van elkaars probleem niets. De dealers gaan heus niet zeggen het is een constructie fout van Fiat is.

Groetjes Jan Vrij 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...