Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

16 uren geleden, Adriatik zei:

De gedachte dat iemand bij een allereerste bijdrage minder mag zeggen dan bij de 128e. ben ik vaker tegen gekomen. Bij GreDon onder andere, en bij DrDream. Héél bijzonder!


Dit versterkt mijn gedachte dat jij achter dit profiel schuil gaat. Immers 95%+ van jouw bijdragen zijn alleen opmerkingen over fouten van anderen. Dat valt pas goed op.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hey iedereen

Wij hebben een Fiat Ducato bestelwagen van 2015 met semi automatische versnellingsbak MTA' (Manual Transmission Automated)

Sedert meer dan een jaar staat deze stil.

 

Foutmelding : laat versnellingsbak controleren.

Wij brengen hem binnen bij de garage ( geen FIAT garage )

 

Deze laat hem uitlezen.  Duidelijke foutcodes heb ik niet direct ( heb verschillende foto's van verschillende momenten en modules)

 

Garage zegt: volledige robot moet vervangen worden. Onderdeel 230000004010 - artikel nummer 55256469
Ze vervangen deze. Wagen rijdt terug, maar niet soepel. 2 dagen later terug in garage omdat hij plots niet wou starten. 10 min later wel weer. Was de eerste keer ook zo. Ene moment reed hij, andere moment niet.

Na meerdere malen herplaatsen, nieuwe koppeling, olie vervangen rijdt wagen nog niet. Inleren blijft hangen bij 3de versnelling. Ze zeggen dat robot kapot is en retour fabriek.

Tot op heden geen beschikbaar.

 

Wij lezen hier zelfde verhalen, maar de oplossing bij jullie bestaat eerst uit het vervangen van olie en of koppeling.
Wij direct robot vervangen. Hebben jullie dit ook voorgehad? Stelden ze dit ook voor? 

Koppeling werd vervangen, maar op de oude koppeling zien we geen rubbertjes. Moet deze ergens geopend worden om dit te zien? Zoals ze hem uithalen zien we niets.

Weten jullie of de robot bij foutieve plaatsing / installatie gevoelig is dat deze stuk gaat ?

 

Alvast bedankt voor de info

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Vier jaar geleden een fiat ducato bestelbus gekocht uit 2011, 3 liter automaat 160 pk, fijn rijden met aanhanger. Lekker aan de bus geklust waardoor ik hem nu als camper en voor mijn werk kan gebruiken. Zomer 2021 waren wij in Spanje waar wij stonden op de parking van een supermarkt, en daar was die voor het eerst: Versnellingsbak niet beschikbaar, afgesleept naar een garage in de buurt die constateerden dat we naar een grote fiat professional dealer moesten. Auto weer afgesleept naar de fiat. Die concludeerde dat er plastic stukjes van de koppeling waren afgebroken en dat die vervangen moest worden. Ondanks dit slechte nieuws was ik blij dat het opgelost kon worden, en dat is gelukt (moest nog wel een keer terug omdat het subframe niet goed was vast gezet waardoor remmen een gevaarlijke toestand werd. Een klein half jaar later ook in Spanje weigerde de bak er weer mee, maar nu geen melding in het dashboard. Bij een schakelopdracht hoor je hem schakelen maar de bak blijf in zn vrij staan, dus we gingen weer geen kant op.

Weer gesleept nu naar een hele grote fiat professional dealer in Valencia.

De dealer heeft de auto onderzocht en concludeerde dat een oliedruk regelaar (die lijkt op de veerbol zoals in een DS) kapot is en heeft deze vervangen. O wat schakelde de bus weer lekker na deze reparatie! Maar een half jaar later (afgelopen augustus) weer het zelfde probleem dat de bak niets meer wilde doen, de bus is weer naar de zelfde garage in Valencia gebracht waar die een maand voor de deur heeft gestaan en ze hebben geweigerd er naar te kijken. De bus is door de Anwb naar Nederland gebracht en staat nu bij de Fiat in Rijswijk. Zij zeggen dat er verkeerde olie in de schakelrobot is gedaan en dat die vervangen moet worden.

Ik heb snel de opdracht gegeven dat dan maar te doen maar de robot blijkt niet leverbaar……. Ben wel klaar met Fiat.
 

