Ga naar inhoud
NKC Moderator

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017

Recommended Posts

Op 12-12-2019 om 08:40, Jurgen zei:

Succes Jan er gloort hoop. Maar laat Fiat niet net doen of ze gek zijn en van niets weten. Onze Fiat monteur in Pamiers kreeg gelijk van Fiat France een foto opgestuurd met een verrotte koppelingsplaat met het verzoek onze koppelingsplaat uit te bouwen en op hetzelfde deffect te controleren (afgebroken kunststof veerhouders). Dus echt, het is een bekend probleem......

https://problemcar.nl/topic/fiat/melding-versnellingsbak-niet-beschikbaar-245756

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenaar van Fiat Ducato 177pk, fabriek november 2016  met Comfortmatic lbak, km stand  12000: Hymer campervan afgeleverd 2017.  Véle problemen ondervonden en in de zes maanden gebruik rond de twaalf Fiat dealers bezocht. Deze melding "geen verbinding met versnellingsbak" heb ik naast een reeks andere meldingen, dashboard is soms net een machine in het casino, ook wel gezien maar dan tijdens het rijden toen de bak mogelijk ging twijfelen / hikken tussen zesde en dus niet teruggaan naar vijfde versnelling. Verder springt de bak op hobbel / verkeersdrempel regelmatig uit de automaatstand naar manuele bediening. En soms spontaan naar een veel lagere versnelling. Auto schokt soms ook enorm met een halfwarme motor : EGR klep of mss. ook die versnellingsbak / koppeling? Motor stinkt vaak ook enorm naar brand (koppelingsplaat?)!!  Maar jippie ik behoor voorlopig nog tot de gelukkigen, die nog niet tot stilstaand is gekomen. Contact met Fiat, je komt niet verder dan een uiterst vriendelijke, maar ook uiterst domme chatmedewerkster of telefoondame (robot?) , die absoluut dus niets van auto's weet : eeuwige verwijzing naar de dealer.  En de dealers scoren ook niet hoog in kennis, hoewel : wat een blamage, Fiat heeft in Nederland niet als vele andere automerken een technische dienst voor dit soort probleemgevallen, die de kennis van de dealer overschrijdt. En verder FIAT's  "hoofdkantoor" er gewoon voor om compleet onbereikbaar te zijn voor de klant. Je kan nergens naar toe om te klagen. NKC wanneer komt er een SPOEDIGE daadwerkelijke actie of wachten we op dodelijke ongelukken door dit aantoonbare absurde GEBREK? De eerste klachten  zijn namelijk al bijna een jaar geleden oud en we worden door Fiat het bos ingestuurd : op naar de rechter en samen dat betalen dan maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Campaan,

als je Fiat Milaan wilt bereiken, stuur een e-mail naar het volgende adres en ze nemen contact met je op, niet dat je daar veel aan hebt, een echt antwoord op je vragen krijg je absoluut niet, maar goed, je kunt het altijd proberen.

 

e-mail adressen Fiat helpdesk (?) Milaan: customerservicescentre.com@fcagroup.com

 

 Groeten Jurgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste lezers,

 

Belangrijk!!!!!

 

 De Cmfm mediator heeft antwoord van Fiat gekregen: 

Het is onze eigen schuld dat de koppelingsplaat van onze Ducato comfort-matic stuk is gegaan omdat we de "UP" funktie niet gebruikt zouden hebben tijdens het rijden in de bergen en tijdens het plaatsen van de Ducato op blokken.............Maak me gek, wat een waardeloos antwoord!!

 

Maar goed, jullie zijn gewaarschuwd: zeg in ieder geval noooooooooooiiiiitttt dat u in de bergen of de heuvels hebt gereden en zeg dat u altijd de "UP" funktie ingeschakeld hebt tijdens het levellen van de Ducato comfort-matic.....!!!!!!!

 

Wij in ieder geval nooooooiiiiittttt meer een Fiat!!!!!!!!

 

Met vriendelijke groeten en een gezellige jaarwisseling,

 

Jurgen en Monique 

 

 

aangepast door Jurgen
typefout

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belangrijk!!!

 

Fiat France / Milaan heeft ons verzoek voor bemiddeling botweg afgewezen met als argument dat wij de "UP" schakelaar niet gebruikt zouden hebben op het moment dat we in de bergen reden en/of als we gingen levellen op de blokken.........Maak me gek, de "UP" schakelaar hebben we weldegelijk gebruikt indien nodig......, hoe kan Fiat France / Milaan nu zoiets beweren zonder ons hierover te raadplegen......Waardeloos gedrag, ben helemaal klaar met Fiat.......

