Adriatik Geplaatst: 28 mei 2021 Share Geplaatst: 28 mei 2021 En wat gaat dat grapje door Fiat-ondeugdelijkheid je kosten? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ALTM Geplaatst: 2 juni 2021 Share Geplaatst: 2 juni 2021 De camper heb ik vandaag opgehaald. Toevallig was er nog een camperklant met net als ik, een Fiat ducato automaat had en informeerde over de mogelijkheid tot het preventief vervangen van diens koppelingsplaten door een Sachs set. Hij durfde na alles wat er bekend is geworden, het risico van niks doen niet te nemen. De rekening van € 1475 heb ik graag betaald, omdat deze mensen van Coppelmans te Nuenen een jong team vormen waar ik vast nog jaaaaaren verder mee kom. Eind goed, al goed en weet iedereen waar je moet zijn. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ferdie Geplaatst: 3 juni 2021 Share Geplaatst: 3 juni 2021 Wat ik mij afvraag t/m welke productiejaren het hier om gaat? Ik bedoel niet de afleverdatum. Volgens mijn informatie t/m het productiejaar 2017 (euronorm 5 en 6). Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ALTM Geplaatst: 3 juni 2021 Share Geplaatst: 3 juni 2021 Zoals eerder in dit forum is beschreven, is er geen bewijs dat het uitsluitend automaten of modellen van 2017 betreft. Bij het NKC weet dhr. Hugo van Winsbergen daar het fijne van. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ferdie Geplaatst: 3 juni 2021 Share Geplaatst: 3 juni 2021 Hartelijk dank! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Arie Willem Geplaatst: 22 juni 2021 Share Geplaatst: 22 juni 2021 Helaas ben ik ook gestrand met het probleem. Camper is van maart 2019 en dus net uit garantie. Wat ik het meest kwalijke vind dat door uitval je in zeer gevaarlijke verkeerssituatie terecht komt. Slecht 14.300 km gelopen. Als lid NKC vind ik wel dat er melding dient uit te gaan wat te doen als de melding versnellingsbak niet beschikbaar moet doen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ferdie Geplaatst: 22 juni 2021 Share Geplaatst: 22 juni 2021 In maart 2019 afgeleverd! Maar wat is het bouwjaar van de camper als ik mag vragen? Dat is voor dit forum best wel belangrijk om te weten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ALTM Geplaatst: 22 juni 2021 Share Geplaatst: 22 juni 2021 Zo'n melding is er waarschijnlijk nog niet geweest omdat er geen allesomvattend "plan van aanpak" voor bestaat. Met sommige campers kun je na een poosje wachten weer even rijden, anderen vallen stil en moeten door een berger worden opgehaald. Gevaarlijk blijft het altijd! Nietsdoen is geen optie. Van het NKC valt geen actie te verwachten omdat het aantal gedupeerden verhoudingsgewijs niet erg groot is. Fiat veronderstelt dat het een bestuurdersfout is zoals uit de gebruikhandeling kan worden afgeleid. Hierin staat dat de auto bij stilstand met draaiende motor in de N oftewel zijn "vrij" moet worden gezet. Dan is de koppeling buiten werking en raken de platen elkaar niet en kan het probleem zich nog minder voordoen. Uiteindelijk blijft het aantal gevallen in absolute zin groot. Jammer dat het probleem zich in relatief veel gevallen inderdaad na het verstrijken van de fabrieksgarantie manifesteert. Heelaas! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Jan13 Geplaatst: 23 juli 2021 Share Geplaatst: 23 juli 2021 Na alles doorgespit te hebben.....kan ik samenvatten dat als men een jonge gebruikte camper koopt met een ducato motor men een grote kans loopt dat er problemen komen en blijven komen met de koppeling...en dan zeker met de automaat. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ferdie Geplaatst: 23 juli 2021 Share Geplaatst: 23 juli 2021 Maar dan tot en met bouwjaar 2017. Dus niet alleen kijken in het jaar waarin je hem gekocht hebt en als nieuw verkocht is, maar het gaat om het bouwjaar! 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
