Ga naar inhoud

Probleem met automaat Fiat Ducato uit 2017


NKC Moderator
 Share

Recommended Posts

10 uren geleden, Adriatik zei:

Met alle respect, maar waarom zou de NKC niet zélf deze tekst plaatsen? Heeft ze daarvoor een tussenpersoon nodig? Het geeft te denken! En het forum niet zien als communicatiekanaal? Waarom heeft de NKC dan zélf de rubriek ‘Feedback voor de NKC’ ingesteld? Maar ook op (gevraagde) feedback wordt niet gereageerd.

De NKC gedraagt zich als een bureaucratisch bolwerk dat zich isoleert van de buitenwereld. Het beleid wordt door ‘Soesterberg’ bepaalt, en daar komt niemand bij. Zo min mogelijk, bij voorkeur helemaal niet, communiceren is het parool. De invloed van leden is ook al minimaal gemaakt.

Voor de duidelijkheid;  u heeft het over een tussenpersoon. Ik ben dat in elk geval niet. Wanneer u ergens aan het begin van deze pagina's kijkt dan leest u dat de NKC reageert en vraagt om u als gedupeerde te melden bij het daar genoemde adres. Even een stuk terugbladeren en u vindt het vanzelf. Ik heb mij destijds wél gemeld bij de  NKC ondanks dat ik gelukkig (nog) geen problemen heb ondervonden. 3 ltr automaat uit 2010 met nu 61.000 km op de klok. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 7-7-2020 om 12:56, GreDon zei:

Je moet wel even dimmen met je commentaar in zake 'Domformatic'. Het gaat alleen om deze semi automatische bakken in combinatie met de Euro-6 motoren. Met de Euro-5 en eerder is er niets mis.

Het is en blijft heel DOM als je een gerobotiseerde versnellingsbak aflevert met een koppelingsplaat met PLASTIC nokjes!  Ik praat inderdaad over de laatste series euro 6, hoewel ook meldingen zijn van euro 5, waarvan acte. Nog dommer van een bedrijf als je de klanten niet uit de problemen wenst te helpen of moet ik spreken van arrogantie?

Link naar reactie
Share on other sites

Onze camper van februari 2019 kreeg al na 5000 km de kuren. Regelmatig bij het starten de melding versnelling niet beschikbaar. Opnieuw starten ging in het begin nog goed . Door de tijd heen 2 maal moeten resetten ( aarde klem losgooien) maar 2 maanden terug werkte ook dat niet meer. De camper stond op dat moment bij Garage Peeters in Gemert en die hebben na overleg met Fiat Nederland 4 onderdelen vervangen. Wij zijn daar enorm goed en vriendelijk behandeld . De versnellingsbak werkt weer prima .

Link naar reactie
Share on other sites

Naar aanleiding van de storingsmelding “versnellingsbak niet beschikbaar”(zie mijn vorige bericht)  heb ik mijn Carthago 4.9 met Comfortmatic   bouwjaar  2018 naar Wessels in Papenhoven gebracht. Ondanks het feit dat de camper sinds de melding 5000 km storingsvrij heeft gelopen.   Uiteraard kon Bert niet vanaf de buitenkant zien   of de koppelingsplaat echt kapot was. Dat zie je pas bij demontage. Toch maar besloten om de zaak te demonteren en zonodig preventief de oude plaat vervangen door een nieuwe Sachs plaat.

Vandaag de camper weer opgehaald bij Bert Wessels in Papenhoven. Hij heeft de koppelingsplaten en de drukgroep vervangen.  Maar wat blijkt, ondanks de bekende  storingsmelding  was de koppelingsplaat niet kapot. Wel enige slijtageverschijnselen maar dat mag ook met 29.000 km. Zoals gezegd als de zaak toch open ligt, gelijk maar preventief vervangen. Dat geeft in ieder geval een gerust gevoel en de zekerheid dat als de melding toch onverhoopt  terug zou komen het niet aan de koppelingsplaat kan liggen en dus misschien ter plaatse in het buitenland wel reparabel is.

Hieruit kan in ieder geval de conclusie worden getrokken dat de melding “versnellingsbak niet beschikbaar” en de daarbij behorende ellende van niet kunnen starten, niet ALTIJD hoeft te betekenen dat de koppelingsplaat met de plastic onderdelen kapot is. Er kan dus ook iets anders aan de hand zijn.  