 

Dus als de koppelingsplaat het begeeft, zeg dan dat je nooit in de bergen rijdt en dat je de "UP" schakelaar altijd gebruikt bij het rijden op de blokken anders kan je het helemaal wel vergeten dat Fiat je tegemoet komt!!

 

Met vriendelijke groet, Jurgen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betreft het gebruik van de up schakelaar (en/of de manuele schakeling) , dat doe je als bestuurder met je gezonde verstand.  Daarom:

 

In pagina 5 gebruiksaanwijzing Comfortmatic (zie internet) staat trouwens de volgende zinssnede en let op het woord   k a n  en niet het woord moet :

de tweede methode is volledig auto-
matisch (AUTO), waarbij het systeem
beslist over het overschakelen. Bij de-
ze methode kan de UP-functie (functie
voor hellingen) worden gebruikt, waar-
bij er bij hogere toerentallen wordt
overgeschakeld tijdens het rijden op
steile hellingen met zware belading.
Druk voor het inschakelen van deze
functie op knop UP- fig. 4.
 
Fiat kraamt wederom(!), wie verwacht anders, dus complete amateuristische onzin uit over die upschakelaar, om zo na voorheen de ontkenningsfase, nu de vele, vele slachtoffers vooral de schuld te kunnen geven. En de schuld zo niet te hoeven leggen aan de inferieure koppelingsplaat met zijn plastic onderdelen! 
 
En dan: Europees recht is trouwens ook dat onafhankelijk van de garantietermijn je uit moet kunnen gaan van een degelijk product met een normale gebruiksduur bij normaal gebruik. Nu dat is niet  2 jaar en een beetje en 15000 km met een koppelingsplaat! Dan zouden de autodealers de hele dag enkel koppelingplaten moeten vervangen.
 
Gaan we versterking van lotgenoten en toekomstige lotgenoten buiten NKC of het buitenland erbij betrekken? En met zijn allen naar de rechter?
 
Fiat = vergane glorie!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Campaan,

ja waardeloos allemaal........zoals je misschien al gelezen had hebben wij onze Possl uit 2017 vorige maand uiteindelijk maar verkocht......Met verlies en via de dealer maar wij hadden er nadat we bovenop een pas stil bleven staan met een motor die absoluut niet meer wide acceleren schoon genoeg van (ruim 700 euro wegsleepkosten, jawel...........). Onze Fiat dealer in Pamiers mompelde zoiets dat het vermoedelijk door een sensor in de compressor kwam......., helemaal ziek van al dat gedoe en helemaal klaar met die Ducato comfort matic, Euronorm 6 uit 2017 !!!!!

Voor Fiat Milaan was dit een prachtige reden (vonden zij....) om ons dossier van de verrotte koppelingsplaat te sluiten, we hadden de Fiat tenslotte verkocht, dus zaak afgehandeld, simpel toch.....

Nou zo simpel is het dus niet, wij hebben ons dossier nu doorgestuurd naar een advocaat in Parijs die gespecialiceerd is in dit soort zaken om te zien hoe nu verder te handelen, dan moet het nog maar wat meer gaan kosten, maar wij laten ons simpelweg niet zo behandelen door Fiat!!!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Campaan,

zie onderstaande brief van 19 november 2019 die de "Area Manager Customer Care" medewerker uit Milaan  de Heer M. Verpillio ons heeft gestuurd.......

Zij zijn er klaar mee, maar wij niet..........

 

Met vriendelijke groet, Jurgen

 

 

DSC01004.JPG

aangepast door Jurgen
aanpassing tekst

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuten geleden, Jurgen zei:

Beste Campaan,

ja waardeloos allemaal........zoals je misschien al gelezen had hebben wij onze Possl uit 2017 vorige maand uiteindelijk maar verkocht......Met verlies en via de dealer maar wij hadden er nadat we bovenop een pas stil bleven staan met een motor die absoluut niet meer wide acceleren schoon genoeg van (ruim 700 euro wegsleepkosten, jawel...........). Onze Fiat dealer in Pamiers mompelde zoiets dat het vermoedelijk door een sensor in de compressor kwam......., helemaal ziek van al dat gedoe en helemaal klaar met die Ducato comfort matic, Euronorm 6 uit 2017 !!!!!

Voor Fiat Milaan was dit een prachtige reden (vonden zij....) om ons dossier van de verrotte koppelingsplaat te sluiten, we hadden de Fiat tenslotte verkocht, dus zaak afgehandeld, simpel toch.....

