Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

ik heb contact met Fiat Nederland, hier onder het antwoord, wat ik al verwachte, van kastje naar de muur !

 

Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met Fiat Professional.

Het spijt ons te vernemen dat u enkele storingen ondervindt aan uw auto. Er bestaat vervelend genoeg altijd een risico dat er een reparatie moet plaatsvinden. Tijdens de aanschaf van een auto is het te allen tijde moeilijk in te schatten aan welke invloeden van buitenaf een auto komt bloot te staan. 

Vanaf deze plek kunnen wij echter, zoals u wellicht begrijpt, moeilijk een concreet oordeel geven over de gehele situatie. De erkende Fiat Professional dealer daarentegen kan 
de auto in de werkplaats onderzoeken om de oorzaak te vinden en zo en een  oplossing proberen te bieden.

Het erkende Fiat Professional dealernet is ook speciaal voor dit soort zaken in het leven geroepen. Mochten zij u niet direct van een antwoord kunnen voorzien hebben zij een technische achterban waar zij ondersteuning kunnen vragen.

Voor verdere vragen kunt u deze e-mail beantwoorden of contact opnemen met Fiat Professional op nummer 0080034280000 .


Met vriendelijke groet,

Customer Care Fiat Professional

SOPHIE LE GUEUT

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ook onze camper met Comfortmatic bak heeft genoemde problemen. Onderweg naar Portugal en tijdens het overschakelen van 5 naar 6 in de automaat stand, maakte de motor ineens heel veel toeren en schoot de bak in de vrijstand. Tevens was een ratelend geluid te horen. Ik kon de camper (gelukkig) veilig op de vluchtstrook parkeren. Nadat ik de motor had uitgezet en opnieuw had gestart schakelde de bak weer normaal.

Een paar dagen later precies hetzelfde probleem. Vanaf dat moment heb ik alleen gereden in de “handstand” en geen problemen meer gehad met het schakelen.

Terug in Nederland gaf de Fiat Professional garage aan dat het voor 90 % zeker is dat de beruchte koppelingsplaat met de kunststof busjes (die afbreken) de oorzaak van dit probleem is.

Men kon niet adhv VIN nr. of het motor nr. achterhalen of er zo’n koppelingsplaat gemonteerd zat.

Lijkt mij vreemd, omdat alle gemonteerde onderdelen op de assemblagelijn worden vastgelegd.

Maar goed, als oplossing werd voorgesteld:

Diagnose stellen, fouten uitlezen, slag koppeling controleren en als dit allemaal correct is versnellingsbak demonteren en koppelingsplaat controleren. Mocht de plaat de boosdoener zijn deze vernieuwen door een Sachs plaat, of een soortgelijke plaat ZONDER de kunststof busjes.

De kosten bedragen ruim 1700 euro.

Van een coulance regeling kan geen sprake zijn ivm bouwjaar (2015) en km stand (63950)

De reparatie moet nog gebeuren maar ik ben nu al van plan om een stevige mail naar Fiat Professional Nederland te sturen.

Onze camper heeft een standaard 2.3 motor van 130 pk, niet getuned en euro 5.

Onbegrijpelijk dat Fiat “Professional” een dergelijke plaat met kunststof busjes monteert waardoor er zoveel problemen ontstaan die allemaal te herleiden zijn naar het afbreken van de kunststof busjes. Voorts dat Fiat “Professional” geen enkele verantwoording neemt voor het herstel van deze blunder in de vorm van een coulance regeling oid.

Wordt vervolgd

Tom C.

