Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

Adriatik,

 

ik ben ook geen belanghebbende (nieuwe ZF 9 bak) maar wel verontrust en geïrriteerd dat dit zich maar voortsleept en onze vereniging kennelijk niets doet.

 

Maar een individuele actie van één van ons is vrijwel kansloos. In de USA zou er een class action suit gestart kunnen worden, hier ligt dat toch wat ingewikkelder. Je moet je dan als individu eerst "bundelen" om dan als belanghebbende partij gezamenlijk actie te ondernemen.

 

Volgens mij zijn de meesten van ons lid van de NKC, dus die "bundeling" is er al, maar de NKC blijft maar oorverdovend stil en weigert kennelijk om deze uitdaging op te pakken. Ik denk dat betrokkenen niets anders rest dan hun lidmaatschap op te zeggen en het geld dat ze dan vrijmaken, te gebruiken om gezamenlijk actie te ondernemen. Als je ziet hoe de NKC over Fiat dieselgate publiceert (veel pappen en nathouden, sussende woorden, maar weinig actie), dan geeft dat in deze ook niet veel vertrouwen.

 

Terwijl als je kijkt naar het VAG (Volkswagen/Audi) dieselgate en andere recente schandalen, er uiteindelijk wel een vorm van compensatie is gekomen.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

beste mede campers ook wij hadden het zelfde probleem met onze camperbus  23/150 multijet2 op10/10/2021 de melding geen verbinding met versnelling ,  een tijdje later konden we onze rijs verder zetten richting huiswaarts (belgie) contact opgenomen met onze locale dealer en we konden onze camper binnen brengen voor nader onderzoek , blijkt het gekende probleem te zijn. hij stelde voor de camper naar de hoofddealer te brengen op14/10 bracht deze ons op de hoogte van de problemen met de koppeling dit met de boodschap dat fiat ,tussen zal komen voor de kostprijs ,er stonden maar 32d km op de teller,

bij het ophalen van de camperbus vandaag 20/10 hebben ze gezegd dat de koppeling terug van het merk  LUK is maar een betere versie ,afwachten wat het resultaat is , alles op een rij gezet kostprijs 2000e normaal was het 2600e.  bij deze ook in belgiezijn problemen met de fiat robomatic grt

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Dr.Dream zei:


Voor €.1900,- hadden ze jou hier bij DE Camperspecialist een Sachs koppelingsplaat ingebouwd. Dan was je 100% zeker van het probleem verlost.
En ik heb in Nederland nog nooit gelezen dat Fiat bijdraagt aan de oplossing. Dat blijkt ook hieruit weer. Jij betaalt met hun bijdrage nog meer dan de kostprijs van een andere (betere ?) oplossing.
 

Ik heb dezelfde situatie meegemaakt maar daarbij vraag ik mij af in dit bedrag van € 1.900 alle onderdelen zitten zoals Fiat die voorschrijft en waarop officieel garantie wordt gegeven.  Omdat ik deze situatie in het buitenland heb meegemaakt, is de hulp ingeroepen van de ANWB alarmcentrale en samen met hun technici is, alvorens de werkzaamheden werden uitgevoerd, de offerte beoordeeld en mij bevestigd dat zowel de aanpak als de prijzen correct zijn. Zowel het vliegwiel als de koppelingsplaat en de koppelingsdruklager moeten worden vervangen. Prijzen: € 346,-- (ex btw); KOPPELINGSET 2-DELIG OEM nr. 71797158 en € 919,-- (ex btw) KOPPELINGSDRUKLAGER, OEM nr. 71751001. Verder staat voor het uitbouwen van de motor, vervangen onderdelen en softwarematig kalibreren 18 manuren.  Alles inclusief kleine onderdelen, transmissieolie etc. was dat € 2.968,-- (ex btw)

Link naar reactie
Share on other sites

54 minuten geleden, KnausSilverMEG zei:

Ik heb dezelfde situatie meegemaakt maar daarbij vraag ik mij af in dit bedrag van € 1.900 alle onderdelen zitten zoals Fiat die voorschrijft en waarop officieel garantie wordt gegeven.  Omdat ik deze situatie in het buitenland heb meegemaakt, is de hulp ingeroepen van de ANWB alarmcentrale en samen met hun technici is, alvorens de werkzaamheden werden uitgevoerd, de offerte beoordeeld en mij bevestigd dat zowel de aanpak als de prijzen correct zijn. Zowel het vliegwiel als de koppelingsplaat en de koppelingsdruklager moeten worden vervangen. Prijzen: € 346,-- (ex btw); KOPPELINGSET 2-DELIG OEM nr. 71797158 en € 919,-- (ex btw) KOPPELINGSDRUKLAGER, OEM nr. 71751001. Verder staat voor het uitbouwen van de motor, vervangen onderdelen en softwarematig kalibreren 18 manuren.  Alles inclusief kleine onderdelen, transmissieolie etc. was dat € 2.968,-- (ex btw)

beste collega s het betreft bouwjaar 2017  er werd de olie ververst van versnellingsbak  en het pompje dat de koppeling bedient 

