Ga naar inhoud
NKC Moderator

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017

Recommended Posts

Beste Varekai,

dit was onze tweede Fiat Possl, de eerste was duidelijk beter in elkaar gebakken (met veel meer zorg) dan de tweede. Veel kleine en grote ergernisjes gehad zowel met de Fiat zelf als door niet goed funktionerend equipment als door onkunde van Fiat dealer. Ook nog twee keer ingebroken, pffffffff...... Nadat we weggesleepd moesten worden van een pas in Andorra (kosten ruim 700 euro...) door een onwillige sensor in de motor waardoor hij niet meer wilde acceleren was voor ons de maat vol. Camperren was vreselijk leuk, maar we gaan  nu gewoon met onze auto op avontuur en slapen in de meest leuke hotelletjes, is ook echt leuk.....(deden we trouwens ook toen we allebei motor reden). Wat we ook begonnen te merken dat het wel erg druk begint te worden met campers (en echt niet alleen aan de overvolle kusten) en dat campers lang niet meer altijd even welkom zijn en dat het qua milieu nou ook niet de meest schone manier van reizen is,  dus ach, hele mooie tijd gehad, maar nu weer wat anders.......Jullie wel heel veel plezier en mooie avonturen toegewenst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

Ik heb net de garage in Papenhoven gebeld en deze meneer heeft, nadat ik mijn chassisnummer had doorgegeven, in het Fiat bestand gekeken en kon mij vertellen dat er in mijn Fiat ducato

een andere frictieplaat gemonteerd is. Toen mijn koppelingsplaat in 2019 stuk ging, was er al een update beschikbaar met frictieplaat en veren. Ik ben benieuwd of andere gedupeerden ook bij hun garage kunnen zien, wat voor nieuwe koppelingsplaat er gemonteerd is. Zoals het er nu uit ziet, hoef ik geen sach koppelingsplaat te laten monteren. Ik ben benieuwd wat andere gedupeerden te weten komen na navraag.

Vr.gr,

J.Vrij   

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Vrij en Magic Ed , zo hoort het ook , maar er zijn dealers / garages die zich daar niet de moeite nemen .  Ik  vind als er een voertuig dreigt te stranden , dat je dit voorkomen moet worden , en daar hoort een dealer en garage aan mee te werken . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Vrij,

een “andere” koppelingsplaat gemonteerd?? Laat ze nou eens met onderdelennummers komen ipv “indianenverhalen”.....Als je niet exact weet welk onderdeelnummer er ingebouwd is weet je gewoon niets...En zelfs dan, bij ons was er in september 2019 ook een gemodificeerde drukgroep/kopelingsplaat ( Fiat onderdeel 0071724295) gemonteerd. De monteur die het werk heeft uitgevoerd vertelde me eerlijk dat de nieuwe plaat er exact hetzelde uitzag als de kapotte gedemonteerde plaat (dus met de kunststof veerhouders.....). Varekai heeft gelijk, vervangen die Fiat/LUK plaat met kunststof veerhouders door een geheel stalen Sachs koppelingplaat (en niet alles geloven wat de Fiat garage je op de mouw probeert te spelden...(en al helemaal niet in dit geval!!!).

 

Prettig weekend!!

 

 

aangepast door Jurgen
Wijziging

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste allemaal mijn FIAT-PROFESSIONAL dealer heeft geen enkel probleem mee om bij mij een SACHS koppelingsset 9000 990 373 te monteren.

Hij geeft me zelfs gelijk, dat ik zekerheid wil wat betreft de koppelingsset.Ik zie wel wat de uitkomst is van het NKC overleg misschien toch enige coulance ik ben benieuwd!!!!

P.S. Uit de bijlage van de factuur uit Italie blijkt duidelijk dat toen weer Fiat onderdeel 71724295 is gemonteerd.

OFFICINA_GIACCO_FATTURA IMMEDIATA_1972_30-05-2018 .pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Vrij ik begrijp niet precies wat je bedoelt.