EddyUnk Geplaatst: 23 juli 2021 Share Geplaatst: 23 juli 2021 (aangepast) Hoi @Ferdie, daar heb je gelijk in. Productie van de camper is niet relevant, het gaat om de productiedatum van de Ducato zelf, daar zit vaak maanden tussen. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ik met mijn Ducato van eind 2018 geen problemen ga krijgen, maar volgens mij is het probleem pas opgelost met de Euro 6d versie (met Adblue dus). Maar zoals gezegd, ik HOOP dat jij gelijk hebt in deze . 23 juli 2021 aangepast door EddyUnk Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ferdie Geplaatst: 23 juli 2021 Share Geplaatst: 23 juli 2021 Wat ik gehoord heb is dat plasticondetdelen vanaf de productiedatum 2018 niet meer gebruikt zijn. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 23 juli 2021 Share Geplaatst: 23 juli 2021 Als er nog zoveel onduidelijkheden zijn met dit type koppeling gekoppeld aan de robot versnellingsbak . Waarom neem je niet een gewonde handschakeling dit is te minste veel bedrijf zekerder . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Piet en Marjo Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 Onze Hymer camper met halfautomaat van Fiat Ducato, is nu drie jaar oud. We hebben de camper in juni 2018 nieuw gekocht bij een bekende camperverkoper in Roosendaal. Door Corona nog niet zoveel kilometers gemaakt, huidige kilometerstand 17000 km. Dit jaar toeren we in Duitsland en twee weken geleden kregen we problemen met de versnellingsbak. We konden niet meer voor of achteruit. Gelukkig stonden we op een camperplaats en waren niet onderweg. Na contact met de verzekering gesleept naar een auto/camperdealer met o.m.Fiat. Deze heeft ons snel geholpen, ondanks het feit dat men het zeer druk was en we daar geen klant waren. Helaas ook bij deze camper was het probleem de kapot gegane kunstofklemmen, schade €1900. Gelukkig rijdt de camper weer prima, maar onze camperverkoper en reparateur geeft niet thuis, het valt in zijn geheel buiten de garantie….. Jammer dat we niet gezamenlijk met behulp van NKC deze klachten kunnen aankaarten bij Fiat. In je eentje begin je niets. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 (aangepast) Op 22-6-2021 om 16:02, Arie Willem zei: Als lid NKC vind ik wel dat er melding dient uit te gaan wat te doen als de melding versnellingsbak niet beschikbaar moet doen. Ik heb dit topic met interesse gevolgd en lees hier regelmatig dat de NKC op dit euvel actie had of zou kunnen ondernemen. Ik vraag me dan af welke actie ze dan zouden kunnen ondernemen? Opvallend aan dit forum is de afwezigheid van moderators die vanuit de NKC een reactie hadden kunnen geven. Op 23-7-2021 om 20:01, supreme zei: Waarom neem je niet een gewonde handschakeling dit is te minste veel bedrijf zekerder . Ga me niet vertellen dat handgeschakelde kampeerauto’s geen problemen kennen, want dan kan ik er nog wel een stuk of wat opnoemen. Volgens mij mag je van een jonge kampeerauto met weinig kilometers verwachten dat het allemaal gewoon werkt. Een handgeschakelde bak, een volautomaat of een semi-automaat; het moet gewoon perfect werken. 3 augustus 2021 aangepast door Wim Corduwener Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 Beste mensen, je mag van een belangenvereniging, waar je tegen betaling lid van bent, verwachten dat ze voor jouw belangen opkomen, zeker als er een groepsbelang is. In dit geval heeft Fiat een ondeugdelijk product geleverd, waarvoor ze, ook na de wettelijke garantie, verantwoordelijkheid voor dragen. De NKC zou in deze namens de getroffen leden een gerechtelijke procedure kunnen starten op basis van productverantwoordelijkheid (Fiat heeft een product geleverd dat niet aan de verwachte kwaliteit en levensduur voldoet)! Echter, de NKC blijft in deze de boot afhouden (er zijn namelijk ook al leden die zich direct tot de vereniging hebben gericht) en bagatelliseert de zaak. Een kwalijke houding, waarvan je je afvraagt waar dit vandaan komt (is Fiat geen sponsor of zo van de club?). Misschien moeten we gewoon massaal ons lidmaatschap opzeggen en/of de publiciteit zoeken over dit laakbaar gedrag van zowel Fiat als de NKC. Wie doet er mee? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Jan13 Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 Met dank aan alle mensen die openhartig over hun problemen en ervaringen hebben gepraat. Ik heb hiervan geleerd....fiat ducato meiden zeker vanaf bouwjaar 2017, 2018 en 2019. Geen lid worden van NKC want inderdaad de houding vind ik triest naar betalende leden toe die getroffen zijn. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 4 uren geleden, GeMa zei: Een kwalijke houding, waarvan je je afvraagt waar dit vandaan komt (is Fiat geen sponsor of zo van de club?). Ik weet niet hoeveel leden jullie club heeft, maar voor een lidmaatschap van €59,- (basis) tot € 70,- (plus) zou je toch denken dat ze de broek aardig kunnen ophouden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 Ik heb nooit begrepen waarom lid zijn van de NKC enige voordelen heeft? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 Wim , dat een jong kampeerauto geen problemen hoort te krijgen daar heb je helemaal gelijk in , maar je gaat mijn niet wijs maken dat een gewone handschakeling , in die zelfde categorie thuis hoort als bij de robot bak , want niet allen Fiat heeft en problemen mee maar ook andere merken . Wat betreft een handgeschakelde komen meest al problemen voor bij veel hogere km standen , en dan nog de vraag hoe zit het met het onderhoud van de verversing intervallen , km / tijd . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Wim Corduwener Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 Al sinds 1939 wordt er met automatische versnellingsbakken gereden en het verbaast me dat Fiat blijkbaar niet in staat is een probleemloze semi-automaat te produceren. Nog veel meer verbazend vind ik het dat ze hun fout niet erkennen en om imagoschade te voorkomenIk niet al lang actie hebben ondernomen. 17 minuten geleden, supreme zei: …maar je gaat mijn niet wijs maken dat een gewone handschakeling , in die zelfde categorie thuis hoort als bij de robot bak Ik ben niet van plan om je wat dan ook wijs te maken; de één zweert bij schakelen met de hand en de ander bij een semi-automaat en ik geef iedereen gelijk. Mijn ervaring is dat ik probleemloos en jarenlang met een Citroën, Mercedes en VDL met een gerobotiseerde versnellingsbak heb gereden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rijk Geplaatst: 3 augustus 2021 Share Geplaatst: 3 augustus 2021 Mercedes heeft ook genoeg problemen gehad met de robot bakken. In 1939 waren het volle (echte automaat bakken !) Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
FJC48 Geplaatst: 4 augustus 2021 Share Geplaatst: 4 augustus 2021 De bak op zich is niet het probleem, het is de koppelingsplaat van LUK waar plastic onderdelen in verwerkt zijn, LUK er uit en Sachs er in = geen problemen meer. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
ALTM Geplaatst: 5 augustus 2021 Share Geplaatst: 5 augustus 2021 Terug naar het initiatief voor een procedure door het NKC. Het Bestuur moet worden gemotiveerd om stappen te nemen tegen Fiat. Wie gaat dat doen? Als er voor de leden/belanghebbende kosten uit voortvloeien, heeft het natuurlijk geen zin. Immers de meeste hebben er al voor de vervanging door Sachs platen gekozen en daarvoor betaald (globaal tussen de € 1500-€ 2000) aan een reparateur. Het moet louter gaan om die gemaakte kosten terug te ontvangen en een vergoeding van eventuele kosten voor de toekomstige pechvogels vast te leggen. Het zou de NKC sieren zich hiervoor in te zetten. Ik schat de kosten voor juridische bijstand hiervoor op € 250 per uur. Een goede advocaat zal hier ongeveer 800 -1000 uur aan besteden. Dat kost dan ca. € 250.000 Een beroepsprocedure zal ongeveer het zelfde kosten. Voor een vereniging met ca. 70.000 leden is dat natuurlijk een te verwaarlozen bedrag. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Adriatik Geplaatst: 5 augustus 2021 Share Geplaatst: 5 augustus 2021 13 minuten geleden, ALTM zei: Terug naar het initiatief voor een procedure door het NKC. Het Bestuur moet worden gemotiveerd om stappen te nemen tegen Fiat. Wie gaat dat doen? Ik denk dat, zolang iedereen die vraag aan anderen blijft stellen, er helemaal niets gebeurt! Overigens, ik ben zelf niet belanghebbend. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.