Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

De camper heb ik vandaag opgehaald. Toevallig was er nog een camperklant met net als ik, een Fiat ducato automaat had en informeerde over de mogelijkheid tot het preventief vervangen van diens koppelingsplaten door een Sachs set. Hij durfde  na alles wat er bekend is geworden, het risico van niks doen niet te nemen. 

De rekening van € 1475 heb ik graag betaald, omdat deze mensen van Coppelmans te Nuenen een jong team vormen waar ik vast nog jaaaaaren verder mee kom. Eind goed, al goed en weet iedereen waar je moet zijn. 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Helaas ben ik ook gestrand met het probleem. Camper is van maart 2019 en dus net uit garantie. Wat ik het meest kwalijke vind dat door uitval je in zeer gevaarlijke verkeerssituatie terecht komt. Slecht 14.300 km gelopen.

Als lid NKC vind ik wel dat er melding dient uit te gaan wat te doen als de melding versnellingsbak niet beschikbaar moet doen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Zo'n melding is er waarschijnlijk nog niet geweest omdat er geen allesomvattend "plan van aanpak" voor bestaat. 

Met sommige campers kun je na een poosje wachten weer even rijden, anderen vallen stil en moeten door een berger worden opgehaald. Gevaarlijk blijft het altijd! Nietsdoen is geen optie. Van het NKC valt geen actie te verwachten omdat het aantal gedupeerden verhoudingsgewijs niet erg groot is. Fiat veronderstelt dat het een bestuurdersfout is zoals uit de gebruikhandeling kan worden afgeleid. Hierin staat dat de auto bij stilstand met draaiende motor in de N oftewel zijn "vrij" moet worden gezet. 

Dan is de koppeling buiten werking en raken de platen elkaar niet en kan het probleem zich nog minder voordoen. Uiteindelijk blijft het aantal gevallen in absolute zin groot. 

Jammer dat het probleem zich in relatief veel gevallen inderdaad na het verstrijken van de fabrieksgarantie manifesteert. Heelaas! 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Hoi @Ferdie, daar heb je gelijk in. Productie van de camper is niet relevant, het gaat om de productiedatum van de Ducato zelf, daar zit vaak maanden tussen. 
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ik met mijn Ducato van eind 2018 geen problemen ga krijgen, maar volgens mij is het probleem pas opgelost met de Euro 6d versie (met Adblue dus). Maar zoals gezegd, ik HOOP dat jij gelijk hebt in deze 😉

aangepast door EddyUnk
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onze Hymer camper met halfautomaat van Fiat Ducato, is nu drie jaar oud. We hebben de camper in juni 2018 nieuw gekocht bij een bekende camperverkoper in Roosendaal. 
Door Corona nog niet zoveel kilometers gemaakt, huidige kilometerstand 17000 km. Dit jaar toeren we in Duitsland en twee weken geleden kregen we problemen met de versnellingsbak. We konden niet meer voor of achteruit. Gelukkig stonden we op een camperplaats en waren niet onderweg.

Na contact met de verzekering gesleept naar een auto/camperdealer met o.m.Fiat. Deze heeft ons snel geholpen, ondanks het feit dat men het zeer druk was en we daar geen klant waren. Helaas ook bij deze camper was het probleem de kapot gegane kunstofklemmen, schade €1900. Gelukkig rijdt de camper weer prima, maar onze camperverkoper en reparateur geeft niet thuis, het valt in zijn geheel buiten de garantie…..
Jammer dat we niet gezamenlijk met behulp van  NKC deze klachten kunnen aankaarten bij Fiat. In je eentje begin je niets.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-6-2021 om 16:02, Arie Willem zei:

Als lid NKC vind ik wel dat er melding dient uit te gaan wat te doen als de melding versnellingsbak niet beschikbaar moet doen. 

Ik heb dit topic met interesse gevolgd en lees hier regelmatig dat de NKC op dit euvel actie had of zou kunnen ondernemen. Ik vraag me dan af welke actie ze dan zouden kunnen ondernemen? Opvallend aan dit forum is de afwezigheid van moderators die vanuit de NKC een reactie hadden kunnen geven.

 

Op 23-7-2021 om 20:01, supreme zei:

Waarom neem je niet een gewonde handschakeling dit is te minste veel bedrijf zekerder .