Ter informatie: de kosten van de vervanging en het opnieuw conformeren van de versnellingsbak waren E 1830. Best veel geld maar als je daardoor weer zonder angst op vakantie kunt is het mij dat wel waard. Camperen kost nu eenmaal geld, en het niet doorgaan van de meivakantie om de bekende reden leverde ook een mooi financieel voordeel op. Begrijp me goed, ik vind ook dat Fiat, al of niet aangemoedigd door de NKC wel wat meer moet  doen om de problemen op te lossen , misschien zelfs wel moet overgaan tot een terugroepactie van de Euro 6 campers met Comfortmatic  en besluiten tot kostenloze  vervanging van de koppelingsplaten, maar nogmaals , mij was  het de ca.  E 1800 wel waard om met een gerust hart weer te gaan camperen. En mocht een van de mede-NKC leden ook over (preventief) vervangen denken, Bert Wessels is een  uitstekende garage waar je vakkundig en vriendelijk geholpen wordt.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dit is reactie van Fiat op het zelfde probleem met versnellingsbak, nieuwe camper 2017. Na reparatie gaf hij helaas weer dezelfde storing, welke verholpen is maar nu maar afwachten hoe het in de praktijk verder gaat. Men gaat uit van een "perfect functionerende versnellingsbak" Gelukkig hebben wij verlengde garantie t/m het 5e jaar of 50000 km, maar het vertrouwen in onze mooie camper is enigszins weg. 

 

Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met Fiat Professional.

Inzake uw schrijven aan de klantenservice van Fiat Professional informeren wij u graag als volgt.
 
Wat betreft uw opmerkingen omtrent dat wat u leest in de vakbladen en op het internet willen wij graag als volgt reageren. Iedereen is uiteraard vrij voor zijn mening en bedenkingen te geven wat betreft onze voertuigen. Echter stellen wij vast dat vaak enkel de negatieve berichtgeving wordt gelezen waardoor er een verkeerd beeld van het voertuig wordt gegeven. 
 
FCA is verantwoordelijk voor alle wagens die zij produceren en indien nodig zullen wij de nodige acties ondernomen indien wij van mening zijn dat de veiligheid van de gebruikers in gedrang komt. 
 
Uw dealer Schouten in Almkerk informeerde ons dat op dit moment er zich geen storingen voordoen aan uw versnellingsbak maar dat er lucht zit in het koppelingssysteem. Wij zien er het nut niet van in om perfect functionerende versnellingsbak te gaan vervangen en kunnen bijgevolg uw vraag niet positief evalueren. 
 
Wat betreft uw camper met chassis
"xxxxxxxxxxxxxxx staat er moment geen terugroepcampagne open.
 
In de hoop u met deze voldoende te hebben geïnformeerd wenst FIAT u alvast vele fijne vakantiemomenten.
 
Met vriendelijke groet, 
 
Marco Verpilio
Customer Care FCA EMEA


Link naar reactie
Share on other sites

"Geweldig" Marco van Fiat, ik heb helaas(!) ook met u contact gehad in het verleden, dat u zo achter uw ONBETROUWBAAR product (= uw salaris) blijft staan. Wij kopen niets voor uw gladde praatjes. Geen woorden maar daden. Betreft uw bericht van 17 juli j.l.

Het is in- en intriest, dat je als klant ELKE DAG met zoveel onzekerheid de weg op moet gaan met de Comfortmatic. Dat moet niet nodig zijn !!!!!  Als Fiat nu gewoon eens ballen toont en al die onbetrouwbare koppelingsplaten met plastic nokjes (welke idioot verzint dit) heel simpel onder coulance vervangt voor duurzame, kunnen we deze trieste soap eindelijk eens afsluiten. Want al deze feiten / ervaringen/ schades in dit onderwerp, dat is niet normaal, maar u wilt of kan dit niet begrijpen, blijkbaar, gezien uw reactie. Ik ben blij, dat u de rubriek blijkbaar leest, zodat u later niet kunt zeggen : Ich habe es nicht gewusst. Maar verder is enkel schaamte uw deel.

 

aangepast door campaan
datum vergeten
Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, campaan zei:

"Geweldig" Marco van Fiat, ik heb helaas(!) ook met u contact gehad in het verleden, dat u zo achter uw ONBETROUWBAAR product (= uw salaris) blijft staan. Wij kopen niets voor uw gladde praatjes. Geen woorden maar daden. Betreft uw bericht van 17 juli j.l.