Link naar reactie
Share on other sites

En nu?  Bijna vijfhonderd berichten verder en vele jaren, komt doofstomme Fiat en nog steeds mee weg. Waarom met zijn allen collectief een proces aanspannen (NKC !!!)  want je hebt recht op een duurzaam product. En wat te denken van dieselgate?  En wat te denken van de slechte service van vele Fiatgarages? Deze week weer eens de volgende slechte ervaring met Fiat Faro. Waarschijnlijk door losliggende slang bij radiator verdwijnt de complete inhoud van de voorraadtank in 20 kilometer rijden. Maar ze hadden geen tijd / zin en ik moest maar een andere garage zoeken.  Pechhulp (verzekering)  komt volgende week op locatie kijken of zij de zaak in orde kunnen maken. Ducato met minder dan 25.000 km op de teller. Graag enkel opbouwende antwoorden / goede adviezen, geen meningen van onnozelaars.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-11-2022 om 13:36, VSKD zei:

Hey iedereen

Wij hebben een Fiat Ducato bestelwagen van 2015 met semi automatische versnellingsbak MTA' (Manual Transmission Automated)

Sedert meer dan een jaar staat deze stil.

Foutmelding : laat versnellingsbak controleren.

Wij brengen hem binnen bij de garage ( geen FIAT garage )

Weten jullie of de robot bij foutieve plaatsing / installatie gevoelig is dat deze stuk gaat ?

Alvast bedankt voor de info


Ik zou eens contact opnemen met DE specialist hiervoor. Zij weten de weg en zullen je zeker verder helpen. Op de defecte koppelingsplaten zie je geen rubbertjes, maar gebroken plastic veertjes. De goede platen van Sachs hebben veren van staal.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-11-2022 om 22:46, Lexio zei:

De bus staat nu bij de Fiat in Rijswijk. Zij zeggen dat er verkeerde olie in de schakelrobot is gedaan en dat die vervangen moet worden.

Ik heb snel de opdracht gegeven dat dan maar te doen maar de robot blijkt niet leverbaar……. Ben wel klaar met Fiat.
 

 

 

Ja wie is niet klaar met Fiat?
En verkeerde olie? Daar gaat toch gewone remolie in. Hoe kan dat nu verkeerd gaan.
Ik ken maar één bedrijf dat dit goed kan adviseren. Neem eens contact op met Bert in Papenhoven.

 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, campaan zei:

En nu?  Bijna vijfhonderd berichten verder en vele jaren, komt doofstomme Fiat en nog steeds mee weg. Waarom met zijn allen collectief een proces aanspannen (NKC !!!)  want je hebt recht op een duurzaam product. En wat te denken van dieselgate?  En wat te denken van de slechte service van vele Fiatgarages? Deze week weer eens de volgende slechte ervaring met Fiat Faro. Waarschijnlijk door losliggende slang bij radiator verdwijnt de complete inhoud van de voorraadtank in 20 kilometer rijden. Maar ze hadden geen tijd / zin en ik moest maar een andere garage zoeken.  Pechhulp (verzekering)  komt volgende week op locatie kijken of zij de zaak in orde kunnen maken. Ducato met minder dan 25.000 km op de teller. Graag enkel opbouwende antwoorden / goede adviezen, geen meningen van onnozelaars.

 


Mede om dit soort Fiat reacties ga ik alleen nog maar naar DE Camperspeciliast in Papenhoven. Daar heeft Bert een luisterend oor en ontzettend veel ervaring met campers op basis van Fiat en Iveco.

  • Confused 1
Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, Broers Joske zei:


Ik zou eens contact opnemen met DE specialist hiervoor. Zij weten de weg en zullen je zeker verder helpen. Op de defecte koppelingsplaten zie je geen rubbertjes, maar gebroken plastic veertjes. De goede platen van Sachs hebben veren van staal.

 

Plastic veertjes? Ik dacht het niet. U bedoeld Plastic klemmen in de LUK koppelingsplaat van Fiat.  Mijn advies: altijd bij vervanging kiezen voor de Sachs koppelingsplaat. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zit ook met het zelfde probleem. Ducato Multijet2 150pk automaat b.jr.2017 . Eerste keer dat dit voorkwam was vorig jaar in Spanje, 38.000km , Na diverse keren sleutel in en uit contact wilde wij weer in versnelling gaan.

