Ga naar inhoud

Pierre

Members
  • Aantal items

    34
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Pierre won de laatste dag op 11 april

Pierre had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

4 Neutral

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Wij hebben de NKC rondreis gedaan en dat is ons goed bevallen. Mooi land. Qua rijden geen problemen gehad, grotendeels asfalt, soms onverhard. Wij waren er in juli. Wel was het fijn dat populaire excursies op voorhand door de organisatie geboekt waren ivm wachttijden.
  2. Eens met Busje. Heb het ook gezien en ik weet ook niet wat ik er van denken moet. Hij laat zich er ook niet over uit of hij de camper nieuw had gekocht of als gebruikte (met wellicht een historie) . Wat de display betreft: de 2011 versie had inderdaad een probleempje met de display. Bij mij is de display door Fiat kosteloos vervangen. Ik weet ook van anderen waarbij de display kosteloos is vervangen.
  3. Normaliter zou de locatie van het electroblok ( bv EBL) in de handleiding van de camper moeten staan, samen met instructies voor het blok
  4. Humpie, ik had de quote moeten gebruiken om te laten weten dat ik geantwoord heb op je vraag. Zie mijn vorige reactie
  5. Humpie, ik weet dat het in de handleiding staat, maar ik heb het ook nog niet gehoord met mijn halfintegraal. Eerlijk gezegd. vraag ik me af wat de invloed hiervan is op een mogelijke storing. Onderweg kan het voorkomen dat ik stop en na een 1/2 uur weer start zonder de bestuurdersdeur te openen/sluiten. ik heb daarbij nooit geen storing gezien. Wat betreft de handleiding: ik had alleen een Duitse handleiding gekregen van de camper dealer zonder het Comfortmatic deel. Omdat ik wist dat automaten in het algemeen wat aandacht vraagt bij stilstand en bergen, heb ik toen van de Fiat site de NL versie van de Comfortmatic handleiding gedownload. Ik vind overigens deze handleiding te kort schieten als het om duidelijke instructies gaat,
  6. In de handleiding van Fiat staat: "IMPORTANT Wanneer het bestuurdersportier wordt geopend, schakelt het systeem het hydraulische gedeelte in, zodat dit gereed is als de motor wordt gestart." Het staat in het hoofdstuk "Starten van de motor". In dit hoofstuk staat ook de noodloopprocedure beschreven bij storingsmelding.
  7. Op YouTube staan er een aantal instructies. Wellicht heb je er wat aan. (gezocht op "draaiplateau monteren")
  8. Deze web site suggereert dat de er geen onderscheid wordt gemaakt tussen handbak en comfortmatic. https://coastalmotorhomes.co.uk/fiat-ducato-peugeot-boxer-citroen-relay-2-3-3-0jtd-hdi-2pc-clutch-kit-06-on.html. Om deze site te vinden zijn als zoekpatroon de nummers eerder in dit forum vermeld Jurgenmonique zegt op 28/8/18 dat LUK nr 626303333 de koppelingsplaat met kunststof onderdelen is,, waarbij dit LUK nr ook refereert naar handgeschakelde versies zie https://webcat.schaeffler.com/web/schaeffler/nl_NL/PKW/35/5631/119515/6/626 3033 33_479/applicationSearch.xhtml?result=1586874061849&showResult=1
  9. Humpie, correct. Onder Robot versta ik de electr./hydraulische unit inclusief de digitale aansturing. Ik ga ervanuit dat hier de aansturing van de versnellingsbak en koppeling plaats vindt op basis van E6 eisen bij de E6 versie. Met andere woorden de instellingen van de automaat en het schakelmoment. Ik verwacht dat ook in dit gedeelte de UP functie ingrijpt om bij een hogere toerental te schakelen De instellingen voor een E5 of vroegere versies zullen anders zijn dan voor een E6 neem ik aan.
  10. Ik denk dat je een goed overzicht geeft. Dank daar voor. Het enigste wat ik nog mis is het treingewicht (gewicht incl. trekgewicht), tenzij je met totaal gewicht treingewicht bedoelt. Kijk eens naar mijn manier van denken en laat me weten wat niet goed is: Het motorvermogen wordt overgebracht via koppelingsplaat en versnellingsbak naar de wielen. Voor zover ik weet is voor zowel de handgeschakelde als de Comfortmatic de koppelingsplaat en versnellingsbak hetzelfde. Het enigste verschil tussen de handgeschakelde en de Comfortmatic is dat bij de Comfortmatic de voetbediening vervangen is door een robot (electr/hydraulisch). De handbediening functioneert goed, de Comfortmatic niet. Het enigste verschil is de robotbediening versus de voetbediening. Dit suggereert dat de oorzaak van de problemen gezocht moet worden bij de robot Dit is nu de reden dat ik focus op de Robot (en de eventuele bediening daarvan) en niet op de koppeling en versnellingsbak. Als blijkt dat de robot zijn werk niet goed doet, kan dit ook tot problemen leiden bij een eventuele andere koppelingsplaat
