Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Op 23-8-2020 om 11:13, Adriatik zei:

Ik heb gelukkig geen problemen met mijn Ducato uit 2014. Maar wat niet is kan nog altijd komen.

Maar waarom stappen degenen met problemen niet collectief naar de NKC om actie van de NKC te eisen? De NKC doet toch aan belangenbehartiging? Hier hebben ze een case waar ze hun tanden in kunnen zetten! Je moet uiteraard wel lid zijn!

Ja ik verwacht toch wel dat NKC hier iets mee gaat doen hoop ik !

Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Kees Lokker zei:

Dan heeft NKC ook geen nut om lid van te zijn. Collectief advocaat in de hand nemen is hopelijk een oplossing

 Kijk weer iemand die wakker wordt, NKC doet echt niets....... tis een club met wat extra's maar dat is het. Zonde geld.

 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Na het nodige over dit probleem op dit forum te hebben gelezen,wil ik ook onze ervaring delen. Wij waren vorig jaar onderweg  in Zweden met onze Weinsberg buscamper uit  2019 op Fiat Ducato 2,3 mjt 130 pk met Comfort Matic. Kilometerstand 11738. Op enig moment na tanken gaf de display de melding :"laat versnellingsbak controleren, zie handleiding. Versnelling niet beschikbaar". En linksonder tandwieltje met uitroepteken. Na diverse startpogingen toch kunnen starten en schakelen en een flink aantal kilometers kunnen rijden, na inparkeer poging wederom dezelfde melding + geratel en storing. Konden geen kant meer op. Hulporganisatie  ingeschakeld en koppeling gereset, dit bleek geen oplossing. Door hulpdienst  naar parkeerplaats op industriegebied gebracht. Uiteindelijk bleek repatriëring  noodzakelijk. Na deze ervaring en met deze kennis hebben wij gekozen voor vervanging bij garage Wessels door een Sachs koppelingsplaat en hopen op nog veel probleemloze kilometers.

  • Like 3
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 12/2/2022 at 3:08 PM, Brothers Joske said:

 

Yes, who is not done with Fiat?
And wrong oil? That's normal brake fluid. How can that go wrong.
I only know one company that can advise this properly. Please contact Bert in Papenhoven .

 

Ja, in het koppelingscircuit is het remvloeistof. Maar in het hydraulische circuit (pomp, kleppeneenheid, drukaccumulator) is het hydraulische vloeistof en mag het NOOIT remvloeistof zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

 

21 uren geleden, Magic Ed. zei:


Dat snap ik niet. Wat is een remcilinder voor een apparaat in een ...circuit ?
 

 

Er zijn twee circuits. Het "hoofd" circuit met de pomp, drukaccumulator, klepeenheid, schakelactuator, kamer 2 in mediaconvertor is gevuld met hydraulische olie uit de grotere rechthoekige container op de afbeelding. Het andere circuit met koppelingswerkcilinder en kamer 4 in mediaconvertor is gevuld met DOT4-remvloeistof uit de kleinere ronde container op de foto. De voor de ene kring bestemde vloeistof mag NIET in de andere worden gegoten!

Als je googelt op "Robotized Gearbox M40" vind je misschien een document waarin de constructie wordt beschreven.

 

(De tekst is automatisch vertaald. Mijn excuses voor fouten hierdoor)

 

 

 

image.png.b1655f823e59ee3865969337c7a63b35.png

aangepast door kawamal
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Na jaren Fiat ervaring en in 2006 ditzelfde euvel te hebben gehad en Te.Se.O (technische dienst Fiat NL)

Er zelfs bij kwam en bleef roepen geen koppeling het moet ergens anders in zitten. Hebben we ondanks geen goedkeuring toch de bak eraf gehaald. 

Koppeling in onze handen blijkt dat het hart soms rond slipte in d elkaar zelf. 

Hart was dus los gekomen intern. 

