Ga naar inhoud

Nimmer Hymer


campaan
 Share

Recommended Posts

Voor degenen, die denken om een Hymer aan te gaan schaffen. Ga voor een (stok)oude degelijke (heimwee) en niet voor een vrijwel nieuwe hoogst inferieure. Nu drie jaar ervaring met een Hymer campervan (2017), waar op dag 1 al een zwembad achter het sanitairluik te vinden was. Het design van Hymer is schitterend, de gekozen onderdelen vaak triest inferieur en de montage op vele punten slecht : ragwerk! Veel zaken worden in elkaar geklikt / gegooid en vallen even hard weer uit elkaar. Kastjes piepen aan alle kanten tijdens het rijden. LED verlichting kapot. Raamdelen komen los. Inferieure onderdelen roesten aan alle kanten. Probleem met electriciteit waterpomp. Heldere kleine dakluiken binnen een jaar compleet  troebel, kunnen maar een paar centimeter open (warm!)  en tochten altijd. Zeer matige service. En zo kan ik helaas nog door blijven gaan geen enkele thermische isolatie van dak en wanden!!  Veel te veel  betalen en bibberend weinig krijgen, dus. EN kies ook nooit voor een Fiat Ducato als basisauto =  slechte service / garantie.

Link naar reactie
Share on other sites

... ben het met je eens mbt Hymer, grote boog omheen maken.
Maar Fiat service en/of garantie is voor een groot deel afhankelijk van de dealer/handelaar. Wij gaan naar Carservice Wessels in Papenhoven en die regelt het allemaal prima. Zelfs een gratis leenauto.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bijzonder om te lezen dat een persoon zoveel klachten over een Hymer camper kan hebben en dan ook nog op het Fiat Ducato onderstel. Ik verwacht dat je met dit top segment camper toch grotendeels kwaliteit krijgt...

Zou het de grote vraag zijn waardoor de productiekwaliteit achteruit loopt, of worden niet alle Hymers meer in een Hymer stal gebouwd, zoals met personenauto's ook vaker het geval is?

En wat heeft de dealer hier mee gedaan, want er vanuit gaande dat wij hier over een nieuwe Hymer spreken zijn er toch zeker wel garanties op de Fiat motor en de Hymer betimmering?

 

Maar als je pertinent geen Fiat Ducato onderstel meer wilt dan wordt de keuze in campers volgens mij flink minder. Je kunt een Mercedes onderstel kiezen maar dan kom je weer uit bij Hymer en dat zou campaan dus nooit meer kiezen. Citroen en Peugeot lijken mij qua Fransen en autotechniek net zo (on)betrouwbaar als Fiat, dus dan een Ford of MAN?

Link naar reactie
Share on other sites

Beetje kort door de bocht.

 

Er zijn zoveel merken en er zitten altijd slechte tussen.

De zaken die jij beschrijft, komen ook bij andere merken voor, al dan niet een A-merk.

Dat zegt nog niets over het hele merk.

Wij gaan tegenwoordig naar Hymer Centrum in Bad Waldsee. Daar zijn we altijd netjes en goed geholpen. Dit in tegenstelling tot  de "echte" dealers (al dan niet Hymer) in Nederland.

Maar goed, is voor ons wel een rit van 700km en we hoeven er niet zo vaak heen 😆 Maar we hebben het er graag voor over.

 

Ik ben het met je eens dat "vroeger", producten van een betere kwaliteit werden gemaakt, de prijs was in verhouding wel hoger dan tegenwoordig en dat geldt niet alleen voor campers :!:

De laatste jaren vind ik de camper meer een hype/statussymbool geworden, moet veel verkocht worden,  snel en "goedkoop". Echter hebben we het wel over 10 duizenden Euro's die mensen uitgeven, daar mag je wel iets voor terug zien.

 

@Camper-T;

Er zijn genoeg andere merken die bouwen op Mercedes basis 😉

Wij hebben nog geen problemen gehad met onze Fiat Ducato, maar eerlijkheid gebied mij te tiepen, dat een Mercedes zeker een betere afwerking heeft. Dat zie je dan weer terug in de prijs. 🤪

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Frans, dank voor je aanvulling.