Nou zo simpel is het dus niet, wij hebben ons dossier nu doorgestuurd naar een advocaat in Parijs die gespecialiceerd is in dit soort zaken om te zien hoe nu verder te handelen, dan moet het nog maar wat meer gaan kosten, maar wij laten ons simpelweg niet zo behandelen door Fiat!!!! 

.

.

Well done, dit moet toch meer bekendheid krijgen? Ik vind het maar angstig stil rond NKC, wordt dit ook zo voorzichtig en soft aangepakt als de Ford problemen?

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://problemcar.nl/topic/fiat/melding-versnellingsbak-niet-beschikbaar-245756  : toen al

 

Goede voornemen voor 2020  van NKC om op korte(!)  termijn daadwerkelijke ACTIE(!!!!)  te ondernemen om AL die *** koppelingsplaten met kunststof ellende (ook PREVENTIEF) door Fiat onder garantie(!)  te laten vervangen door degelijke exemplaren zodat je niet stil komt te staan ? Fiat of moet ik schrijven FIASCO dient zijn verantwoordelijkheid te nemen, stelletje losers! Waar wachten we op : NKC a.u.b.  maak NU een zichtbaar plan van aanpak.

P.S. 1 : altijd maar die remlichtschakelaar (ook nog eens niet op voorraad)  vervangen (ook bij mijn camper) , dat slaat nergens op = uitleesfout. Denk na als deskundig monteur  en niet als robot.

P.S. 2  Medewerking van bijvoorbeeld Hymer (en alle bedrijven die indirect daarbij horen) in deze  moet je niet op rekenen, die hebben dezelfde beroerde geen gartantie mentaliteit : schitterend design (daarop gevallen HELAAS) maar slechte onderdelen en waardeloze manier van in elkaar gooien (massaproductie en geen enkele PASSIE)  en vervolgens begint al krakend vanaf dag 0 de zelfontbinding van de nieuwe Hymer camper. Ik ben dubbel gehandicapt in deze ..............

Koop je een camper voor je plezier of om in ellende ondergedompeld te worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Campaan,

gelukkig, nou ja, eigenlijk diep triest....., zijn we duidelijk niet de enige met dit soort ervaringen. Vanaf het eerste moment dat we onze tweede Possl (een WIN) geleverd kregen in 2017 hebben we er gezeik mee gehad......Allerlei kleine en grote ergenissen op gebied van slordig en liefdeloos in elkaar gebakken zaken en technische ergenissen. En maar juichen dat de campers steeds meer waar bieden voor hun geld..........., nou vergeet het maar.......Onze eerste Possl Roadcamp was met duidelijk meer zorg in elkaar gebakken en daarmee hebben we dan ook 5 jaar met plezier rondgereden van Noord Noorwegen tot Zuid Spanje. Achteraf een beetje spijt dat we die Possl ingeruild hebben voor een nieuwe Euronorm 6 met Comfort-Matic...........Ik zal de camper best wel een beetje missen, maar mis gelukkig ook een hoop ergenissen en gezeik, geeft een bevrijdend gevoel.....

 

Toch maar een gezellig weekend, vriendelijke groet, Jurgen

aangepast door Jurgen
schrijffout

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mede capernaars ,  U heeft naar mij mening recht op garantie , als u bij een Fiat dealer in onderhoud bent voor het onderstel en in de garantie tijd doet zich iets voor dan moet deze toch dit herstellen voor garantie . En daar bij heeft u na b.v  2 jaar nog een nog een afbouwende garantie onder b.v alleen de delen en geen loon enz .  Hoe zit het dan als u zich meld bij de BOVAG  , die hebben toch ook een afdeling om dit aan te kaarten .

 

Ik heb zelf een Adria Matrix sumpreme van 2012 ( 8 meter ) met een origineel Renault master chassis , voor onderhoud bij de Renault truck daler ondergebracht door de camper dealer .  Maar mijn garantie valt onder de personen en bestelwagendealer , maar deze kon mijn camper niet een ) beurt geven van wegen de grote , zijn werk brug was te klein . Bij 1e onderhoudsbeurt was er een melding dat er een modificatie moest gebeuren aan de besturing van de roetfilter en werd ik met het schrijven naar de personendealer verwezen , en deze heb de modificatie uitgevoerd , en tevens werd ook de versnellingspook knop vervangen , geheel zonder kosten . Ik heb wel toen bij hen een reserve brandstof filter gekocht zij ook wat . en blijft gewoon weer bij de oude Renault dealer ( Renault trucks is nu ondergebracht bij Volvo )

 

Zo zou het moeten horen , ik ben zelf dealer geweest van het N.L merk uit Eindhoven en hadden daarbij ook Fiat , en als dealer moet je zulke zaken oplossen voor de klant met de importeur .