Het is in- en intriest, dat je als klant ELKE DAG met zoveel onzekerheid de weg op moet gaan met de Comfortmatic. Dat moet niet nodig zijn !!!!!  Als Fiat nu gewoon eens ballen toont en al die onbetrouwbare koppelingsplaten met plastic nokjes (welke idioot verzint dit) heel simpel onder coulance vervangt voor duurzame, kunnen we deze trieste soap eindelijk eens afsluiten. Want al deze feiten / ervaringen/ schades in dit onderwerp, dat is niet normaal, maar u wilt of kan dit niet begrijpen, blijkbaar, gezien uw reactie. Ik ben blij, dat u de rubriek blijkbaar leest, zodat u later niet kunt zeggen : Ich habe es nicht gewusst. Maar verder is enkel schaamte uw deel.

 

""Wat betreft uw camper met chassis "xxxxxxxxxxxxxxx staat er moment geen terugroepcampagne open.
 In de hoop u met deze voldoende te hebben geïnformeerd wenst FIAT u alvast vele fijne vakantiemomenten.
 Met vriendelijke groet, 
 Marco Verpilio
Customer Care FCA EMEA""

 

Elke Fiat met deze inferieure koppelingsplaat meneer Marco Verpilio zou bij  een terugroepactie behoren. Bestaat er nog geen terugroepcampagne? Dan verzorgd u die à la minute.

is dat moeilijk?  Nee.  Is dat mogelijk?  Ja

Een goede koppelingsplaat, zonder plastic, kost zo'n € 220,- en wat werk in de Fiat werkplaats. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? 

Ik kan u een Sachs koppelingsplaat aanbevelen, zonder plastic 

Gaat u NU aan het werk? Voor uw klanten? Uw brood?

 

aangepast door Arie54
aanvulling tekst
Link naar reactie
Share on other sites

Op 17-7-2020 om 16:53, Zwijntje zei:

Dit is reactie van Fiat op het zelfde probleem met versnellingsbak, nieuwe camper 2017. Na reparatie gaf hij helaas weer dezelfde storing, welke verholpen is maar nu maar afwachten hoe het in de praktijk verder gaat. Men gaat uit van een "perfect functionerende versnellingsbak" Gelukkig hebben wij verlengde garantie t/m het 5e jaar of 50000 km, maar het vertrouwen in onze mooie camper is enigszins weg. 

 

Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met Fiat Professional.

Inzake uw schrijven aan de klantenservice van Fiat Professional informeren wij u graag als volgt.
 
Wat betreft uw opmerkingen omtrent dat wat u leest in de vakbladen en op het internet willen wij graag als volgt reageren. Iedereen is uiteraard vrij voor zijn mening en bedenkingen te geven wat betreft onze voertuigen. Echter stellen wij vast dat vaak enkel de negatieve berichtgeving wordt gelezen waardoor er een verkeerd beeld van het voertuig wordt gegeven. 
 
FCA is verantwoordelijk voor alle wagens die zij produceren en indien nodig zullen wij de nodige acties ondernomen indien wij van mening zijn dat de veiligheid van de gebruikers in gedrang komt. 
 
Uw dealer Schouten in Almkerk informeerde ons dat op dit moment er zich geen storingen voordoen aan uw versnellingsbak maar dat er lucht zit in het koppelingssysteem. Wij zien er het nut niet van in om perfect functionerende versnellingsbak te gaan vervangen en kunnen bijgevolg uw vraag niet positief evalueren. 
 
Wat betreft uw camper met chassis
"xxxxxxxxxxxxxxx staat er moment geen terugroepcampagne open.
 
In de hoop u met deze voldoende te hebben geïnformeerd wenst FIAT u alvast vele fijne vakantiemomenten.
 
Met vriendelijke groet, 
 
Marco Verpilio
Customer Care FCA EMEA


.

Beste Zwijntje,

 

Wellicht heb jij geluk gehad, maar mijn 5 jaar garantie leidde tot zerro ondersteuning omdat: "de versnelling een aan slijtage onderhavig onderdeel is"....  Ook bij mij werd er na overleg ontlucht (na 2 jaar en 3 mnd), waarna de Camper dus niet meer schakelde en dus ook niet meer van de brug af kon. Reparatie werd eerst als garantie aangegeven (vandaar dat ik niet gefocused was om de onderdelen te vragen). Echter na een paar weken kreeg ik de rekening toegestuurd. Dus je bent mooi aan het lijntje gehouden, klachten komen vanzelf. Het beste is de Fiat verkopen voordat het te bekend wordt. (zie mijn verhaal vanaf begin van de blog)

 

Suc6

.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Marianjacques zei:

Al verkocht ?

Veel vraag naar Campers, dus prima tijd.