 

Laat ik beginnen met het feit dat het nieuwe Mecedes (Sprinter) blok, wat o.a. Hymer voor zijn campers toepast, ook niet heilig is. Ik las enige tijd geleden berichten dat je nog wel eens een zorgenkindje kan hebben met deze motor, net zoals bij de Ducato van Fiat. Dus in deze sluit ik mijn bij jou conclusie aan dat 1 camper nog geen zomer maakt, om het maar zo te zeggen...

 

Ondanks dat Fiat geen hele goede reputatie heeft als het om kwaliteit en betrouwbaarheid van vervoersmiddelen gaat, is het Ducato blok toch al even op de markt en regelmatig verbeterd.

Als menig campermerk hiervoor kiest dan kun je gevoeglijk de conclusie trekken dat het wel snor zit met dit motorblok. Niemand zal een motorblok gebruiken wat altijd gedoe gaat geven.

 

Qua campers en ervaring zitten wij nog op het instapniveau en bezitten zelf geen camper dus ik kan zover niet uit ervaring meepraten. Wij hebben verleden jaar een Dethleffs Elegance uit 2005 gehuurd en huren dit jaar een nagelnieuwe 2020 Burstner Lyseo. Beiden volgens mij op een Fiat Ducato chassis en wat betreft de Detleffs reed dit ondanks de leeftijd eigenlijk wel goed.

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Als er een product , problemen heeft is vervelend , maar als je een goede dealer heb die de problemen weer oplost en met ervaring ook problemen weet te voorkomen door acties uit te voeren dan is het niet zo erg . Ik heb zelf in de bedrijfswagen sector gezeten , en als er een nieuw voertuig werd afgeleverd werden alle punten die in de praktijk problemen veroorzaakten werd het voor de aflevering al aan gepast meestal op eigen kosten , soms een garantie afwikkeling . en dan ben je op de goede weg , zo zou het moeten .

 

Maar wat ik wel wil opmerken wil blijf bij een dealer in onderhoud ( indien mogelijk ) voor zowel het chassis en de opbouw dan kom je meestal het verst . 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste mensen troost u, de laatste 2 jaren overwinterd in Spanje en vanwege drukte wat langer op 1 camperplaats blijven staan. Dan leer je de mensen wat beter kennen en wissel je ook wel eens ervaringen uit over de campers. En wat blijkt, nieuwe campers van Carthago, Concorde en Hymer hebben waslijsten met problemen en zijn al vele malen terug naar hun dealer geweest. En dat terwijl die campers vanaf € 150.000,00 !!!  hebben gekost. Ik zou er gek van worden. Veel Zweden hebben een Adria,  en die zijn best tevreden. Zo zie je maar, een vroeger Oostblok merk dat enorm is gegroeid in kwaliteit, design etc. Heeft natuurlijk inmiddels ook wel zijn prijs, maar toch.

Ik zou op dit moment echter geen nieuwe camper meer kopen en dan vooral ook voor wat betreft het diesel- en daarmee het milieu probleem.

Blijf gezond en hopelijk  kunnen we binnenkort ( rekbaar begrip) weer zonder zorgen overal naar toe.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Rijk zei:

Komt het ook niet omdat men denkt ,het is een hele dure camper hier mag niks meer aanmankeren.

 

Ik zou deze eens omdraaien, als: "Van een camper van gemiddeld €150.000,00 moet je echt niet te veel verwachten." 😉

 

Het blijkt helaas een feit dat er meer eigenaren klagen over hun nieuwe Hymer.

Maar goed, als de dealer het netjes hersteld is er uiteindelijk niets aan de hand.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Als ik € 150.000,00 of meer aan een camper uitgeef dan verwacht ik nul komma nul problemen.  Overigens dit ook bij een nieuwe camper van € 70.000,00.  of zijn we al zo in onze normen en waarden afgezakt dat we het normaal vinden als ze niet voor 100% worden afgeleverd.

