Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

18 uren geleden, supreme zei:

Wat is dan uiteindelijk de conclusie , gewoon de plaat laten vervangen als je niet met pech wil staan met dit probleem . en dat heb ik al eerder vermeld .

En als makke lammeren naar de slachtplaats omdat je verzetten te moeilijk is? Niet mijn stijl, maar ieder z'n eigen keuze.

Link naar reactie
Share on other sites

16 minuten geleden, Petee zei:

GeMa doe er dan wat aan als dat je stelling is. 

Nogmaals, ik ben hier helemaal geen partij in! Ik heb bewust voor een andere motorisering gekozen, toen ik hoorde van deze problemen! Het ligt in de lijn der verwachtingen dat benadeelden zich bundelen en ondersteund door b.v. de NKC actie ondernemen tegen FIAT. Ik vroeg me alleen in verwondering af waarom dat niet al gebeurd was en waarom de NKC zich niet actiever in deze opstelt.

Link naar reactie
Share on other sites

18 minuten geleden, GeMa zei:

Nogmaals, ik ben hier helemaal geen partij in! Ik heb bewust voor een andere motorisering gekozen, toen ik hoorde van deze problemen! Het ligt in de lijn der verwachtingen dat benadeelden zich bundelen en ondersteund door b.v. de NKC actie ondernemen tegen FIAT. Ik vroeg me alleen in verwondering af waarom dat niet al gebeurd was en waarom de NKC zich niet actiever in deze opstelt.

Dan is het makkelijk roepen ik zou dit en ik zou dat..... 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik zou nu eens graag wat horen van de NKC. Willen of kan de NKC niets betekenen, dat weten we dat tenminste. In de Ford zaak heeft de NKC met succes actie genomen. Zo graag zou ik dan eens van de NKC horen waarom in deze zaak m.b.t. de FIAT automatische versnellingsbak niet, tot op heden?

Als de NKC geen actie kan of wil nemen kan er een ander initiatief naar FIAT worden genomen. Nu lijkt het alsof de NKC wegduikt. Gewoon ja of nee, kan dat NKC?

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-3-2021 om 12:44, Kees K. zei:

Ik zou nu eens graag wat horen van de NKC. Willen of kan de NKC niets betekenen, dat weten we dat tenminste. In de Ford zaak heeft de NKC met succes actie genomen. Zo graag zou ik dan eens van de NKC horen waarom in deze zaak m.b.t. de FIAT automatische versnellingsbak niet, tot op heden?

Als de NKC geen actie kan of wil nemen kan er een ander initiatief naar FIAT worden genomen. Nu lijkt het alsof de NKC wegduikt. Gewoon ja of nee, kan dat NKC?

.

 

Ik weet het wel: Niks heeft de NKC gedaan. Vele maanden geleden (ik denk >1jr) gaf NKC aan dit op te pakken, nul komma nul gehoord sindsdien, dus daar hoeft men niets van te verwachten, zonde van lidmaatschap. Ik ben vóór een gezamenlijke actie tegen Fiat. Ik heb weliswaar een nieuwe plastic versnelling maar veel vertrouwen heb ik er ook niet in. Na al die vervangingen die ik tot nog toe gehad heb, pffff. 

 

.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 8-3-2021 om 08:39, GeMa zei:

Dat is bij de "gewone" garantie. Het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de leverancier/fabrikant, je hoeft dan als consument niet aan te tonen dat je het product "normaal" gebruikt hebt als het stuk gaat, daarna (tot 2 jaar) is er sprake van normale garantie, gaat er iets stuk, dan kan de leverancier/fabrikant vragen stellen over het gebruikt.

 

Daarnaast moet een fabrikant een deugdelijk product leveren (ook na de garantieperiode) met een redelijkerwijs verwachte levensduur. En ja, de bewijslast ligt daarbij bij de consument, maar met zoveel gevallen moet dat bij een rechter te doen zijn. Daarbij komt dat er inmiddels ook een vervangingsset is ontwikkeld, waarmee eens te meer aangetoond kan worden dat er iets mis is/was met de originele uitvoering. Een koppeling vervangen na 2-3 jaar is immers geen deugdelijk product en een levensduur die je mag verwachten. Een dure TV die na 2-3 jaar stukgaat is ook niet normaal en valt ook onder deze regeling.

