Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Coen, als je geduld hebt, kan ik je na 9 januari uitleggen wat men gedaan heeft en wat het gekost heeft. Ook ik laat n.l. preventief de koppelingsplaat vernieuwen. Misschien ook andere zaken die met die koppeling te maken hebben. Maar de noodzaak hiertoe weten we pas als het zaakje uit elkaar ligt. Ik ga uiteraard ook voor de SACHS koppelingsplaat want met een nieuwe LUK  ga ik er voor mijn gevoel niet op vooruit. En het is nu juist het gevoel waar het om draait. Misschien houdt de huidige koppelingsplaat het nog tot in lengte van jaren maar dat kan mij niemand garanderen. 

Ik laat het doen bij mijn vaste  Fiat Professional Garage waar ik al vele jaren klant ben en die deze reparatie al meerdere keren gedaan heeft. Of ik klaar ben met €2000,- betwijfel ik. De garage hanteert een werkplaatstarief waar ik niet gelukkig van word. Maar ik vertrouw op de vakmanschap van deze mensen en wil niet naar een ander. Aangezien de camper begin januari 4,5 jaar oud is, zal ik ook de distributieriem en waterpomp laten vernieuwen. Normaal geeft Fiat hier 100.000 km of 5 a 6 jaar voor maar als alles uit elkaar ligt, is het natuurlijk in verhouding veel goedkoper om die riem nu dan ook maar gelijk te doen. (dat hoop ik althans) Dan ben ik daar ook weer 5 a 6 jaar vanaf.
Resumerend: ik ga dus niet zelf sleutelen. Ik wil met een gerust gevoel kunnen rijden. Ik ga er vanuit dat er op de reparatie een garantieperiode staat. 

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

Ik zou die dure waterpomp mooi laten zitten indien hij niet lekt. Die gaan bij de Ducato's 200.000 km en meer mee zonder problemen. De riem, de spanrollen en de multiriemen tegelijk ook vervangen is een goede keuze, maar vraag wel naar een specificatie van de extra kosten vooraf. Mijn ervaring is dat het Fiat dealernetwerk hier errug duur mee is. Ik laat dat dan ook altijd doen (voor minder dan 460,- euro) bij DeBridge in Herentals. Die doen dat aan de lopende band.

 

aangepast door Broers Joske
Prijs opgezocht en aangepast.
Link naar reactie
Share on other sites

46 minuten geleden, Don Esteban zei:

Ik zal voor de reparatie het onderwerp waterpomp bespreken. Je hebt het over een dure waterpomp. Als ik er echter AutoWeek op nalees, zou die waterpomp helemaal niet zo duur zijn. Waarom kost een distributieriem zo veel om te vervangen? (autoweek.nl)


Ik ontving een minimaal meerprijs van 200,- euro voor het mee vervangen van de waterpomp onder de voorwaarde dat bij de demontage geen bouten zouden afbreken. Dat zou vaker voorkomen en dan doorberekend worden.

Dat artikel van de Autoweek is waardeloos. Algemeen geleuter, niet specifiek voor de Fiats.

 

aangepast door Broers Joske
Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, Don Esteban zei:

Coen, als je geduld hebt, kan ik je na 9 januari uitleggen wat men gedaan heeft en wat het gekost heeft. Ook ik laat n.l. preventief de koppelingsplaat vernieuwen. Misschien ook andere zaken die met die koppeling te maken hebben. Maar de noodzaak hiertoe weten we pas als het zaakje uit elkaar ligt. Ik ga uiteraard ook voor de SACHS koppelingsplaat want met een nieuwe LUK  ga ik er voor mijn gevoel niet op vooruit. En het is nu juist het gevoel waar het om draait. Misschien houdt de huidige koppelingsplaat het nog tot in lengte van dagen maar dat kan mij niemand garanderen. 