 

Wat mij wel opvalt dat camper veel al niet bij een merkdealer zijn voor onderhoud enz , en dat ze dan niet direct klaar staan voor garantie's kan begrijpelijk zijn ( garanties kosten geld voor de dealer ) , maar ze horen het wel naar mijn inziens te doen , zo was het wel bij Eindhoven .

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In aanvulling op de reactie van Supreme denk ik dat het goed is deze link van de Rijksoverheid te lezen mbt wettelijke garantie, zie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is. Zij verwijzen ook door naar meer links die vaak ook zinvol zijn en hebben ook voorbeeldbrieven. Ik neem aan dat camperdealers doorgaans Bovag dealers zijn. Zo ja, dan is er ook een geschillencommissie

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

 

Welke wettelijke rechten heb ik?

In de wet staat dat u recht hebt op een goed product. Dit betekent dat het product biedt wat u ervan mag verwachten. U moet het product een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken. De verkoper is volgens de wet verplicht daarvoor te zorgen. Daarom noemen mensen dit recht op een goed product soms 'wettelijke garantie'. Deze 'wettelijke garantie' staat los van de garantie die de verkoper of fabrikant bij een product kan geven of verkopen. Dat is iets extra's. Want ook zonder die verkopers- of fabrieksfarantie hebt u dus al recht op een goed product. Gaat een product snel kapot, dan is het geen goed product. Dit wordt ook wel ‘een ondeugdelijk product’ genoemd. Dan hebt u volgens de wet meestal recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

 

N.B.  En een koppelingsplaat moet dus minimaal 100.000 kilometer / vele, vele jaren meegaan, toch?  Ik heb trouwens in mijn hele leven nog nooit een koppelingsplaat moeten vervangen, ook niet bij auto's waarmee ik 250.000 km heb mee gereden. Maar dat waren gelukkig ook geen Fiats. DUS gezamelijk op naar de rechter NKC!

N.B. 2 : heb mijn Fiat dealer gevraagd welke koppelingsplaat er nu in zit, maar die zwijgt natuurlijk, had niet anders verwacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 23-12-2019 om 22:38, Humpie zei:

Neen, deze zijn alleen bij de 2 liter 130/150 PK en alleen bouwjaar eind 2016 en half 2018.... 

Hallo ik heb net een fiat ducato 3.0 l 160 pk uit 2011. Km stand 23000 km. Met dezelfde melding. Motor kan geen contact maken met vetsnellingsbak  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou er op duiden dat de 3 ltr. motor dezelfde koppelingsplaat zou hebben? 

Het is wel een heel andere motor met distributie ketting ipv riem én veel meer koppel; zo'n koppeling wordt alleen daarom al veel zwaarder belast. Tot nu toe heb ik alleen meldingen gelezen van recente bouwjaren icm 2,3 Ltr. motor 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uren geleden, Peter B zei:

Hallo ik heb net een fiat ducato 3.0 l 160 pk uit 2011. Km stand 23000 km. Met dezelfde melding. Motor kan geen contact maken met vetsnellingsbak  

Dat zou er op duiden dat de 3 ltr. motor dezelfde koppelingsplaat zou hebben? 

Het is wel een heel andere motor met distributie ketting ipv riem én veel meer koppel; zo'n koppeling wordt alleen daarom al veel zwaarder belast. Tot nu toe heb ik alleen meldingen gelezen van recente bouwjaren icm 2,3 Ltr. motor 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Arie54 zei:

Dat zou er op duiden dat de 3 ltr. motor dezelfde koppelingsplaat zou hebben? 

Het is wel een heel andere motor met distributie ketting ipv riem én veel meer koppel; zo'n koppeling wordt alleen daarom al veel zwaarder belast. Tot nu toe heb ik alleen meldingen gelezen van recente bouwjaren icm 2,3 Ltr. motor 

Bedankt voor jouw snelle reactie.

Ik weet niet wat koppelingsplaat erin zit. Ik heb de camper net een paar weken. Heb nog maar 50 km mee gereden. Camper staat nu bij dealer. Stam in Elburg. Hoor wel wat er aan mankeert.  De foutmelding was het zelfde als bij de anderen. 

