Ga naar inhoud

NKC Moderator

Administrators
  • Aantal items

    11
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

NKC Moderator won de laatste dag op 5 maart

NKC Moderator had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

2 Neutral

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Beste @Adriatik, U heeft zojuist een reactie op uw mail ontvangen, waarin wij ook aangeven dat we de voorgestelde wijziging alsnog hebben doorgevoerd. Onze oprechte excuses voor de lange wachttijd.
  2. Dat is heel vervelend. Als u op de site bij Verzekeringen zit, kunt u onderin de chatbox vinden. Ik ben benieuwd naar waar u de vraag stelt. Ik neem uw ervaringen graag mee in ons streven om de beleving zo goed mogelijk te maken.
  3. Beste Jelle, De NKC verstopt het telefoonnummer helemaal niet. het is gewoon te vinden onder Over de NKC - Contact. Ook is het mogelijk om tijdens kantooruren te chatten. Het telefoonnummer staat onder contact:
  4. Op 23/7/2019 heeft de NKC op het forum de lezers verzocht zich te melden op advies@nkc.nl als ze problemen met de Fiat Ducato Comfort Matic hebben. Forumberichten worden niet automatisch verwerkt in de lijst. De informatie van deze melders wordt gebruikt in de gesprekken die momenteel met Fiat plaatsvinden. Diegenen die zich gemeld hebben zijn daarover geïnformeerd. Zodra er meer informatie is voor een grotere groep belanghebbenden, zal deze gedeeld worden via de geëigende NKC-kanalen als bijvoorbeeld website, nieuwsbrief en/of magazine “Kampeerauto”.
  5. We begrijpen dat het u raakt. Wij proberen altijd het beste voor onze vereniging en leden te bereiken en we denken dat we met een grote groep sterk staan.
  6. In tegenstelling tot wat Jan Vrij in zijn reactie suggereert, is de NKC wel degelijk aan de slag gegaan met het probleem van de Fiat-koppeling. Nadat via het forum een aantal vergelijkbare gevallen zijn verzameld, heeft de NKC in een gesprek de kwestie aan Fiat voorgelegd. Met Fiat zijn afspraken gemaakt over nader onderzoek naar dit probleem en eventueel te treffen maatregelen. De NKC houdt de camperaars die een defecte koppeling hebben gemeld op de hoogte van de voortgang.
  7. U kunt gebruik maken van de kaart, maar dit hoeft uiteraard niet. De NKC biedt vele vormen van ledenvoordeel. Dit doen we voor een hele brede doelgroep. Het ene voordeel spreekt één deel van de doelgroep aan en het andere voordeel weer een ander deel van de groep. Dit proberen wij zoveel mogelijk in balans te houden. De verschillende ledenvoordelen kosten de NKC geen geld omdat we hierover afspraken maken met de leveranciers. De NKC verdient ook niets aan de verschillende ledenvoordelen, ieder voordeel geven we door aan onze leden.
  8. NKC Moderator

    Invoer ervaring

    Begin april 2017 heb ik via importautos in Roosendaal een camper invoer berekening laten doen en vervolgens de camper van 1 jaar oud ingevoerd. Administratie kosten €.306,00. Nadrukkelijk vermeld Importautos dat ik mij niet bang moet laten maken, indien de belastingdienst "dreigt" met een naheffing van de BPM. Indien dat onverhoopt gebeurt, zorgen zij met hun juridische dienst dat het ongedaan wordt gemaakt. Vrijwel direct na de goedkeuring van de RDW kreeg ik een naheffing van de belastingdienst Bpm van liefst €.2538,00. Importautos uit Roosendaal schrijft "dit wel even te regelen" wat is ontaard in een recent door mij betaalde extra BPM en invorderingsrente. En Importautos voelt zich niet verantwoordelijk. Inmiddels 20 maanden en zo'n vier cm dik dossier verder is dit dan een doodlopend paard geworden omdat importautos niet meer reageert zelfs op mijn mail. De moraal van dit verhaal? Waar kun je dan nog echt van op aan? Sandor Gora 09-01-2019 08:57 "Waar kun je dan nog echt van op aan?" Wat een teleurstelling voor u. Ik vrees dat u alleen nog echt op de wet- en regelgeving aan kunt.... Equilibre 11-01-2019 10:47 Wat een uiterst vervelende en kostbare ervaring voor u. En dus een waarschuwing aan anderen om niet met dit bedrijf in zee te gaan. Zelf heb ik goede ervaringen met Autotelex. Nadat ik mijn huis in Frankrijk heb verkocht, heb ik mijn daar nieuw gekochte camper en 2 personenauto’s zelf naar Nederland gehaald en ben met de taxatierapporten naar de RDW. gegaan Alle bedragen in de rapporten zijn door de RDW/belastingdienst overgenomen en binnen de korste keren had ik mijn auto’s op Nederlands kenteken. De-camperfanaat 17-01-2019 08:29 Wat een vervelende zaak en een smak geld extra. Ik zie op hun website ook diversen malen staan dat zij het oplossen als er een naheffing komt. Hebt u al eens het juridisch loket van de NKC hierover geinformeerd? Lijkt mij echt een geval waar zei u echt in moeten ondersteunen als u lid bent. Ik denk dat als zo'n belangen organisatie met zo'n 50000 leden er werk van gaat maken en er aandacht aan gaat geven ze zich wel zullen bedenken. Succes en laat het er niet bijzitten. Magic_Edition 02-04-2019 02:49 44 berichten Wat vervelend. Gelukkig hebben wij veel betere ervaringen met de invoer en is alles naar wens verlopen en hebben wij geen BPM naheffing gehad. Laat je dus niet afschrikken door dit voorbeeld, maar maak wel een grote boog om dit bedrijf. En de kosten van meer dan 300,- euro zijn echt buitensporig, wij betaalden nog geen 25% daarvan bij SFA-Parkstad. En kregen zelfs voor de aankoop reeds een gratis BPM-indicatie.
