Ga naar inhoud

Arie

Members
  • Aantal items

    79
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

Arie won de laatste dag op 18 mei

Arie had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Arie's Achievements

3

Community reputatie

  1. met vaatwasblokjes bedoel ik die blokjes die je voor de vaatwasser gebruikt. Heb een tijdje een half blokje bij het water gemikt. Pas na een dag of wat en een lading poep, ging de materie ruiken. Maar dat doet het 'blauwe' spul dan ook. Alleen in iets mindere mate. 's zomers is de geur ontwikkeling het grootst. De leidingen schoonmaken is m.i. een kwestie van een mengsel van citroenzuur doorspoelen en een tijdje laten staan. Daarna aflaten en schoon spoelen. Als je de camper dan weg wil zetten, alles open zetten aan kraantjes en kranen (zekering uitnemen van de pomp). Je kan de afsluitdop van de schoon waterdop afdraaien en met je hand de wanden voelen of dat glibberig aanvoelt. Is dat zo, dan schoonmaken, stroef betekend schoon. Mocht het zo zijn dat je thee of koffie een rare smaak heeft, niks aan de hand, dat is een overblijfsel van citroen zuur. Na de eerst volgende vulling is dat wel weg. Arie
  2. Ohw, maar dan ben je nog niet zindelijk! Je hebt nog niet op het potje gezeten. Je kakt overigens nergens zo lekker als op je eigen potje. Terug naar je vraag. Hier wat opvoed maatregelen Zoek wat gereedschap uit je verzameling. Neem niet te veel mee. Wat schroeven, ty-wraps, duckttape, WD40, siliconen spray, een stuk draad. Winter camperen heeft ook wat specifieke zaken, dat later Citroenzuur voor schoonmaken waterleidingen. Even zoeken op internet, dat spul kost voor 1 kg een 10-12 euro thuis bezorgd. Je doet er jaren mee. Spul voor in de wc, eigen middeltjes, dat blauwe spul, vaatwas blokjes. De laatste twee heb ik zelf ervaring mee Handelingen reeks: eerst schoon water tappen, dan het toiletpot (zwart water) legen en tot slot je afvalwater (grijswater) legen, daarna handen wassen. Dit vanwege hygiëne oogpunt, je hebt immers schone handen als je eraan begint. En als je de toiletpot wil spoelen en er is geen spoelwater, kan je grijs water ervoor gebruiken. Toiletpot kan je ook inzetten voor het legen van de grijswater tank. Enige wat je achterlaat, zijn de bandensporen in de grond. In het buitenland, maar ook hier zal je de vieste dingen tegen komen. Die lui verzieken het voor jou. Bedenk dat stoeltje voor de camper, camping gedrag is, luifel uit ook. Maar ga je bv 10m verderop zitten is dat weer geen camping gedrag. Leer jezelf aan dat alle vergrendelingen erop zitten voordat je gaat rijden. Nog steeds vergeet ik dat wel eens. En je schrikt je te barsten Als het gaat waaien, luifel in. Ga je fietsen en blijft er niemand achter, luifel in. Een windvlaag en je luifel ligt op dak Over veel zijn de meningen verdeelt. Zo ook over het douchen in de camper. Voordeel: je hebt alles bij de hand. Nadeel, kan glad zijn met manoeuvreren Campershampo? Was je camper zo vaak als je dat je auto deed/doet. Ik gebruik het spul van de aktion. Ga niet onder de boom staan als het regent. Je wordt hor en dol van dat na kletteren. En altijd op het moment dat je net in slaap probeert te vallen
  3. Ben al afgestudeerd in 1987. Een vragenlijst opstellen is uitermate lastig en wel zodanig dat het antwoord geeft op jouw vraag. En niet dat het antwoord alle richtingen opvliegt. Buiten dat, wat zou ik er mee moeten doen? Voor de solo's bent ik al vrijwilliger en vanuit mijn 'koker' is al e.e.a. ontstaan: gezamenlijke reizen, een boekwerkje dat verteld hoe je een solo reis met reisgenoten samenstelt, in corona tijd wat samenkomsten geregeld. Waarvan er 1 moest vervallen door aanvullende maatregelen. En voor de komende tijd ben ik ook al bezig.
  4. Ohw, enne niet als een bezetene aan de ventilator draaien. Ik weet n.l. niet of de aanstuur elektronica daar tegen kan. Meestal is dat niet het geval. De ventilator gaat dan als een dynamo werken, vandaar. Mijn kachel/boiler werkt nog steeds en zonder geplof Arie
  5. Die overloop dient ervoor bij het vullen de lucht uit de tank kan. Als je de tank tot de rand vult, zal de overloop het eerste water uitkomen en uit de vulopening even erna eruit gutsen
  6. Zou toch eens graag een enquête zien die specifiek voor solo's bestemd zouden zijn.
  7. Ik had een soort gelijk probleem als Jan-Willem. Na veel proberen, uitzoeken en de site van zwiebelfam.nl, kwam ik uiteindelijk tot een oplossing. Ik gebruik LPG al jaren en vervang met onregelmaat het filter. Dit jaar als voorzorg ook maar gedaan. Filter zag er was oranje achtig uit, waar de nieuwe creme kleur heeft. Zwiebelfam schrijft van printplaat connectoren kunnen vervuilt zijn. Op Robert uitgebouwde Truma zie je een rechthoekige doos. Daar zit de printplaat in. Een test die Robert had kunnen doen is voelen of het ventilatortje (links onder) makkelijk draait. Dat heb ik dus ook gedaan en de storing bleef. Waarvan ik steeds meer de pest erin kreeg, want ik zag die hoge kosten al verschijnen. Op e.o.a. manier bleef mij het verhaal van zwiebelfam me intrigeren. Hij had het over ploffen van de kachel. Dat deed die nu! niet. Maar in het verleden, kon ik me herinneren wel. En goed ook. Dat zou normaal zijn. Nu weet ik dat dit niet normaal is. het frappante was dat de kachel/boiler het wel 's ochtends deed en als alles warm en knus is, dat die dan afsloeg. Wat normaal is. Maar dan opnieuw opstarten, deed die niet. Voor de zoveelste keer de spanning gecontroleerd, dat was ook (steeds) goed. Kooktoestel voor de zoveelste keer geprobeerd, dat werkte ook. Die verschijnselen vertelde zwiebelfam ook! Toen heb ik een nieuwe gasregelaar gekocht. Kon volgens een medeforumlid met remmenreiniger proberen de regelaar schoon te maken, niet vervolgd. Ok, het was iets van 42 euro. En nu komt het, bij het demonteren van de oude regelaar aan de lage druk zijde, kwam er behoorlijk wat olie uit. Dat verbaasde mij behoorlijk. Nieuwe geplaatst, opstarten en werken. Eerste nacht nog een foutmelding, even op de thermostaat uit en weer aanzetten en weer werken. De dag erna werkte die nog, Terwijl ik weet dat die nacht nog behoorlijk koud is geweest. Nu weet ik dat als de kachel/boiler weer gaat ploffen, dat er iets met de regelaar aan de hand is. Tweede is dat ik elk jaar tenminste een keer het filter vervang Arie
  8. kijk eens op de site van https://www.zwiebelfam.nl/verwarming-werkt-niet/ Misschien lees je daar een overeenstemmend probleem MET oplossing. Wat je ook doet, niet lukraak maar onderdelen vervangen en denken, het zal wel dit of dat zijn. Arie
  9. Weet niet wat er gebeurt is, maar ik had onlangs antwoord op deze vraag gegeven.
  10. Arie