Link naar reactie
Share on other sites

Bla, bla, bla van die zogenaamde customerservice. De dealers van Fiat (eigenlijk dus een loze term) zijn onafhankelijk en Fiat staat daar niet voor in, WAARVAN ACTE!!  Professional ............ ge***.  Mijn camper (2017, nog geen 25.000 km) is afgesleept met dezelfde melding / niet kunnen schakelen  naar Automaris Dos Hermanos SEVILLA (geen garage in Portugal wilde repareren!!) en de debielen(!!!) in Sevilla, een Opeldealer dus, vonden een electrisch probleem ( is dus een fout in het computersysteem) en hebben een nieuwe accu geplaatst en nieuwe bedrading (?) voor 833  euro wat NATUURLIJK niets heeft geholpen. Na paar kilometer rijden weer teruggesleept, weken voor de deur van Automares gestaan zonder enige actie en via ANWB onder druk repatriering naar Nederland geeist. Daar simpel een reparatie van de kapotte koppelingsplaat voor 1500 euro.  Wel mijn overwintering in Zuid-Europa dus naar de kloten. Consumerservice van Fiat is een walgelijke  inferieure soort chatbot! COLLECTIEF ACTIE, PLEASE !!  Want de tijd verstrijkt en daar is het walgelijke onbereikbare merk Fiat op uit.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 8-5-2023 om 14:58, Tom zei:

Ook onze camper met Comfortmatic bak heeft genoemde problemen.

Men kon niet adhv VIN nr. of het motor nr. achterhalen of er zo’n koppelingsplaat gemonteerd zat.

Lijkt mij vreemd, omdat alle gemonteerde onderdelen op de assemblagelijn worden vastgelegd.

Van een coulance regeling kan geen sprake zijn ivm bouwjaar (2015) en km stand (63950)

 

De Ducato's van 2015 hebben geen koppelingsplaat met deze kunststof veren. Hier moet dus iets anders aan de hand zijn (met de koppelingsplaat ?).

 

Link naar reactie
Share on other sites

Kees_S bedankt voor je reactie.

Mijn Fiat Professional man gaf aan dat hun adhv het VIN nr. of motor nr. niet kunnen achterhalen welke koppelingsplaat in de fabriek gemonteerd is.

Ik vind het vreemd dat ze dit niet kunnen achterhalen.

 

Wat is jouw bron?

Link naar reactie
Share on other sites

Op 8-5-2023 om 15:48, campaan zei:

Bla, bla, bla van die zogenaamde customerservice. De dealers van Fiat (eigenlijk dus een loze term) zijn onafhankelijk en Fiat staat daar niet voor in, WAARVAN ACTE!!  Professional ............ ge***.  Mijn camper (2017, nog geen 25.000 km) is afgesleept met dezelfde melding / niet kunnen schakelen  naar Automaris Dos Hermanos SEVILLA (geen garage in Portugal wilde repareren!!) en de debielen(!!!) in Sevilla, een Opeldealer dus, vonden een electrisch probleem ( is dus een fout in het computersysteem) en hebben een nieuwe accu geplaatst en nieuwe bedrading (?) voor 833  euro wat NATUURLIJK niets heeft geholpen. Na paar kilometer rijden weer teruggesleept, weken voor de deur van Automares gestaan zonder enige actie en via ANWB onder druk repatriering naar Nederland geeist. Daar simpel een reparatie van de kapotte koppelingsplaat voor 1500 euro.  Wel mijn overwintering in Zuid-Europa dus naar de kloten. Consumerservice van Fiat is een walgelijke  inferieure soort chatbot! COLLECTIEF ACTIE, PLEASE !!  Want de tijd verstrijkt en daar is het walgelijke onbereikbare merk Fiat op uit.

Campaan, snap je reactie, maar als er actie ondernomen moet worden, zal je (en de jouwen) dat zelf moeten doen, de NKC gaat echt net bewegen in deze!

Link naar reactie
Share on other sites

Op 8-5-2023 om 14:58, Tom zei:

Ook onze camper met Comfortmatic bak heeft genoemde problemen. Onderweg naar Portugal en tijdens het overschakelen van 5 naar 6 in de automaat stand, maakte de motor ineens heel veel toeren en schoot de bak in de vrijstand. Tevens was een ratelend geluid te horen. Ik kon de camper (gelukkig) veilig op de vluchtstrook parkeren. Nadat ik de motor had uitgezet en opnieuw had gestart schakelde de bak weer normaal.

Een paar dagen later precies hetzelfde probleem. Vanaf dat moment heb ik alleen gereden in de “handstand” en geen problemen meer gehad met het schakelen.