  9. Heeft iemand ervaring met de aanschaf van een camper in Duitsland. Zo ja zou ik hierover graag contact hebben Menghuis Menghuis 29-10-2014 07:21 Dag Wim, Ben afgestapt van import uit Duitsland. Te veel haken en ogen en te weinig mensen die er iets zinnigs over wilden vertellen. Inmiddels bij Tielen Campers in America een schitterende Burstner Ixeo IT664 gekocht. Misschien iets duurder (Is overigens nog maar de vraag) dan via Duitsland, maar wel veel zekerheid geen gedoe en goede garantie. Wij zijn in ieder geval zeer tevreden. Niettemin nog dan voor je reageren. Groet Ron Mientje-en-Bert 15-06-2015 10:24 Het importeren uit bv Duitsland is inderdaad een fluitje van een cent. Het belangrijkste is de leeftijd van de camper, het 1e halfjaar betaal je de volledige BPM en daarna gaat daar per maand een stukje vanaf. Valt de camper nog onder garantie dan kun je overal bij een dealer in Nederland terecht. Ons scheelde het ongeveer € 7.000. Ondanks dat het invoeren heel eenvoudig is moet je het niet doen als je je onzeker hierbij voelt. c-de-jongh 14-09-2015 01:26 gewoon via : mobile.de. Zoeken buiten ruhrgebiet ( goedkoper) en dan kijken, kopen, met eendags kenteken de grens over Afspraak RDW , BPM betalen en klaar bent u...... h van Duin 20-09-2015 08:25 Ik ben er zelf ook naar aan het kijken om een camper uit Duitsland te importeren Inderdaad niet al te ingewikkeld denk ik. Ik heb hier meer informatie gevonden over een camper importeren. Stan-S 15-10-2015 02:23 Hallo, Ik heb in 2012 een Camper geïmporteerd uit België (werkt hetzelfde als vanuit Duitsland). Verzeker je vooraf dat de camper voldoet aan de Nederlandse wetgeving i.v.m. noodzakelijke keuring door de RDW. Als er niets aan mankeert ben je voor 100 Euro klaar. Normaal gesproken voldoet de camper als deze in Duitsland of België geregistreerd heeft gestaan en er geen wijzigingen zijn aangebracht welke in strijd zijn met de wetgeving. In Nederland moet je dan nog wel de BPM betalen, deze is afhankelijk van de leeftijd (voor een normale Camper tussen de 0 en ca. 11000 euro). Let wel op dat de Camper ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000 km heeft gereden anders moet in Nederland de BTW nog betalen!!!! Deze kan dan wel door de vorige eigenaar in het land van herkomst teruggevraagd worden maar regel dat dan vooraf goed en verdisconteer dit in de prijs! Uiteraard moet de verkoper ook eigenaar zijn en het chassisnummer kloppen met het kenteken. Via internet kun je een inschatting maken van het BPM bedrag. Tevens zijn er op internet een aantal sites waar nog meer info op staat. Succes met de zoektocht. Stan Magic_Edition 24-10-2015 02:46 Je hebt dit allemaal nodig: Uit het buitenland: - Origineel buitenlands kentekenbewijs. - Indien voertuig ouder dan drie jaar (=diesel) of ouder dan vier jaar (=benzine) het buitenlandse bewijs van een nog geldige APK. - COC/CVO-document, af te geven door buitenlandse merkendealer of importeur (bv Hymer) in het land van herkomst. In Nederland (vóór de keuring): - Voertuigrapport op basis van het chassisnummer van een NL-dealer van de cabine (bv Fiat) met de opties 'af fabriek' en de bruto prijzen van het basisvoertuig en van deze opties. Dat is waar de Belastingdienst ook vanuit gaat bij het controleren van jouw BPM-aangifte. - Ingevuld formulier aangifte BPM op invoer uit het buitenland. - Ingevuld formulier berekening BPM op invoer uit het buitenland. - Ingevuld formulier aanvraag kwartaalheffing motorrijtuigenbelasting wg kampeerauto. - Online te maken keuringsafspraak RDW met betaling van de kosten via iDeal (circa 110,- euro). - Indien ouder dan 3 resp. 4 jaar en indien geen buitenlandsbewijs van APK aanwezig is, direct bij de RDW samen met de keuringsaanvraag ook de APK aanvraag doen. - Online een ééndagskenteken aanvragen voor de dag van keuren en dit op eigen witte platen schrijven met een zwarte viltstift. - Voertuig WA-verzekeren op dit ééndagskenteken (dus melden bij de verzekering !!). - Op de afgesproken dag tijdig persoonlijk bij de RDW melden aan het loket met een geldig legitimatiebewijs waarop je BSN zichtbaar is. In Nederland (na de keuring): - Na de keuring op het RDW-station de twee BPM-formulieren in de betreffende brievenbus deponeren. - Wachten op bericht van de Belastingdienst en dan het door hen vastgestelde BPM-bedrag betalen. - Na betaling is binnen vijf werkdagen het kentekenbewijs in huis, kun je de gele platen laten maken en mag je de weg op nadat je het nieuwe kenteken hebt doorgegeven aan de (WA)-verzekering. - Direct het formulier aanvraag kwartaalheffing motorrijtuigenbelasting wg kampeerauto per post opsturen. Is bij mij allemaal geheel soepel gelopen onder prima begeleiding van de belastingadviseurs van SFA-Parkstad (info@sfa-parkstad.nl). Alle in Nederland te regelen belastingzaken en in te vullen formulieren hebben zij mij uithanden genomen voor de schappelijke (actie)prijs van 39,- euro (ex.Btw). Ook vooraf een BPM-indicatie (gratis) gehad die prima in de buurt kwam van het uiteindelijk te betalen bedrag. En alles werd zonder een correctie geaccepteerd voor de BPM. Lijkt een moeilijke en lange weg, maar het valt best mee, en het is zeker de moeite waard. Je spaart zo al snel duizenden euro's. LMA Bruijns 09-06-2016 09:38 heb een flink aantal reacties gelezen hier, men spreekt allemaal over de 2.2 CDTI motor, dus alleen daarbij komt dit voor, niet bij een 2.0 TDCI?, of een ander type, want nogmaals, men spreekt alleen over de 2.2 TDCI. ik heb dan wel een 2.0 TDCI duratorq motor, heb Ford Nederland geraadpleegd, men deelde mij mede dat er geen problemen waren met die motor. petruw 18-06-2016 10:16 Als ik een camper in Duitsland van een particulier koop, waar moet ik dan op letten, en wat heb ik dan allemaal nodig? petruw 18-06-2016 10:46 9 berichten Heeft iemand ervaring met aanschaf camper vanuit Duitsland van een particulier, ik lees alleen ervaringen van handelaren , Peter p.weerman@ziggo.nl Gied 06-09-2018 09:15 Ik ben sinds kort op dit forum actief en het valt mij niet mee om dit forum het goed te begrijpen. Maar op dit item (ik hoop dat het onder de goede vraag terecht komt) heb ik wel advies. Ik heb dit gedaan via een handelaar, althans die had een camper staan uit Duitsland. 1. RDW is een formaliteit 2. km stand is niet altijd goed te verifiëren, daarom is onderhoudsboekje belangrijk. 3. laat de motor checken op foutcodes (OBD) 4. garantie is een moeilijk verhaal. Meestal koop je zonder garantie, van particulier dus, en voor dealergarantie kan je nergens terecht. Dit geldt sowieso voor bepaalde merken. En geloof me, er kan zoveel stuk gaan in zo'n camper dat je soms spijt hebt niet bij een dealer gekocht te hebben. 5. niet alle camperdealers en -handelaren zitten te wachten op ingevoerde campers. Hun verdienmodel is weg maar mogen de problemen oplossen met dikwijls een hoop gedoe met de eigenaar. (Terwijl dit bij personenauto's vanzelfsprekend is) 6. als je een moderne dieselmotor in hebt zitten en er is niet goed mee gereden dan kan je onverwachte kosten krijgen. Buiten de foutcodes kan je er niets aan meten. Veel elektronica en milieumaatregelen. I.h.a hoge reparatiekosten. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Magic_Edition 29-10-2018 07:22 Alle info van een professional vind je hier: https://www.facebook.com/sfa.parkstad.6416/posts/129440847878349. Voor 75,- euro wordt u hier van a tot z prima begeleid met maatwerk BPM-aangifte en zelfs een gratis BPM-indicatie voordat u gaat kopen. Een echte aanrader dus.
