Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

8 uren geleden, GreDon zei:

 

Deze twee foutcodes zijn precies de codes die wijzen op de defecte koppelingsplaat. En ook in de goede volgorde, namelijk eerst koppeling werkt niet en dan bak schakelt niet. De volgende stop komt er beslist voor jou aan.
En die 144,- euro is helemaal belachelijk. Uitlezen en resetten is iets voor 30,- euro maximaal en bovendien, waar is jouw garantieclaim / coulance toegepast?  En koop zelf zo'n WiFi OBD2 uitleesmodule en gebruik de app op de telefoon om deze code te lezen en te resetten. Dan ben je voor 15,- euro voor altijd klaar.

Ik vraag me af of de vraag  van Driene voldoende is beantwoord. Ik denk dat het goed is dat Gredon toelicht waarom deze foutcodes alleen bij een kapotte koppelingsplaat kan voorkomen   Als het zo simpel zou zijn, zou ik verwachten dat iedere Fiat dealer deze conclusie kan trekken en een gegronde reden heeft om de boel open te maken.

Daarbij heeft Driene nog  5000km doorgereden zonder problemen.

Link naar reactie
Share on other sites

4 minuten geleden, GreDon zei:


De App heet EOBD-facile en kost een paar euro dacht ik. 

.

volgens Bolcom en andere sites zijn er meerdere gratis Apps verkrijgbaar, ik heb nog niet besteld maar ga dat wel doen:

 

Ondersteuning van de volgende software:
- Torque (kan worden gedownload van Android Market)
- Scantool_net113win (Full Version)
- EasyOBDII V2.2 (volledige versie)
- OBD2Spy (Demo Version)
- ScanMaster-ELM (Demo Version)
- wOBDCRAZY (Demo Version)

 

.

aangepast door Humpie
Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-6-2020 om 20:32, Driene zei:

 

Ook ik kreeg eind februari 2010 de melding “versnellingsbak niet beschikbaar”. Het betreft een Fiat Ducato van 1 februari 2018 met ca 25.00 km op de teller. Tijdje wachten etc. Op een gegeven moment deed hij het weer. Vanaf dat moment ca  5.000 km gereden zonder problemen. Begin juni naar Fiat Professional in Hengelo. Probleem uitgelegd. Kopieën van de belangrijkste berichten uit dit forum, inclusief de foto’s, gemaild. Mondeling nogmaals de problemen met de plastic deeltjes van de koppelingsplaat aangegeven. De eerste rectie was “op fora staan zoveel onzinnige berichten”, “je kunt niet alles geloven wat er in de fora staat” etc. Ze hebben de auto uitgelezen. 2 foutcodes P 1810-79 (koppeling niet geopend voorafgaande aan schakelen) en P  060A-79 ( transmissie regeleenheid defect). De foutmeldingen zijn gewist. Proefrit gemaakt alles was goed. En  als alles goed is maak je de boel niet open””.. Euro 144 afgerekend en dat was het dan.  Mijn vraag is heeft een van jullie met dezelfde problemen ook deze foutmelding gehad? Of moet ik hopen dat mijn probleem  niet te maken heeft met de koppelingsplaat?

 

Driene, ik had gehoopt dat Gredon zijn antwoord zou toelichten, maar dat is nog niet gebeurd.

Het ziet ernaar uit dat de garage zich geen raad weet met de melding

Gezien de ervaringen van anderen is een probleem met de koppelingsplaat vooralsnog niet uit te sluiten.

Daar staat tegenover dat er daarna 5000km gereden is  zonder problemen. Dat zowel een foutmelding van de transmissie (versnellingsbak) en koppeling opkomen, kan o.a. ook veroorzaakt worden door een probleem met de druk in het hydraulisch systeem. Zowel de transmissie als de koppeling worden bediend door dit systeem. Als de foutmelding optrad tijdens starten, zou je in deze richting kunnen denken. Zie ook de reactie van Marianjaques op 10 mei met een verklaring en hoe dit te voorkomen.