Ik laat het doen bij mijn vaste  Fiat Professional Garage waar ik al vele jaren klant ben en die deze reparatie al meerdere keren gedaan heeft. Of ik klaar ben met €2000,- betwijfel ik. De garage hanteert een werkplaatstarief waar ik niet gelukkig van word. Maar ik vertrouw op de vakmanschap van deze mensen en wil niet naar een ander. Aangezien de camper begin januari 4,5 jaar oud is, zal ik ook de distributieriem en waterpomp laten vernieuwen. Normaal geeft Fiat hier 100.000 km of 5 a 6 jaar voor maar als alles uit elkaar ligt, is het natuurlijk in verhouding veel goedkoper om die riem nu dan ook maar gelijk te doen. (dat hoop ik althans) Dan ben ik daar ook weer 5 a 6 jaar vanaf.
Resumerend: ik ga dus niet zelf sleutelen. Ik wil met een gerust gevoel kunnen rijden. Ik ga er vanuit dat er op de reparatie een garantieperiode staat. 

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik denk er exact hetzelfde over. Geen gezeik in de vakantie dan nu maar wat kosten. mijn auto is nu iets ouder dan 4 jaar en moet volgend jaar de distributie riem in augustus. Denk dat ik daar t.m oktober mee rij. Daarna gaat hij de stalling in en dan in april 2025 vervangen als hij weer uit de stalling komt. Vind het een beetje zonde scheelt een jaar. Mijn reparatie kan ik overigens ook pas den in maart want dan komt hij uit de stalling. Nu is hij geschorst.

 

Heeft hier overigens al iemand langere tijd ervaring met de Sachs koppeling?

Link naar reactie
Share on other sites

Op 8-7-2023 om 18:41, varekai 2.0 zei:

Betaalde maart 2020 1600 euro incl. drukgroep ( altijd beter om tegelijk de drukgroep ook te vervangen)

Heb tot nu toe iets meer als 30.000 km zonder problemen gereden, ik heb dan ook  geen spijt van deze investering.

 

Waar heb jij dit laten doen?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 14-10-2023 om 08:23, Niekencarien zei:

Wij hebben de koppelingsplaat laten vervangen door Autobedrijf de Krijger te s Heer Arendskerke. Wij waren zeer tevreden. De kosten van de reparatie bedroegen net geen 2000,00. Ondertussen naar Frankrijk en Portugal geweest en hij loopt als een zonnetje. 

Merk je ook verschil tussen oude en nieuw plaat. Bijv pendelen tussen 5 en 6e versnelling? Of misschien andere dingen?

Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-12-2023 om 18:49, Broers Joske zei:


Ik ontving een minimaal meerprijs van 200,- euro voor het mee vervangen van de waterpomp onder de voorwaarde dat bij de demontage geen bouten zouden afbreken. Dat zou vaker voorkomen en dan doorberekend worden.

Dat artikel van de Autoweek is waardeloos. Algemeen geleuter, niet specifiek voor de Fiats.

 

Dan is het mss verstandig om die gelijk mee te wisselen

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En weer een camper om toe te voegen aan deze lijst. Gisteren in Noord-Oost Polen na het tanken ineens de melding Versnelling niet beschikbaar. Meermaals starten veranderde niets, dus toen maar de -pool van de accu een paar minuten losgehaald. Daarna was de storing verdwenen. Maar aangezien ik dit artikel op het forum goed kende toch maar even naar een Fiat Professional dealer gegaan. Daar kon men inderdaad wat storingen vaststellen, maar men ging vooral op zoek naar de oorzaak van de elektronische storing, dat zou duiden op een defecte positie-schakelaar. Vanochtend nieuws vanuit de Fiat dealer: camper kan opgehaald worden.Het zou de positie schakelaar zijn "waarschijnlijk". Ze konden hem weliswaar vervangen maar dat zou pas eind volgende week zijn. Maar we konden ermee rijden en als de storing op zou treden gewoon weer de -pool een tijd loshalen. Van het probleem met de koppelingsplaat leek men hier niets te weten, de monteur reageerde zelfs verbaasd dat er kunststof in de platen zou zitten (Bus is eind 2018 geleverd aan Hobby en in maart 2019 als camper op de weg gekomen). De foutmeldingen waren BCM B11A4-13, TCM P1810-79 en TCM P2919-64. Ze hebben de versnellingsbak nooit open gemaakt omdat men overtuigd was dat het de positie schakelaar was.

