Ga naar inhoud
NKC Moderator

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017

Recommended Posts

In theorie lijkt het allemaal goed geregeld met Boag garantie, maar bewijs maar eens dat het ondeugende koppelingsplaten zijn. Wij weten dat zo langzamerhand wel, maar Fiat zegt gewoon dat er honderden auto's met zo'n koppeling rondrijden waar geen problemen mee zijn, dus het ligt aan jou.

Als er een rechtszaak van zou komen, gaat dat jaren in beslag nemen. De enige mogelijkheid is via de NKC het probleem oppakken. Zij moeten via het clubblad een oproep plaatsen, en op deze manier proberen te inventariseren hoeveel gedupeerden er zijn. De NKC heeft in de statuten staan, dat zij moet opkomen voor de belangen van de leden. Ik ben zo'n anderhalf jaar geleden met  de oproep begonnen, maar tot heden laat Fiat ons barsten en ik denk, als er geen oplossing komt, dat mijn volgende camper geen Fiat motor meer heeft.

Vr.gr, Jan Vrij 

2 uren geleden, Vrij zei:

In theorie lijkt het allemaal goed geregeld met Boag garantie, maar bewijs maar eens dat het ondeugende koppelingsplaten zijn. Wij weten dat zo langzamerhand wel, maar Fiat zegt gewoon dat er honderden auto's met zo'n koppeling rondrijden waar geen problemen mee zijn, dus het ligt aan jou.

Als er een rechtszaak van zou komen, gaat dat jaren in beslag nemen. De enige mogelijkheid is via de NKC het probleem oppakken. Zij moeten via het clubblad een oproep plaatsen, en op deze manier proberen te inventariseren hoeveel gedupeerden er zijn. De NKC heeft in de statuten staan, dat zij moet opkomen voor de belangen van de leden. Ik ben zo'n anderhalf jaar geleden met  de oproep begonnen, maar tot heden laat Fiat ons barsten en ik denk, als er geen oplossing komt, dat mijn volgende camper geen Fiat motor meer heeft.

Vr.gr, Jan Vrij 

.

Versnelling/koppelingsplaten zijn uitgesloten van garantie "zijn aan slijtage onderhevig" ook bij 'gewone' BOVAG garage. Ik had 5 jaar extended garantie op mijn Hymer, maar niet hiervoor. 

.

Normale slijtage is uitgesloten, helder. Maar wij hebben het over platen die soms nog bijna nieuw zijn en niet versleten door gebruik maar defect geraakt door gebruik van kwetsbare onderdelen. Dat lijkt mij wel wat anders te zijn.

16 minuten geleden, Harvangel zei:

Normale slijtage is uitgesloten, helder. Maar wij hebben het over platen die soms nog bijna nieuw zijn en niet versleten door gebruik maar defect geraakt door gebruik van kwetsbare onderdelen. Dat lijkt mij wel wat anders te zijn.

.

Klopt, maar zo wordt het door de dealer en Fat NL verkocht. Ik heb al eerder aangegeven dat dit een duidelijke constructie-/ontwerpfout is. 

.

Geachte heer Harvagel,

Als u denkt dat het zo simpel ligt, ik ben al ander half jaar bezig, ook met die mevr uit Milaan, Fiat geeft geen millimeter toe. Ik heb kontact met de hr Hugo v. Binsbergen van de NKC, maar ik ben bang dat alle moeite straks op niets uitloopt. De NKC is ook uiterst voorzichtig om in een beerput te roeren. Maar als u denkt via de Bovag u gelijk te halen, wens ik u veel succes.

Vr.gr, Jan Vrij 

Tja. De platen van onze Ducato zijn toch in Tirana onder garantie vervangen en ons verblijf in hotel en taxikosten werden ook vergoed. Alles keurig geregeld, dat wel maar ik vrees de volgende keer.

18 uren geleden, Driene zei:

Inderdaad, de garantietermijn was 2 weken overschreden. Intussen heb ik telefonisch contact gehad met Car Service Wessels in Papenhoven (elders in dit forum aanbevolen).  Daar dacht men dat het  de koppelingsplaat wel moest zijn. Als het daarbij zou blijven,. Ook de robot zelf kon defect zijn (gegaan).  Ook kreeg ik te horen dat coulance bij Fiat heel moeilijk was. Ik denk nog na wat te gaan doen.

Indien Bert Wessels denkt dat het de koppelingsplaat is dan ga daar maar voor 99% zeker vanuit. Ik zou daar direct de plaats laten vervangen door Sachs voordat er inderdaad nog meer kapot gaat. En coulance zal Fiat moeten geven want de wettelijke minimum te verwachten gebruiksduur is nog lang niet verstreken. Hopelijk heb je een rechtsbijstandsverzekering die dit dan voor jou in handen neemt. Zo niet kun je als NKC-lid een beroep doen op juridische hulp van hun juristen afdeling.