 

Groet Jelle

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

Dan heb ik wel geluk gehad Jelle , ik bezit een ADRIA met een Renault master 111 serie 2012 , maar deze doet het uitstekend , wel enkele kleine probleempjes gehad opgelost deels zelf . 

 

Wat betreft die merken die u noemde is mij ook bekend , zelf enkele geholpen met nood reparatie's voor al lekkage .

 

Maar de camper doet het goed , alleen de dealer is afliet , zo er er altijd wel wat .

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...
Op 7-7-2020 om 13:01, campaan zei:

Voor degenen, die denken om een Hymer aan te gaan schaffen. Ga voor een (stok)oude degelijke (heimwee) en niet voor een vrijwel nieuwe hoogst inferieure. Nu drie jaar ervaring met een Hymer campervan (2017), waar op dag 1 al een zwembad achter het sanitairluik te vinden was. Het design van Hymer is schitterend, de gekozen onderdelen vaak triest inferieur en de montage op vele punten slecht : ragwerk! Veel zaken worden in elkaar geklikt / gegooid en vallen even hard weer uit elkaar. Kastjes piepen aan alle kanten tijdens het rijden. LED verlichting kapot. Raamdelen komen los. Inferieure onderdelen roesten aan alle kanten. Probleem met electriciteit waterpomp. Heldere kleine dakluiken binnen een jaar compleet  troebel, kunnen maar een paar centimeter open (warm!)  en tochten altijd. Zeer matige service. En zo kan ik helaas nog door blijven gaan geen enkele thermische isolatie van dak en wanden!!  Veel te veel  betalen en bibberend weinig krijgen, dus. EN kies ook nooit voor een Fiat Ducato als basisauto =  slechte service / garantie.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Laat ik u zeggen dat wij al zeker 9 Hymer s hebben gehad ,waarvan ik ook wel een dingen merk ,maar over het algemeen een goede camper is ,maar koop maar een Cartago ,dan krijgt u nog veel meer problemen ,deze zijn zo slecht en gammel ,ik heb verschillende eigenaren van Cartago s gesproken ,waar van enkelen deze wagen niet wisten hoe snel ze er weer af moesten komen ,kijk dat het meer rag werk word ligt voor de hand ,veel vraag ,dus snel snel ,,en u had waarschijnlijk ook nog een maandagmorgen wagen ,dat is triest ,

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ook wij hebben problemen met de hymer gehad oa de vering zakt helemaal vooral aan de voorkant . de ruiten wissers stoppen op elk moment de buiteneur moet je met 2  handen los trekken zeer wint gevoeling  zelfs gevaarlijk .  en veel kleine dingen. het gewicht is veel te veel kunnen dus niets bijladen. plus punten zeer mooi van binnen grote koelkast oven diepvries prima verlichting binnen. camper was 6 jaar oud met 80.000km op de teller. nu een buscamper en zijn daar prima over tevreden.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Jonge jonge, dan schrik je toch van al die mankementen. 🤨Ik had Hymer toch ook wel hoog staan, maar er niet toe gekomen om er eentje aan te schaffen. . Momenteel hebben we weer een Knaus, en zonder expliciet reclame te willen maken voor een bepaald merk, ben ik er zwaar verliefd op. Terwijl ik de Carthago en vele Hymers ook prachtige wagen vind. Je kan het natuurlijk altijd treffen, een maandagmorgen exemplaar zoals dat heet. Maar ik zou als dealer op zo een moment niet op de kosten letten en alles piekfijn in orde brengen. Slechte reclame is funest, je moet zoiets omkeren naar een positief gevoel bij de klant. Al kost het op dat moment geld, maar later verdien je dat zeker terug. Ik zie mankementen in bovenstaand reacties, die je zo op kan lossen met wat goede wil. Klant is koning hoor, zeker met zulke kapitale uitgaven!! Ik zou zeggen, aan de slag dealers, maak het zsm in orde!

camper voor de deur.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Wij hebben in 2012 een nieuwe Hymer Exsis I gekocht en hebben al 2 maal vocht in de dubbele beglazing van de cabinezijramen gehad.Dit is ook 2 maal opgelost door de Hymerdealer.