Zo gezegd zo gedaan. Alle spullen weer in de camper gezet, gestart: storing. Dus maar weer de -pool losgehaald. Toen kon ik wel starten, maar toen ik vervolgens de camper in de versnelling wilde zetten kwam er ineens gekraak uit de versnelling, schudde de camper en ging hij van N naar 2. Terug naar N ging niet, maar wel naar R (met weer het nodige gekraak). 

Aangezien het minimaal 2 weken zou duren voordat de camper gerepatrieerd kan worden, laat ik hem in Polen repareren en ga hem zelf wel ophalen als ze klaar zijn.

Wordt vervolgd...

 

Iedereen alvast een gelukkig nieuw jaar en een mooi camperjaar 2024!

aangepast door EddyUnky
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-12-2023 om 20:11, EddyUnky zei:

En weer een camper om toe te voegen aan deze lijst. Gisteren in Noord-Oost Polen na het tanken ineens de melding Versnelling niet beschikbaar. Meermaals starten veranderde niets, dus toen maar de -pool van de accu een paar minuten losgehaald. Daarna was de storing verdwenen. Maar aangezien ik dit artikel op het forum goed kende toch maar even naar een Fiat Professional dealer gegaan. Daar kon men inderdaad wat storingen vaststellen, maar men ging vooral op zoek naar de oorzaak van de elektronische storing, dat zou duiden op een defecte positie-schakelaar. Vanochtend nieuws vanuit de Fiat dealer: camper kan opgehaald worden.Het zou de positie schakelaar zijn "waarschijnlijk". Ze konden hem weliswaar vervangen maar dat zou pas eind volgende week zijn. Maar we konden ermee rijden en als de storing op zou treden gewoon weer de -pool een tijd loshalen. Van het probleem met de koppelingsplaat leek men hier niets te weten, de monteur reageerde zelfs verbaasd dat er kunststof in de platen zou zitten (Bus is eind 2018 geleverd aan Hobby en in maart 2019 als camper op de weg gekomen). De foutmeldingen waren BCM B11A4-13, TCM P1810-79 en TCM P2919-64. Ze hebben de versnellingsbak nooit open gemaakt omdat men overtuigd was dat het de positie schakelaar was.

Zo gezegd zo gedaan. Alle spullen weer in de camper gezet, gestart: storing. Dus maar weer de -pool losgehaald. Toen kon ik wel starten, maar toen ik vervolgens de camper in de versnelling wilde zetten kwam er ineens gekraak uit de versnelling, schudde de camper en ging hij van N naar 2. Terug naar N ging niet, maar wel naar R (met weer het nodige gekraak). 

Aangezien het minimaal 2 weken zou duren voordat de camper gerepatrieerd kan worden, laat ik hem in Polen repareren en ga hem zelf wel ophalen als ze klaar zijn.

Wordt vervolgd...

 

Iedereen alvast een gelukkig nieuw jaar en een mooi camperjaar 2024!

Hier alvast wat leesvoer over de mogelijke storingen en problemen. Bij mij komt er over enkele maanden uit voorzorg een nieuwe Sachs koppeling in

https://akppro.ru/en/magazine/article/cfc328.html

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 4-12-2023 om 21:08, CoenJ zei:

Mag ik vragen wat e.e.a. gekost heeft. Ik overweeg ook om preventief te vervangen. Waar heb je de onderdelen gekocht of heeft de garage dat gedaan

Coen. Wij hebben het laten doen bij Truckland Acht (april 2023). Zijn bekend met het probleem en vaker platen vervangen. Kosten waren kleine 2000 euro (Sachplaten en druklager). 

aangepast door Eefman
Link naar reactie
Share on other sites

Tegenwoordig is niks meer gratis denk ik. Verder omvat het werk:

Versnellingsbak de-en monteren
Koppeling set vernieuwen ( SACHS met stalen veren )
Hydraulisch druklager vernieuwen
Aandrijfaskeerringen vernieuwen
Versnellingsbakolie verversen

 

aangepast door CoenJ
Link naar reactie
Share on other sites

Sorry als het te lang is geworden. Het is niet allemaal on topic maar wat je niet interesseert, sla je maar over. 
 