Mocht je twijfels behouden dan zou een second opinion wellicht kunnen helpen van een garage die ervaring heeft met het vervangen van deze koppelingsplaat, zie bijv. de reactie van Marcodilungo op 10 mei

Link naar reactie
Share on other sites

Pierre , ik snap er allemaal niks meer van , camper zit nog in de garantie , gewoon versnellingsbak demonteren en een andere  koppelingsplaat monteren ,en dan ben je van het plastic probleem af . Ik zou met de dealer een gesprek aangaan plaat niet stuk dan betaald de klant plaat wel stuk garantie Fiat , anders blijf er een risico  op standing .

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Supreme, ik ben uitgegaan van een garantietermijn van 2 jaar en dan is het buiten de garantie. Wat ik probeer aan te geven, is dat er een risico is dat de plaat niet stuk is omdat er na de storingsmelding 5000km probleemloos gereden is. Dan zijn de kosten voor Driene.  Marcodilungo verwees naar een dealer die ervaring heeft met deze koppelingsplaten. Wellicht dat deze dealer de expertise (en de wil) heeft om Driene verder te helpen, en kan eventueel bevestigen dat de storingsmelding terdege te maken heeft met een kapotte plaat. Daarom noem ik ook deze optie. 

Link naar reactie
Share on other sites

Inderdaad, de garantietermijn was 2 weken overschreden. Intussen heb ik telefonisch contact gehad met Car Service Wessels in Papenhoven (elders in dit forum aanbevolen).  Daar dacht men dat het  de koppelingsplaat wel moest zijn. Als het daarbij zou blijven,. Ook de robot zelf kon defect zijn (gegaan).  Ook kreeg ik te horen dat coulance bij Fiat heel moeilijk was. Ik denk nog na wat te gaan doen.

Link naar reactie
Share on other sites

Driene, Mocht je vervanging overwegen en het is inderdaad de koppelingsplaat en Fiat doet moeilijk qua coulance, dan is het verstandig deze sites van de overheid te bekijken

 

Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 ACM/Consuwijzer:  https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

((Opm: ACM is de instantie die ook actief is in het dieselschandaal)

 

Het is zinvol ook de links te openen. Er zijn ook voorbeeldbrieven

Ik denk dat dit forum voldoende informatie biedt om aan te tonen dat het probleem met de koppelingsplaat van de EURO 6 versie van de Comfortmatic vaker voorkomt en dat het dus niet aan de eigenaar ligt

 

Consequentie kan zijn dat je aanspreekpunt dan de verkoper moet zijn en niet Fiat, tenzij je dit met de verkoper overeenkomt. Als de verkoper bij Bovag is aangesloten dan is er vlgs mij ook een geschillen commissie, wiens uitspraak bindend is.

Link naar reactie
Share on other sites

Wat ik zeer betreur dat bij twee weken over het termijn men niet meer thuis is , ik ben zelf ook dealer geweest van het merk uit Eindhoven , teven hadden wij toen ook Fiat , toen bijna geen campers , maar zo ging ik niet met mijn klanten om , dit moet je proberen bij een transportondernemer . 

 

Mijn stelling is , een klant moet tevreden wezen , maar niet voor elke prijs . Maar ben je wel klant bij ? , met een camper .

 

wij hadden wel een verhuurbedrijf met Fiat camper voor reparatie / garantie , kocht zijn camper zelf in Duitsland , komt bij mij voor garantie , deze werden uitgevoerd en gefactureerd , en daar voor een garantie aangevraagd en dit ging gewoon goed . Hoewel de klant niet altijd het volledige gecrediteerd kreeg dat zit in bruto netto . hij was het daar wel een niet mee eens , maar met uitleg dat hij de krenten neemt uit de pap door het kopen in Duitsland . kunne wij daar geen geld op toeleggen .

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, supreme zei:

Wat ik zeer betreur dat bij twee weken over het termijn men niet meer thuis is , ik ben zelf ook dealer geweest van het merk uit Eindhoven , teven hadden wij toen ook Fiat , toen bijna geen campers , maar zo ging ik niet met mijn klanten om , dit moet je proberen bij een transportondernemer . 