  11. Mijn camper is bouwjaar 2012, gekocht in 2013 en km stand 60.000, euro 5 en , tot nu toe, een erg tevreden rijder. Ik ben opgevoed door iemand die in dezelfde branche heeft gewerkt als u, met ook de nodige ervaring met automaten. Hij heeft me altijd voorgehouden dat iedere overbrenging, of het nu handgeschakeld, automaat of semi-automaat is, aandacht vraagt bij zwaardere condities. Denk aan gewicht, hellingen, aanhanger etc.. Hij leerde me o.a. te letten op de reactie op het gaspedaal, toerental en neiging tot pendelen. Zijn lessen heb ik tot nu toe met succes toegepast waaronder op vele automaten die ik gereden heb, ook onder zware omstandigheden. Ik kan me nog steeds goed verplaatsen in zijn advies, gezien mijn werktuigbouwkundige achtergrond. Overigens lag zijn advies in lijn met de huidige adviezen van ANWB en NKC (rijden met automaat in de bergen). Voor mij is het dus volstrekt normaal om eventueel in te grijpen en de bediening in manuele positie over te nemen, als de belasting van de auto dit vraagt. Ik kan me voorstellen dat men zich afvraagt: waarom stap je dan in deze discussie als je tot nu toe nauwelijks problemen kent. Een paar redenen heb ik al verklaard, maar een belangrijke reden is ook dat de toon in dit forum alleen maar kon leiden tot verliezers, met name de Comfortmatic rijders, die de waarde van hun camper met Comfortmatic alleen maar zien verdampen. En dat vond ik (en vind ik nog steeds) onterecht. Op dit moment hebben we nog geen hard bewijs dat de Sachs oplossing de beste oplossing is. Als daarbij de grote promotor van de Sachs oplossing zijn camper verkoopt, komt dat over als weinig vertrouwen in deze oplossing. Daarboven was er veel gebaseerd op veronderstellingen. Dat alles maakt de voorgestelde oplossing onzeker.Wat we tot nu toe wel weten is dat er ook tevreden Comfortmatic camperaars zij, dat deze koppelingsplaat in de handgeschakelde versie het goed doet, dat er blijkbaar in Engeland en Duitsland nauwelijks problemen met kunststof onderdelen terug te vinden te zijn. Ik sluit daarbij niet uit dat de adviezen die NKC en ANWB voor rijden met automaten geeft in Engeland en Duitsland ook gemeengoed is voor de Comfortmatic, gezien hun heuvelachtig of bergachtig landschap. Er wijst, qua oorzaak, dus teveel in de richting naar de robot en/of robotbediening. Wat de robot betreft zijn we afhankelijk van Fiat, wat tot nu toe geen enkele respons van die zijde heeft opgeleverd. Wat de bediening van de robot (Comfortmatic) betreft: daar kunnen we, als camperaars, wel iets aan doen. En het lijkt erop dat, binnen het raamwerk van de NKC en ANWB adviezen, dit een mogelijkheid is om problemen te voorkomen. Als dit bewaarheid wordt, kan dit wellicht gepaard gaan zonder waardedaling van de camper omdat die adviezen als normaal worden beschouwd. Daarom probeer ik inzicht te krijgen in deze mogelijkheid Mijn excuses voor het lange antwoord, maar ik hoop dat bijdraagt aan verduidelijking
  12. Supreme: Betekent dit dat je dit voor iedere versie van de Comfortmatic sinds 2006 dit aanbeveelt?. Ook als je een tevreden Comfortmatic rijder bent?