Op 23-12-2019 om 22:38, Humpie zei:

Neen, deze zijn alleen bij de 2 liter 130/150 PK en alleen bouwjaar eind 2016 en half 2018.... 

Ik heb een Fiat Ducato 3.0  160 pk automaat uit 2011. Heb dezelfde melding op display.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter,

Dat is wel een heel vervelend verhaal, al na enkele kilometers zo'n melding. Mag er denk ik van uitgaan: garantie?

Laat Stam in Elburg ook maar weten wat er o.a. op dit forum speelt, misschien helpt het om tot een snelle diagnose te komen alhoewel ik denk dat Fiat Professioneel uiteindelijk erbij betrokken zal worden.

Laat s.v.p. via dit forum de laatste ontwikkelingen lezen zodat een ieder daar wat mee kan, ook de NKC 

(Wij hebben zelf ook een 3 ltr Iveco / Fiat met automaat in een Rapido integraal van 2010 met 60.000 km. op de teller én gelukkig probleemloos)

Succes,

Groeten van Arie 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uren geleden, Arie54 zei:

Hoi Peter,

Dat is wel een heel vervelend verhaal, al na enkele kilometers zo'n melding. Mag er denk ik van uitgaan: garantie?

Laat Stam in Elburg ook maar weten wat er o.a. op dit forum speelt, misschien helpt het om tot een snelle diagnose te komen alhoewel ik denk dat Fiat Professioneel uiteindelijk erbij betrokken zal worden.

Laat s.v.p. via dit forum de laatste ontwikkelingen lezen zodat een ieder daar wat mee kan, ook de NKC 

(Wij hebben zelf ook een 3 ltr Iveco / Fiat met automaat in een Rapido integraal van 2010 met 60.000 km. op de teller én gelukkig probleemloos)

Succes,

Groeten van Arie 

 

 

Hoi Arie,

Ik ben zojuist gebeld door Stam. De koppelingplaat is idd kapot. Ik heb hem gelijk op de hoogte gebracht dat als er die slechte van Fiat erin zit, ik deze absoluut terug geplaatst wil hebben maar voor de Sachs ga. Hij ging Fiat daarover benaderen. Heb hem gelijk gezegd, dat Fiat hun plaat erin wil maar dat hij daarin niet mee moet gaan. Hij zei zelf ook dat hij dit probleem niet nog een keer wil hebben en gaat voor de Sachs plaat.

Dus garantie.

Wel een puntje van slechte service is dat ikzelf voor de kosten opdraai van afslepen. Dacht dat dat service zou zijn op pas gekochte dure camper. Maar nee.

Nou fijne dag verder.

Mvg Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi. Wij hadden dezelfde problemen met de koppeling. Had hier al wat posts geplaatst op het oude forum. Uiteindelijk heeft bij ons Fiat de kosten betaald ondanks dat de garantie voorbij was. Alleen de onderzoekskosten en wat andere zaken moesten we zelf betalen zijnde 300 euro. Hopelijk gaan we dit niet nog een keer meemaken. Moet wel zeggen dat ik nu niet meer gerust op pad ga naar het buitenland.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uren geleden, Peter B zei:

Hoi Arie,

Ik ben zojuist gebeld door Stam. De koppelingplaat is idd kapot. Ik heb hem gelijk op de hoogte gebracht dat als er die slechte van Fiat erin zit, ik deze absoluut terug geplaatst wil hebben maar voor de Sachs ga. Hij ging Fiat daarover benaderen. Heb hem gelijk gezegd, dat Fiat hun plaat erin wil maar dat hij daarin niet mee moet gaan. Hij zei zelf ook dat hij dit probleem niet nog een keer wil hebben en gaat voor de Sachs plaat.

Dus garantie.

Wel een puntje van slechte service is dat ikzelf voor de kosten opdraai van afslepen. Dacht dat dat service zou zijn op pas gekochte dure camper. Maar nee.

Nou fijne dag verder.

Mvg Peter

Alsnog wel benieuwd of blijkt dat ook in deze motor van dit bouwjaar de koppelingsplaat met plastic borging zat. Hoor/lees het tot graag. 

Óók voor anderen van belang lijkt me. 

Alvast bedankt 

Groeten Arie 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat zou het fijn zijn wanneer onze NKC iets van zich laat horen na steeds meer soortgelijke problemen welke hier gemeld worden. 

Het 'oude' forum zou hierover ook berichten hebben?  Kunnen die eventueel terug geplaatst worden NKC?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...