Ga naar inhoud
NKC Moderator

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017

Recommended Posts

Even een vraag, misschien heel stom, maar wat is nu een "up stand". Er wordt gesproken over automaat en handgeschakelde stand. Deze laatste 2 zijn wel duidelijk, maar up-stand?

1 uur terug, Vrij zei:

Even een vraag, misschien heel stom, maar wat is nu een "up stand". Er wordt gesproken over automaat en handgeschakelde stand. Deze laatste 2 zijn wel duidelijk, maar up-stand?

Het Up knopje zit uitsluitend op de comfort-matic uitvoering. 

Studio_20200411_120559.png

• Like 1

Dit is geen domme vraag.  Hierbij de Fiat instructie uit de Comfortmatic handleiding.

<start quote Fiat instructie>

BEDIENINGSWIJZE
De versnellingsbak kan op twee manierenworden bediend:
de eerste is handmatig (MANUAL),
waarbij de bestuurder beslist wanneer hij schakelt;
de tweede is volledig automatisch (AUTO), waarbij het systeem beslist wanneer geschakeld wordt. Bij deze manier kan de UP-functie (functie voor hellingen) worden gebruikt, waarbij er
bij hogere toerentallen wordt geschakeld tijdens het rijden op zeer steile hellingen met elk type belading. Druk voor het inschakelen van deze functie op knop UP - fig. 4 tussen de bedieningsknoppen op het dashboard. De versnelling en de werking MANUAL of AUTO) kunnen bij elke snelheid m.b.v. de pook worden gekozen.

<end quote Fiat instructie>

Ik heb de volledige handleiding bijgesloten. Zelf had ik die niet van de camperdealer gekregen, maar toen gedownload van de Fiat site

Camper Instructieboek Fiat Ducato Comfortmatic automaat.pdf

2 uren geleden, Vrij zei:

Pierre, Bedankt voor de toelichting.

Vrij,  Ik denk dat het goed is, na het lezen over het gebruik van de up functie, je ook de laatste reactie van Humpie op je in laat werken als E6 rijder.  Ik ben een E5 rijder maar volg hetzelfde patroon als Humpie, alleen wat later. Met andere woorden: de zeer steile helling waar Fiat naar refereert om de UP functie te gebruiken is bij ons al een heuvelachtig gebied. En dan nog kan het zijn dat we naar de manual functie grijpen. Een andere methode voor manual is door het gaspedaal diep in te trappen, waardoor de automaat terugschakelt. Dat laatste vind ik soms onrustig.

Even een aanvulling: de reden dat ik je vraag Humpies reactie goed te begrijpen.  Ik sluit niet uit dat Humpie een kernpunt raakt van de problemen. In je rol als voortrekker van dit onderwerp zou ik het fijn vinden als je op de achtergrond mee kijkt om te zorgen dat het door iedereen begrepen wordt. Trek dus rustig aan de bel als ik of een ander teveel in de details gaat

aangepast door Pierre
aanvulling en verduidelijking

Nog een paar wie weet logische punten / klachten, sorry ik blijf  een medicus  🙂

# Opvallend is áldoor te moeten lezen, dat het probleem met "geen verbinding motor / versnellingsbak", de schade onmiddellijk is ontstaan bij net die ene startpoging! De auto werd daarvoor stilgezet in principe automatisch altijd IN de versnelling. Bij het starten wordt deze verbinding  (in de versnelling) altijd éérst voordien verbroken:  je ziet de Neutraalstand ook in beeld komen (OF WIE WEET DáN OOK NIET?)  en tijdens déze handeling of daarna het starten springen blijkbaar die plastic onderdelen, mogelijk al met scheurtjes erin, kapot. Waarom dan?

# Wie zegt dat de koppelingsplaat (met hetzelfde onderdeelnummer, why not)  in de loop van de jaren niet net een wijziging heeft ondergaan : een ander soort / 'kwaliteit' plastic, dat zogenaamd beter of wie weet goedkoper moest zijn. Wie weet betreft het ook slechts een beperkte serie van maandagmorgen koppelingsplaten met dit kwalitatieve gebrek.

Iedereen weet, dat inferieur plastic ook wel eens gaat kléven (invloed van warmte?)  en/ of scheurtjes gaan vertonen in de loop van de tijd. Plastic, hoe kom je ook op dit idee voor een koppelingsplaat!

