Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen 

 

ook wij hebben de half automaat. Nu hebben wij de koppeling preventief laten vervangen. Nu is het volgende aan de hand als hij overschakeld lijkt het net of hij de koppeling in tweeen op laat komen behalve als ik flink door trek dan voelt het prima. Iemand hier nog meer last van of hoort dit gewoon zo. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ook ik heb een comfortmatic in mijn Carthago chic c line 180 pk bj 2012 met 120000 km op de teller.

Vorig jaar begon bij mij een probleem te ontstaan namelijk als hij koud was en ik zette de bak in zijn drive dan wilde hij gelijk wegrijden, ook een paar keer gehad dat hij onderweg uit zichzelf naar vrij schakelde en de melding gaf versnelling niet beschikbaar.

Dus na alle verhalen gelezen te hebben dacht ook ik dat word een nieuwe koppeling maar bij garage Schouten in Tiel loopt een monteur die er veel van weet.

Eerst heeft hij de computer opnieuw ingeregeld maar dat gaf geen verbetering, daarna heeft hij de koppelingsvloeistof vervangen waarop het probleem andersom ging want toen greep de koppeling pas in bij 1500 tot 2000 toeren.

Nogmaals de computer opnieuw ingeregeld en ja hoor hij schakelt en koppelt weer als een nieuwe.

Hiermee wil ik maar zeggen niet te snel de koppeling uit elkaar halen want het probleem kan ook iets anders zijn.

Tip van de dag laat af en toe preventief de koppelingsvloeistof vervangen ook al zeggen de meeste dealers dat het onzin is want mijn ervaring is anders. 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Jan Carthago zei:

Ook ik heb een comfortmatic in mijn Carthago chic c line 180 pk bj 2012 met 120000 km op de teller.

Vorig jaar begon bij mij een probleem te ontstaan namelijk als hij koud was en ik zette de bak in zijn drive dan wilde hij gelijk wegrijden, ook een paar keer gehad dat hij onderweg uit zichzelf naar vrij schakelde en de melding gaf versnelling niet beschikbaar.

Dus na alle verhalen gelezen te hebben dacht ook ik dat word een nieuwe koppeling maar bij garage Schouten in Tiel loopt een monteur die er veel van weet.

Eerst heeft hij de computer opnieuw ingeregeld maar dat gaf geen verbetering, daarna heeft hij de koppelingsvloeistof vervangen waarop het probleem andersom ging want toen greep de koppeling pas in bij 1500 tot 2000 toeren.

Nogmaals de computer opnieuw ingeregeld en ja hoor hij schakelt en koppelt weer als een nieuwe.

Hiermee wil ik maar zeggen niet te snel de koppeling uit elkaar halen want het probleem kan ook iets anders zijn.

Tip van de dag laat af en toe preventief de koppelingsvloeistof vervangen ook al zeggen de meeste dealers dat het onzin is want mijn ervaring is anders. 

ik hoop voor je dat het hierbij blijft en dat de bak uiteindelijk toch niet uit elkaar gehaald moet worden. Niet om je schrik aan te jagen, maar louter gebaseerd op mijn eigen ervaring. Eerst van alles en nog wat proberen om daarna in Frankrijk weggesleept te worden. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-5-2022 om 13:32, Jan Carthago zei:

Tip van de dag laat af en toe preventief de koppelingsvloeistof vervangen ook al zeggen de meeste dealers dat het onzin is want mijn ervaring is anders. 

Bedoel je soms de olie voor de hydraulische versnellingsbak bediening ipv de koppelingsvloeistof?

Link naar reactie
Share on other sites

men laat best hydraulisch olie om de vier a zesjaar vervangen , want de kans op condens isgroot ook in remolie , dit kan veel problemen vermijden, men heeft mij trouwens aangeraden, om steeds in UP stand te rijden ook op vlakke wegen, want onze camper is steeds beladen ,denk maar aan meubels'fietsen,goed gevulde frigo,ed .waardoor hij hoger toerental maakt zodoende beter voor koppeling en vloeistof.een nadeel meer verbruik,

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo,

 

Ik heb ook een Fiat Ducato camper uit 2018 150pk. 

Wij kregen afgelopen mei 2022 ook de melding op de display te zien: De motor heeft geen verbinding met de versnellingsbak. Kon wel in de versnelling blijven rijden (hij bleef in dezelfde versnelling staan), maar hij schakelde niet meer. Hierdoor viel hij stil, en kon niet meer rijden.

Verzekering gebeld en de camper is opgehaald in Noord Frankrijk, en naar de dealer gebracht.

 

Ze hebben hem gereset, en 3 foutmeldingen eruit gehaald. Toen kon ik hem weer ophalen. 