Ik weet zeker dat hij goed wordt gemonteerd, ik kent de betreffende monteur al jaren en heb het volste vertrouwen in hem,

Er kan altijd in de toekomst weer iets fout gaan, maar in iedergeval denk ik niet meer met deze koppelingsset.

De camper is 3 jaar oud dus de garantie betreft nog alleen de vocht garantie. Voor de rest,

Insha'Allah

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Jurgen,

Ik heb even een vraagje aan jou. In het  forum heb je het over een sach met nummer:

3000 970 086. Varekai 2.0 heeft het over nummer:

3000 990 373. Ik vind dit erg verwarrend, want welke moet er nu gemonteerd worden

Mijn dealer zegt niets, ik moet met een plaat komen. 

Maar ja welke nu?

Groetjes Jan Vrij 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Jan,

Vind gedrag van dealer niet ok, maar goed.

Ga maar voor de 3000 990 373 (240 Euro inclusief drukgroeplager), zie:

 

https://www.oscaro.com/kit-dembrayage-fiat-ducato-ii-250-fourgon-2-3-mjt-16v-bvr-150-cv-boite-auto-479-51407-0-gt#

 

Maar ik ken jouw auto niet, dus nog beter, ga naar een goede autoleverancier (Brezan, Europarts etc), neem je kenteken en een foto van het plaatje onder de motorkap met het motornummer mee en zeg dat het om een Ducato met schakelrobot gaat en laat hun het onderdeel voor je bestellen (zei kijken op Internet in de Sachs catalogus en bestellen het simpelweg)........

 

Maar nogmaals, zou eigenlijk je dealer moeten doen..........

 

ps. om het nog mooier te maken,  er bestaat zelfs een extra versterkte koppelingsplaat bij Sachs.....zie: 

 

https://www.sachsperformance.com/nl/koppeling-sachs-en-sportkoppeling-sachs-performance-navigator

 

Succes!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Jan,

 

Bij mij zit er nu SACHS 3000 990 373 in. Inderdaad inclusief drukgroep lager dit is altijd aan te bevelen, het andere SACHS nummer is volgens mij zonder druklager.

Bij montage bleek wel dat er in Italie geen nieuw lager in was gezet.Mijn Fiat Profesional garage heeft de set gewoon zelf besteld geen enkel probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 29-3-2020 om 23:36, Marianjacques zei:

Ik overweeg een nieuwe camper aan te schaffen voorzien van deze motor met deze automaat.

Bouwjaar 2019.

Is dit koppelingsplaat probleem ook voor dit jaartal nog aan de orde?

 

Het beste advies is om een camper te kiezen NIET op basis van een Fiat Ducato. Ben nu al drie jaar bezig met het oplossen van een reeeeeeks problemen. De dealers hebben meestal (!) absoluut niet voldoende kennis in huis om oplossingen aan te dragen, "leve de domme diagnosestekker",  en een eigen technische dienst voor 'moeilijke' gevallen is er ook niet bij Fiat. Dat problemen door Fiat niet fatsoenlijk noch op een acceptabele termijn worden opgelost, blijkt toch overduidelijk bij dit probleem met die inferieure koppelingsplaat! Wees wijs, kies een ander merk met up to date modellen als basisvoertuig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mij betreft is er niets mis met de Fiat Ducato en onze Fiat Professional dealer. Al onze problemen en probleempjes zijn steeds keurig opgelost en dat ging zelfs zo ver dat onze dealer een coulance betaling van 20% van de rekening voor de vervanging van de koppeling in Slovenië van € 900 heeft geregeld.

 Verder wijs ik maar even op de perikelen met de Ford motor.

aangepast door Busje
tekstuele verbetering

Share this post


Link to post
Share on other sites

De koppeling is dan wel vervangen, maar wel weer door dezelfde koppelingsplaat met de kunstof nokjes waar wij, als gedupeerde, het steeds over hebben.

Groetjes Jan Vrij 

Op 22-3-2020 om 10:09, varekai 2.0 zei:

Beste Jan,

 

Bij mij zit er nu SACHS 3000 990 373 in. Inderdaad inclusief drukgroep lager dit is altijd aan te bevelen, het andere SACHS nummer is volgens mij zonder druklager.