Link naar reactie
Share on other sites

klopt  allemaal ,we zijn hier het slachtoffer van een technische problemen ,dat hopelijk opgelost is , hopend dat we nog lang kunnen genieten van onze camper en zonder problemen, en het zal fiat een worst wezen, ik heb besloten steeds in de upstand te rijden het verbruik zal dan wel hoger zijn ,maar rijd wel soepel , grt

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Dr.Dream zei:

@KnausSilverMEGje kunt het natuurlijk zo duur maken als jij wilt. Waarom dit alles vervangen indien alleen de kunststof veertjes gebroken zijn. Ze hebben jou dan lekker in de beurs getast.
En FIAT schrijft helemaal niets voor en de ANWB is onvoldoende bekend met dit probleem anders zouden ze FIAT wel tot de orde roepen en garantie/coulance en een terugroepactie claimen. Maar nee, niets van dit alles en gewoon in het buitenland de complete onzin laten vervangen dan hoeven zij zeker niet meer te slepen en thuis te brengen.
Een SACHS koppelingsplaat er in, en hup klaar is Kees.

Of het zo gemakkelijk is als hier boven wordt geschetst, koppelingsplaat er in en hup klaar is Kees, vraag ik mij af. Wanneer er kunststof veertjes afbreken dan is mijn eerste vraag wat de oorzaak is van het afbreken daarvan? Is er wellicht sprake geweest van onbalans van het vliegwiel? (het vliegwiel is trouwens en onderdeel van de koppelingsset) Of is er iets anders aan de hand? Wellicht heeft iemand hier informatie over die het waar dis om te delen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ook ons trof dit probleem “versnellingsbak niet bereikbaar” in september dit jaar in Z-Frankrijk. Camper met 2.3 150 pk motor, productie 2017, mei 2018 op kenteken gezet, 26400 km gelopen. Prima geholpen door Aveco SOS en mbv Aveco reisverzekering nagenoeg kosteloos gerepatrieerd. 
Nu de reparatie bij Truckland Fiat professional in Acht. Sta in de wacht. Ik heb veel vertrouwen in deze organisatie dus ik wacht de diagnose, de te vervangen onderdelen en het coulance voorstel even af. In ieder geval moet de versnellingsbak er onder uit gaven ze aan. 
Wie kan mij melden:

1. Er is sprake van een verbeterde Luk koppelingsplaat lees ik. Heeft die niet dr geplaagde kunststof onderdelen?

2. Wie heeft er coulance van Fiat ontvangen en hoeveel?

 

Graag melden per mail: keeskokee@hotmail.com

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Share on other sites

beste collega s

of we de koppeling vervangen door een sachs of luk we zitten allemaal met het zelfde probleem,fiat  schrijven de luk voor ,dat is mij gezegd bij de dealer , het (zal normaal gesproken opgelost moeten zijn ) trouwens het is nog afwachten wat het resultaat is van de sachs koppeling, dit zal de toekomst uitwijzen, zoals wij allemaal wel weten is dit een zeer gevoelig onderdeel.  zowel koppeling ,drukgroep' , en het vliegwiel dienen perfect en op het juiste moment afgesteld staan . 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Pompier,

De Sachskoppelingsplaat heeft zich wel bewezen. Ik heb hierover achteraf nooit klachten gelezen. Lees dit forum nog eens helemaal goed door en je zult zelf overtuigd raken dat dit het beste alternatief is. Doe niet zoveel uit op wat Fiat zegt. Hun verhaal klopt écht niet. Nogmaals, lees dit forum nog eens goed na. Succes! 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Dr.Dream zei:


Ad 1. Die plaat zou volgens hetgeen ik lees nog steeds plastic veertjes hebben. Ik zou deze NIET meer laten monteren en er op staan dat er een plaat van SACHS inkomt. Het kleine prijsverschil weegt prima op tegen de meerkosten. Vraag anders eens een second opinion van Bert van DE Camperspecialist.

Ad 2. Voor zover ik weet uit een gesprek met de directie van de NKC geeft Fiat geen coulance buiten de 24 maanden wettelijke fabrieksgarantie. De NKC is er mee bezig, maar zegt "FIAT is een moeilijk bedrijf in deze".



 

Ik heb naar aanleiding van bovenstaande nog eens goed gekeken naar de oude koppelingsplaat en zie dat er helemaal geen kunststof veertjes aanwezig zijn. Het is mij niet duidelijk waar deze 'informatie' vandaan komt.

Wel zie ik aan de achterzijde een kunststof ring met een diameter van 100 mm, de vlakke kant, die vervolgens op 14 plaatsen een paar mm aan de voorzijde, bolle kant, door het metaal steken.