    Nimmer Hymer

    Over de garagisten gesproken, daar kan ik het wel mee eens zijn. Je moet echt mazzel hebben om toevallig nog een monteur te vinden die weet wat die doet. Niet iemand die 10L olie vult waar 8,5L voldoende is. En zo heb ik wel meer fratsen gehad. Mijn weg is een gedetailleerde beschrijving af te geven van de werkzaamheden en nu ga ik ook de hoeveelheden toe voegen. En bij gekkigheden, ga ik terug. Bij 2e keer ophalen vraag ik steevast wat de kosten zijn. Is het gratis, dan ok. Wordt er weer een geld transitie verlangt, betalen en niet meer terug komen na uiten van ongenoegen. Er zijn vele andere garagisten! Onkosten aan het woondeel word mij soms ook wel teveel. Onlangs heeft er in het blad een verhaal gestaan wat de kosten waren. Daar schrok ik stevig van: 9000 euro op jaar basis. Heb die berekening ook gemaakt, kwam lager uit, maar had beter die berekening niet moeten doen. De schrijver van het artikel viel het op dat elk jaar wel iets aan de hand was. Die ervaring heb ik ook. En ik dacht dat het aan mijn wat oudere model lag, maar nieuwere exemplaren blijk dat ook te hebben. @HGA Onderaan het raam aan de binnenkant, kan je aan beide kanten 2 dopjes zien zitten. Neem die uit op een gortdroge dag. Druk dan in het midden van het raam (niet te hard en kan gewoon binnen) zodat je duidelijk de lucht tussen de ramen uit hoort blazen. Laat het los en de binnenruit veert terug. Dan weer drukken enz. Doe dat een paar keer en laat dan de dopjes nog even eraf. Is het dopje zoekgeraakt, kan je er tijdelijk of voor altijd een plakkertje op plakken. Arie
  11. Dat zijn de naden die zijn gekit en met een T-profiel kunststof afgedekt zijn. Ik heb dit in 2018 laten doen aan mijn B550 (2002) door een Hymer specialist. Zijn argument was dat hij het goed en strak zou aanleggen. Nou, dat strak viel nogal mee. Mijn idee erachter om het te doen is dat de camper niet lekte en dat in de toekomst dat voor wilde blijven. Vond de pezen (T-profiel) er niet goed uit zien. Hier en daar liet het los. Heb toen overwogen het zelf te doen. Meeste gaat zitten in de tijd om de naden schoon te maken (oude pees eruit en oude kit verwijderen). Kosten voor het zelf doen: pakweg 600 euro voor kit en nieuwe pezen. Het is op zich niet moeilijk, alleen tijdrovend. Heb uiteindelijk toch besloten het te laten doen. Was toen iets van 2000 euro. Daarna een schets gemaakt van de wanden en dak, met de plekken waar (en datum) ik met de vochtmeter gemeten heb. Onlangs die schets weer opgepakt en nieuwe metingen gemaakt. Mooie hiervan is dat je met 1 meting weinig over kan zeggen. Het zijn juist de verschillen die je meet met hetzelfde meet apparaat. Het zijn dan de grote verschillen waar mijn 'alarm' op af zal gaan. Die waren er niet. Arie
  12. Arie