Bij montage bleek wel dat er in Italie geen nieuw lager in was gezet.Mijn Fiat Profesional garage heeft de set gewoon zelf besteld geen enkel probleem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 29-3-2020 om 23:36, Marianjacques zei:

Ik overweeg een nieuwe camper aan te schaffen voorzien van deze motor met deze automaat.

Bouwjaar 2019.

Is dit koppelingsplaat probleem ook voor dit jaartal nog aan de orde?

 

Bouwjaar vanaf september 2019 heeft deze koppelingsplaat niet meer. Dat is dan de 9-traps wandler automaat. Daarvoor de comformatic (6-traps) heeft die wel. Verder is er niets mis met de Fiat Ducato. Als je weet dat je deze koppelingsplaat er in hebt, dan ga je toch direct binnen de garantie klagen en laat je hem vervangen. Hiervoor kan ik je de perfecte service van Allround Carservice Wessels in Papenhoven adviseren. Je krijgt een gratis leenauto, het uurtarief is slechts 55,- euro en zij weten waar ze het over hebben. Dit is DE camperspecialist die je wenst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uren geleden, supreme zei:

Campaan , maar Fiat heeft momenteel toch een volledige automaat met vloeistofkoppeling zo ver ik heb vernomen .

Maar er staat geschreven  "met deze automaat" door Marianjacques.  Dan denk ik toch in dit kader / onderwerp nog steeds aan de gerobotiseerde versnellingsbak : het woord automaat is trouwens helemaal niet van toepassing. Als FIAT gewoon een goede koppelingsplaat had gebruikt, was deze hele oneindige soap niet nodig geweest!!  Maar  Fiat vindt het blijkbaar normaal om haar klanten deze ellende onderweg te bezorgen, naast ook  nog eens een hoge rekening (sleepkosten/reparatie). Moet je ook nog eens blij zijn als je een klein bedragje als coulance krijgt? Een koppelingsplaat moet minstens 100.000 km meegaan. Het ontbreekt dit merk aan kennis, kwaliteit en last but not least een eigen technische dienst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind , dat Marianjacues , deze kamper met de robot automaat gewoon niet moten kopen , zoek er een met de volledige automaat dan hen je niet die zorgen over een defecte koppeling .

 

Magic , u schrijft over 55,-euro , ik neem aan dat dit ex BTW is , maar komen de uren ook wel een beetje overeen met ge gedane werk ,  niet dat ik zoals u het bedrijf aanbeveelt dat sterkt 

afwijkt , maar we kunnen ook zo rekenen 5x4 is 20 maar 4x5 ook   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een ellende allemaal! 

Heb er inmiddels 99.920km mee gereden 80% met grote zware aanhanger en hij schakelt nog steeds als een zonnetje.

3Ltr 180PK, gechipt naar 210, productie Juli 2016.

Als ik alles zo hoor kan ik het beste constant biddend achter het stuur gaan zitten....

Ik laat hem overigens nooit ,,pendelen" tussen 5 en 6.

Met aanhanger altijd op automaat tot 4e en rest met de hand,nooit in 6. 

Was juist op dreef om nieuwe Ducato 540 met volautomaat te bestellen en op maat te laten inbouwen.

Door Corona ellende maar ff pas op de plaats gemaakt.

Sterkte allemaal!

Ferrari meeting Sardinië 2018.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uren geleden, supreme zei:

Magic , u schrijft over 55,-euro , ik neem aan dat dit ex BTW is , maar komen de uren ook wel een beetje overeen met ge gedane werk ,  niet dat ik zoals u het bedrijf aanbeveelt dat sterkt 

afwijkt , maar we kunnen ook zo rekenen 5x4 is 20 maar 4x5 ook   

Ja is 55,- euro ex.BTW en de uren lopen daar perfect via de klok en ze werken goed door. Eerder te weinig uren op de nota als teveel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...