3 minuten geleden, Vrij zei:

Geachte heer Harvagel,

Als u denkt dat het zo simpel ligt, ik ben al ander half jaar bezig, ook met die mevr uit Milaan, Fiat geeft geen millimeter toe. Ik heb kontact met de hr Hugo v. Binsbergen van de NKC, maar ik ben bang dat alle moeite straks op niets uitloopt. De NKC is ook uiterst voorzichtig om in een beerput te roeren. Maar als u denkt via de Bovag u gelijk te halen, wens ik u veel succes.

Vr.gr, Jan Vrij 

Ik denk niet dat het zo simpel ligt, wij hebben elkaar al eens via de telefoon gesproken. En ik ben niet met de BOVAG bezig, ik heb mijn hoop op de NKC gevestigd.

Waarom doet Fiat zo moeilijk ? , het kan zijn dat ze zelf alles moeten betalen en dat zij niet door kunnen claimen naar de leverancier van de plaat ,  kan best zo zijn dat Fiat  zijn onderdelen inkoopt  zonder garantie . 

aangepast door supreme

Hoeveel jaar gaat deze soap nog door over de FLUT Ducato met Domfortmatic? Dat is sprake is van een onbetrouwbare en (logisch) ondeugdelijke koppelingsplaat staat buiten kijf. Nog geen 20.000 km of zelfs minder met een koppelingsplaat doen is ridicuul!

Fiat, een stelletje minkukels, heeft evenwel geen enkele moraal, geen enkele trots, geen enkele wil om een en ander fatsoenlijk op te gaan lossen. NKC wordt enkel nog jaren aan het lijntje gehouden. Beter om zsm. collectief via de rechter een goede koppelingsplaat zonder achterlijke kunststof nokken te eisen voor allen! In plaats van dit onderwerp nog steeds aan te komen vullen en weer en weer en weer.

Je moet wel even dimmen met je commentaar in zake 'Domformatic'. Het gaat alleen om deze semi automatische bakken in combinatie met de Euro-6 motoren. Met de Euro-5 en eerder is er niets mis.

Dat gaan ze niet doen anders hadden ze dat allang gedaan. Misschien dat er iets gebeurt als de verkopen van de Ducato zeer sterk teruglopen maar ook dat is onwaarschijnlijk.

aangepast door FJC48

Het is wachten tot er een groot ongeluk gebeurt onder het rijden op een snelweg, doordat de kunstofnokjes van de koppeling uit de comfort-matic het begeven. Maar dan wordt er weer eerst een onderzoek gestart, hoe dat nu zou komen, dat duurt weer jaren, terwijl wij onderhand wel weten wat er aan de hand is. Maar misschien wordt er dan actie ondernomen door o.a. de NKC.

Groetjes Jan Vrij 

Beste mensen die getroffen zijn, zo wordt het nooit wat!   Verenig u en ga met z'n allen in de  camper naar de Importeur en blokkeer de toegang. Schakel alle mogelijke media in (TV, Kranten)  en zorg dat er filmpjes op YouTube etc. verschijnen. 

Hoe zit het eigenlijk met de camperaars met hetzelfde type in Duitsland, België etc. ?  Nog mooier wordt het als er in grote getale vanuit heel Europa naar het Hoofdkantoor van Fiat in Italië wordt gereden.  Publiciteit zoeken mensen, we hebben het gezien met Ford.

Succes Jelle

Iedereen die dit defect heeft (gehad) moet een aangetekende brief sturen naar de directeur van de NKC onder vermelding van “persoonlijk” en verwijzing naar dit forum. Plus een kopie van die brief aan de voorzitter van de NKC-ledenraad. Wedden dat er dan actie komt. 

Op 9-7-2020 om 13:50, Jelle zei:

Beste mensen die getroffen zijn, zo wordt het nooit wat!   Verenig u en ga met z'n allen in de  camper naar de Importeur en blokkeer de toegang. Schakel alle mogelijke media in (TV, Kranten)  en zorg dat er filmpjes op YouTube etc. verschijnen. 

Hoe zit het eigenlijk met de camperaars met hetzelfde type in Duitsland, België etc. ?  Nog mooier wordt het als er in grote getale vanuit heel Europa naar het Hoofdkantoor van Fiat in Italië wordt gereden.  Publiciteit zoeken mensen, we hebben het gezien met Ford.

Succes Jelle

NKC is hier op de achtergrond echt wel mee bezig. Wanneer je een zelfde waardedaling van je Fiat camper wilt dan bij FORD gebeurde dan vooral zo doorgaan. Niet verstandig lijkt me.

Een oplossing zonder die publiciteit scheelt enorm in de (inruil)waarde.

NKC:

"Bewust hebben we er nog geen grote ruchtbaarheid aan gegeven. Niet om Fiat te beschermen zoals sommige mensen suggereren, maar omdat we in het verleden bij de Ford problematiek hebben gemerkt dat veel camperaars (maar ook dealers) erg ongelukkig waren met het feit dat hun camper nu een slechte naam had gekregen, minder waard was en slechter verhandelbaar.