Maar inmiddels is dit geen Hymerdealer meer en hebben wij weer vocht in de zijramen.

Heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen?

Link naar reactie
Share on other sites

Over de garagisten gesproken, daar kan ik het wel mee eens zijn. Je moet echt mazzel hebben om toevallig nog een monteur te vinden die weet wat die doet. Niet iemand die 10L olie vult waar 8,5L voldoende is. En zo heb ik wel meer fratsen gehad. Mijn weg is een gedetailleerde beschrijving af te geven van de werkzaamheden en nu ga ik ook de hoeveelheden toe voegen. En bij gekkigheden, ga ik terug. Bij 2e keer ophalen vraag ik steevast wat de kosten zijn. Is het gratis, dan ok. Wordt er weer een geld transitie verlangt, betalen en niet meer terug komen na uiten van ongenoegen. Er zijn vele andere garagisten!

Onkosten aan het woondeel word mij soms ook wel teveel. Onlangs heeft er in het blad een verhaal gestaan wat de kosten waren. Daar schrok ik stevig van: 9000 euro op jaar basis. Heb die berekening ook gemaakt, kwam lager uit, maar had beter die berekening niet moeten doen. De schrijver van het artikel viel het op dat elk jaar wel iets aan de hand was. Die ervaring heb ik ook. En ik dacht dat het aan mijn wat oudere model lag, maar nieuwere exemplaren blijk dat ook te hebben.

 

@HGA

Onderaan het raam aan de binnenkant, kan je aan beide kanten 2 dopjes zien zitten. Neem die uit op een gortdroge dag. Druk dan in het midden van het raam (niet te hard en kan gewoon binnen) zodat je duidelijk de lucht tussen de ramen uit hoort blazen. Laat het los en de binnenruit veert terug. Dan weer drukken enz. Doe dat een paar keer en laat dan de dopjes nog even eraf. Is het dopje zoekgeraakt, kan je er tijdelijk of voor altijd een plakkertje op plakken.

 

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...
Op 2-5-2021 om 09:43, HGA zei:

Wij hebben in 2012 een nieuwe Hymer Exsis I gekocht en hebben al 2 maal vocht in de dubbele beglazing van de cabinezijramen gehad.Dit is ook 2 maal opgelost door de Hymerdealer.

Maar inmiddels is dit geen Hymerdealer meer en hebben wij weer vocht in de zijramen.

Heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen?

Twee gaatjes boren die uitkomen tussen de glasplaten, de glasruimte spoelen met CO2 gas, erna rondom waar mogelijk afkitten met raamkit.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Beste mensen , ik had een nieuwe camper Hymer gekocht omdat ik vaak gewaarschuwd was voor het geknoei opgave kilometers en gezwendel met ingevoerde ook door zogenaamde betrouwbare camperbedrijven. Toch ook bij grote camperbedrijven laat de service vaak veel te wensen over. De Hymer welke ik geleverd kreeg was automaat 2016 van Fiat en Hymer tramper 720 lang nieuw. dit was de eerste en toch ook vrij prijzig. U wilt het niet geloven maar van begin af aan kan ik geen onderdeel motorisch als opbouw Hymer opnoemen wat de eerste twee jaar naar behoren functioneerde, waar ik hem had gekocht werd altijd verteld dat er een afspraak gemaakt moest worden. en dan was dat meestal een paar maanden later, tot ik contact had opgenomen met mijn rechtsbijstand verzekering. Nu 5 jaar later is de camper motorisch tweemaal geheel uit elkaar gehaald  en de versnelling en pendaalsystemen vernieuwd, De boiler vervangen de tv twee keer nagekeken, de navigatie zelf moeten repareren doordat een draad geen contact maakte steunen voortent achteruit camera en ja ik kan nog wel even doorgaan. Ik zou een ieder adviseren kijk niet direct naar wat dealers vertellen over het beste A merk, kijk wat je wilt en let op de prijs, ook A merken kunnen slecht worden afgeleverd, en garanties worden tegenwoordig door camperbedrijven  weinig gegeven en reparaties worden vaak slecht uitgevoerd dit is in ieder geval mijn conclusie, hier kan de NKC misschien eens iets meer over berichten van slechte service Camperbedrijven ben vast niet de enige welke dit overkomt.