De heer reed ook gewoon rond en dan ineens de storing. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, thoontjepower zei:

Na jaren Fiat ervaring en in 2006 ditzelfde euvel te hebben gehad en Te.Se.O (technische dienst Fiat NL)

Er zelfs bij kwam en bleef roepen geen koppeling het moet ergens anders in zitten. Hebben we ondanks geen goedkeuring toch de bak eraf gehaald. 

Koppeling in onze handen blijkt dat het hart soms rond slipte in d elkaar zelf. 

Hart was dus los gekomen intern. 

De heer reed ook gewoon rond en dan ineens de storing. 

 


2006 is heel andere koek dan een nieuwe camper. Ook de oorzaak van het probleem is niet van toepassing op dit verhaal.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mijn overwinteringsvakantie in zuid-Europa naar de knoppen, DANKZIJ FIAT.

 

Fiat Ducato 2017 automaat 6 bak robotschakeling  met      < 25.000km !

 

Met de overbekende problemen met versnellingsbak 6  robotschakeling naar  iets van Stellantis met   een zogenaamd embleem van Fiat aan de muur,  gesleept,  jawel door ANWB Alarmcentrale herself.  DIVISA SEVILLA. PRUTSER  eerste klas : voor 833 euro een nieuwe accu en verder eigenlijk onbekend wat ze gedaan hebben.  Ben genaaid dus. Fiat als merk geeft zelf geen enkele garantie op goed werk van iets wat een embleem op de muur schroeft / zich uitgeeft als Fiat dealer. Heb na  zogenaamde "reparatie" 40 km kunnen rijden.

 

De naam dealer is een FAKE term bij Fiat. Pas dus op en koop dit merk niet.

 

Vervolgens camper met naar NL gebracht door ANWB alarmcentrale   en hier met logica / ervaring gerepareerd bij kleine Fiat dealer met kennis en kunde in huis de bekende koppelingsplaat met plastic afgebroken nokken is nu vervangen door een Sachs (naast een lekkage robot opgelost).

 

Trouwens als je pech krijgt met een Ducato en grote kans, ben je in zuid-Europa dus compleet aan de heidenen overgeleverd!

 

WANNEER klagen we collectief Fiat aan voor onvermogen om een goed product te leveren / een goed dealernetwerk te hebben. Affakkelen die hap!

 

Dit bericht is ENKEL ter informatie / waarschuwing.

 

 

1678009648014.jpg

1678009685122.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, collectief dan kan alleen maar via de NKC of ANWB indien de betroffenen die allemaal persoonlijk een hulpvraag sturen. Of je moet een rechtsbijstandsverzekeraar vinden die dat wil doen. Dan kunnen ze hier een oproep plaatsen of een persooblijk bericht sturen. Het forum is immers voor iedereen toegankelijk. Gezien de vele klachten zullen ze zeker genoeg deelnemers vinden.
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 Met grote interesse dit gesprek gevolgd. 
Vandaag met onze Fiat Ducato automatic bouwjaar 2017 ook de melding dat er een storing in de versnellingsbak. We konden vanochtend niet wegrijden vanuit de camping in Solden. Verzekering gebeld. Toch nog even proberen: klacht weg. We rijden nu naar Nederland. Ik begrijp dat de koppelingsplaat vervangen moet worden. 
weet iemand hoe de stand van zaken is met Fiat en garantie?

Ik heb een prima monteur in Oldeboarn. 
groeten van Richard. 
rw.koot@ziggo.nl
 

Link naar reactie
Share on other sites

Gisteren ochtend in Solden.
Met mijn Fiat Ducato automaat uit 2017 heb ik ook de melding dat de versnellingsbak na gekeken moet worden. De verzekering gebeld. 
Weer geprobeerd. Geen melding. We rijden nu naar huis.

Ik begrijp dat de koppelingsplaat vervangen moet worden. Heeft iemand ervaring met een goede garage?