Als je dat echt wil, moet je het nu doen...

Best erg vervelend dit allamaal...

.

Nee, nog niet verkocht, wel gekeken wat de 2e hands prijs is, vraag is idd goed, maar is hogere prijsklasse dus de 'kop' is er nog niet vanaf na 3,5 jaar. Maar het zal niet lang meer duren, en zeker niet de gedroomde 20 jaar. Zeker nu Fiat weer achter de broek wordt gezeten ivm sjoemel diesel SW. MAAR Fiat NOOIT WEER.....

 

grtz

.

aangepast door Humpie
Link naar reactie
Share on other sites

Mijne heren , ga er nu niet vanuit dat alleen bij dit merk dit voor doet , ik heb enkele eigenaren van andere merken gesproken  die ook met zon automaat rijden ook problemen voorkomen en dat garantie niet  altijd van zelf sprekend was , er was er zelfs een die bij 30000 en 58000 stil bleef staan met een slippende koppeling , deze was ver glazuurt , twee keer in buitenland gerepareerd 1e 2600 euro opgehaald van de autoweg 2e keer bij garage  1800 euro , 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

11 uren geleden, FJC48 zei:

Ik rijd meer dan 50 jaar auto, nooit een automaat gehad, wel in gereden, ik koop nooit een auto met automaat mede door het lezen van al die ellende................

U bent duidelijk de SLIMste van alle leden, triest evenwel dat er zoveel afgeprutst wordt met 'automaten' en vooral bij ............... Fiat Ducato met zijn Comfortmatic! De prijs wordt uitgereikt aan trotse Marco Verpilio!

 

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, Humpie zei:

Ik zit met hetzelfde probleem, maar vind het  daarnaast ook niet sportief om aan een onwetende  STIEKEM mijn prutsmobiel (Fiat Comfortmatic icm. Hymer inbouw) inclusief dus een berg problemen te verkopen. Wat een verziekte branche eigenlijk.

 

Nee, nog niet verkocht, wel gekeken wat de 2e hands prijs is, vraag is idd goed, maar is hogere prijsklasse dus de 'kop' is er nog niet vanaf na 3,5 jaar. Maar het zal niet lang meer duren, en zeker niet de gedroomde 20 jaar. Zeker nu Fiat weer achter de broek wordt gezeten ivm sjoemel diesel SW. MAAR Fiat NOOIT WEER.....

 

grtz

.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-7-2020 om 23:40, FJC48 zei:

Ik rijd meer dan 50 jaar auto, nooit een automaat gehad, wel in gereden, ik koop nooit een auto met automaat mede door het lezen van al die ellende................

.

Tja dan hoor je niet bij deze blog, bij mij na 45 jaar 1e automaat, vond mijn vrouw prettiger, uiteindelijk rijdt ze er niet in, dus spijt als haren op mijn hoofd. Deze E6 schakelt als een watje, altijd te vroeg en te laag in toeren. Ik reed toen al 30 jr diesel, maar wat een ramp nu. Helaas, wel een hele dure fout. 

 

Grtz

.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-7-2020 om 14:22, Rijk zei:

De nieuwe automaat schakeld perfect.

Hoe mooi zou het leven kunnen zijn als die waardeloze Comfortmatic compleet VERVANGEN zou kunnen worden door die 9-traps automaat, ja toch? Of anders weer door een normale schakelbak. Dan rijdt een mens niet aldoor met kromme tenen of het wel goed gaat die dag. Ik wacht op het antwoord van onze deskundige Marco Verpilio ............

Link naar reactie
Share on other sites

Alle automaat auto rijden geweldig goed.

Alleen de half automaat zijn niet de beste wat schakelen betreft. Is een gewone 6bak met koppeling. De electronica neemt het schakelen en koppelen over. Bij alle merken is dit niet perfect. Merc. heeft hier ook een hoop problemen mee gehad en dan beginnen we niet nog eens over VAG groep met de dsg bakken

Link naar reactie
Share on other sites

Campaan , men verkoopt het als een automaat maar net als Rijk uitlegt zo is het gewoon , maar de meeste kopers weten dat niet , ik kon ook kiezen voor een automaat maar koos voor een simpele 6 bak . maar ik kon de ellende van het systeem al enkele jaren , om dat ik zelf in  de branche heb gezeten , en dat is een voordeel en dat heb niet iedereen . Ik vind dat een automaat een automaat is zoals B. V de Amerikanen auto's van aantal jaren terug .