Bij onze Knaus is inmiddels uit voorzorg ook de LUK koppelingsplaat vervangen voor de Sachs plaat. Ik heb dat in een apart nieuw topic gemeld omdat het mij vooral ging om de rijervaring van anderen die ook de Sachs plaat hadden laten vernieuwen. 
Magic Ed vroeg nog om in dat topic te melden welke garage dat gedaan heeft. Ik wilde dat alleen via een pb kwijt maar ik heb inmiddels weer contact gehad met de dealer en ze deden daar niet moeilijk over.
Mij is de prijs reuze meegevallen maar ik denk niet dat ze veel meer gedaan hebben dan de plaat vernieuwen. Onze Knaus is nog relatief jong (2019) en welicht dat alleen de set vernieuwen voldoende was. Wel is de software totaal vernieuwd. Misschien was de LUK het nog 100.000 km blijven doen maar als het vertrouwen weg is, slaapt dat slecht. 
 

Tijdens het rijden merk ik nu dat de schakelmomenten anders zijn. Ik weet inmiddels -het geen ook in de andere draad besproken is- dat je een nieuwe koppeling moet inleren. Hij gaat zich op den duur gedragen naar de rijstijl van de bestuurder. Ik ben benieuwd. 
Aangezien de Knaus 4,5 jaar was en er veel gedemonteerd moest worden, hebben we -nu de handel toch eenmaal open lag- ook maar besloten om de distributieriem te vernieuwen. Zal financieel altijd gescheeld hebben. Voor het deel Sachs koppelingsset en tutela plus montage zat ik op € 1360. 
De Fiat prof. dealer was vroeger Coumans in Geleen waar ik mijn vorige camper in onderhoud had. 
 

Maar tijden veranderen. Toen Stellantis ontstond... (even Google kopieeren): Stellantis is een fusieproduct van het Franse PSA (bekend van Peugeot, Citroën) en het Amerikaans/Italiaanse FCA (van Fiat en Chrysler) en heeft sinds 2021 onder die naam een beursnotering in New York, Milaan en Parijs. Met 6,5 miljoen verkochte auto's in 2021 is het de vijfde speler van de wereld.
Dus toen Stellantis ontstond, raakte Coumans na 45 jaar 😪het dealerschap van Fiat/Alfa Romeo kwijt en Coumans heeft zijn bedrijf aan de wilgen gehangen. Doodzonde want het was een geweldig familiebedrijf met een uitstekende naam waar ik graag kwam. Waar je ook de reviews van hun las, het was allemaal positief! Mocht het je interesseren, lees hier de herstructurering die Stellantis heeft doorgevoerd. https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221107_95536410
 

Kortom, de Fiat Prof. Dealer is Hekkert in Sittard geworden. Maar.... het voltallige personeel is (op één werkneemster na) overgeplaatst naar Garage Hekkert. En dat heeft een geruststellend gevoel gegeven. Het zijn op Coumans zelf na weer dezelfde mensen waar ik mee te maken heb. Nadelen? Ja, die zijn er ook: het werkplaatstarief is drastisch verhoogd, de parkeerruimte is een ratjetoe en de sfeer is anders. Niet verkeerd maar toch anders. Sowieso is het even naar de werkplaats lopen waar de monteur bezig is, er niet meer bij. (mag bij meerdere garages sowieso al niet)  

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

Wat bedoel je precies met inleren koppeling. Hoe gaat dat dan. Leert de koppeling van jouw rijstijl of leren ze de koppeling in de garage in tijdens montage?

3 uren geleden, Don Esteban zei:

Sorry als het te lang is geworden. Het is niet allemaal on topic maar wat je niet interesseert, sla je maar over. 
 