  10. De NKC / UnitedConsumers tankkaart is gratis voor NKC-leden en leden hoeven daarvoor geen € 5,- te betalen, ook niet als men binnen 6 maanden geen 250 liter tankt, dat is van te voren afgesproken met UnitedConsumers. Voor alle overige vragen kan men het beste telefonisch contact opnemen met United Consumers: 040 – 235 05 60
  11. 4 Dagen voordat mijn garantie verviel kreeg ik op mijn scherm te zien (motor heeft geen verbinding met versnellingsbak). Ik kon helemaal niks meer. Na een paar keer opnieuw proberen, kon ik weer wegrijden. De Fiat garage kon de fout wel uitlezen, maar de oorzaak niet vaststellen. Ook de monteur maakte het mee dat hij niet kon rijden. Men heeft de versnellingsbak onder de camper verwijderd en zag dat er 2 kunststof klemmetjes afgebroken waren bij de koppelingsplaat. Hoe dat kan wisten ze niet, hadden ze nog nooit meegemaakt. Momenteel doet hij het weer. Mijn vraag is, zijn er leden die dit ook meegemaakt hebben. Vr.gr. J.Vrij. L.s., Ik heb ook een fiat automaat uit 2017. Mijn vraag is hoeveel km staat er op de teller. Vast bedankt voor de info. J-Vrij 25-02-2019 02:07 Hallo Ronald, Hij is nu precies 2 jaar oud met een kilometerstand van 44000. Ik heb hiervoor ook een fiat Ducati gehad uit 2005 met een kilometerstand van 250.000 en nooit een probleem er mee gehad. J-Vrij 25-02-2019 02:20 Hallo Ronald, Waarom het er nu 3 keer staat weet ik niet. Ik wilde eraan toevoegen dat ik de bus uit 2005 nieuw gekocht had en er 250.000 km mee had gereden. Groetjes Jan LJ-lifetime 17-03-2019 07:50 Geachte heer Vrij, wij hebben afgelopen zomer met onze Fiat ducato buscamper bouwjaar 2017 met comfort matic precies hetzelfde meegemaakt. De camper was 13 maanden oud met ruim 15.000 km. op de teller toen plotseling de problemen begonnen. We hebben meerdere keren met de camper stilgestaan met de melding op de display: versnellingsbak niet beschikbaar, laat versnellingsbak controleren. Uiteindelijk is de camper vanuit het buitenland naar Nederland getransporteerd. De Fiat Professional dealer heeft eerst het systeem ontlucht en opnieuw ingeregeld, en toen dit niet de oplossing bleek is de koppelingsplaat onder garantie vervangen. Daarbij bleek dat de oude koppelingsplaat geen tekenen van slijtage of andere gebruikssporen vertoonde, maar dat wel meerdere kunststof deeltjes rondom de veertjes in de koppelingsplaat afgebroken waren. De losse afgebroken stukjes zouden storingen in de automaat veroorzaken, waardoor van het ene op het andere moment de versnellingsbak plotseling geheel kan uitvallen. Bij ons trad uitvallen van de versnellingsbak niet alleen op bij het starten, maar ook tijdens het rijden, hetgeen natuurlijk tot levensgevaarlijke verkeerssituaties kan leiden. J-Vrij 17-03-2019 11:06 Hallo Ronald, hier schrik ik wel even van. Zouden er soms meer ducato's rondrijden, die dat probleem kan overkomen. In mijn fiat garage zeiden ze toen tegen mij, dat zij dit nog niet meegemaakt hadden. Ik denk dat fiat dit wel weet, maar dat ze hun mond houden. Ik denk zelf dat deze storing een constructie fout is. Ik ga morgen mijn garage weer bellen en gelijk eens even informeren hoe en wat de garantie is op deze koppeling bij mij. Ook neem ik contact op met de NKC, misschien kunnen zij een oproep plaatsen in de "kampeer auto", of deze storing vaker voor is gekomen en dat zij niet weten dat er meer mensen zijn met dit probleem. Je kunt mij bereiken op telefoonnr: 06-22.21.20.00. Misschien kun jij dit probleem ook even aankaarten bij de NKC. Hoe meer mensen dit probleem melden, hoe sterker je staat in een e.v.t. rechtzaak voor schadevergoeding als er geen garantie regeling komt. Wij gaan zelf over 3 weken naar Frankrijk met de camper, ik hoop nu dat alles bij mij goed gaat, na jouw verhaal. Groetjes, Jan Vrij LJ-lifetime 18-03-2019 12:42 Beste Jan Vrij, Wij hebben niets dan lof voor de service en deskundigheid van onze Fiat Professional dealer en onze camperdealer, die in goed onderling overleg alles in het werk hebben gesteld om het probleem zo goed mogelijk op te lossen. Dat neemt niet weg dat, nadat we de koppelingsplaat met meerdere afgebroken kunststof onderdelen gezien hebben, wij ons afvragen of we nog wel vertrouwen kunnen hebben in de constructie van de koppeling van de Fiat Ducato. Een zwaarwegende factor, ook om nu te reageren op uw bericht in dit forum, is voor ons dat dit een bijzonder onberekenbaar en gevaarlijk probleem is. Onberekenbaar omdat zonder enige vooraankondiging de comfort matic versnellingsbak van normaal functioneren plotseling geheel uitvalt. En gevaarlijk omdat wij hebben ervaren dat dit zich niet alleen kan voordoen bij het starten, maar ook zomaar ineens tijdens het rijden, waarbij alleen de restsnelheid nog gebruikt kan worden om de camper in veiligheid te brengen. Wij hebben het geluk gehad dat het zich voordeed in relatief veilige of in elk geval beheersbare situaties. Maar er zijn legio situaties denkbaar waarin dit ernstige gevolgen kan hebben. Plezeerig-gepla... 20-03-2019 10:21 Beste lj-lifetime. Ik sta nu al 10 dagen stil in zuid frankrijk met, in mijn ogen, zelfde probleem. Camper is bij een Fiat professional. Om de 2 dagen wordt er gezegd dat de camper bijna klaar is. Ik vraag mijn onderhand af of de professional zelf wel weet, hoe het gerepareerd moet worden. Camper 2017: 43000 km half mrt 1ste beurt gehad. Na storing contact met Fiat. Valt onder fiat-garantie. Door Fiat werd gezegd dat ik €300,- zelf moest betalen ? Probleem van latere zorg. Eerst moet de camper in orde zijn. Wordt vervolgd. charpa 01-04-2019 12:04 Mij is afgelopen vrijdag hetzelfde overkomen. Bij een een afrit van de rijksweg bij Lyon hield de versnellingsbak ermee op en stond ik stil. Vreselijk om mee te maken. De rode driehoek neergezet en 112 gebeld. Nu weggesleept naar depot waar we we wachten op nadere berichten. Maandagmorgen hopelijk hulp. De auto is 13 maanden oud en heeft 17000 km gereden. Dit aan begin van vakantie. Maak me grote zorgen omdat je je niet veilig voelt met zo een probleem. J-Vrij 01-04-2019 10:19 Hallo charpa, bedankt voor je reactie. Toen ik in februari een oproep plaatste, kon ik niet vermoeden dat er nu al verschillende mensen met het zelfde probleem zitten. Er zijn nu al 2 mensen die midden op de weg geconfronteerd worden met het uitvallern van de versnellingsbak. Ik heb een poos geleden contact gezocht met de verzekering van de NKC en deze man vond het ook verontrustend en levensgevaarlijke toestanden. Ik heb hem gevraagt of het een idee is om een oproep te plaatsen in de nieusbrief of in de kampeer auto. Misschien zijn er nog meer mensen die een bus van Fiat uit 2017 hebben en geen weet hebben van deze problemen. Ik zou in ieder geval contact opnemen met de verzekering van de NKC. Deze meneer weet van mijn gesprek over dit probleem met hem. Vr.Gr, Jan Vrij Plezeerig-gepla... 02-04-2019 01:44 Beste Charpa. Zie bericht 20-3. Wij hebben het verschrikkelijk gevonden, te stranden in Frankrijk, onder zelfde omstandigheden. MAAK DUIDELIJKE AFSPRAAK OVER HERSTELTERMIJN. Wij zijn bijna 2 weken aan het lijntje gehouden, met de woorden " morgen klaar of over 2 dagen" Daarna met huurauto naar huis gegaan. Camper wordt morgen op transport gesteld naar Nederland. En dan zijn we dus bijna een maand verder. Lof voor Fiat helpdesk. Evt bellen met klantenservice van Fiat in Italie. Het lijkt alsof die een dikkere vinger in de pap hebben. Als alles geregeld is, volgt nieuw bericht. 