 

Mijn personen auto ( de 2e ) is ook nu een volledige automaat 6 traps en ben daar zeer tevreden over , zelfs ben ik begonnen met mijn 18 e reed ik al automaat , n.l DAF dit was om dat wij dealer waren maar het reed geweldig en was zeer snel in de stad en dat was toen kikken .

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

Natuurlijk is het jammer maar ook zeer triest als met deze problemen te maken heb , en het is eigenlijk een groot schandaal dat de men de eigenaren met dit probleem laten zitten en dat ze geen duidelijk onderzoek uitvoeren voor een blijvende oplossing .

 

Een koppeling is aan slijtage onderhevig dat begrijpt iedereen ,  maar dat zich ook storingen voor doen terwijl de plaat niet eens stuk is daar moet je ook onderzoek naar doen . 

 

Houd er wel rekening mee dat de koppeling die toch veel in werking is tijden het wegrijden  , file enz , dat de slijtage van de plaat ( voering ) en de speling die gaat optreden ( bediening ) de afstelling wijzigt , en als de data's die van de afstelling naar de computer te krities zijn is het een grote kans dat hij dan een fout melding geeft en dan heb je een probleem .

 

Hier een praktijk voorbeeld , Truck heeft een kapot starterkrans , en deze werd vervangen en omdat er all veel km op zaten hebben ze ook het koppelingset vervangen de bediening controleert op slijtage , goed bevonden . de truck gaat weer rijden en na 2 dagen staat hij neutraal op een kruising niet meer voor en achteruit uitgelezen bij de dealer bedieningscilinder vervangen , stekker verbinding geïnspecteerd , en weer rijden  , nog steeds problemen . daarna ook de inwendige bediening vernieuwd ( dus speling vrij ) en de truck had geen problemen meer , de monteurs begrepen niet dat het zo krities is want anders hadden ze de bediening wel gelijk vernieuwd , maar zij vonden eigenlijk de 1e keer geheel niet nodig .

 

Ik laat hier zien hoe nauw het kan steken . 

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, supreme zei:

zelfs ben ik begonnen met mijn 18 e reed ik al automaat , n.l DAF dit was om dat wij dealer waren maar het reed geweldig en was zeer snel in de stad en dat was toen kikken .

Ik heb ook een DAF gereden met zo'n pienter pookje, aan die Variomatic kan nog niemand tippen.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 26-7-2020 om 18:57, supreme zei:

Natuurlijk is het jammer maar ook zeer triest als met deze problemen te maken heb , en het is eigenlijk een groot schandaal dat de men de eigenaren met dit probleem laten zitten en dat ze geen duidelijk onderzoek uitvoeren voor een blijvende oplossing .

 

Een koppeling is aan slijtage onderhevig dat begrijpt iedereen ,  maar dat zich ook storingen voor doen terwijl de plaat niet eens stuk is daar moet je ook onderzoek naar doen . 

 

Houd er wel rekening mee dat de koppeling die toch veel in werking is tijden het wegrijden  , file enz , dat de slijtage van de plaat ( voering ) en de speling die gaat optreden ( bediening ) de afstelling wijzigt , en als de data's die van de afstelling naar de computer te krities zijn is het een grote kans dat hij dan een fout melding geeft en dan heb je een probleem .

 

Hier een praktijk voorbeeld , Truck heeft een kapot starterkrans , en deze werd vervangen en omdat er all veel km op zaten hebben ze ook het koppelingset vervangen de bediening controleert op slijtage , goed bevonden . de truck gaat weer rijden en na 2 dagen staat hij neutraal op een kruising niet meer voor en achteruit uitgelezen bij de dealer bedieningscilinder vervangen , stekker verbinding geïnspecteerd , en weer rijden  , nog steeds problemen . daarna ook de inwendige bediening vernieuwd ( dus speling vrij ) en de truck had geen problemen meer , de monteurs begrepen niet dat het zo krities is want anders hadden ze de bediening wel gelijk vernieuwd , maar zij vonden eigenlijk de 1e keer geheel niet nodig .

 

Ik laat hier zien hoe nauw het kan steken . 

Ik begrijp uw bericht, maar daarom wordt een gebruiker compleet gek anno heden : het nieuwe "normaal"?  Voor een koppelingsplaat mag je toch minimaal 100.000 kilometer of meer rekenen. En heb je volgens Europees Recht, recht op een duurzaam product. Waar blijf je ook anders? Dus collectief op naar de rechter! Alle klanten willen toch in alle rust en VERTROUWEN kunnen reizen, ja toch?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...