Bij onze Knaus is inmiddels uit voorzorg ook de LUK koppelingsplaat vervangen voor de Sachs plaat. Ik heb dat in een apart nieuw topic gemeld omdat het mij vooral ging om de rijervaring van anderen die ook de Sachs plaat hadden laten vernieuwen. 
Magic Ed vroeg nog om in dat topic te melden welke garage dat gedaan heeft. Ik wilde dat alleen via een pb kwijt maar ik heb inmiddels weer contact gehad met de dealer en ze deden daar niet moeilijk over.
Mij is de prijs reuze meegevallen maar ik denk niet dat ze veel meer gedaan hebben dan de plaat vernieuwen. Onze Knaus is nog relatief jong (2019) en welicht dat alleen de set vernieuwen voldoende was. Wel is de software totaal vernieuwd. Misschien was de LUK het nog 100.000 km blijven doen maar als het vertrouwen weg is, slaapt dat slecht. 
 

Tijdens het rijden merk ik nu dat de schakelmomenten anders zijn. Ik weet inmiddels -het geen ook in de andere draad besproken is- dat je een nieuwe koppeling moet inleren. Hij gaat zich op den duur gedragen naar de rijstijl van de bestuurder. Ik ben benieuwd. 
Aangezien de Knaus 4,5 jaar was en er veel gedemonteerd moest worden, hebben we -nu de handel toch eenmaal open lag- ook maar besloten om de distributieriem te vernieuwen. Zal financieel altijd gescheeld hebben. Voor het deel Sachs koppelingsset en tutela plus montage zat ik op € 1360. 
De Fiat prof. dealer was vroeger Coumans in Geleen waar ik mijn vorige camper in onderhoud had. 
 

Maar tijden veranderen. Toen Stellantis ontstond... (even Google kopieeren): Stellantis is een fusieproduct van het Franse PSA (bekend van Peugeot, Citroën) en het Amerikaans/Italiaanse FCA (van Fiat en Chrysler) en heeft sinds 2021 onder die naam een beursnotering in New York, Milaan en Parijs. Met 6,5 miljoen verkochte auto's in 2021 is het de vijfde speler van de wereld.
Dus toen Stellantis ontstond, raakte Coumans na 45 jaar 😪het dealerschap van Fiat/Alfa Romeo kwijt en Coumans heeft zijn bedrijf aan de wilgen gehangen. Doodzonde want het was een geweldig familiebedrijf met een uitstekende naam waar ik graag kwam. Waar je ook de reviews van hun las, het was allemaal positief! Mocht het je interesseren, lees hier de herstructurering die Stellantis heeft doorgevoerd. https://www.limburger.nl/cnt/dmf20221107_95536410
 

Kortom, de Fiat Prof. Dealer is Hekkert in Sittard geworden. Maar.... het voltallige personeel is (op één werkneemster na) overgeplaatst naar Garage Hekkert. En dat heeft een geruststellend gevoel gegeven. Het zijn op Coumans zelf na weer dezelfde mensen waar ik mee te maken heb. Nadelen? Ja, die zijn er ook: het werkplaatstarief is drastisch verhoogd, de parkeerruimte is een ratjetoe en de sfeer is anders. Niet verkeerd maar toch anders. Sowieso is het even naar de werkplaats lopen waar de monteur bezig is, er niet meer bij. (mag bij meerdere garages sowieso al niet)  

 

Link naar reactie
Share on other sites

Quote
Quote

>>Wat bedoel je precies met inleren koppeling. Hoe gaat dat dan. Leert de koppeling van jouw rijstijl of leren ze de koppeling in de garage in tijdens montage?<<

 


Coen, voor mij was dit ook totaal nieuw. 'Inleren', noooit van gehoord. Maar zowel de garage als ook antwoorden op mijn vraag die ik hier op dit forum in een andere draad stelde, hebben mij geleerd dat de schakelmomenten van de robot bij een nieuwe koppeling niet de momenten zijn zoals de koppeling zich op den duur gaat gedragen. Onderstaand de link naar die andere draad. 