 

En nee, je hoeft niet aan te tonen dat de camper bij aankoop ondeugdelijk was, je moet aannemelijk maken dat de camper bij normaal gebruik niet aan de verwachtingen voldeed die je redelijkerwijze aan een (bijna) nieuwe camper mag stellen, namelijk een koppeling die het doet en blijft doen en niet na 2-3 jaar vervangen moet worden.

 

En ja, dit vergt wellicht een (juridische) strijd, zoals indertijd met de Ford motoren in campers, maar nogmaals, een fabrikant heeft ook een productaansprakelijkheid na de officiële garantieperiode (vinden ze niet leuk en wuiven dat vaak in 1e instantie weg, maar de aanhouder wint echt!).

 

Omdat dit vaak een lange adem vereist ligt het juist op de weg van partijen zoals de NKC om namens hun leden deze strijd aan te gaan. Het verbaast me dan ook, weinig of niets uit die hoek te horen. Op dit forum is wel eens gesproken over belangenverstrengeling in deze. Ik weet niet of dat zo is, maar NKC, kom op voor de belangen van je leden en hou je niet zo angstvallig stil!

 

En voor alle duidelijkheid, ik heb hier geen enkel persoonlijk belang bij, sterker nog, door berichten hier hebben wij afgezien van de koop van een 2-3 jaar oude Adria met deze versnellingsbak en zijn we overgegaan tot de aankoop van een nieuwe camper met de nieuwe (door ZF ontwikkelde) 9-traps automaat.

 

Als ikzelf benadeelde was geweest, had ik allang in de hoogste boom gezeten en actie ondernomen, in plaats van te accepteren dat ik een paar duizend euro moet betalen om een koppeling van 2-3 jaar oud te vervangen.  

 

 

.

GeMa, je hebt volkomen gelijk vwb de garantie regelgeving, echter: Fiat sluit alles uit dat aan slijtage onderhevig is, dus ook de versnelling, ondanks dat dit gewoon een ondeugdelijk product is. Ik heb een extended Hymer 5 jaar garantie op de Ducato, maar dat heeft weinig geholpen mbt de versnelling. Gelukkig wel met alle andere ellende die ik met het Motor Management heb gehad zoals vervanging inspuiting, motormanagement en EGR klep. Maar wellicht ook doordat ik een andere garage had. Van NKC hoef je in deze niets te verwachten, die hebben het opgepakt maar sindsdien nooit meer iets van gehoord. Ik ben er van overtuigd dat juridisch winst is te behalen maar zie daar tegenop.

 

.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, Ferdie zei:

Misschien is het goed voor aanvang van het camperseizoen nog even heel goed de handleiding door te lezen van de comfort-matic van Fiat. Dit voorkomt wellicht problemen.

https://asv-motorhomes.be/wp-content/uploads/Fiat-Ducato-250-Automaat-NL.pdf

 

 

.

We zijn hier al een paar jaar mee bezig dus dat is zeker bekend. Vreemd systeem trouwens dat je de portier moet openen voor starten, gaat met integralen moeilijk. Velen gebruiken de bestuurdersdeur alleen om te tanken. Ook hill rijden is voor mij geen nieuwtje. Neen, gewoon 'crap' materiaal gebruikt en slechte garantieafhandeling, schandalig Mr Fiat. 

 

.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Het valt me op dat er over allerlei zaken rond de Fiat Ducato Automaat worden besproken, maar dat hierbij weinig of geen nieuwe meldingen van daadwerkelijke storingen zitten. 

Dat brengt me op de vraag: Hoe frequent doen zich de problemen met de koppelingsplaat bij de automaat voor (bij welke bouwjaren en welk percentage van de verkochte automaten heeft daadwerkelijk problemen gekregen) ?

Is er iemand die over deze gegevens beschikt ?

Link naar reactie
Share on other sites

Ook ik lees geen nieuwe schadegevallen over deze koppeling plaat met plastic onderdelen. Onze integraal camper met deze automaat is net 11 jaar geworden en nergens last van; integendeel, wij zijn erg tevreden. Combinatie van 3 ltr motor met robot automaat is geweldig. We horen wel dat ook via de zijdeur de electronica gaat werken. Starten daarna in Neutraal. Zijn wel rustige rijders

Link naar reactie
Share on other sites

25 minuten geleden, Dr.Dream zei:

Deze problemen doen zich met name voor bij de campers met milieuklasse Euro-6. Daaronder weinig of geen meldingen. Bij mijn garage www.acswessels.nl staan er inmiddels zeven op de wachtlijst voor vervanging door de Sachs koppelingsplaat. Die hebben echter door de grote vraag en door Corona leverproblemen.
 