4 Dagen voordat mijn garantie verviel kreeg ik op mijn scherm te zien (motor heeft geen verbinding met versnellingsbak). Ik kon helemaal niks meer. Na een paar keer opnieuw proberen, kon ik weer wegrijden. De Fiat garage kon de fout wel uitlezen, maar de oorzaak niet vaststellen. Ook de monteur maakte het mee dat hij niet kon rijden. Men heeft de versnellingsbak onder de camper verwijderd en zag dat er 2 kunststof klemmetjes afgebroken waren bij de koppelingsplaat. Hoe dat kan wisten ze niet, hadden ze nog nooit meegemaakt. Momenteel doet hij het weer. Mijn vraag is, zijn er leden die dit ook meegemaakt hebben. Vr.gr. J.Vrij. Leo-Helmy 12-04-2019 04:52 Beste voorgaande rapporteurs, Wij griezelden ook bij de gedachte wat er had kunnen gebeuren als we ons op een andere plaats bevonden dan waar we op dat moment waren. Onze Carado 132 camper van 9-11-2017, nieuw gekocht, op Fiat Ducato met Comfort-Matic versnellingsbak: Op 10 april 2019 stonden wij op een groot parkeerterrein bij een Supermarkt in Saint-Valéry-sur-Somme. Bij het in de 1e versnelling (A/M) zetten hoorden wij een geluid dat je hoort wanneer het koppelingspedaal bij een handgeschakelde auto niet ver genoeg ingedrukt wordt terwijl de1e versnelling wordt ingeschakeld. We konden een paar meter rijden en stopten daarna op een andere parkeerplaats om te controleren wat er aan de hand was. Na die stop en opnieuw starten van de motor bleef een controlelampje branden en verscheen op de display "verbinding met versnellingsbak niet mogelijk", zie handboek: "Wendt u zich bij een storing zo snel mogelijk bij een Fiat-dealer". We konden toen helemaal niet meer rijden. Gelukkig stonden wij, zoals gezegd, op een groot parkeerterrein. FIAT CAMPER ASSISTANCE (FCA) gebeld. Binnen twee uur stond er een plaatselijke bergingsauto bij de camper, die ons en de camper, na overleg met FCA, naar hun plaatselijk depot bracht. Daar hebben we in de camper kunnen overnachten. De volgende dag om 10:00 uur arriveerde een bergingsauto van KUZEE Autoberging uit Tereneuzen om de camper op, en ons in te laden en KUZEE heeft de camper afgeleverd bij onze FIAT-dealer en ons later bij onze woning. Niets dan lof over de hulp van FIAT CAMPER ASSISTANCE. Nu is het afwachten. Het is razend druk bij de dealer en dit specifieke mankement is bij onze dealer niet bekend. Althans niet bij een zo jonge camper. Het probleem zou zich 5 jaar geleden wel eerder voorgedaan hebben bij een Fiat Ducato met Comfort-Matic, aldus de dealer. Nu blijkt in dit forum dat dit probleem zich vaker voordoet, ook bij een camper van 2017. LJ-lifetime 15-04-2019 02:02 Beste Leo-Helmy, Bij ons begon het probleem in juli 2018 bij het wegrijden van een parkeerplaats met exact hetzelfde geluid als wat u beschrijft, alsof je in een handgeschakelde auto schakelt zonder de koppeling in te trappen, enkele kilometers later viel tijdens het rijden op een drukke tweebaansweg de versnellingsbak helemaal uit en konden we op de restsnelheid nog net in de berm komen. In de display: versnellingsbak niet beschikbaar, laat versnellingsbak controleren. In eerste instantie deed hij het na een paar uur wel weer, maar enkele honderden kilometers later herhaalde het probleem zich, en moest de camper naar Nederland gerepatrieerd worden. Na ontluchten en opnieuw inregelen van het systeem konden we weer rijden, maar na bijna 1000 km stonden we opnieuw stil met hetzelfde probleem. Onze Fiat Professional dealer besloot de koppelingsplaat te gaan vervangen, en daarbij kwam aan het licht dat meerdere kunststof onderdelen, die in het hart van de koppelingsplaat de veren afschermen, waren afgebroken. De losse kunststof deeltjes veroorzaakten storingen in de automaat. De koppelingsplaat was verder volkomen gaaf en toonde geen tekenen van slijtage of slippen. De oorzaak van het geluid waarmee het probleem begon is tot nu toe onverklaard gebleven. Onze camper is een Fiat ducato comfort matic, bouwjaar medio 2017. Harvangel 20-04-2019 06:24 Ook wij kregen deze melding in onze Adria 600 SP uit 2017 “automaat” met 47.000 km op de teller. Gelukkig net nadat ik in Shkoder Albanië op een camping had geparkeerd want op zaterdagmiddag ging er niet veel meer gebeuren. Op maandag met bergingswagen naar de Fiat garage in Tirana vervoerd en daar werd de zaak onderzocht. De volgende dag, einde van de middag, was de reparatie uitgevoerd. Het zou een versleten koppelingsplaat(of platen) geweest moeten zijn. Volgens de garagehouder een logisch gevolg van de zware auto met extra sterke motor en overbrenging. Dus bij 100.000 km weer koppelingsplaten vervangen? Overigens alle lof voor de Fiat camper service die ons uitstekend hebben geholpen, in feite alles uit handen hebben genomen en geregeld. Dat was heel fijn, zo in de vreemde. De Adria/Fiat zat nog in de garantie en ook ons verblijf in een hotel en vervoer per taxi viel onder de garantieregeling. Zeer lux allemaal. Wat blijft is het vervelende idee dat ik om de 45.000 km een reparatie van 700 euro (in Albanië, in NL wellicht heel wat meer) moet laten uitvoeren. Weinig vertrouwen in de Fiat auto overgehouden. autotrans.nl 06-06-2019 04:44 Als ik dit allemaal zo lees dan hou ik mijn hart vast. Heb een 3ltr 180PK Comfort-matic Buscamper welke ik voornamelijk gebruik met gesloten autotransporter(2 tot 2,5 ton) teller staat nu op 77000km Wat ik heel irritant vind is dat wij nogal eens achteruit moeten om een hoekje, zodra je dan de linker deur open doet om even goed te kijken floept hij direct in zn vrij. Auto is van productie Juli 2016 en mij nieuw door Duitse Dealer geleverd in September 2017. Helaas staat is hij wel op kenteken Februari 2017 en heb al brief van Fiat ontvangen dat Febr. 2019 de garantie over was.... Nu kom ik veel bij autobedrijven en diverse ,,kenners" hebben mij al gewaarschuwd voor koppeling problemen vanaf 25000km......Veelbelovende toekomstverwachting dus. Humpie 11-06-2019 12:19 Dit ziet er dus niet goed uit voor Fiat. Ik heb in het voorjaar meerdere keren de melding gekregen dat de versnelling niet beschikbaar was, wat ook het geval was, nx, nada. Dit was meestal overdag en niet in de ochtend als de motor stil had gestaan, maar als we weer verder wilden na een stop. 2 weken geleden de Camper, automaat ,150 PK, geleverd jan 2017, bouw eind 2016, met >20.000 km, naar Fiat Professional gebracht. Ook hier blijkt dat het hart van de versnelling defecten vertoont. Gelukkig Hymer extended garantie, anders was het dikke pech geweest. Ik heb trouwens ook al meerdere keren het lampje van het Motormanagement aan gehad, oorzaak onbekend. HELP NKC, doe een oproep en ondersteun de getroffenen. Ik denk ook dat dit een resultaat is van de EURO 6 problematiek, de motoren zijn zo afgesteld en afgeknepen dat de diesels gewoon niet meer "lekker" rijden. Als je met 1950 toeren al overschakelt naar de volgende versnelling kom je terug op 1600 toeren, dat is véél te laag. Als de Camper dan een vals plat ziet schakelt hij, als je rond de 85 km/h rijdt, steeds op en af en moet je hem in de manueel overnemen. Als je een Camper van tegen de 3.5 Ton rijdt moet deze niet onder de 1800 toeren komen. Plezeerig-gepla... 