Nu bijna jaar later 50.000km op teller in Portugal weer zelfde storing op dasboard, nu heeft het uren geduurd eer hij weer in versnelling wilde. Ik sta nu op een camping in Portugal en durf er niet meer mee te rijden, ook al kan hij gewoon nu weer in versnelling.

Is er inmiddels een procedure dat Fiat dit op hun kosten gaat oplossen ?

Groet, Kees

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 15-1-2020 om 09:29, campaan zei:

Beste mensen, wat er aan de hand is, is overduidelijk. Ook de oplossing ligt voor de hand, maar Fiat (fiasco!) kent geen enkele moraal / schaamte!! Wat gaan we NU  concreet doen, want afwachten, afwachten, afwachten, daar schiet niemand mee op. Er zijn natuurlijk nog vele, vele andere gedupeerden in Nederland en buitenland, die niet op het forum een bericht hebben geplaatst, hoe bereiken we ook die. En dan gezamelijk naar de rechter, want NKC onderneemt zover ik weet ook helemaal niets en zal hoogstwaarschijnlijk ook niets gaan ondernemen of anders, NKC reageer en kom met een voorstel NU !

Is er al iets bekend met dit probleem ? Ik zit ook met die kapotte koppeling.

Link naar reactie
Share on other sites

12 minuten geleden, Kees Lokker zei:

Is er al iets bekend met dit probleem ? Ik zit ook met die kapotte koppeling.

 

Het is bekend dat FIAT buiten de garantieperiode niets doet en bovendien geen enkele medewerking verleent aan het plaatsen van een goede Sachs plaat.
De NKC heb ik hier nog niet zien reageren. Ben je lid van de NKC dan kun je je daar melden, onder andere voor hulp van een jurist. Ik denk dat ze indien ze veel aanvragen krijgen er dan wel iets mee gaan doen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 15-1-2020 om 09:29, campaan zei:

Beste mensen, wat er aan de hand is, is overduidelijk. Ook de oplossing ligt voor de hand, maar Fiat (fiasco!) kent geen enkele moraal / schaamte!! Wat gaan we NU  concreet doen, want afwachten, afwachten, afwachten, daar schiet niemand mee op. Er zijn natuurlijk nog vele, vele andere gedupeerden in Nederland en buitenland, die niet op het forum een bericht hebben geplaatst, hoe bereiken we ook die. En dan gezamelijk naar de rechter, want NKC onderneemt zover ik weet ook helemaal niets en zal hoogstwaarschijnlijk ook niets gaan ondernemen of anders, NKC reageer en kom met een voorstel NU !

Is er al iets bekend met dit probleem ? Ik zit ook met die kapotte koppeling.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik wil niemand een illusie ontnemen, maar de NKC kent dit probleem al jaren en heeft toe nu toe niet of nauwelijks iets daarin gedaan. Verwacht daarom niet teveel, het is vooral een club, geen belangenbehartiger. Schakel zo mogelijk je rechtsbijstandsverzekering in, er is ook nog zoiets als Europees consumentenrecht. Een product moet bij normaal gebruik een bepaalde verwachte levensduur hebben, ook na de wettelijke garantieperiode. Probleem met deze koppeling/automaat is, dat Fiat de bal terug legt bij de gebruiker en zegt dat het of "normale" slijtage is of bedieningsfouten. Jij moet dan aantonen dat er een structureel probleem is vanwege de gebrekkige constructie van de koppeling. En daar begint het juridisch gesteggel, een bond of een club als de NKC zou daarin het voortouw kunnen/moeten nemen, maar doet dat niet. Een groepsclaim is altijd sterker dan individuele klachten. Kortom, verenigt u allen en pak dit nu eens structureel aan, want de klachten zijn talrijk en al langdurig.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat de NKC uit z’n jasje is gegroeid. In het verleden werd er snel gereageerd. Die tijd is voorbij helaas. Gekwalificeerd personeel aantrekken is kennelijk overal een probleem. Overigens heb ik dit probleem 21/2 jaar geleden al bij de NKC aangekaart. Mijn brief plus het antwoord van de NKC staat ergens op dit forum. Conclusie: behalve wat suggesties voor de klant wordt er verder niets mee gedaan. 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...