 

Mijn stelling is , een klant moet tevreden wezen , maar niet voor elke prijs . Maar ben je wel klant bij ? , met een camper .

 

wij hadden wel een verhuurbedrijf met Fiat camper voor reparatie / garantie , kocht zijn camper zelf in Duitsland , komt bij mij voor garantie , deze werden uitgevoerd en gefactureerd , en daar voor een garantie aangevraagd en dit ging gewoon goed . Hoewel de klant niet altijd het volledige gecrediteerd kreeg dat zit in bruto netto . hij was het daar wel een niet mee eens , maar met uitleg dat hij de krenten neemt uit de pap door het kopen in Duitsland . kunne wij daar geen geld op toeleggen .

Ik ben het met je eens Supreme. Daarom heb ik ook verwezen naar de links van de rijksoverheid. De wet maakt onderscheid tussen wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Zij zien de fabrieksgarantie als aanvulling op de wettelijke garantie. Wat betreft de wettelijke garantie: die kan veel langer zijn dan de fabrieksgarantie, de wet zegt dat het product zo lang mee moet gaan als u mag verwachten. Dan lijkt mij 2 jaar bij 25000 km veel te kort voor een koppelingsplaat.

De links verwijzen overigens naar veel meer info mbt dit onderwerp. Men kan daar ook voorbeeldbrieven vinden en uitleg over wat te doen

Link naar reactie
Share on other sites

In theorie lijkt het allemaal goed geregeld met Boag garantie, maar bewijs maar eens dat het ondeugende koppelingsplaten zijn. Wij weten dat zo langzamerhand wel, maar Fiat zegt gewoon dat er honderden auto's met zo'n koppeling rondrijden waar geen problemen mee zijn, dus het ligt aan jou.

Als er een rechtszaak van zou komen, gaat dat jaren in beslag nemen. De enige mogelijkheid is via de NKC het probleem oppakken. Zij moeten via het clubblad een oproep plaatsen, en op deze manier proberen te inventariseren hoeveel gedupeerden er zijn. De NKC heeft in de statuten staan, dat zij moet opkomen voor de belangen van de leden. Ik ben zo'n anderhalf jaar geleden met  de oproep begonnen, maar tot heden laat Fiat ons barsten en ik denk, als er geen oplossing komt, dat mijn volgende camper geen Fiat motor meer heeft.

Vr.gr, Jan Vrij 

 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Vrij zei:

In theorie lijkt het allemaal goed geregeld met Boag garantie, maar bewijs maar eens dat het ondeugende koppelingsplaten zijn. Wij weten dat zo langzamerhand wel, maar Fiat zegt gewoon dat er honderden auto's met zo'n koppeling rondrijden waar geen problemen mee zijn, dus het ligt aan jou.

Als er een rechtszaak van zou komen, gaat dat jaren in beslag nemen. De enige mogelijkheid is via de NKC het probleem oppakken. Zij moeten via het clubblad een oproep plaatsen, en op deze manier proberen te inventariseren hoeveel gedupeerden er zijn. De NKC heeft in de statuten staan, dat zij moet opkomen voor de belangen van de leden. Ik ben zo'n anderhalf jaar geleden met  de oproep begonnen, maar tot heden laat Fiat ons barsten en ik denk, als er geen oplossing komt, dat mijn volgende camper geen Fiat motor meer heeft.

Vr.gr, Jan Vrij 

 

.

Versnelling/koppelingsplaten zijn uitgesloten van garantie "zijn aan slijtage onderhevig" ook bij 'gewone' BOVAG garage. Ik had 5 jaar extended garantie op mijn Hymer, maar niet hiervoor. 

 

.

Link naar reactie
Share on other sites

16 minuten geleden, Harvangel zei:

Normale slijtage is uitgesloten, helder. Maar wij hebben het over platen die soms nog bijna nieuw zijn en niet versleten door gebruik maar defect geraakt door gebruik van kwetsbare onderdelen. Dat lijkt mij wel wat anders te zijn.

