Ga naar inhoud

sjoemel software


apekop
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen.

we hebben een CARTHAGO camper op fiat onderstel in september 2019 nieuw gekocht in DUITSLAND

nu de garantie bijna ten einde loopt zouden we graag onze aanspraak op eventuele vergoeding  i.v.m. vermoedelijke sjoemel software  veilig stellen

is er iemand die mij kan vertellen hoe ik kan zien of deze camper sjoemel software aan boord heeft?

waar kan ik me melden om hierop aanspraak te maken?

graag verneem ik wat van iemand die hierin thuis is.

 

m.v.g tonnie 

Link naar reactie
Share on other sites

Even een vraag hierover geldt dit alleen voor de fiat modellen of ook voor de op gebaseerde modellen daarvan zoals Citroen en Peugeot. Want dit zou betekenen dat er dan drie merken er last van hebben. Of gebruiken die twee merken de eigen motoren zonder sjoemelsoftware.

Link naar reactie
Share on other sites

bedankt  dr.dream.

hebben jullie voor meer klanten hier iets voor aangevraagd?

kunt u mij in contact brengen met iemand die hiermee ervaring heeft?

kan ik eventueel aan de hand van het chassisnummers ergens iets vinden hierover?

m.v.d tonnie

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Dr.Dream zei:
13 uren geleden, Hiemerke zei:

Dr. Dream, u praat over "wij". Kunt u ook aangeven wie u bedoelt met `wij`. Is dat de NKC?


Nee, de NKC heeft geen "klanten" maar leden.

Dit lijkt me op zijn minst een onvolledig antwoord. Waarom zo geheimzinnig?

Arno

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-5-2021 om 17:46, Dr.Dream zei:

Wij hebben naar aanleiding van deze berichten uit Duitsland contact opgenomen met het gespecialiseerde advocatenkantoor van Dr.Stoll en Sauer te Lahr(D) om voor onze klanten die een camper op basis van deze Fiat Dieselmotoren uit Duitsland hebben ingevoerd een (gratis) mogelijkheid te bieden om hun grote schade te verhalen.

Uit berichten van Dr.Stoll blijkt dat er grote bedragen met deze claim uit de bus kunnen komen (25% van de aankoopsom als schadevergoeding, of terugname van uw camper tegen de aankoopprijs minus 15% afschrijving voor genoten eigen gebruik ongeacht de leeftijd en tot maximaal 250.000 km op de teller, of omruilen tegen een nieuwe camper binnen de 24 maanden garantie).

Wat ik niet begrijp waarom je als bezitter van een camper met deze sjoemelsoftware grote schade kan hebben. Is de levensduur korter, heb je minder vermogen of meer verbruik? Als het erom gaat dat je camper meer stikstof uitstoot heeft, heb je daar als eigenaar van de camper toch geen (financiële) hinder van. Er is hier maar één verliezer, dat is het milieu. Daarom is het ook geen taak van particulieren op in de bres te gaan springen maar de overheid/de instanties die deze motoren op basis van de de gegevens een typegoedkeuring hebben gegeven, die zouden Fiat een proces aan de broek moeten geven voor opzettelijke milieuvervuiling. Zolang auto's met deze sjoemelsoftware door de overheid niet extra worden belast, vanwege het niet halen van de emissie is er voor bezitters niets aan de hand. De marktwaarde van die auto's zal hierdoor ook niet anders worden.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 30-5-2021 om 21:57, arnoob zei:

Dit lijkt me op zijn minst een onvolledig antwoord. Waarom zo geheimzinnig?

Arno

Dr.Dream is een paar weken afwezig geweest op dit forum. Inmiddels heb ik gezien dat hij weer actief is. Mogelijk heeft hij de vraag van arnoob gemist, daarom wijs ik hem bij deze er nog even op dat deze vraag nog niet beantwoord is. Wil Dr.Dream deze nog beantwoorden? De vraag was en is, wie de ‘wij’ zijn in zijn bijdrage van 25 mei: “Wij blijven verder hier buiten …”.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 31-5-2021 om 08:37, CaradoT135 zei:

Wat ik niet begrijp waarom je als bezitter van een camper met deze sjoemelsoftware grote schade kan hebben. Is de levensduur korter, heb je minder vermogen of meer verbruik? Als het erom gaat dat je camper meer stikstof uitstoot heeft, heb je daar als eigenaar van de camper toch geen (financiële) hinder van. Er is hier maar één verliezer, dat is het milieu. Daarom is het ook geen taak van particulieren op in de bres te gaan springen maar de overheid/de instanties die deze motoren op basis van de de gegevens een typegoedkeuring hebben gegeven, die zouden Fiat een proces aan de broek moeten geven voor opzettelijke milieuvervuiling. Zolang auto's met deze sjoemelsoftware door de overheid niet extra worden belast, vanwege het niet halen van de emissie is er voor bezitters niets aan de hand. De marktwaarde van die auto's zal hierdoor ook niet anders worden.