12-06-2019 07:15 Zie berichten 20-3-2019 en 2-4-2019. MOTORISCHE AFLOOP: De franse garage kon in 1ste instantie de motor NIET repareren, zei Fiat helpdesk. Zelf gezien dat de versnellingsbak onder de camper lag. Camper zou ONgerepareerd naar Nederland worden gebracht. Gebeld met Fiat klantenservice in Italie (spreken nederlands). Na 1 dag bericht dat hij toch kon worden gerepareerd en na 28 dgn was hij in ned. Fiat Italie kon (ik denk: WIL) niet zeggen WAT de reden/oorzaak van de storing was en al zeker niet schriftelijk, alles via telefoon. Met mijn beetje frans begrijp ik uit de rekening dat er vervangen is: drukgroep, vliegwiel, koppelingsplaat en schakelrobot. Bij mij komt dat over als: ze weten het eerst niet en hebben daarna maar alles vervangen wat er mogelijk mee te maken heeft.TIP. Als je bij het optakelen/afslepen bent, maak dan evt foto's en spreek met de verzekering af dat je bij terugkeer in de garage een transport- en afsleepschadecontrole doet. Ik heb gezien hoe sommigen tewerk gaan.FINANCIELE AFWIKKELING: Anderen met soortgelijke problemen, binnen de garantietermijn en zelfs enkelen buiten de garantie, hebben alles vergoed gekregen. Mij werd door Fiat helpdesk, na 2 dagen, medegedeeld dat ik €300,- zelf moest betalen, gelet op normale slijtage. Dit staat ook in de garantiebepalingen. Willekeur door een garagehouder. Ik heb gesteld dat bij normale slijtage een dergelijk mankement niet zou mogen en kunnen ontstaan na 43000 km en dat er dus sprake is van een fabrieksfout, dus een ONDEUGDELIJK onderdeel/produkt. Fiat zou haar verantwoordelijkheid moet nemen. Dit riekt naar een TERUGROEPAKTIE. Ik overweeg dit in de openbaarheid te brengen middels een tv-programma, maar bezitters van een fiat ducato motor van 2017, automaat, die mogelijk hun camper willen verkopen, zullen dit mij niet in dank afnemen. Ik houd dit in beraad. De €300,- heb ik nog niet terug, maar het principe en de mogelijk nog te ontstane storingen zijn belangrijker. Willem v H 24-06-2019 11:40 Helaas hebben mijn vrouw en ik deze afgelopen weekend het automaat probleem moeten ondervinden. Onze camper, een Adria Compact SL, heeft een 150pk 2.3 Multi Jet Fiat motor met een gerobotiseerde Fiat versnellingsbak. Productiejaar 2017 dus. We dachten de camper een grondige poetsbeurt te geven en daarna weer op stalling te zetten voor het volgende weekend-/vakantiemoment. Maar dat pakte dus heel onverwachts anders uit. Nog geen 2 km onderweg terug naar de stalling, verscheen er out of the blue, de melding “Versnellingsbak is niet beschikbaar”. Op dat moment blijft de versnellingsbak in de versnelling staan waarin die stond op het moment van de melding. Overschakelen naar de handmatige versnelling modus werkt niet en de automaat schakelt niet. Gelukkig doet de koppeling het nog wel, want dat zou anders de mogelijkheid om te stoppen ook nog extra bemoeilijken. En we mogen van geluk spreken dat de verkeerssituatie niet gevaarlijk was. Het uitzetten en weer starten van de motor geeft je de mogelijkheid om weer even vooruit te kunnen, maar dat is dus echt niet wenselijk. Na wat herstarts hebben we de camper alsnog in de stalling kunnen krijgen. Ik heb Jan Vrij nog gesproken. Hij geeft aan dat inmiddels 12 personen bij hem de melding hebben gemaakt. Op zijn advies heb ik nog contact gezocht met Hans de Goede van NKC. Hans heeft mij gevraagd mijn melding per email naar advies@nkc.nl te sturen omdat hij deze meldingen verzameld. Ik hoop dat Fiat het euvel kan verhelpen en dat we het vertrouwen terug kunnen krijgen, want dit probleem en het onverklaarbaar motorprobleem wat we tijdens de vakantie hebben meegemaakt, maakt dat we nu met wantrouwen een vakantie ingaan met de gedachte, welk technisch euvel gaat zich straks weer onaangekondigd aanbieden en in welk hachelijk moment komen we dan terecht. Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aandenken dat zich dit soort problemen zich gaat aandienen in situaties dat je juist helemaal afhankelijk bent van een werkende versnellingsbak (heuvelachtig en bergachtig terrein). Humpie 26-06-2019 11:59 BALEN...... Net door de garage gebeld dat ik 1338€ moet betalen voor het vervangen van de drukgroep (bij 20K km), dat kan niet waar zijn. Ik heb verlengde garantie van Hymer maar de claim is dat slijtage onderdelen daar niet onder vallen, HOE SLIJTAGE het is een constructie fout. Zie ook mijn blog van 11 juni. Kooss 29-06-2019 10:22 Nu afspraak garage gemaakt om olie te vervangen; ben benieuwd! Heb een Possl 2Win uit 2014. 3.0 liet comfort matic 50.000km Net terug uit Scandinavië daar met hetzelfde probleem gezeten. Kooss 29-06-2019 10:23 veel water thuis laten maar na opendraaien reservoir deed ie het weer. olie te vervangen; ben benieuwd! Loek-en-Hilde 30-06-2019 02:53 Wij zijn terug van vakantie zonder camper. Deze staat nog in een Fiat-garage in Spanje. Het gaat om een Fiat Duacato uit 2018, bijna 12.000 km gereden. Ook wij kregen de boodschap op de display "Versnellingbak niet beschikbaar. Ga naar een garage". Dat is gebeurd, 120 km verder. Daar is de storing niet goed verholpen, een paar dagen later kwamen we in dezelfde problemen, zodat we voor een tweede keer weggetakeld moesten worden. Op vrijdagmiddag laat kwamen we in de garage aan, pas na het weekend + een feestdag kon er naar gekeken worden, dat was dus op dinsdagmorgen. Omdat deze garage het probleem niet kon oplossen, is er advies gevraagd bij Fiat Madrid. Op woensdagmiddag was dat advies er nog niet. Wij hebben besloten om naar huis te gaan, want het zag er niet naar uit dat het vlot zou gaan verlopen. Wij wachten nu op bericht dat de camper gerepareerd is en gaan hem dan halen. Wij voelen er erg veel voor om gezamelijk dit probleem aan te kaarten bij Fiat rechtstreeks of via Campercontact. J-Vrij 30-06-2019 09:38 Hallo Loek en Hilde, Bedankt voor jullie melding. Buiten de vele reacties op dit forum, heb ik ook een paar reacties van niet NKC-leden gehad, die met het zelfde probleem zitten met deze constructie fout van Fiat. Deze reacties zijn niet geplaatst op dit forum. Ik kan jullie alleen adviseren contact op te nemen met Hans de Goede van de NKC. Ik hoop dat er nu eens een keer actie wordt ondernomen via een oproep aan de leden van de NKC, of er meerder gevallen zijn van deze storing. Want niet iedereen kijkt op dit forum en van elkaar weet je vaak niet wat er speelt. Je denkt dan dat je de enige bent en domme pech hebt gehad. Vr.gr. Jan Vrij Plezeerig-gepla... 01-07-2019 08:05 Hallo forumlezers. Beste Jan Vrij. Om een begin te maken is mogelijk een optie een oproep te doen via: ingezonden brief, " lezers schrijven". De redactie van Nkc kan brieven weigeren, maar ik neem aan dat ze dat in dit geval niet zullen doen. Uden1 02-07-2019 01:30 Even een reactie op bovenstaand verhaal, ook wij staan op dit moment in Slovenie bij een FIat dealer ( 4 dagen) met dezelfde problemen, We hebben 2 Maanden terug in Nederland ook al met schakelproblemen gestaan, naar een Fiat dealer in Veenendaal gereden ( kon nog gelukkig) die hebben de Automatiasche transmissie uitgelezen en de software wat aangepast en we konden weer rijden, volgens deze dealer lag dit aan de sensor van de versnellingsbak. Vorige week Donderdagavond hadden wij hier in Novo- Mesto in Slovenië weer de melding op de display dat de automaat geen versnelling kon vinden. We stonden net op een Camperplaats hier en hebben de de boel gelaten voor wat het was maar wel contact opgenomen met de firma waar wij de camper gekocht hebben. Deze heeft ons een adres door gemaild hier in Novo- Mesto van een FIat dealer waar wij maar een paar kilometer vandaan stonden. Op Vrijdagmorgen bij een koude motor schakelde hij gelukkig weer en zijn wij naar de dealer gereden. Deze hebben in eerste instantie de sensor vervangen maar het probleem bleef bestaan.Nu moet de koppeling vervangen worden en dit gaat door tijdgebrek en monteurs die met vakantie zijn tot 20-7 duren. Gelukkig is deze man ook Adria dealer en kunnen wij een camper van hem huren tot die tijd en onze reis naar Croatie voortzetten en