Maar onderzoek je de defecte platen NIET, dan zal je dat nooit te weten komen!  Er is geen technische dienst bij Fiat, waarvan acte!

# Een dieselmotor heeft geen enkele moeite met kachelen op laag toerental (max. koppel al vanaf 1500 toeren). Je kan horen of hij er zin in heeft. Zou er trouwens toch iets niet in orde zijn, zou je enkel motorschade verwachten en natuurlijk geen schade aan de koppelingplaat : gewoon een váste verbinding met de motor bij elk toerental.

# Schade aan de koppelingsplaat kan zéker ontstaan, door aldoor 'pendelen' van de bak. Of door stilstaan bij stoplicht in automaatstand. Up schakelaar oké.  De hardste klappen kreeg mijn bak evenwel door helling afrijden met vrij hoge snelheid en dan wordt opeens teruggeschakeld naar een véél te lage, tweede,  versnelling. AU!!  Hellingshoek gemeten?  SOFTWAREFOUT(!)?

# De SOFTWARE  van de Ducato heeft, ondanks verschillende updates, nog heel veel gebreken! B.v. sturing EGR-klep, etc. etc. etc. etc.

# De consument heeft volgens Europees Recht gewoon recht op een kwalitatief goed product en voor een koppelingsplaat staat minstens 100.000 kilometer, denk ik.

# Fiat heeft geen goede dokter / technische dienst, dus roeptoetert dit bedrijf altijd maar weer, dat er niets met de patiënt / Ducato aan de hand is.  Maar wel graag even een hele hoge rekening afrekenen als er achteraf(!) toch een serieuze behandeling van de ziekte noodzakelijk is ................  Een verdienmodel voor Fiat  😞 Moraal?

aangepast door campaan

Campaan, als je bij 1850 á 1900 toeren overschakelt komt je zeker lager uit als 1500 toeren. Ik rij al jaren diesel (van groot en klein formaat) en vindt de E6 echt niet lekker draaien, pas bij 2050 á 2100 toeren loopt de motor lekker, ook bij een lichte stijging (dus komt door de instelling). Maar dat is dan redelijk aan de snelheid, leuk in Spanje achteraf op de autoweg. Liever rij ik op een lagere snelheid maar dat gaat dus niet of moet je hem handmatig in de 5 houden, met 80/90 rijdt hij in automaat echt niet fijn. Daar heb je dan een automaat voor gekocht.

36 minuten geleden, Humpie zei:

Campaan, als je bij 1850 á 1900 toeren overschakelt komt je zeker lager uit als 1500 toeren. Ik rij al jaren diesel (van groot en klein formaat) en vindt de E6 echt niet lekker draaien, pas bij 2050 á 2100 toeren loopt de motor lekker, ook bij een lichte stijging (dus komt door de instelling). Maar dat is dan redelijk aan de snelheid, leuk in Spanje achteraf op de autoweg. Liever rij ik op een lagere snelheid maar dat gaat dus niet of moet je hem handmatig in de 5 houden, met 80/90 rijdt hij in automaat echt niet fijn. Daar heb je dan een automaat voor gekocht.

Hallo Humpie,

Mijn motorisering 2.3 180(!)Pk (gewicht rond 3100kg) heeft geen enkel probleem met zoals ik schreef 1500 toeren op de vlakke weg / heuvelachtig : loopt als een zonnetje (als de EGR klep zich tenminste gedraagt). Kiest de automaat ook telkens zelf voor : hier begint max. koppel. Ik schakel eventueel manual rijdend natuurlijk NIET over bij 1850/1900 toeren. Prima gemiddeld verbruik bij rustig rijden : 6,7 l op 100 km, tenminste als de informatie op het schermpje klopt.

Nogmaals wat ik probeer duidelijk te maken is dat,  het toerental  van de motor en de (kapotte)  koppelingsplaat niets als zodanig met elkaar te maken hebben = vaste verbinding of anders laat iemand mij het verband uitleggen. Slechts een stok om de hond te slaan door Fiat.

En nogmaals : de kapotte koppelingsplaat  ontstaat altijd tijdens(!) de startprocedure!! Net de druppel, die de emmer doet overlopen of ????

Maar FIAT(!) moet nadenken over het probleem en oplossing (maar geen technische dienst!) en niet de vele, vele camperaars op deze site. Wij zijn leken, die enkel de klachten kunnen constateren. Leken, die, heel simpel met een gerust(!) hart en zonder kans technische problemen / kapotte koppelingsplaat (= sleepdienst)  willen kunnen rondreizen.