 

groeten van Richard. 
rw.koot@ziggo.NL

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Richard13 zei:

Gisteren ochtend in Solden.
Met mijn Fiat Ducato automaat uit 2017 heb ik ook de melding dat de versnellingsbak na gekeken moet worden. De verzekering gebeld. 
Weer geprobeerd. Geen melding. We rijden nu naar huis.

Ik begrijp dat de koppelingsplaat vervangen moet worden. Heeft iemand ervaring met een goede garage?

 

groeten van Richard. 
rw.koot@ziggo.NL


Hierboven staat het al een keer: "Please contact Bert in Papenhoven". Dat is volgens mij een goede keuze en een bedrijf met veel ervaring hierin. Wij hebben daar ook een nieuwe Sachs plaat laten monteren. In de tussentijd van hen een gratis leenauto gehad. En ze halen je ook eventueel op met hun oplegger voor campersleep.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 19-3-2023 om 08:31, Richard13 zei:

weet iemand hoe de stand van zaken is met Fiat en garantie?


 

De stand van zaken is 0 en dat geldt ook voor de garantie, soms is er een coulance regeling maar dan moet er een originele (LUK) koppelingsplaat geplaatst worden.

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, FJC48 zei:

De stand van zaken is 0 en dat geldt ook voor de garantie, soms is er een coulance regeling maar dan moet er een originele (LUK) koppelingsplaat geplaatst worden.


En met die LUKkie plaat wordt je vanzelf weer ongelukkig bij het volgende pechgeval. Dus dat moet je nooit doen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Er is al veel geschreven over dit onderwerp en er wordt ook veel naar de NKC gewezen, maar tot nu toe is het een status quo met af en toe een garantie of coulance geval. En ja, je mag wel iets van je belangenbehartiger verwachten, maar je hebt ze niet persé nodig om een groepsprocedure tegen Fiat te beginnen. In mijn optiek hebben ze een ondeugdelijk product geleverd (te zwakke koppeling in de robotbak), waardoor je niet krijgt wat je redelijkerwijs mag verwachten. Daar is in het EU consumentenrecht in voorzien. Er zijn hier (en op andere fora) zat mensen die daar een probleem mee hebben gekregen. Verenig jullie, zoek een goede no cure, no pay advocaat en span een procedure tegen Fiat aan. Zal wel een kwestie van lange adem worden, maar m.i. met een behoorlijke kans op suscces. Wie of wie? (PS. Ik heb een recente 9-traps automaat van ZF in m'n Ducato, dus voel me niet direct geroepen en ben ook geen partij, maar ik zie hier zoveel klachten, dat ik me verbaas dat er niet iemand opstaat en jullie verenigt tegen Fiat).

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Kees_S zei:


Nee, dat is voor de sjoemel software, dus heel iets anders. Hiervoor moet je naar je eigen rechtsbijstand of een eigen advocaat nemen die de kosten bij gelijk verhaalt op Fiat.

Klopt. Maar niets weerhoudt je om je met een aantal lotgenoten te verenigen en samen de strijd aan te gaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo allemaal,

Ik ben in 2019 met dit forum gestart en geluk gehad dat het probleem nog in mijn garantie viel. Heb veel contact gehad met de heer Bimsbergen van de NKC,

maar het resultaat is 0,0 van de NKC. Ik weet dat er iemand een advocaat in de arm genomen heeft om dit bij de Fiat aan te kaarten, maar heeft de opdracht weer terug gekregen, omdat zoiets jaren gaat duren en eigenlijk kansloos is tegen zo'n groot concern.  Ik heb vaak genoeg aan de heer Bimsbergen gevraagd om een oproep te plaatsen in de Kampeerauto om te  inventariseren wie allemaal zo'n probleem gehad heeft. Maar daar wil de NKC niet aan beginnen, ook omdat een aantal mensen dit afgeraden hebben, anders raken zij hun camper niet meer kwijt als dit euvel bij een groter publiek bekend gaat worden.

Vr.gr<

Jan Vrij

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...