Terug in Nederland gaf de Fiat Professional garage aan dat het voor 90 % zeker is dat de beruchte koppelingsplaat met de kunststof busjes (die afbreken) de oorzaak van dit probleem is.

Men kon niet adhv VIN nr. of het motor nr. achterhalen of er zo’n koppelingsplaat gemonteerd zat.

Lijkt mij vreemd, omdat alle gemonteerde onderdelen op de assemblagelijn worden vastgelegd.

Maar goed, als oplossing werd voorgesteld:

Diagnose stellen, fouten uitlezen, slag koppeling controleren en als dit allemaal correct is versnellingsbak demonteren en koppelingsplaat controleren. Mocht de plaat de boosdoener zijn deze vernieuwen door een Sachs plaat, of een soortgelijke plaat ZONDER de kunststof busjes.

De kosten bedragen ruim 1700 euro.

Van een coulance regeling kan geen sprake zijn ivm bouwjaar (2015) en km stand (63950)

De reparatie moet nog gebeuren maar ik ben nu al van plan om een stevige mail naar Fiat Professional Nederland te sturen.

Onze camper heeft een standaard 2.3 motor van 130 pk, niet getuned en euro 5.

Onbegrijpelijk dat Fiat “Professional” een dergelijke plaat met kunststof busjes monteert waardoor er zoveel problemen ontstaan die allemaal te herleiden zijn naar het afbreken van de kunststof busjes. Voorts dat Fiat “Professional” geen enkele verantwoording neemt voor het herstel van deze blunder in de vorm van een coulance regeling oid.

Wordt vervolgd

Tom C.

Bij vervanging van onze platen was andere monteur bezig met een camper uit 2015. Die had dezelfde platen met plastic nopjes. En daarvan waren ook paar afgebroken.  Liet het ons zien. Overigens had die camper ander probleem met koppeling en hadden de afgebroken deeltjes zelf geen problemen opgeleverd.  Het is maar net waar de deeltjes terecht komen. Soms direct vermorzeld. 

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Eefman zei:

Bij vervanging van onze platen was andere monteur bezig met een camper uit 2015. Die had dezelfde platen met plastic nopjes. En daarvan waren ook paar afgebroken.  Liet het ons zien. Overigens had die camper ander probleem met koppeling en hadden de afgebroken deeltjes zelf geen problemen opgeleverd.  Het is maar net waar de deeltjes terecht komen. Soms direct vermorzeld. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo mede camperaars,

bij alle nare ervaringen met deze comfort-matic, zelf heb ik dezelfde problemen in 2021 gehad met mijn camper uit 2016, moet ik eerlijk zeggen dat deze mij wel bevalt. Het is niet de snelste bak en ook niet super soepel, maar doet gewoon wat het verder moet doen: mij veel schakelhandelingen uit handen nemen.

Maar de reden dat ik hier nu reageer is met de vraag of er iemand deze problemen voor een 2e heeft heeft meegemaakt. Zijn er camperaars onder ons waarbij de koppelingsplaat met de plastic deeltjes voor de 2e keer vervangen is?

En dan is het mij om het even welke koppelingsplaat er ter vervanging is ingezet. Wij kunnen ons druk maken om een probleem uit de Fiat Ducato's van de jaren 2015 t/m 2017, maar wanneer Fiat op een bepaald moment heeft onderkent dat er een probleem is dat te frequent voorkomt, dan heeft men ongetwijfeld op een bepaald moment iets bij de fabricage veranderd waardoor de ons bekende problemen zijn verholpen of men gebruikt vanaf een bepaald moment betere onderdelen. Op zich is dat niet zo vreemd, want het is een continue proces van update en verbetering. En ja, helaas is een automatische bak of in ons geval een gerobotiseerde bak wat een complex en onderhoudsgevoelig product is.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ergens gelezen dat iemand met een coulance vervanging van Fiat in de garantie periode met wederom een kunststof veertjes plaat weer opnieuw problemen heeft gekregen.  En voor zover mij bekend heeft Fiat geen verbeteringen aangebracht tot het einde van de levering van deze robotbakken en upgrade naar de nieuwe 9-traps automaat.
 