Wanneer ik verder de oude koppelingsplaat op het koppelingsmechanisme leg, dan zie ik niet waardoor de 14 uitstekende stukjes van de koppelingsplaat beschadigd zouden kunnen worden. Er moet naar mijn mening iets zijn wat in contact komt met de 14 uitstekende kunststof 'puntjes' die daardoor beschadigd raken. Het lijkt mij stug dat de beschadigingen van het kunststof 'puntjes' slechts door centrifugale krachten veroorzaakt worden. Wellicht dat een deskundige hier helderheid in kan brengen.

IMG_5815.jpeg

IMG_5814.jpeg

IMG_5813.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Het lijkt er op dat Fiat mij een coulance gaat aanbieden, althans dat vertelde de Fiat Pro dealer mij die nu eea heeft aangevraagd. Ik krijg dan wederom volledige Fiat garantie als ik de door Fiat voorgeschreven onderdelen accepteer. 

Ik heb ook het kunststof ringetjes probleem. Dus de plaat en de druk groep worden vervangen.

De vraag gaat zijn hoe goed de coulance is en of de door Fiat voorgestelde koppelingsplaat de verbeterde versie is. Wie heeft ervaring met de verbeterde Fiat koppelingsplaat, dan wel heeft gezien dat de kunststof vervangen is? Anders……een Sachs plaatBC3E1F0C-B86D-41AD-BEAD-8ACE72700C18.thumb.jpeg.0f47b531aea6fb1e6cecd9de845f5ca0.jpeg

6CBE8CB7-D1DC-41F5-B19D-67C5F1F1961A.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Beste allemaal,

Nadat ik 16 mei 2018 iin Ancona de ferry niet meer af kon met een defecte Comfort Matic die toen 29000 km had gereden en onder garantie een nieuwe koppeling was gemonteerd, kreeg ik in de volgende reizen steeds weer problemen.

( zie eerdere berichten op dit forum)

Nadat ik op dit forum had gelezen over de oorzaak n.l een slechte koppelings plaat heb in bij de garage in Ancona de rekening opgevraagd ,waaruit bleek dat Fiat inderdaad weer de zelfde LUK koppeling had geleverd.

Ik heb toen direct op eigen initiatief een SACH koppeling laten monteren bij mijn Fiat Professional garage, kosten 1500 euro. Ik heb inmiddels zo'n 15000 km gereden zonder enig probleem. Dus na mijn mening kunnen jullie allemaal nog eeuwig bleven debatteren over wie wat moet doen Fiat, NKC of RADAR, maar als je probleemloos weer camperreizen wil gaan maken is na mijn ervaring de SACH koppeling de oplossing,

Met campergroet,

https://camperreizen-rob-en-adrie.jouwweb.nl/

 

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag, 

 

Bij ons speelt dit probleem inmiddels al 2 jaar. 3x remlichtschakelaar, 1x koppelingsplaten regulier laten vervangen. Versnelingsbak en koppeling hebben daarna tot 2x toe diverse druktesten / lekkage testen gehad, omdat het probleem bleef.. Niks kunnen vinden, onze garage wist het ook niet meer. Daarna na de informatie hier Sachs koppelingsplaten erin laten zetten en nu na 300km weer hetzelfde probleem.. Naar wat ik hier lees zouden we dan de eerste zijn.. 

Wellicht stom toeval dat iets anders het nu veroorzaakt, maar wij weten niet meer wat nu te doen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-10-2021 om 23:34, Michel zei:

Goedendag, 

 

Bij ons speelt dit probleem inmiddels al 2 jaar. 3x remlichtschakelaar, 1x koppelingsplaten regulier laten vervangen. Versnelingsbak en koppeling hebben daarna tot 2x toe diverse druktesten / lekkage testen gehad, omdat het probleem bleef.. Niks kunnen vinden, onze garage wist het ook niet meer. Daarna na de informatie hier Sachs koppelingsplaten erin laten zetten en nu na 300km weer hetzelfde probleem.. Naar wat ik hier lees zouden we dan de eerste zijn.. 

Wellicht stom toeval dat iets anders het nu veroorzaakt, maar wij weten niet meer wat nu te doen. 

Om een dergelijk probleem voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen, is het volgens mij zijn meer dan zinvol om ons te informeren of je met bovengenoemde probleem bij een Fiat professional dealer bent geweest of bij een universele garage. Mijn ervaring is dat een Fiat Professional dealer in ieder geval alle expertise, hard- en software in huis heeft en tevens garantie geeft op de reparatie. Voor alle duidelijkeid, ik heb geen binding met welke Fiat organisatie dan ook en kan tevens zeggen dat ik zelf eerder contact heb gehad met Bert Wessels en dat hij mij geadviseerd heeft om vanwege de afstand, Overijssel naar Zuid-Limburg, naar een regionale Fiat Professional dealer te gaan. Bijkomend voordeel is dat alleen op deze wijze de problemen die zich kunnen voordoen met de comfort automaat ook daadwerkelijk bij Fiat bekend raken. Je kunt het Fiat niet kwalijk nemen dat mogelijke structurele problemen die, al of niet goed verholpen worden door niet Fiat dealers, door Fiat herkend dan wel erkend worden. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...