Omdat ieder bericht altijd door enkelen fout uitgelegd wordt kan íedereen daar schade door oplopen."

aangepast door Arie54
tekst aangepast

Beste allemaal,  over dit specifieke probleem zijn al 9 pagina's volgeschreven in een tijdsbestek van meer dan 9 maanden. Het probleem bij dit specifieke type is gegarandeerd ook nu al bij een groot publiek bekend. Net als bij Ford zal ik ook bij dit type Fiat aantekening maken en never nooit een camper met dit Ford of Fiat probleem kopen als er niet een goede oplossing voor is geweest. Er kijken ontzettend veel mensen op het forum, ook dealers en handelaren, dus de waardevermindering is al begonnen zodra meer mensen zich met hetzelfde probleem hier op het forum hebben geuit en hun onvrede hebben uitgesproken over de afdoening door Fiat dan wel hun dealer, garage.

Ik wens u allen heel veel succes en hoop voor u op een goede afloop.

Groet Jelle

Tja, maar als de NKC - zoals gewoonlijk - op dit forum totaal geen reactie geeft, dan is het geen wonder dat dit topic nog lang bestaan blijft. Het minste wat de NKC zou kunnen doen is de gedupeerden op dit forum een persoonlijk bericht sturen. Dan wordt de openbaarheid gemeden, maar dan weten de betrokkenen wel dat er wat gebeurt. Ik behoor niet tot de gedupeerden, maar hecht voorlopig weinig waarde aan de stelling ‘dat de NKC er op de achtergrond mee bezig is’. De NKC geeft voorlopig een ingedutte indruk.

2 uren geleden, Adriatik zei:

Tja, maar als de NKC - zoals gewoonlijk - op dit forum totaal geen reactie geeft, dan is het geen wonder dat dit topic nog lang bestaan blijft. Het minste wat de NKC zou kunnen doen is de gedupeerden op dit forum een persoonlijk bericht sturen. Dan wordt de openbaarheid gemeden, maar dan weten de betrokkenen wel dat er wat gebeurt. Ik behoor niet tot de gedupeerden, maar hecht voorlopig weinig waarde aan de stelling ‘dat de NKC er op de achtergrond mee bezig is’. De NKC geeft voorlopig een ingedutte indruk.

vwb persoonlijk bericht  van NKC:

Onderstaande schreef NKC:

"Het forum zien we als een plek voor en door camperaars en niet als officieel communicatiemedium naar en van de NKC. Daarvoor zijn betere, officiële kanalen geschikt. https://www.nkc.nl/contact/ "

Dus maak u als gedupeerden bekend, zie bovenstaande link. Succes 

aangepast door Arie54
aanvulling tekst

Met alle respect, maar waarom zou de NKC niet zélf deze tekst plaatsen? Heeft ze daarvoor een tussenpersoon nodig? Het geeft te denken! En het forum niet zien als communicatiekanaal? Waarom heeft de NKC dan zélf de rubriek ‘Feedback voor de NKC’ ingesteld? Maar ook op (gevraagde) feedback wordt niet gereageerd.

De NKC gedraagt zich als een bureaucratisch bolwerk dat zich isoleert van de buitenwereld. Het beleid wordt door ‘Soesterberg’ bepaalt, en daar komt niemand bij. Zo min mogelijk, bij voorkeur helemaal niet, communiceren is het parool. De invloed van leden is ook al minimaal gemaakt.

51 minuten geleden, Adriatik zei:

Met alle respect, maar waarom zou de NKC niet zélf deze tekst plaatsen? Heeft ze daarvoor een tussenpersoon nodig? Het geeft te denken! En het forum niet zien als communicatiekanaal? Waarom heeft de NKC dan zélf de rubriek ‘Feedback voor de NKC’ ingesteld? Maar ook op (gevraagde) feedback wordt niet gereageerd.

De NKC gedraagt zich als een bureaucratisch bolwerk dat zich isoleert van de buitenwereld. Het beleid wordt door ‘Soesterberg’ bepaalt, en daar komt niemand bij. Zo min mogelijk, bij voorkeur helemaal niet, communiceren is het parool. De invloed van leden is ook al minimaal gemaakt.

Nee, de invloed van de leden is/wordt juist heel groot. De ledenraad gaat het beleid bepalen en direct met de directeur Stan Stolwijk sparren. De komende ledenraad verkiezingen worden dus heel belangrijk. Daarom gaf ik ook het advies om een aangetekende brief te sturen naar Stan met c.c. aan de voorzitter van de ledenraad.

10 uren geleden, Adriatik zei:

Voor de duidelijkheid;  u heeft het over een tussenpersoon. Ik ben dat in elk geval niet. Wanneer u ergens aan het begin van deze pagina's kijkt dan leest u dat de NKC reageert en vraagt om u als gedupeerde te melden bij het daar genoemde adres. Even een stuk terugbladeren en u vindt het vanzelf. Ik heb mij destijds wél gemeld bij de  NKC ondanks dat ik gelukkig (nog) geen problemen heb ondervonden. 3 ltr automaat uit 2010 met nu 61.000 km op de klok. 

9 uren geleden, Adriatik zei:

De enige invloed is de stemming voor leden van de ledenraad. Daarna is je invloed vrijwel nul!

De leden die jij IN deze raad stemt hebben dan zeer grote invloed voor jou. Zo niet moet je jezelf kandidaat stellen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...