op de terugweg onze eigen camper weer op pikken hopelijk met een dan gerepareerde koppeling, ben-frazer 04-07-2019 12:29 Beste forumlezers. Beste Jan Vrij. Een paar weken terug met hetzelfde euvel stil komen te staan in Italie in de omgeving van het Gardameer. Na uren wachten ben ik weggesleept naar een Ford garage. Op mijn vraag waarom ik niet naar een Fiat garage ben gesleept antwoorde men: wat ze bij de Fiat kunnen kunnen wij ook. Wij zijn ook Bosch dealer. De volgende dag na ongeveer 4 uren testen bleek deze garage geen verbinding te kunnen maken met hun computer en met de boordcomputer van mijn camper. Ik zou toch naar een Fiat garage worden gesleept. Daar heeft de hulpdienst van de NKC een stokje voor gestoken en zij hebben ervoor gezorgd dat ik naar mijn camping ben gesleept 27 km verder op, zodat we gewoon vakantie konden vieren. De camper is inmiddels gerepatrieerd naar nederland en staat nu bij de Fiat garage in Deventer. Door tijdgebrek hebben ze daar nog geen juiste diagnose kunen stellen maar het zou waarschijnlijk iets mechanisch zijn. Als ik alle bovenstaande berichten lees dan kan het bijna niet anders zijn dat er toch een fabrikage fout is bij de conformatic versnellingsbak van onze Fiats. Als dat het geval is dan zou een regeling van Fiat (nederland) toch zeker op zijn plaats zijn. Deze mooie versnellingsbak koste 6 jaar geleden, toen ik de camper nieuw kocht, 5000 euro extra. Daar mag je toch iets goeds voor verwachten! Morgen eerst maar eens contact opnemen met Hans de Goede van de NKC. Vriendelijke groet Ben Frazer Willem v H 06-07-2019 08:52 In aansluiting op mijn melding van 24-06-2019 11:40 uur kan ik mijn volgende ervaring delen. Gisteren hebben we de camper weer bij de Fiat dealer opgehaald. Uit de diagnose bleek dat de remlichtschakelaar niet meer goed werkte. Ik heb ook even nagevraagd wat nu de verklaring is voor de melding in relatie tot dit onderdeel. De verklaring is dat tijdens het rijden de remschakelaar kan blijven hangen waardoor het systeem niet begrijp in welke versnelling er gereden moet worden. Dit dan gezien vanuit de waarneming voor het systeem. Namelijk de snelheid neemt niet af maar er zou wel geremd worden. Dus het systeem kan dan niet interpreteren wat het moet doen, op- of terugschakelen? Ik heb de camper gisteren naar de stalling teruggereden en ik heb geen problemen meer gehad. Laten we hopen dat dit het laatste grote probleem is. Al met heeft het ons weer twee weekenden gekost dat we de camper niet beschikbaar hadden en 4 uur wachten bij de stalling om de camper in eerste instantie via de Fiat mobility naar de dealer afgesleept te krijgen. BenBorg 14-07-2019 10:47 Ook ik ken dit probleem met de 6 trap automatische versnellingsbak. Ik rij in een Carthago Chic -cline I4.9 met 2,3 liter /150pk motor . Ik heb hem nieuw gekocht in 2013. Direct in het begin van mijn trips merkte ik het probleem , dat de versnellingbak geen verbinding had. Ik heb toen gedacht ,dat het nieuwegheid was. Het probleem verdween iedere keer na een paar keer handmatig van vrijstaand naar drive te schakelen. Lom gewoon weer rijden. Het is nu 2019 en heb 1 keer op een rit in Nederland deze melding gezien. Maar gewoon genegeerd. Heb in de tussentijd van af 2013 na toch ca 4500km dit niet meer als probleem ondervonden. Maar nu ik dit gelezen heb van al die klachten omtrent deze automaat lijkt me het toch wenselijk ,dat er vanuit de NKC bij Fiat aan de bel getrokken wordt. Dit lijkt mij ook goed voor een terugroep aktie voor Fiat. Ik zit nu ook te kijken na vervanging van mijn Camper, maar of het dan een automaat wordt, hangt wel af van de ontwikkelingen omtrent dit probleem .( Fiat of wat anders ?) 4 Dagen voordat mijn garantie verviel kreeg ik op mijn scherm te zien (motor heeft geen verbinding met versnellingsbak). Ik kon helemaal niks meer. Na een paar keer opnieuw proberen, kon ik weer wegrijden. De Fiat garage kon de fout wel uitlezen, maar de oorzaak niet vaststellen. Ook de monteur maakte het mee dat hij niet kon rijden. Men heeft de versnellingsbak onder de camper verwijderd en zag dat er 2 kunststof klemmetjes afgebroken waren bij de koppelingsplaat. Hoe dat kan wisten ze niet, hadden ze nog nooit meegemaakt. Momenteel doet hij het weer. Mijn vraag is, zijn er leden die dit ook meegemaakt hebben. Vr.gr. J.Vrij. NKC-Moderator 23-07-2019 09:46 De NKC wil graag weten of er meer mensen zijn met dezelfde problemen zoals die hierboven worden geschetst. Om een beter beeld te krijgen, horen we het daarom graag als er gelijksoortige ervaringen zijn. U kunt uw ervaring mailen naar advies@nkc.nl. L.-Verhage 31-07-2019 08:38 Ook ik heb problemen met de versnelling. Het is een Adria Camper met fiat Ducato motor (160 pk) uit 2008. Het probleem bestaat dus al heel lang. Vorig jaar grote reparatie nodig (€2600) en het ging daarna goed, tot het euvel zich gisteren weer voordeed, 300 meter vanaf mijn huis. Uiteindelijk weer terug kunnen rijden, maar het vertrouwen in een definitief goede afloop is er (nog) niet. Sidney van de S... 02-08-2019 12:18 Op 30 juli kwamen ook wij stil te staan met een comfortmatic 150pk 2018 fiat ducato. De camper schoot regelmatig uit de versnelling en maar liet zich ook weer in de versnelling zetten. Toen kwam het rode lampje versnellingbak probleem erbij en dat betekende dus niet meer rijden. We reden gelukkig vlakbij een aire en konden veilig daar de auto parkeren. Vandaar zijn we afgesleept naar een Fiat Ducato delar in St Nazaire, Frankrijk. Na diagnose kregen wij te horen dat het een mechanisch probleem met de Robot was en dat de vervanging van dat onderdeel 3 a 4 weken ging duren. Wij zijn woensdag de 31ste naar huis gereden en vandaag hoorde ik dat de camperbus op transport naar Nederland gaat. Voor Fiat tot nu toe niets dan lof de verleende service was en is uitstekend. jurgenmonique 15-08-2019 10:17 Tijdens tussenstop met warme motor hetzelfde probleem (geen verbinding meer met versnellingsbak) met Possl kampeerwagen, Fiat Ducato Multijet2, 150 pk, Euronorm 6 zonder Adbleu, 36.400 km gereden, op kenteken gezet 06/2017. Na enig proberen/gerommel funktioneert alles weer normaal en zijn we verder gereden, bij 37.700 treed hetzelde probleem opnieuw op (met warme motor). Nu gaan we ons zorgen maken; in twee dagen zonder problemen 1400 km naar huis/dealer bij ons in zuid Frankrijk gereden zonder motor overdag uit te zetten. Aangekomen bij dealer heeft deze als eerste een software update gedaan, maar na het uizetten van motor na proefrit zat het probleem er weer in (39.200 km). Wagen nu bij dealer gelaten welke contact op gaat nemen met Fiat wat verder te doen. Ben benieuwd.... Grenache 16-08-2019 07:37 ook vrijdag met mijn Fiat ducato 180pk automaat 3/2018 21007km voor eerste keer uit versnelling gesprongen bij het uitrijden van garage. Na wat sukkelen tot weer in orde. gisteren vertrokken en na 20km op autostrade fout (geen verbinding met versnellingsbak) en bleef in 6e versnelling staan. Na proberen te keren richting thuis uit versnelling gesprongen en moeten wegslepen. Dealer heeft software update gedaan van versnellingsbak en alles weer ok. Geeft natuurlijk geen goed gevoel want eigenlijk is er geen oorzaak gevonden en kan het misschien nog eens terugkomen. Dealer vroeg voor verlenging garantie na 2 jaar maar moest eigenlijk gebeuren voor camper één jaar was. Superdealer ging het navragen vermits 1 jaar en 5 maanden maar noegabollen geen verlengde garantie meer mogelijk voor een camper met 20000km. Dit geeft een beetje aan hoe ze hun eigen produkt vertrouwen. Je wilt meer betalen voor extra garantie maar gaat niet meer. jurgenmonique 22-08-2019 12:54 En ja hoor, versnellingsbak gedemonteerd en koppelingsplaat verwijderd. Hetzelfde probleem met afgebroken plastic houdertjes voor de veren in de koppelingsplaat. Probleem is ook bekend bij Fiat France, want na overleg van de dealer met Fiat France hadden deze de dealer gevraagd de koppelingsplaat te demonteren en te inspecteren voor dit probleem........wordt vervolgd......