Link naar reactie
Share on other sites

Onlangs vertelde een camperdealer een soortgelijk verhaal. Nederlanders kunnen geen camper tegen normale prijs vinden en zoeken over de grens, met name in Duitsland. Duitsers op hun beurt hebben dit probleem ook min of meer en zoeken in eigen land idem naar betaalbare goede campers. Resultaat: een oververhitte tweedehandsmarkt.

De echt goede tweedehands campers zijn hierdoor al langer schaars maar de dealers houden een grote vraag. Hierdoor is wildgroei onder tweedehands campers ontstaan waar niet wordt geschroomd om minder goede campers als goed te verkopen, de prijzen hiertoe te verhogen en hierbij desnoods te rommelen met de historie of km stand.

Laat het een verhaal uit de camperdealer-wereld zijn om Nederlanders vooral in Nederland campers te laten blijven kopen maar er zal zeker een kern van waarheid inzitten.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben een Carthago uit 2012 en hebben die 2 jaar geleden gekocht. Wij hebben weinig problemen gehad met de camper. Omdat wij een Carthago rijden hebben wij natuurlijk veel contact met andere Carthago rijders. De nieuwere hebben allemaal wat opstartproblemen, maar zeggen bijna allemaal na een keer terug te zijn gewest bij de dealer er geen problemen meer zijn. Wat Jelle zegt over Carthago's klopt in mijn beleving niet.  

Link naar reactie
Share on other sites

Dieselproblemen is Fiat en dat geldt dan voor elke op Fiat gebaseerd campermerk en niet alleen Hymer.

 

Er is in het verleden al genoeg gewaarschuwd voor geimporteerde auto's, ongeacht of dit campers zijn of niet. Vaak is de historie aangepast of niet aanwezig.

Door de problemen met levertijden en mensen toch snel een camper willen, dan wordt dat toch een geïmporteede versie. Die komen vaak uit de verhuur en daar wordt vaak anders mee omgegaan (genoeg campers gezien uit de verhuur).

 

Daarbij heb ik het nog niet over de gecertificeerde dealers, die en/of door de drukte en/of door kennis, niet in staat zijn problemen goed op te lossen.

 

Er is geen merk dat ongeschonden uit de problemen komt, de gebruikte onderdelen zijn meestal van dezelfde merken.

 

@trailerad

Wat Jelle zegt, klopt in ZIJN beleving wel. Dat is ook het probleem, die beleving is dan vaak ook de waarheid zoals je hier kan lezen.

 

@Jelle

Het bestaat bijna niet dat iets 100% wordt afgeleverd. Die kans is zo klein, omdat er veel in verbouwd zit, is een foutje zo gemaakt.

Zelfs eigenaren van Morello en Concorde hebben storingen/problemen met hun nieuwe camper. Dit voorjaar stond er 1 naast ons, nieuwe Concorde van meer dan €.650.000,= en ook die had problemen.

 

aangepast door Frans
Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...

Wij hebben al 10 jaar een Hymer Tramp 612CL. Eigenlijk nooit een probleem gehad, behalve met de Ford motor, maar dat staat los van Hymer. Ik ervaar het als een dergelijke camper. Door slijtage of ouderdom moet er wel eens wat vervangen of gerepareerd worden. Maar ook dat heeft niets te maken met Hymer. Alle camperfabrikanten maken gebruik van dezelfde toeleveranciers (remis, truma, dometic etc.).

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...