Daaruit zou je kunnen opmaken dat in de robot automaat van vroegere datum een andere koppelingsplaat (zonder plastic clips) toegepast is. Eerder las ik dat de koppelingsplaat identiek zou zijn. Wie het weet mag het zeggen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat vraag ik me dus ook af Rob van Hout. Is preventief vervangen van de koppelingsplaat wel zinvol? We moeten ons ook niet gek laten maken door al die berichten. Bij mijn dealer gaan jaarlijks heel wat campers door hun handen en dus ook de 6 traps automaat van Fiat Ducato (Euro-6) en ze hebben al die jaren nog nooit storingen in de automaten gehad. Wel bijzonder toch!? Komt bij dat de 6 traps automaat bijzonder fijn rijdt. Niks mis mee. 

Wellicht dat de NKC bij de RDW gegevens kan opvragen hoeveel Fiat Ducato automaten t/m bouwjaar 2019 er in Nederland rondrijden. Type versnellingsbak is volgens mij bij de RDW bekend. Deze bezitters kan men dan middels een enquête een brief toesturen met de vraag deze in te willen vullen en hun ervaringen te delen. Dan weten we in ieder geval meer. Of zou dit te privacy gevoelig zijn? Hoe dan ook, nu weten we te weinig en ga ik voorlopig nog met een gerust hart met mijn Fiat Ducato automaat uit 2018 opstap. Overigens zit ik op Facebook op de groep Fiat Ducato campers. Daar lees ik er ook niets over. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb een Knaus 700 MEG Silverline Selection 150 PK uit 2016 met een 6 bak comform automaat (gerobotiseerde koppeling) Bij aanschaf in oktober 2020 kreek ik binnen een week de eerder gemelde fout in beeld. Versnellingsbak niet beschikbaar.  Gelukkig was ik in staat om na een paar alsnog de weg te vervolgen. De verkopende partij geïnformeerd.  Dit heeft een paar dagen zo geduurd en daarna geen probleem meer tot een aantal weken geleden het probleem weer opdook en de camper moest worden weggesleept. Als remedie en in overleg met Fiat is de hydrauliek olie van de robot die op de versnellingsbak is geplaatst vervangen. Een week lang waren er geen problemen totdat vanmorgen na een tocht van 120 km. Even de auto geparkeerd en voor het verplaatsen binnen 5 minuten weer gestart. En ja, het bekende probleem. De camper maar laten staan en opnieuw geprobeerd na 4 uur. En toen was alles weer normaal en zijn wij maar weer naar huis gereden. Ook daar weer de camper uitgeschakeld en na een paar minuten weer gestart met weer een foutmelding en geen aandrijving. Wat ik uit het voorgaande constateer is dat het probleem zich voordoet kort nadat de camper weer wordt herstart. Ik weet niet of dit ook zo bij anderen.

Ik vraag mij af is het wel de hydrauliek olie van de robot, is het de veelbesproken koppelingsplaat. Hoe kan het dat Fiat adviseert de hydrauliek olie te vervangen bij mijn camper met 34.000 op de teller? 

Beeld ik mij in dat de comfort automaat direct na het vervangen van de hydrauliek olie soepeler reed dan nu?

Wie heeft nuttige input? Gehele aankoopbedrag terug, inruilen voor het geval er iets vergelijkbaars beschikbaar is? Dealer en Fiat dwingen de zaken nu maar eens grondig op te lossen? 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat ieder weldenkend campermens MOE  is van de ontkenning, het bagatelliseren van het probleem door Fiat en inmiddels ook al  sommige (echte?)  leden van het forum. Dit is anno nu DE methode. De klant / gedupeerde  moedeloos maken. Wat heeft het voor zin om nog 15 pagina's te vullen met dit probleem als er toch niets verder mee wordt gedaan? Zelfkastijding? Dit geldt voor die belachelijke koppelingsplaat met PLASTIC onderdelen EN de sjoemelsoftware. FIAT GEFELICITEERD (voorlopig)! Enige goede tip : sluit de voordelige mobiliteitsverzekering (pechhulp)  af bij Fiat, dan word je in ieder geval weggesleept.  Goede reis.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...