(foto van kapotte koppelingsplaat gemaakt). LJ-lifetime 22-08-2019 05:43 Jurgenmonique weten jullie misschien ook of bij jullie nu, net als bij ons vorig jaar, weer hetzelfde type koppelingsplaat met dezelfde plastic onderdelen is gemonteerd? Wij hebben trouwens indertijd ook foto's van onze defecte koppelingsplaat gemaakt. jurgenmonique 22-08-2019 07:43 Beste LJ-lifetime, dat weten we (nog) niet, heb zelf op internet gezocht en zover ik kon zien levert LUK geen koppelingsplaat meer voor de comfort ( er was gemonteerd een LUK 5522?617...........). Als ik op internet kijk kan ik alleen koppeling van Sachs vinden geschikt voor zowel handgeschakeld als comfort matic (Sachs - 3000 990 373 met 3 veren zonder plastic ipv 7 veren met plastic bij de LUK koppelingsplaat).....Ik neem maar aan dat Fiat leergeld heeft betaald......wordt vervolgd jurgenmonique 28-08-2019 03:53 Beste LJ-lifetime, nog even ter informatie: er bestaat een koppelingsplaat van LUK, de LUK-626 3033 33, dit is de koppelingsplaat met 7 veren en plastic houdertjes (die dus afbreken.....) die vermoedelijk in um motor (type F1AGL411C?) gemonteerd was. Op de internet site van Oscaro.com wordt uitdrukkelijk vermeld dat deze koppelingsplaat niet geschikt is voor de 2.3 MJT 16V 150 pk met comfort matic motoren van Fiat!! Het is maar dat u het weet.....Wel geschikte koppelingsplaat voor deze motor wordt gemaakt door SACHS...... Wordt vervolgd!! LJ-lifetime 29-08-2019 12:06 Beste jurgenmonique, hartelijk dank voor deze informatie! Onze defecte koppelingsplaat was van hetzelfde merk en type als bij jullie: LUK 55229617. Deze is in augustus 2018 door Fiat onder garantie door een zelfde koppelingsplaat vervangen, dus helaas weer met de kunststof onderdelen die af kunnen breken. Wij zijn daarom natuurlijk heel geinteresseerd in de mogelijkheden voor andere, wel solide, koppelingsplaten voor de Fiat ducato 2.3 mjet 150 pk comfort matic. Wij volgen met belangstelling jullie vervolg! Beste LJ-lifetime, gisteren in Fiat garage geweest, helaas, helaas, ook nu weer een koppelingsplaat van LUK gemonteerd met de 7 veren en kunststof veerhouders.....(zie ook https://webcat.schaeffler.com/web/schaeffler/nl_NL/PKW/35/5631/119515/applicationSearch.xhtml;jsessionid=A758E19853C3BBD432BDD8E36AB19788?result=1567158373737&showResult=1). Onze Fiat dealer vertelde ons dat zij wel verplicht waren om het standaard Fiat onderdeel te monteren in plaats van een koppelingsplaat van SACHS , maar hij hoopt dat de kunstof houders van betere kwaliteit zijn dan de oude......Wij moeten de reparatie zelf betalen omdat het gebeurde toen de Fiat 2 jaar en 2 maanden oud was, dus net buiten de garantie. Wij vinden dit onacceptabel handelen van Fiat die een te zwak gefabriceerde koppelingsplaat monteren en vervolgens weigeren daar de consequenties van te dragen terwijl het probleem overduidelijk bekend is......Onze dealer die ons heel goed begrijpt heeft dan ook een officieel verzoek bij Fiat ingediend om alsnog tot een bevredigende financiele oplossing te komen!! Het antwoord van Fiat op ons verzoek afwachtende hebben wij dus ook niet betaald en onze Possl bij de dealer achter gelaten. Wordt vervolgd..... J-Vrij 30-08-2019 01:17 Geachte Jurgenmonique, Sinds ik de oproep plaatste of er nog meer leden waren met klachten t.a.v. automatische koppeling van de Fiat ducato, is het aantal meldingen een beetje uit de hand aan het lopen. Vooral wagens met een groot vermogen hebben te maken met afgebroken kunstof nokjes in de koppeling. Het lijkt mij verstandig alles te melden bij de heer Hans de Goede van de nkc. Ook is het nuttig het voorval te melden bij de mevrouw van de Fiat in Milaan. Zij spreekt Nederlands en legt dan een dossier van uw camper aan. Zij neemt dan contact op met van uw Fiat garage. Mijn ervaring is dat er dan iets geregeld wordt, ook al is de garantie verlopen. Zeker als je er werk van gaat maken en dreigt het euvel aan de grote klok hangen. Schijnt daar zeer gevoelig te liggen. Vr.gr, Jan Vrij supreme 31-08-2019 06:49 Geachte , ik heb dit allemaal gelezen , maar wordt er bij het vervangen dan wel een betere plaat monteert zodat het probleem tot verleden hoort . Wat ik weet uit de truck wereld waar ook robot versnellingbakken gebruikt worden , er meer slijtage is bij het ingeschakelt laten staan bij langdurig wachten voor b .v file of brug enz . Dam moesten de koppelingen eerder nagesteld worden en zelfs veel te vroeg worden vervangen , misschien is dit bij u ook het geval . J-Vrij 31-08-2019 08:21 Hallo supreme, Ik heb een nieuwe buscamper van zo'n 130 pk van januari 2017. Op 29 december vorig jaar stonden wij op een vuurwerkvrije camping i.v.b. met onze hond.Op 1 januari wilden wij wegrijden, maar toen verscheen op mijn scherm "motor heeft geen verbinding met versnellingsbak". Na een aantal keren proberen lukte het ons om weg te rijden. Toen in de garage bleek dat de koppeling geen sporen van slijtage had, maar dat er 2 kunststof nokjes waren afgebroken, kreeg ik een geheel nieuwe koppeling, viel nog onder garantie, met de verzekering van de garage dat het probleem niet meer zou voor komen. Het zat mij toch niet lekker, en heb de pechhulp van Fiat gebeld. Van afgebroken nokjes wist men niets. Ik werd wel doorgeschakeld naar een mevrouw in Milaan en die legde een dossier van mijn camper aan, waarvan ik het dossiernummer kreeg. Ook vroeg ze welke dealer mijn camper onderhield. Na afloop van dat gesprek zei ze tegen mij, mocht het probleem zich weer voordoen, wilt u dan geen contact met uw dealer opnemen, maar met mij. Ik dacht gelijk, dit is foute boel. Ik heb daarna op het forum gezocht of er meer mensen dit probleem hadden, maar ik vond niks daarover. Van daar mijn oproep aan het begin van deze reeks meldingen. Ik denk zelf dat zij met deze aan hun toerekenbare technische blunder, behoorlijk in hun maag zitten. En dat zij dit geruisloos willen oplossen, ook al is de garantie op de koppeling verlopen. Ik heb nu al 15.000 km zonder probleem gereden met deze nieuwe koppeling, maar mijn vertrouwen nu in de koppeling is nog geen 100% . Vr.gr. Jan Vrij supreme 01-09-2019 06:52 Jan , ik kan het systeem van Fiat niet 100 % , maar wat ik schreef , is informatie van een werknemer van een transportbedrijf met 600 trekende voertuigen , en daar komen problemen te vroeg voor zo als ik al aangaf . Deze werknemer begeleid nieuwe schaufffers die bij het bedrijf komen werken , en die merkt op dat ze vaak te lang bij wachten de versnellingbak in zijn werk laten staan i.p.n even neutraal zetten . Het is van mij een advies , ik zelf heb 50 jaar in de bedrijfswagens gezeten , maar toen die robot systemen kwamen ging ik met pencioen . Florence Peter 03-09-2019 10:59 Helaas hebben wij gisteren hetzelfde probleem ondervonden . Fiat Ducato 130 pk bouwjaar juni 2017, km.stand 44.000. We wilden net vertrekken voor een vakantie naar Frankrijk, maar kregen de melding ‘versnelling niet beschikbaar’ . De ANWB kon het probleem niet oplossen en de auto werd via een sleepdienst naar de IVECO garage getransporteerd. Uiteindelijk werd ook daar duidelijk dat het probleem werd veroorzaakt door loszittende kunststof delen ter plaatse van de koppelingsplaat. We zullen deze informatie delen met de IVECO garage en melden bij Hans de Goede van NKC Humpie 04-09-2019 05:24 Beste Jan de Vrij, Ik heb 3x contact gehad met Fiat Italië maar nul op rekest, hetzelfde verhaaltje als wat de garage mij vertelde, de Hymer 5 jaar extended garantie geldt niet omdat het "een aan slijtage onderhevig onderdeel is" en de Hymer dealer wil niet tussen komen omdat ik naar een Fiat dealer ben geweest waar de Ducato normaal in onderhoud is. Dus ik heb nog steeds een openstaande rekening bij de dealer die niet wil mediëren. Dus ben nu bezig met de rechtsbijstand, want het is toch van de zotte dat een versnelling niet meer dan 2 jaar en 2 maanden meegaat (lijkt wel gepland, na de garantie) en slechts 22.000 km. Ook interessant verhaal van de verschillende merken en typen drukgroepen, helaas heb ik daar geen info over gekregen bij de dealer. Goede tip om de versnelling eerder in zijn vrij te zetten bij wachten. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, maar ik ben niet positief gestemd en vrees dat er veel FIat Ducato rijders de dupe worden van slechte klacht afhandeling en slechte productie onderdelen. Elke maand 51,46 apart leggen voor de volgende drukgroep vervanging...... !! Peter66 05-09-2019 09:21 Ook wij zijn vandaag in Duitsland gestrand met een kapotte automaat. Camper uit 2017 met 29000 kilometer op de teller. Bij ons ook de zelfde meldingen. Helaas 5 maanden na de garantie. Ik ga echter wel proberen om coulance te regelen via Fiat. Je gaat mij niet vertellen dat dit zo snel kapot kan gaan. Misschien als er zoveel andere mensen de dupe zijn dat de NKC iets kan regelen zoals toen bij de Ford transit. Wie zegt dat ik nu niet om de 30000 kilometer mijn koppeling moet laten vervangen. Burnerchief 08-09-2019 05:10 het zal wel geen luxe zijn dat met de nieuwe ducato’s wordt overgestapt op een koppelomvormer in plaats van een koppelingsplaat. Ik denk dat het de beste belissing is gezien de ellende met de huidige bakken toevallig dit weekeinde een medecamperaar met een 3.0 camper met comfortbak die bij het wegrijden van de loosplaats storing geeft versnellingsbak niet beschikbaar,iets van 5 jaar oud en zo’n 50000 op de klok, afslepen en het beste ervan hopen. Dan ben ik weer blij met mijn handbakje jurgenmonique 15-09-2019 03:57 Beste Jan Vrij, gebeld met Milaan, niks geregeld..., ook niet na meerdere telefoontjes, kreeg keurig een officieel schrijven van Fiat met de doodleuke opmerking dat dit onderdelen zijn die slijten en dat Fiat dus niet van plan is iets te betalen. Kan je nagaan, een LUK koppelingsplaat die na 37000 km niet versleten is maar gewoon verrot omdat het simpelweg een te lichte construktie is (7 veerhouders van plastic die gewoon afbreken) en wat overduidelijk bekend is bij Fiat (Fiat verzocht de monteur te kijken naar de plastic veerhouders in de koppelingsplaat en dat vragen ze echt niet voor niets.....).Dit noem ik gewoon een construktiefout!! Een konstruktiefout kan gebeuren, maar neem dan ook de consequenties als het kapot gaat!!! Ik noem dit gewoon waardeloos gedrag van Fiat (in mijn geval Fiat France) want ik woon in Frankrijk. Ik laat het er dan ook niet bij zitten, heb foto''s gemaakt en ben in het bezit van de verrotte koppelingsplaat, wordt vervolgd!! O ja, heb nog wel even 1790,- euros af moeten rekenen bij de garage, een eventuele geinterreseerde in een tweede hands Fiat met comfort-matic is gewaarschuwd!! Wij in ieder geval nooit meer een Fiat!! Beste JurgenMonique, Kunnen jullie misschien (detail) foto's en info delen? Wellicht via NKC of Jan? Vandaag voert HellowLaw (NKC Juridische dienst) een Quick Scan uit op mijn zaak. Wat mij betreft wordt dit een juridische kwestie, ik laat dit niet op mij zitten. jurgenmonique 17-09-2019 09:28 Goedemorgen Humpie, NOW WE ARE TALKING!! Nee wij laten het er zeker ook niet bij zitten, ik ben gelukkig nog in het bezit van de verrotte koppelingsplaat en heb al enkele detail foto's naar de NKC gestuurd.... Onze Fiat is gerepareerd weer met een originele Fiat (=LUK) koppelingskit (oeps 1790 euro...), in ons geval met een ge-reconitioneerde/gemodificeerde koppelingskit partnummer 0071724295. De chef monteur vond dit verstandig daar we dan zeker weten dat de koppelingsplaat in ieder geval gemodificeerd is (maar ja, wat is zeker) in plaats van een nieuwe / niet gemodificeerde Fiat koppelingskit met partnummer 5802509911. Het moge duidelijk zijn dat als je er een nieuwe koppelingsplaat in laat zetten door een "niet Fiat" garage je beter kunt kiezen voor een zwaarder uitgevoerde koppelingsplaat van Sachs zonder die plastic veerhouders die simpelweg kapot gaan. Wij hebben vandaag nog een soort van "laatste kans" aangetekende brief naar Fiat gestuurd (in ons geval Fiat France, de heer M. Verpilio, Area Manager Customer Care) met onze argumenten waarom wij het volstrekt met Fiat oneens zijn om elke vorm van garantie af te wijzen door simpelweg te stellen "dat het een onderdeel is wat aan slijtage onderhevig is". Wij hopen alsnog dat Fiat met een ander soort reaktie komt, anders voelen wij ons genoodzaakt vervolgstappen te ondernemen, wat we dan ook zeker zullen doen...... Peter66 19-09-2019 08:05 Nou onze camper is gisteren vanuit Duitsland afgeleverd bij de Fiat garage in Eindhoven. Heb met Fiat in Milaan gebeld en daar is nu een dossier aangemaakt. Als ik van de garage de diagnose krijg moet ik contact met Milaan opnemen en deze zullen dan contact opnemen de de garage in Eindhoven. Ben benieuwd hoe het geheel afgehandeld gaat worden. Zag trouwens nog wel op de Fiat site dat een koppeling gemiddeld 150.000 tot 250.000 kilometer meegaat??????? Zouden ze hun eigen site wel eens lezen. Beste Jan, tja, het lijkt erop dat FIAT customer services in Milaan (Arese) niet toe wil geven dat ze een foute / te licht geconstrueedre koppelingsplaat gemonteerd hebben....Onmogelijk voor hun om inhoudelijk op het probleem in te gaan, ze zeggen dat ze dat niet kunnen en dat ze geen technische specialisten hebben om je door te verbinden...... Ze antwoorden beleefd doch simpelweg dat onze Possl ouder is dan twee jaar en dat een koppelig aan slijtage onderhevig is, einde verhaal........ Fijn zo'n FIAT customer service.........Ze doen daar in Milaan gewoon of hun neus bloedt, ik denk dat Fiat erg bang is voor een kostbare terugroep actie....... Tja, ik vind dit niet correct handelen van Fiat en ik laat het er niet bij zitten, mijn volgende procedurele stap hier in Frankrijk is dat ik een "mediator" in moet schakelen bij een officiele instantie, Médiation CMfm, wat ik bij deze dus maar ga doen. Eventuele gedeputeerden kan ik alleen maar adviseren om te vragen een SACHS koppelingsplaat partnummer 3000 970 086 in plaats van een LUK koppelingsplaat met de 7 veren en plastic veerhouders te laten monteren om dezelfde problemen over een een paar jaar te voorkomen en weer zo'n 1800 Euro af te moeten rekenen. En eventuele aspirant kopers van een Fiat Ducato COMFORT-MATIC occasion:......... nou ja, laat ik maar niets meer zeggen........................... Met vriendelijke groet, Jurgen ps ik heb een email adres van Fiat customer service op internet gevonden: customerservicescentre.com@fcagroup.com Als je iets naar dit adres stuurt (bijvoorbeeld een foto van een kapotte LUK koppelingsplaat.......) reageren ze daarop door je terug te bellen en beleefd te zeggen dat de zaak (wat hun betreft) afgehandeld is............
×
×
  • Nieuwe aanmaken...