Op de terugweg naar huis na ca. 25 kilometer weer in storing.

Weer terug naar de dealer.

Het selectiemagneetventiel werkte niet goed, en deze vervangen.

Vrij dure reparatie, maar nu werkt alles weer goed.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie.

 

Vriendelijke groet,

 

Arie de Jong

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt Arie voor het delen van deze informatie. Had bij onze laatste reis van 7000 km ook 1x een melding terwijl we net een CP op reden. Kon de camper toch op z'n plaats zetten. Even later opnieuw gestart en op blokken gereden; weer probleemloos.

Na 2 dagen verder en na 180 km weer tijdens de rit een melding; aan de kant gezet, motor uit, na 3 minuten gestart en maanden geen melding meer gezien. Camper schakelt als nieuw. Feit is dat er met de originele LUK koppelings plaat (nog) niets aan de hand is. Inmiddels staat er 73500 km op de klok.

aangepast door Arie54
aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, Arie J zei:

Hallo,

 

Ik heb ook een Fiat Ducato camper uit 2018 150pk. 

Wij kregen afgelopen mei 2022 ook de melding op de display te zien: De motor heeft geen verbinding met de versnellingsbak. Kon wel in de versnelling blijven rijden (hij bleef in dezelfde versnelling staan), maar hij schakelde niet meer. Hierdoor viel hij stil, en kon niet meer rijden.

Verzekering gebeld en de camper is opgehaald in Noord Frankrijk, en naar de dealer gebracht.

 

Ze hebben hem gereset, en 3 foutmeldingen eruit gehaald. Toen kon ik hem weer ophalen. 

Op de terugweg naar huis na ca. 25 kilometer weer in storing.

Weer terug naar de dealer.

Het selectiemagneetventiel werkte niet goed, en deze vervangen.

Vrij dure reparatie, maar nu werkt alles weer goed.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze informatie.

 

Vriendelijke groet,

 

Arie de Jong


Dat is ook een vaak voorkomend gebrek van de Fiat Robotbak. De magneetsensor voor het doorgeven van de snelheid werkt dan niet goed. De bak schakelt dan niet omdat deze geen verandering van de snelheid doorkrijgt. Het beste dan de sensor, met kabelset en stekker geheel vervangen. Vaak heeft een marter aan de kabels geknabbeld namelijk.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik heb ook problemen met de automaat van LUK uit 2017. Km stand  48000km . Deze naar de garage gebracht en ze kende het probleem. Afbreken van de plastic platen. Ik lees dat er vele zijn die dit probleem ook hebben gehad. Maar ik lees niets over de coulanceregeling van fiat. Mijn vraag is nu. Hebben jullie een vergoeding gekregen , daar de koppeling normaal 150000 tot 200000 km mee moet gaan.  

Groet Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-9-2022 om 17:52, Expert zei:

Garantie en coulance van Fiat voor bouwjaar 2017 kun je vergeten. Die is NUL komma NUL. Ga naar www.acswessels.nl voor een permanente oplossing middels de Sachs koppelingsplaat. Je krijgt daar ook een gratis leenauto voor de duur vd reparatie. Vraag naar Bert Wessels.  

Dit lijkt verdacht op schaamteloze zelfpromotie? Bert?

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ook hier inmiddels problemen met de Comfort Martic. Camper, Carthago C line  uit 2018 met 32.000 op te teller. Weten nog niet zeker of probleem ook de plastic deeltjes betreft, maar dit forum lezend neigen we er wel naar. In ieder geval afgelopen vakantie meerdere malen gehad dat bij starten de versnellingsbak niet kon worden gevonden. Na meerdere keren opnieuw starten altijd wel weer gelukt om toch te kunnen gaan rijden. Blij dat we goed zijn thuisgekomen. Maar het voelt niet meer veilig om er mee op pad te gaan. We moeten er nog mee naar de garage. Hebben al wel contact gezocht wat kosten zijn om Sachs platen laten plaatsten. Schrik alleen van de kosten. Een eerste raming van meer dan 2000 euro! Ben dus wel benieuwd wat anderen betaald hebben. (even los van eventuele coulance).

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Eefman zei:

Ook hier inmiddels problemen met de Comfort Martic. Camper, Carthago C line  uit 2018 met 32.000 op te teller................ Hebben al wel contact gezocht wat kosten zijn om Sachs platen laten plaatsten. Schrik alleen van de kosten. Een eerste raming van meer dan 2000 euro! Ben dus wel benieuwd wat anderen betaald hebben. (even los van eventuele coulance).


Geen coulance wegens niet repareren bij Fiat dealer, maar ook minder dan die 2000 euro betaald voor de Sachsplaat.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...