Humpie,

Jouw voorbeeld met laag toerental schakelen is een goed voorbeeld dat niet zou mogen gebeuren met de UP functie aan. De UP functie zou op hoger toerental moeten schakelen. volgens de Fiat handleiding. Ik heb de UP functie (rijdt E5) frequent aan maar grijp soms toch in en kan me voorstellen dat dit bij een E6 erger is

Campaan: motor toerental en koppeling hebben alles met elkaar te maken. De koppeling is uitgevonden omdat de eerste autos aangeduwd moesten worden' omdat ze geen koppeling hadden. (motor draaide en auto stond stil) Tijdens iedere schakeling, of het nu handmatig of met de Comfortmatic is, vind er even een slip plaats om het motor toerental gelijk te maken met de aandrijving van de wielen. Omdat dat  soepeltjes te laten verlopen, dus het aangrijpen van de koppelingsplaat niet te bruusk te laten zijn, hebben ze torsieveren bedacht om het aangrijpen te dempen. De kunststof onderdelen die kapot gaan zitten rond de torsieveren. Ik kan niet goed zien aan de plaatjes wat de preciese functie is van de kunststof onderdelen, maar wellicht heeft iemand anders daar informatie over. Het zou kunnen dat ze bedoeld zijn om de torsieveren op hun plaats te houden, maar ik ben niet zeker

Bij een te laag toerental schakelen onder hoge belasting kan het zijn dat de duur van de slip van de koppelingsplaten onwenselijk is en schadelijk kan zijn. Humpie's zorgen over schakelen bij te laag toerental zijn mijns inziens terecht 

Wat het falen van de kunststof onderdelen betreft: Het zou fijn zijn als er een kunststof expert onder de forum deelnemers is. Wellicht kan hij of zij aan het breukvlak zien (zie foto's Jurgen) wat een mogelijke oorzaak is. Ik neig op dit moment naar een brosse breuk mogelijk veroorzaakt doordat de kunststof aan te hoge temperatuur is blootgesteld. (Zou me niet verbazen dat een kunststof expert van Fiat de foto's ook heb gezien). Nogmaals, het zou fijn zijn als een kunststof expert zijn licht er over laat schijnen.

Mocht er iemand behoefte hebben aan een koppelingscursus, hier bij een link naar LUK https://www.repxpert.nl/nl/mediadocument/LuK-TecBr-Clutch-Course-PC/nl

Pierre, ik denk idd dat er een groot verschil zit tussen de E5 en E6. Verder vermoed ik dat het plastic is om de versnelling stiller te maken. Vaak hoor je dat de automatische versnelling luidruchtig is, het plastic (hoe kom je erbij om het te gebruiken) maakt de versnelling wellicht stiller. 

Campaan, heb je nu een E5 of E6? Het is geen onderwerp hier maar ik zou het geweldig vinden om jouw verbruik te hebben, ik ben blij als het 9 of minder liter op 100 km is. Ik probeer zoveel mogelijk het verbruik laag te houden maar kan er geen staat op maken, regelmatig rijdt de Camper bij 105 zuiniger als bij 80 of 90 km/h en dat is onafhankelijk van helling of wind. Volgens mij weer een gevolg van de E6 instellingen, de katalisator wordt vaker 'afgebrand' bij zeer hoge temperatuur. Verder is er een high en low temp terugvoer (voor en na de katalisator) naar de inlaat. Het is zo complex gemaakt dat je er geen chocola van kan maken. 

8 uren geleden, Humpie zei:

Pierre, ik denk idd dat er een groot verschil zit tussen de E5 en E6. Verder vermoed ik dat het plastic is om de versnelling stiller te maken. Vaak hoor je dat de automatische versnelling luidruchtig is, het plastic (hoe kom je erbij om het te gebruiken) maakt de versnelling wellicht stiller. 

Ik denk het ook. Ik vermoed dat naast de dempingseigenschappen van de kunststof ook de glij-eigenschappen van de kunststof wellicht een rol spelen om de torsieveer beter te laten functioneren. Ik kom zelf uit een wereld waarbij ook kunststof onderdelen toegepast worden bij zware condities en ben niet zo verrast door deze keuze. Ik ga ervan uit dat men een kunststof gekozen heeft die temperatuurbestendig is om te dealen met de temperatuur die mogelijk kan optreden door slip van de koppeling. Er zijn hierbij kunststoffen die bros kunnen breken als ze te hoog in temperatuur zijn geweest. Je moet dan denken aan temperaturen van 150-200 gr C en hoger, dus temperaturen die ik liever niet wil zien (met of zonder kunststof onderdelen) en ik denk ook Fiat niet.