 

Het begint al met het "gedoe", onzekerheid over de (toekomstige) waarde van jouw dure investering, onzekerheid waar je nog mag komen en mogelijk gedwongen aanpassingen aan de motor. En inderdaad, minder vermogen als de software aangepast moet worden (is dus ook gebeurd bij Volkswagen). Kortom, toch wel even een "dingetje" waar je in 1e instantie als privé persoon voor komt te staan. Want reken nou echt niet dat de overheid (zie de toeslagenaffaire) of de fabrikant (zie de lijdensweg bij VAG) staan te springen om hun verantwoordelijkheid te nemen en jou te helpen. Natuurlijk kan en moet de overheid hier ingrijpen en FIAT beboeten, maar daar is het probleem nog niet mee opgelost, laat staan dat wij daarmee geholpen zijn.

 

Dus ja, reden genoeg om je druk te maken en dit onderwerp blijvend in de aandacht te brengen. En ja, ondertussen wel ook genieten van je mooie camper.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
16 uren geleden, Adriatik zei:

Maar wie zijn zij/is hij ? En voor welk bedrijf werk(t/en) hij/zij? Kom op, wees transparant!

Over transparantie gesproken: de meesten op dit forum plaatsen berichten onder een gebruikersnaam die niet te herleiden is of het nou een hij is of zij of welke persoon er ook achter die gebruikersnaam schuilgaat. 😳

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
12 uren geleden, Nice forum zei:

Op www.anwalt-kg.de/kontakt@anwalt-kg.de kunt U meedoen om een vergoeding te verkrijgen .Het team der Kraus Ghendler Ruvinskij Anwaltskanselei is bezig een claim in te dienen ze vragen dan wel om een rechtbijstands verzekering om niet te hoge kosten te krijgen mocht het geen succes worden.


Dat is toch een Duits kantoor. Daar kun je alleen procederen indien je in Duitsland een camper met deze sjoemel software hebt gekocht. Maar dat zijn er natuurlijk toch velen hier?
En voor hen die een echte NL camper hebben moet je in Nederland via jouw RBV een advocaat benaderen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik snap niet dat men er zo diep ingaat betreft dit probleem . Het is natuurlijk niet goed dat de fabrikanten dit doen , maar er is een update die het in en uitschakelen kan aan passen zodat hij wel aan de eisen voldoet . Als je hem update , wat merk je daar van met het rijden , is dat als eens ondervonden .

 

Mijn advies is laat de software aanpassen , die advocaten naar de ww , dan kan je rustig slapen en ga er genieten van je camper vakanties , en die waarde vermindering op dit punt zie ik niet zitten .

 

Ik vraag me af wat de restwaarde van de huidige diesel campers over 10 jaar nog hebben gezien vergroening , ik leg daar niet wakker van .

Link naar reactie
Share on other sites

Waar haal jij die software update onzin vandaan? Die is er niet voor de campers van Fiat, Peugeot en Citroen. Zou het zo simpel zijn dan draai je binnen de kortste keren de motor in puin. Wat wel bestaat is een upgrade van Euro 5 naar Euro 6 die hardware matig wordt bereikt. Kostenplaatje circa 8.000 euro en dan sjoemelt hij nog steeds.

En in aanvulling op @FJC48In Nederland wordt inderdaad een massaclaim voorbereid door https://www.emissionsjustice.com/nl/vehicle-fiat-nl-nl/?navmake=fiat, daar kun je zonder rechtsbijstandsverzekering op basis van 27,5% NoCure NoPay mee in zee gaan.

 

Link naar reactie
Share on other sites

38 minuten geleden, supreme zei:

Magic Ed , je blaast wel wat hoog van de toren , maar zo als ik het verneem adviseerde u om te advocaten , nou veel succes . 

Zoals Magic Ed schreef, kosten die advocaten niets zolang zij geen resultaat boeken. Alleen wanneer er wordt uitgekeerd moet je 27,5% van het uitgekeerde bedrag betalen. Je houdt dan nog altijd 72,5% in eigen portemonnee over. Ja, dat advocatenkantoor houdt er, wanneer de zaak gewonnen wordt, een aardige duit aan over. Maar zonder red je het niet. En voor degenen die meedoen is er nooit verlies. Het risico ligt bij het advocatenkantoor. Kennelijk hebben die er vertrouwen in.

Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, supreme zei:

Magic Ed , je blaast wel wat hoog van de toren , maar zo als ik het verneem adviseerde u om te advocaten , nou veel succes . 

 

Ik ga wel even informeren of die in en uitschakeling niet is aan te passen .


Wens je veel succes. Niet klagen indien de motor dan in de soep draait. Misschien direct iemand zoeken die dan zwart op wit voor de reparatie kosten opdraait.
 

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Magic Ed. zei:


Wens je veel succes. Niet klagen indien de motor dan in de soep draait. Misschien direct iemand zoeken die dan zwart op wit voor de reparatie kosten opdraait.
 

Bedankt voor u advies , maar over die motor hoef ik zelf geen zorgen te maken , mijn camper is een Renault Master , dus u zorg is dan ook weg .

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...