    Hordeur lage instap

    Bekijk de deur opening aan de binnenkant. Is er een recht-hoeking vlak te ontdekken of te maken? Past een roldeur cassette naast de deur? Dan kan je met een standaard roldeur van de bouwmarkt aan de gang gaan. Die deuren zal je ook op maat moeten maken. In de reclame ben je hier minder dan 100 euro voor kwijt. Tweede optie is van die ~25cm brede hor flappen. Arie
  13. Het aanmelden als solo is gratis. Eenmaal aangemeld krijg je maandelijks een solokoerier. Daarin kan je ook oproepen plaatsen voor reisgenoten en/of iets ondernemen. In de koerier staat in waar je o.a. andere solo's kan ontmoeten. Dat zijn de zogenoemde koffiekletsen. Koffiekletsen zijn initiatieven van vrijwilligers, buiten de nkc om. Waar je apart voor aanmeldt is op het 'afgesloten' forum deel, alleen voor solo's. Binnen de solo's is er een groep die graag samen reizen MET hond. Arie
  14. Arie

    Vocht

    Was even zoeken... ik heb een Hymer B550 uit 2002. Ik zie dat ik de meting wel weer eens een keer kan doen. Laatste meting eind sept. 2017. grote dakraam: 14 - 32 kleine dakraam: 17 - 32 vlakbij dak, doucheruimte: 21 - 30 hangkast: 16 - 21 kastjes links: 20 - 26 kastjes rechts: 20 - 32 boven keuken kastjes: 13 - 32 boven het hefbed, voorin: 28 - 32 (gemeten bij de naad van voorkant naar dak) achterwand: 21 - 24 De metingen die ik de eerste keer deed, waren o.h.a. lager (sept. 2016). Ik denk dat tussen de meet instrumenten de metingen kunnen verschillen. Dan heb je ook nog dat de omstandigheden verschillen, ondanks dat je de meter calibreerd voordat je gaat meten. Mijn stelling is dat je pas wat kan zeggen als je de metingen met de voorgaande gemaakte metingen kan vergelijken. Ik vind die waardes van jou iets aan de hoge kant, maar ik weet niet hoe en wanneer je gemeten hebt. Dus kan ik er niks zinnigs over zeggen. Ik zou als ik jou was de boel even in de gaten houden en straks als het echt nat weer is buiten en van de zomer als het snikheet is geweest een paar metingen doen. Stel als ik nu van die waardes die jij hebt zou meten, dan zou ik ook even die meteingen doen. M.a.w. er zijn teveel parameters die invloed op de meting hebben. Maar als de waarde richting 35 ofzo gaat, denk ik, zal wel... Arie
  15. Dat je te horen krijgt dat het omzetten 1 op 1 geen probleem zal zijn, is een halve waarheid. Dus een hele leugen! Voor de verkopende partij is het geen probleem. Voor de koper, zal nog het e.e.a. aan huiswerk moeten doen en antwoord vinden op de vraag: hoe laadt ik de accu op (diverse methodieken), kan dat zomaar (nee) enz. Ook voor de grootte zal je zelf een antwoord dienen te vinden. Zoals busje al schrijft, ga naar camperforum.nl en daar vind je mensen die wel deze ervaringen hebben. Zowel met kant en klare accu's als zelf opgebouwde systemen. Arie
×
×
  • Nieuwe aanmaken...