  13. Ik denk het ook. Ik vermoed dat naast de dempingseigenschappen van de kunststof ook de glij-eigenschappen van de kunststof wellicht een rol spelen om de torsieveer beter te laten functioneren. Ik kom zelf uit een wereld waarbij ook kunststof onderdelen toegepast worden bij zware condities en ben niet zo verrast door deze keuze. Ik ga ervan uit dat men een kunststof gekozen heeft die temperatuurbestendig is om te dealen met de temperatuur die mogelijk kan optreden door slip van de koppeling. Er zijn hierbij kunststoffen die bros kunnen breken als ze te hoog in temperatuur zijn geweest. Je moet dan denken aan temperaturen van 150-200 gr C en hoger, dus temperaturen die ik liever niet wil zien (met of zonder kunststof onderdelen) en ik denk ook Fiat niet. Als we dit zouden negeren dan zou het probleem verplaatst kunnen worden, ook al heb je een Sachs koppelingsplaat De handgeschakelde versies ( en ook de niet-E6 versies) hebben bewezen met deze kunststof goed te kunnen werken. Daarom zie je mij op dit moment focussen op de aansturing van de koppeling door de Comfortmatic en/of bestuurder en hoe dit de kunststof onderdelen kan schaden. Mocht hieruit blijken dat de bestuurder dit kan beinvloeden dan hebben we een eerste belangrijke stap gezet, n.l. dat de bestuurder weet wat hij/zij nu kan doen om het probleem tot een minimum te beperken met zijn huidige koppelingsplaat. Dat kan meer rust geven en ik vind dat belangrijker op dit moment dat een wat hoger brandstof verbruik en/of af en toe de manual positie te moeten gebruiken. (En ook belangrijker dan wat ik van Fiat vind)
  14. Humpie, Jouw voorbeeld met laag toerental schakelen is een goed voorbeeld dat niet zou mogen gebeuren met de UP functie aan. De UP functie zou op hoger toerental moeten schakelen. volgens de Fiat handleiding. Ik heb de UP functie (rijdt E5) frequent aan maar grijp soms toch in en kan me voorstellen dat dit bij een E6 erger is Campaan: motor toerental en koppeling hebben alles met elkaar te maken. De koppeling is uitgevonden omdat de eerste autos aangeduwd moesten worden' omdat ze geen koppeling hadden. (motor draaide en auto stond stil) Tijdens iedere schakeling, of het nu handmatig of met de Comfortmatic is, vind er even een slip plaats om het motor toerental gelijk te maken met de aandrijving van de wielen. Omdat dat soepeltjes te laten verlopen, dus het aangrijpen van de koppelingsplaat niet te bruusk te laten zijn, hebben ze torsieveren bedacht om het aangrijpen te dempen. De kunststof onderdelen die kapot gaan zitten rond de torsieveren. Ik kan niet goed zien aan de plaatjes wat de preciese functie is van de kunststof onderdelen, maar wellicht heeft iemand anders daar informatie over. Het zou kunnen dat ze bedoeld zijn om de torsieveren op hun plaats te houden, maar ik ben niet zeker Bij een te laag toerental schakelen onder hoge belasting kan het zijn dat de duur van de slip van de koppelingsplaten onwenselijk is en schadelijk kan zijn. Humpie's zorgen over schakelen bij te laag toerental zijn mijns inziens terecht Wat het falen van de kunststof onderdelen betreft: Het zou fijn zijn als er een kunststof expert onder de forum deelnemers is. Wellicht kan hij of zij aan het breukvlak zien (zie foto's Jurgen) wat een mogelijke oorzaak is. Ik neig op dit moment naar een brosse breuk mogelijk veroorzaakt doordat de kunststof aan te hoge temperatuur is blootgesteld. (Zou me niet verbazen dat een kunststof expert van Fiat de foto's ook heb gezien). Nogmaals, het zou fijn zijn als een kunststof expert zijn licht er over laat schijnen. Mocht er iemand behoefte hebben aan een koppelingscursus, hier bij een link naar LUK https://www.repxpert.nl/nl/mediadocument/LuK-TecBr-Clutch-Course-PC/nl
  15. Vrij, Ik denk dat het goed is, na het lezen over het gebruik van de up functie, je ook de laatste reactie van Humpie op je in laat werken als E6 rijder. Ik ben een E5 rijder maar volg hetzelfde patroon als Humpie, alleen wat later. Met andere woorden: de zeer steile helling waar Fiat naar refereert om de UP functie te gebruiken is bij ons al een heuvelachtig gebied. En dan nog kan het zijn dat we naar de manual functie grijpen. Een andere methode voor manual is door het gaspedaal diep in te trappen, waardoor de automaat terugschakelt. Dat laatste vind ik soms onrustig. Even een aanvulling: de reden dat ik je vraag Humpies reactie goed te begrijpen. Ik sluit niet uit dat Humpie een kernpunt raakt van de problemen. In je rol als voortrekker van dit onderwerp zou ik het fijn vinden als je op de achtergrond mee kijkt om te zorgen dat het door iedereen begrepen wordt. Trek dus rustig aan de bel als ik of een ander teveel in de details gaat
×
×
  • Nieuwe aanmaken...