Als we dit zouden negeren dan zou het probleem verplaatst kunnen worden, ook al heb je een Sachs koppelingsplaat  De handgeschakelde versies ( en ook de niet-E6 versies) hebben bewezen met deze kunststof goed te kunnen werken.

Daarom zie je mij op dit moment focussen op de aansturing van de koppeling door de Comfortmatic en/of bestuurder en hoe dit de kunststof onderdelen kan schaden.

Mocht hieruit blijken dat de bestuurder dit kan beinvloeden dan hebben we een eerste belangrijke stap gezet, n.l. dat de bestuurder weet wat hij/zij nu kan doen om het probleem tot een minimum te beperken met zijn huidige  koppelingsplaat. Dat kan meer rust geven en ik vind dat belangrijker op dit moment dat een wat hoger brandstof verbruik en/of af en toe de manual positie te moeten gebruiken. (En ook belangrijker dan wat ik van Fiat vind)

aangepast door Pierre

Waarom gaat de koppelingsplaat niet stuk bij een handgeschakelde v-bak , dit komt door dat je met de voet de koppeling  bediening veel soepeler kan laten aan grijpen . Bij een automaat wordt de koppeling door een stuurcilinder bediend , en dat heeft men eigenlijk weinig grip op de bedinging . Men spreek er over ik rij mijn camper op de boot en toen hij  er afgereden moest worden werkte hij niet meer .

ik heb gezien op camper plaatsen als er een camper ( zware uitvoering ) achteruit rijd om te parkeren de camper bij ligt gas geven schokkend achter uit gaat en dat heb je niet met een voet koppeling ., en met dat schokken worden juist de schokveren zwaarder belast .

De storing bij het van de boot afrijden kan ( denk ik ) ontstaan zijn door dat er plastic deeltjes ( bij het er op rijden ) tussen de plaat en de drukgroep /vliegwiel zijn gevallen en dat bij het starten van de motor de bedingingcilinder in een andere stand staat en dat de computer dit in leest en dat afwijkt van zijn normale afstelling en dan zegt de computer melden en vrij zetten . 

Mijn advies is als je een verkeerde koppelingsplaat  in de camper heeft zitten , zou ik hem uitwisselen voor een goede versie , want onder weg staan kost veel geld en ergernis , ga bij een goede garage of dealer vraag offerte , dan weet je waar je aan toe bent , en als je er een goede versie er in heb zitten kom je daar mee niet meer met pech st staan .

Wat ik niet weet of men toen al die zwakke koppelingpsplaat monteerde , ik heb zelf geen praktijk ervaring met deze systemen , wel al van mijn 16 e jaar in de branche in de zware en licht sector , trucks bestelwagen en personenauto's . 

Het kan zijn dat u koppeling heel goed werkt ( rustig aangrijpt  ) zodat de belasting laag is , en hoe wordt hij gebruikt . Maar is het niet zo dat de campers met de E 5 en 6 motoren met een hoger koppel ? er eerder last van hebben .

Dit is een moeilijke vraag dat zal u begrijpen , kosten maken die niet nodig zijn doet pijn , maar u camper is 14 jaar oud , en km ? , als het mijn camper is gaat er een nieuw set in . 

Mijn camper is bouwjaar 2012, gekocht in 2013 en km stand 60.000, euro 5 en , tot nu toe, een erg tevreden rijder.   Ik ben opgevoed door iemand die  in dezelfde branche heeft gewerkt als u, met ook de nodige ervaring met automaten. Hij heeft me altijd voorgehouden dat iedere overbrenging, of het nu handgeschakeld, automaat of semi-automaat is, aandacht vraagt bij zwaardere condities. Denk aan gewicht, hellingen, aanhanger etc.. Hij leerde me o.a. te letten op de reactie op het gaspedaal, toerental en neiging tot pendelen. Zijn lessen heb ik tot nu toe met succes toegepast waaronder op vele automaten die ik gereden heb, ook onder zware omstandigheden. Ik kan me nog steeds goed verplaatsen in zijn advies, gezien mijn werktuigbouwkundige achtergrond. Overigens lag zijn advies in lijn met de huidige adviezen van ANWB en NKC (rijden met automaat in de bergen). Voor mij is het dus  volstrekt normaal om eventueel in te grijpen en de bediening in manuele positie over te nemen, als de belasting van de auto dit vraagt.