.

Klopt, maar zo wordt het door de dealer en Fat NL verkocht. Ik heb al eerder aangegeven dat dit een duidelijke constructie-/ontwerpfout is. 

 

.

Link naar reactie
Share on other sites

Geachte heer Harvagel,

Als u denkt dat het zo simpel ligt, ik ben al ander half jaar bezig, ook met die mevr uit Milaan, Fiat geeft geen millimeter toe. Ik heb kontact met de hr Hugo v. Binsbergen van de NKC, maar ik ben bang dat alle moeite straks op niets uitloopt. De NKC is ook uiterst voorzichtig om in een beerput te roeren. Maar als u denkt via de Bovag u gelijk te halen, wens ik u veel succes.

Vr.gr, Jan Vrij 

Link naar reactie
Share on other sites

Waarom doet Fiat zo moeilijk ? , het kan zijn dat ze zelf alles moeten betalen en dat zij niet door kunnen claimen naar de leverancier van de plaat ,  kan best zo zijn dat Fiat  zijn onderdelen inkoopt  zonder garantie . 

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hoeveel jaar gaat deze soap nog door over de FLUT Ducato met Domfortmatic? Dat is sprake is van een onbetrouwbare en (logisch) ondeugdelijke koppelingsplaat staat buiten kijf. Nog geen 20.000 km of zelfs minder met een koppelingsplaat doen is ridicuul!

Fiat, een stelletje minkukels, heeft evenwel geen enkele moraal, geen enkele trots, geen enkele wil om een en ander fatsoenlijk op te gaan lossen. NKC wordt enkel nog jaren aan het lijntje gehouden. Beter om zsm. collectief via de rechter een goede koppelingsplaat zonder achterlijke kunststof nokken te eisen voor allen! In plaats van dit onderwerp nog steeds aan te komen vullen en weer en weer en weer.

Link naar reactie
Share on other sites

Het is wachten tot er een groot ongeluk gebeurt onder het rijden op een snelweg, doordat de kunstofnokjes van de koppeling uit de comfort-matic het begeven. Maar dan wordt er weer eerst een onderzoek gestart, hoe dat nu zou komen, dat duurt weer jaren, terwijl wij onderhand wel weten wat er aan de hand is. Maar misschien wordt er dan actie ondernomen door o.a. de NKC.

Groetjes Jan Vrij 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste mensen die getroffen zijn, zo wordt het nooit wat!   Verenig u en ga met z'n allen in de  camper naar de Importeur en blokkeer de toegang. Schakel alle mogelijke media in (TV, Kranten)  en zorg dat er filmpjes op YouTube etc. verschijnen. 

Hoe zit het eigenlijk met de camperaars met hetzelfde type in Duitsland, België etc. ?  Nog mooier wordt het als er in grote getale vanuit heel Europa naar het Hoofdkantoor van Fiat in Italië wordt gereden.  Publiciteit zoeken mensen, we hebben het gezien met Ford.

 

Succes Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-7-2020 om 13:50, Jelle zei:

Beste mensen die getroffen zijn, zo wordt het nooit wat!   Verenig u en ga met z'n allen in de  camper naar de Importeur en blokkeer de toegang. Schakel alle mogelijke media in (TV, Kranten)  en zorg dat er filmpjes op YouTube etc. verschijnen. 

Hoe zit het eigenlijk met de camperaars met hetzelfde type in Duitsland, België etc. ?  Nog mooier wordt het als er in grote getale vanuit heel Europa naar het Hoofdkantoor van Fiat in Italië wordt gereden.  Publiciteit zoeken mensen, we hebben het gezien met Ford.

 

Succes Jelle

NKC is hier op de achtergrond echt wel mee bezig. Wanneer je een zelfde waardedaling van je Fiat camper wilt dan bij FORD gebeurde dan vooral zo doorgaan. Niet verstandig lijkt me.