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Eefman zei:

Bij vervanging van onze platen was andere monteur bezig met een camper uit 2015. Die had dezelfde platen met plastic nopjes. En daarvan waren ook paar afgebroken.  Liet het ons zien. Overigens had die camper ander probleem met koppeling en hadden de afgebroken deeltjes zelf geen problemen opgeleverd.  Het is maar net waar de deeltjes terecht komen. Soms direct vermorzeld. 


Ja vanaf september 2015 (modeljaar 2016) zit de veertjesplaat er in. Die van mij is 2-2015 uit de fabriek in Turijn gekomen en zou deze dus niet hebben. Met inmiddels ruim 70.000 op de klok zonder dit probleem mag ik daar van uit gaan?

Link naar reactie
Share on other sites

Inmiddels heb ik een afspraak met Fiat Proffesional in Faro ( Portugal) op 14 Juni a.s. Ik ben de camper dan ruim 20 dagen kwijt omdat ze eerst de bak gaan openmaken en dan pas constateren wat er mis is en dan pas onderdelen bestellen. Ik heb ze duidelijk verteld dat het probleem de koppelingsplaat moet zijn, maar ze gaan daar niet van uit. Heel fijn zeg ik, dat ik hier in portugal ruim 20 dagen mijn "huis " kwijt bent. Fiat noemen ze dit nu klanten service !??!

 

Link naar reactie
Share on other sites

Allemachtig !! Ik bemerk nu pas dat er ruim 23 pagina's over deze klacht geschreven is. Dit is te gek voor woorden dat Fiat doodleuk niet thuis geeft !!

NKC gaan jullie nu eens iets ondernemen ? We zijn niet voor niets lid bij NKC toch ?

Inmiddels het onderstaande naar NKC gestuurd;

Beste NKC,
Nogmaals kom ik terug op het feit dat het regent klachten over het probleem met de koppeling van automaat Fiat Ducato uit 2017
 
 
Mijn vraag is gaat NKC hier nu eens stappen ondernemen ? Wij camperaars zijn zwaar gedupeerd met dit type Fiat Ducato camper.

With kind regards,


Kees Lokker

 

aangepast door Kees Lokker
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, Kees Lokker zei:

Inmiddels heb ik een afspraak met Fiat Proffesional in Faro ( Portugal) op 14 Juni a.s. Ik ben de camper dan ruim 20 dagen kwijt omdat ze eerst de bak gaan openmaken en dan pas constateren wat er mis is en dan pas onderdelen bestellen. Ik heb ze duidelijk verteld dat het probleem de koppelingsplaat moet zijn, maar ze gaan daar niet van uit. Heel fijn zeg ik, dat ik hier in portugal ruim 20 dagen mijn "huis " kwijt bent. Fiat noemen ze dit nu klanten service !??!

 

Dit kan toch niet waar zijn; 1 maand wachten na een pechgeval? Je verzekering inschakelen? Bij 2x24 uur kan er toch gehandeld worden? De koppelings plaat van Fiat (LuK) heeft plastic klemmen om de stalen veertjes. Da's het probleem. Voor een nieuwe koppelings plaat zou ik beslist kiezen voor het merk: Sachs 

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Arie54 zei:

Dit kan toch niet waar zijn; 1 maand wachten na een pechgeval? Je verzekering inschakelen? Bij 2x24 uur kan er toch gehandeld worden? De koppelings plaat van Fiat (LuK) heeft plastic klemmen om de stalen veertjes. Da's het probleem. Voor een nieuwe koppelings plaat zou ik beslist kiezen voor het merk: Sachs 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik snap de emotionele reacties op het antwoord van Fiat en ik ben ook één van de benadeelden, maar kan iemand mij uitleggen wat de exacte reden is waarom NKC stappen zou moeten ondernemen. Er zal ten eerste een houdbare grond moeten zijn om Fiat van juridisch onzorgvuldig handelen te kunnen beschuldigen. 

Tevens wordt er steeds maar weer gewezen worden op de voorkeur voor een koppelingsplaat van Luk, maar waar is deze voorkeur op gebaseerd?