Ik kan me voorstellen dat men zich afvraagt: waarom stap je dan in deze discussie als je tot nu toe nauwelijks problemen kent. Een paar redenen heb ik al verklaard, maar een belangrijke reden is ook dat de toon in dit forum alleen maar kon leiden tot verliezers, met name de Comfortmatic rijders, die de waarde van hun camper met Comfortmatic alleen maar zien verdampen. En dat vond ik (en vind ik nog steeds) onterecht. Op dit moment hebben we nog geen hard bewijs dat de Sachs oplossing de beste oplossing is. Als daarbij de grote promotor van de Sachs oplossing zijn camper verkoopt, komt dat over als weinig vertrouwen in deze oplossing. Daarboven was er veel gebaseerd op veronderstellingen. Dat alles maakt de voorgestelde oplossing onzeker.Wat we tot nu toe wel weten is dat er ook tevreden Comfortmatic camperaars zij, dat deze koppelingsplaat in de handgeschakelde versie het goed doet, dat er blijkbaar in Engeland en Duitsland nauwelijks problemen met kunststof onderdelen terug te vinden te zijn.

Ik sluit daarbij niet uit dat de adviezen die NKC en ANWB voor rijden met automaten geeft in Engeland en Duitsland ook  gemeengoed is voor de Comfortmatic, gezien hun heuvelachtig of bergachtig landschap.

Er wijst, qua oorzaak, dus teveel in de richting naar de robot en/of robotbediening. Wat de robot betreft zijn we afhankelijk van Fiat, wat tot nu toe geen enkele respons van die zijde heeft opgeleverd. Wat de bediening van de robot (Comfortmatic) betreft: daar kunnen we, als camperaars, wel iets aan doen. En het lijkt erop dat, binnen het raamwerk van de NKC en ANWB adviezen, dit een mogelijkheid is om problemen te voorkomen. Als dit bewaarheid wordt, kan dit wellicht gepaard gaan zonder waardedaling van de camper omdat die adviezen als normaal worden beschouwd. Daarom probeer ik inzicht te krijgen in deze mogelijkheid

Mijn excuses voor het lange antwoord, maar ik hoop dat bijdraagt aan verduidelijking

Ik moet zeggen dat de discussies de laatste tijd in ieder geval vruchtbaar zijn. Het is een goed punt van Supreme dat het koppel van de E5 en E6 natuurlijk hoger ligt dan oudere versies dus meer geforceerd wordt, dat is een groot verschil. En ook ik heb een kleine 50 jaar met grote en kleine diesels gereden, dus heb er ervaring mee. En het maakt nogal verschil of je een 60PK hebt voor 5 ton of 180PK voor <3,5 ton en ik heb ook ook versnellingen in rook op zien gaan omdat die de krachten van de motor niet konden overbrengen. Het feit dat 90 % van de bestelauto's geen last hebben van ons probleem is ook duidelijk, van die 90% rijdt 95% geen vol- of bijna vollast. En als ik zie wat de (lege) gewichten van de huidige Campers is dan is het een wonder dat deze onder de 3.5 ton blijven. 

Dus mijn inziens komen volgende zaken langs:

• totaal gewicht van de Camper  [Fabrikant en wij]
  • aantal PK's van de motor [FIAT]
  • koppel (E6 en wellicht E5 = erg belangrijk punt) tov kwaliteit koppeling  [FIAT]
  • instellingen van de automaat (E6)  [FIAT]
  • en ja het schakelmoment is van belang, bij 1850 schakelen is op 1250/1300 komen en dat is niet fijn voor een diesel, zeker niet de E6  [FIAT]
  • dagelijks gebruik  [wij]

Blijft bij mij nog steeds de gedachte dat de motor-/versnelling constructeur [FIAT dus] verantwoordelijk is voor een ondeugdelijk product, een auto moet op vollast kunnen rijden in gevarieerde omgevingen, zonder dat daarbij de chauffeur regelmatig moet ingrijpen. Dus geen sjoemel software maar een ondeugdelijk product om aan E6 te kunnen voldoen. Het is niet voor niets dat ze op een andere versnelling overstappen mijn inziens. 

zover mijn ten cents.