Ga me niet vertellen dat handgeschakelde kampeerauto’s geen problemen kennen, want dan kan ik er nog wel een stuk of wat opnoemen. Volgens mij mag je van een jonge kampeerauto met weinig kilometers verwachten dat het allemaal gewoon werkt. Een handgeschakelde bak, een volautomaat of een semi-automaat; het moet gewoon perfect werken.

aangepast door Wim Corduwener
Link naar reactie
Share on other sites

Beste mensen, je mag van een belangenvereniging, waar je tegen betaling lid van bent, verwachten dat ze voor jouw belangen opkomen, zeker als er een groepsbelang is. In dit geval heeft Fiat een ondeugdelijk product geleverd, waarvoor ze, ook na de wettelijke garantie, verantwoordelijkheid voor dragen. De NKC zou in deze namens de getroffen leden een gerechtelijke procedure kunnen starten op basis van productverantwoordelijkheid (Fiat heeft een product geleverd dat niet aan de verwachte kwaliteit en levensduur voldoet)!

 

Echter, de NKC blijft in deze de boot afhouden (er zijn namelijk ook al leden die zich direct tot de vereniging hebben gericht) en bagatelliseert de zaak. Een kwalijke houding, waarvan je je afvraagt waar dit vandaan komt (is Fiat geen sponsor of zo van de club?).

 

Misschien moeten we gewoon massaal ons lidmaatschap opzeggen en/of de publiciteit zoeken over dit laakbaar gedrag van zowel Fiat als de NKC.

 

Wie doet er mee?

Link naar reactie
Share on other sites

Met dank aan alle mensen die openhartig over hun problemen en ervaringen hebben gepraat.

Ik heb hiervan geleerd....fiat ducato meiden zeker vanaf bouwjaar 2017, 2018 en 2019.

Geen lid worden van NKC want inderdaad de houding vind ik triest naar betalende leden toe die getroffen zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Wim , dat een jong kampeerauto geen problemen hoort te krijgen daar heb je helemaal gelijk in , maar je gaat mijn niet wijs maken dat een gewone handschakeling , in die zelfde categorie thuis hoort als bij de robot bak , want niet allen Fiat heeft en problemen mee maar ook andere merken . 

 

Wat betreft een handgeschakelde komen meest al problemen voor bij veel hogere km standen ,  en dan nog de vraag hoe zit het met het onderhoud van de verversing intervallen , km / tijd . 

Link naar reactie
Share on other sites

Al sinds 1939 wordt er met automatische versnellingsbakken gereden en het verbaast me dat Fiat blijkbaar niet in staat is een probleemloze semi-automaat te produceren. Nog veel meer verbazend vind ik het dat ze hun fout niet erkennen en om imagoschade te voorkomenIk niet al lang actie hebben ondernomen.
 

17 minuten geleden, supreme zei:

…maar je gaat mijn niet wijs maken dat een gewone handschakeling , in die zelfde categorie thuis hoort als bij de robot bak


Ik ben niet van plan om je wat dan ook wijs te maken; de één zweert bij schakelen met de hand en de ander bij een semi-automaat en ik geef iedereen gelijk.
Mijn ervaring is dat ik probleemloos en jarenlang met een Citroën, Mercedes en VDL met een gerobotiseerde versnellingsbak heb gereden. 

Link naar reactie
Share on other sites

Terug naar het initiatief voor een procedure door het NKC.

Het Bestuur moet worden gemotiveerd om stappen te nemen tegen Fiat.

Wie gaat dat doen?

Als er voor de leden/belanghebbende kosten uit voortvloeien, heeft het natuurlijk geen zin.

Immers de meeste hebben er al voor de vervanging door Sachs platen gekozen en daarvoor betaald (globaal tussen de € 1500-€ 2000) aan een reparateur.

Het moet louter gaan om die gemaakte kosten terug te ontvangen en een vergoeding van eventuele kosten voor de toekomstige pechvogels vast te leggen. 

Het zou de NKC sieren zich hiervoor in te zetten.

Ik schat de kosten voor juridische bijstand hiervoor op € 250 per uur.

Een goede advocaat zal hier ongeveer 800 -1000 uur aan besteden.

Dat kost dan ca. € 250.000

Een beroepsprocedure zal ongeveer het zelfde kosten.

Voor een vereniging met ca. 70.000 leden is dat natuurlijk een te verwaarlozen bedrag.

 

Link naar reactie
Share on other sites

13 minuten geleden, ALTM zei:

Terug naar het initiatief voor een procedure door het NKC.

Het Bestuur moet worden gemotiveerd om stappen te nemen tegen Fiat.

Wie gaat dat doen?

 

Ik denk dat, zolang iedereen die vraag aan anderen blijft stellen, er helemaal niets gebeurt!

Overigens, ik ben zelf niet belanghebbend.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...