Het is dus mijn rijstijl waarmee de koppeling uiteindelijk rekening gaat houden. Hij leert in hoe hij moet gaan schakelen. Wil je geen luie of te vroege schakeling, zou ik in het begin sowieso wat pittiger moeten rijden. Er gaan wel een aantal honderden zo niet duizend km overheen voordat de koppeling zich heeft aangepast. Momenteel schakelt de robot mij veel te snel van de 5 naar de 6 maar dat zou vanzelf gaan verbeteren. In het begin dacht ik aan een broodje aap verhaal maar het blijkt toch daadwerkelijk zo te gaan. Wellicht dat iemand mij hier nog kan aanvullen want ik ben op dit terrein ronduit een leek. 

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ook bij onze Fiat gaf na 46.000 km de foutmelding Versnelling controleren aan en ging de versnelling niet meer in de 1. Na veel proberen lukte het toch en zijn we in een ruk naar huis gereden. Fiat dealer gaf aan dat het belend probleem is dat bij campers voorkomt. Men heeft Sachs koppelingsplaat in voorraad. Reparatie kan in totaal als cilinder ook vervangen moet worden wel 3.000 euro kosten. Heeft iemand idee of dit reële prijs is? 

Link naar reactie
Share on other sites

37 minuten geleden, Carthago 2024 zei:

Ook bij onze Fiat gaf na 46.000 km de foutmelding Versnelling controleren aan en ging de versnelling niet meer in de 1. Na veel proberen lukte het toch en zijn we in een ruk naar huis gereden. Fiat dealer gaf aan dat het belend probleem is dat bij campers voorkomt. Men heeft Sachs koppelingsplaat in voorraad. Reparatie kan in totaal als cilinder ook vervangen moet worden wel 3.000 euro kosten. Heeft iemand idee of dit reële prijs is? 


Dat is erg duur. Ga naar DE specialist hiervoor in Gemert.
 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Carthago 2024, zie mijn bericht van 27 februari. Je leest daar wáár ik de Sachs koppelingsplaat heb laten plaaten en wat het gekost heeft. Fiat Prof. Dealer Hekkert Sittard. prijs € 1360,00 dus. Maar dat is de prijs van puur de LUK vervangen voor de Sachs. Het was een preventieve reparatie, mede om hetgeen te voorkomen wat jou nu gebeurd is. 
Magic Ed heeft volgens mij aandelen bij garage Peeters in Gemert. Gewoon meerdere Fiat Prof. dealers bellen en prijs opvragen. Veel succes ermee!!

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Carthago 2024 zei:

Ook bij onze Fiat gaf na 46.000 km de foutmelding Versnelling controleren aan en ging de versnelling niet meer in de 1. Na veel proberen lukte het toch en zijn we in een ruk naar huis gereden. Fiat dealer gaf aan dat het belend probleem is dat bij campers voorkomt. Men heeft Sachs koppelingsplaat in voorraad. Reparatie kan in totaal als cilinder ook vervangen moet worden wel 3.000 euro kosten. Heeft iemand idee of dit reële prijs is? 

Fijn dat de Fiat dealer inmiddels ook weet dat een Sachs koppelingsplaat beter is dan LUK met plastic klemmen. Een reële prijs ligt rond de € 2000,- dacht ik.

Overigens hebben wij zo'n 2 jaar geleden ook 2x een melding gehad dat de versnelling niet beschikbaar was. (3 ltr automaat uit 2010)

Motor uit, daarna weer starten en geen problemen daarna. 

Wel zet ik bij file en verkeerslichten altijd de automaat in Neutraal. 

Ook bij instappen laat ik eerst (ook hoorbaar) de hydrauliek zijn werk doen. 

Zie de gebruiksaanwijzing: blz. 7

"BELANGRIJK Als u het bestuurdersportier opent, schakelt het systeem het hydraulische deel in, zodat het systeem gereed is als de motor wordt gestart."

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...