Ik denk dat je een goed overzicht geeft. Dank daar voor. Het enigste wat ik nog mis is het treingewicht (gewicht incl. trekgewicht), tenzij je met totaal gewicht treingewicht bedoelt. 

Kijk eens naar mijn manier van denken en laat me weten wat niet goed is:

Het motorvermogen wordt overgebracht via koppelingsplaat en versnellingsbak naar de wielen.

Voor zover ik weet is voor zowel de handgeschakelde als de Comfortmatic de koppelingsplaat en versnellingsbak hetzelfde.

Het enigste verschil tussen de handgeschakelde en de Comfortmatic is dat bij de Comfortmatic de voetbediening vervangen is door een robot (electr/hydraulisch).

De handbediening functioneert goed, de Comfortmatic niet. Het enigste verschil is de robotbediening versus de voetbediening. Dit suggereert dat de oorzaak van de problemen gezocht moet worden bij de robot

Dit is nu de reden dat ik focus op de Robot (en de eventuele bediening daarvan) en niet op de koppeling en versnellingsbak.

Als blijkt dat de robot zijn werk niet goed doet, kan dit ook tot problemen leiden bij een eventuele andere koppelingsplaat

Pierre, als je met de Robot ook de digitale aansturing rekent ga ik met je mee. Maar de omstandigheden, de punten die ik aangaf spelen ook een belangrijke rol. Met totaal gewicht bedoel ik het gewicht op de weg van de Camper (meestal <3.5 ton). Als je achter een E6 150 PK nog een 2 ton aanhanger hangt zou ik niet voor de gevolgen in willen staan, met zo'n combinatie zou ik niet de weg op durven met de kennis van nu. 

Humpie, correct. Onder Robot versta ik de electr./hydraulische unit inclusief de digitale aansturing. Ik ga ervanuit dat hier de aansturing van de versnellingsbak en koppeling plaats vindt op basis van E6 eisen bij de E6 versie. Met andere woorden de instellingen van de automaat en het schakelmoment. Ik verwacht dat ook in dit gedeelte de UP functie ingrijpt om bij een hogere toerental te schakelen

De instellingen voor een E5 of vroegere versies zullen anders zijn dan voor een E6 neem ik aan.

Weten jullie het zeker, dat in de handgeschakelde versnellingsbak ook kunstof klemmetjes zitten. Volgens mijn dealer zitten ze alleen in de automaat versie. Dit om de aangrijpende werking minder lawaaierig en soepeler te laten verlopen. Of wordt ik door mijn dealer verkeerd voorgelicht.

Groetjes Jan Vrij 

@ Jan, daar weet ik niets van. Ik weet alleen dat die bagger kunststof  dingen in mijn versnelling zaten en defect raakte (Comfortmatic, E6, 150PK, productie eind '16 geleverd begin '17). 

29 minuten geleden, Vrij zei:

Weten jullie het zeker, dat in de handgeschakelde versnellingsbak ook kunstof klemmetjes zitten. Volgens mijn dealer zitten ze alleen in de automaat versie. Dit om de aangrijpende werking minder lawaaierig en soepeler te laten verlopen. Of wordt ik door mijn dealer verkeerd voorgelicht.

Groetjes Jan Vrij 

Gewoon nog een paar dealers / Fiat zelf vragen krijg je telkens een nieuw (ondeskundig!) sprookje te horen ........... Er wordt door Fiat / dealers met de voeten van de klanten gespeeld en dit spel gaat nog jaren duren! Hoe kan je als mens nog vertrouwen hebben in Fiat (zonder technische dienst!)?

Deze web site suggereert dat de er geen onderscheid wordt gemaakt tussen handbak en comfortmatic.

https://coastalmotorhomes.co.uk/fiat-ducato-peugeot-boxer-citroen-relay-2-3-3-0jtd-hdi-2pc-clutch-kit-06-on.html.

Om deze site te vinden zijn als zoekpatroon de nummers eerder in dit forum vermeld

Jurgenmonique zegt op 28/8/18 dat LUK nr 626303333 de koppelingsplaat met kunststof onderdelen is,, waarbij dit LUK nr ook refereert naar handgeschakelde versies zie https://webcat.schaeffler.com/web/schaeffler/nl_NL/PKW/35/5631/119515/6/626 3033 33_479/applicationSearch.xhtml?result=1586874061849&showResult=1

aangepast door Pierre
aanvulling

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...