Wanneer het zo zou zijn dat Fiat bij vervanging van haar eigen koppelingsplaat met de kunststof nokken, deze zou laten vervangen door een vergelijkbare koppelingsplaat met wederom de kunststof nokken en vervolgens zou deze wederom kapotgaan, dan zou er wellicht reden zijn voor een aanklacht, maar voor zover ik heb kunnen nagaan is hervoor nog geen bewijs geleverd. Er zullen meerdere gevallen bekend moeten zijn waarbij Fiat in gebreke is gebleven.

Maw leuk om je emoties te uiten maar dit is onvoldoende om je gelijk te behalen of om NKC voor ons karretje te spannen.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, KnausSilverMEG zei:

Ik snap de emotionele reacties op het antwoord van Fiat en ik ben ook één van de benadeelden, maar kan iemand mij uitleggen wat de exacte reden is waarom NKC stappen zou moeten ondernemen. Er zal ten eerste een houdbare grond moeten zijn om Fiat van juridisch onzorgvuldig handelen te kunnen beschuldigen. 

Tevens wordt er steeds maar weer gewezen worden op de voorkeur voor een koppelingsplaat van Luk, maar waar is deze voorkeur op gebaseerd?

Wanneer het zo zou zijn dat Fiat bij vervanging van haar eigen koppelingsplaat met de kunststof nokken, deze zou laten vervangen door een vergelijkbare koppelingsplaat met wederom de kunststof nokken en vervolgens zou deze wederom kapotgaan, dan zou er wellicht reden zijn voor een aanklacht, maar voor zover ik heb kunnen nagaan is hervoor nog geen bewijs geleverd. Er zullen meerdere gevallen bekend moeten zijn waarbij Fiat in gebreke is gebleven.

Maw leuk om je emoties te uiten maar dit is onvoldoende om je gelijk te behalen of om NKC voor ons karretje te spannen.

Er is ook nog zoiets als het conformiteits artikel in het Europese consumentenrecht. Kortgezegd betekent dit dat een product moet voldoen (ook na de fabrieksgarantie) aan de eisen die je er redelijkerwijze aan kunt stellen. Een koppeling hoort bij normaal gebruik niet na 2 jaar stuk te gaan. Als dit een gebleken gebrek is (en als je de hoeveelheid klachten ziet, is dat zo) dan kun je met een groepsactie de fabrikant aansprakelijk stellen voor de schade en het herstel. Daarin zou de NKC een rol kunnen spelen. Het gaat niet om verwijtbare schuld en/of juridisch onzorgvuldig handelen, maar om product aansprakelijkheid, zoals in het EU consumenten recht benoemd.

aangepast door GeMa
  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 weeks later...
18 uren geleden, Niekencarien zei:

Goedemiddag. We hebben deze melding nu 2 x gehad. -pool losgemaakt, even gewacht en na 3 x starten heeft het systeem zich weer gereset. Mijn vraag is of er ondertussen actie door Fiat is ondernomen of een terugroepactie is geweest om de klemmetjes te vervangen. 

Ik hoor het graag 

Niek

Door Fiat wordt niets gedaan. 

Link naar reactie
Share on other sites

En het is niet simpel "klemmetjes" vervangen. Het is een dure koppelingsplaat vervanging. In de garantieperiode geeft Fiat toestemming voor vervanging door dezelfde inferieure plaat van hen. Die gaat dan buiten de garantieperiode weer stuk en dan ben jij alsnog de klos. En alle ellende van stilvallen ergens op vakantie, met slepen enzovoorts heb je dan twee keer voor je kiezen. Dus betere eieren voor je geld kiezen en Fiats garantievervanging niet accepteren en zelf op eigen kosten de Sachs plaat laten monteren.

En indien iedereen die hiervan de dupe is nu eens persoonlijk een brief schrijft aan de juridische ledenservice van de NKC, zouden ze dan niet wakker worden en een collectieve actie beginnen tegen Fiat?
Of heeft de NKC zoveel sponsorbelangen bij Fiat dat deze heilig verklaard zijn en alle leden in de kou moeten blijven staan?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...