Een oplossing zonder die publiciteit scheelt enorm in de (inruil)waarde.

NKC:

"Bewust hebben we er nog geen grote ruchtbaarheid aan gegeven. Niet om Fiat te beschermen zoals sommige mensen suggereren, maar omdat we in het verleden bij de Ford problematiek hebben gemerkt dat veel camperaars (maar ook dealers) erg ongelukkig waren met het feit dat hun camper nu een slechte naam had gekregen, minder waard was en slechter verhandelbaar.

Omdat ieder bericht altijd door enkelen fout uitgelegd wordt kan íedereen daar schade door oplopen."

aangepast door Arie54
tekst aangepast
Link naar reactie
Share on other sites

Beste allemaal,  over dit specifieke probleem zijn al 9 pagina's volgeschreven in een tijdsbestek van meer dan 9 maanden. Het probleem bij dit specifieke type is gegarandeerd ook nu al bij een groot publiek bekend. Net als bij Ford zal ik ook bij dit type Fiat aantekening maken en never nooit een camper met dit Ford of Fiat probleem kopen als er niet een goede oplossing voor is geweest. Er kijken ontzettend veel mensen op het forum, ook dealers en handelaren, dus de waardevermindering is al begonnen zodra meer mensen zich met hetzelfde probleem hier op het forum hebben geuit en hun onvrede hebben uitgesproken over de afdoening door Fiat dan wel hun dealer, garage.

Ik wens u allen heel veel succes en hoop voor u op een goede afloop.

Groet Jelle

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, maar als de NKC - zoals gewoonlijk - op dit forum totaal geen reactie geeft, dan is het geen wonder dat dit topic nog lang bestaan blijft. Het minste wat de NKC zou kunnen doen is de gedupeerden op dit forum een persoonlijk bericht sturen. Dan wordt de openbaarheid gemeden, maar dan weten de betrokkenen wel dat er wat gebeurt. Ik behoor niet tot de gedupeerden, maar hecht voorlopig weinig waarde aan de stelling ‘dat de NKC er op de achtergrond mee bezig is’. De NKC geeft voorlopig een ingedutte indruk.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Adriatik zei:

Tja, maar als de NKC - zoals gewoonlijk - op dit forum totaal geen reactie geeft, dan is het geen wonder dat dit topic nog lang bestaan blijft. Het minste wat de NKC zou kunnen doen is de gedupeerden op dit forum een persoonlijk bericht sturen. Dan wordt de openbaarheid gemeden, maar dan weten de betrokkenen wel dat er wat gebeurt. Ik behoor niet tot de gedupeerden, maar hecht voorlopig weinig waarde aan de stelling ‘dat de NKC er op de achtergrond mee bezig is’. De NKC geeft voorlopig een ingedutte indruk.

vwb persoonlijk bericht  van NKC:

Onderstaande schreef NKC:

"Het forum zien we als een plek voor en door camperaars en niet als officieel communicatiemedium naar en van de NKC. Daarvoor zijn betere, officiële kanalen geschikt. https://www.nkc.nl/contact/ "

 

Dus maak u als gedupeerden bekend, zie bovenstaande link. Succes 

aangepast door Arie54
aanvulling tekst
Link naar reactie
Share on other sites

Met alle respect, maar waarom zou de NKC niet zélf deze tekst plaatsen? Heeft ze daarvoor een tussenpersoon nodig? Het geeft te denken! En het forum niet zien als communicatiekanaal? Waarom heeft de NKC dan zélf de rubriek ‘Feedback voor de NKC’ ingesteld? Maar ook op (gevraagde) feedback wordt niet gereageerd.

De NKC gedraagt zich als een bureaucratisch bolwerk dat zich isoleert van de buitenwereld. Het beleid wordt door ‘Soesterberg’ bepaalt, en daar komt niemand bij. Zo min mogelijk, bij voorkeur helemaal niet, communiceren is het parool. De invloed van leden is ook al minimaal gemaakt.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...