Ga naar inhoud

Camper-T

Members
  • Aantal items

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

0 Neutral
  1. Wij hebben ooit het oudere broertje uit 2005 gehuurd, met een hefbed, Frans bed en daardoor de fijne grote hangkast voor kleding en schoenen maar dan wel een kleinere garage. Het rijgedrag is goed te noemen, je trekt zo'n dik 7 meter lange camper prima door de bergen, alleen met flinke zijwind en vrachtverkeer inhalen heb je aardig wat enge deining. Meer campers hebben dit en meest mogelijk kan dit (groten)deels ondervangen worden door een stabilisator maar goed dat zal een optie zijn geweest wat deze camper niet had. Een Frans bed is te krap voor twee volwassenen dus niet onze keuze maar we hebben het geprobeerd. Liever een queensbed en hangkasten, of 2x1 persoon voor de grote garage. De 2005 versie had (nog) geen deur aan de bestuurderszijde en dat is soms een beetje onhandig vind ik. Tegenwoordig zit die er wel zag ik net op de website. Goede verbetering. Al met al vond ik het een prima ruime en degelijke integraal camper met een heerlijk grote panorama voorruit. Iets wat je met de half-integraal campers en standaard cabine mist.
  2. Het overgrote deel van de bestaande en nieuwe campers rijdt op diesel maar hoe gaat dit in de toekomst en kan een camper met dieselmotor straks nog wel rendabel ingeruild worden? In een aantal landen is het al jaren verplicht om een sticker op de voorruid te voeren als een millieu-zone ingereden wordt maar diesel- of zelfs emissievrije zones neemt ook elk jaar toe. Het meest slechte scenario: Stel, je koopt morgen een peperdure camper met vanzelfsprekend een dieselmotor, een toekomstbestendig model waar je de komende 10 tot 20 jaar mee door Europa wilt gaan toeren. De ontwikkelingen rondom millieu-zones en de energietransitie nemen vervolgens een vlucht waardoor dieselmotoren steeds vaker verbannen worden en daardoor niet meer verkopen. De transportwereld zal haar grotendeels geleasde vloot uitfaseren naar nieuwe alternatieven maar is jouw duur betaalde camper met dieselmotor over langere tijd nog wel wat waard? Natuurlijk zal het allemaal niet zo'n vaart lopen en kan niemand verplicht worden om zijn diesel aangedreven voertuig 'ineens' weg te doen maar ooit zal de dieselmotor niet meer bestaan. De eerste elektrische campers, al dan niet in prototype, zijn al een feit en dat er ooit brandstofcellen komen die klassiek vol te tanken zijn met een millieuvriendelijke stof is ook reeel. Ik ben benieuwd hoe camperend Nederland deze verandering voor zich ziet, of men hier al mee bezig is als het gaat om de nieuwe aanschaf en wat ze hier zelf voor ideeen over hebben. Voor de goede orde claim ik zelf geen enkele wijsheid maar ben wel benieuwd hoe een ieder over deze energietransitie binnen de wereld van campers denkt en wat men hier verwacht.
  3. Camper-T

    Gsmversterker

    Goede tip GreDon, dit wist ik nog niet. Zo helpen wij elkaar!
  4. Camper-T

    Nimmer Hymer

    Ik zou deze eens omdraaien, als: "Van een camper van gemiddeld €150.000,00 moet je echt niet te veel verwachten." Het blijkt helaas een feit dat er meer eigenaren klagen over hun nieuwe Hymer. Maar goed, als de dealer het netjes hersteld is er uiteindelijk niets aan de hand.
  5. Inderdaad, het lijkt campaan niet voor de wind te gaan en reageert bijna als oud docent Duits O. den Besten uit Koot & Bie.
  6. Camper-T

    Nimmer Hymer

    Hallo Frans, dank voor je aanvulling. Laat ik beginnen met het feit dat het nieuwe Mecedes (Sprinter) blok, wat o.a. Hymer voor zijn campers toepast, ook niet heilig is. Ik las enige tijd geleden berichten dat je nog wel eens een zorgenkindje kan hebben met deze motor, net zoals bij de Ducato van Fiat. Dus in deze sluit ik mijn bij jou conclusie aan dat 1 camper nog geen zomer maakt, om het maar zo te zeggen... Ondanks dat Fiat geen hele goede reputatie heeft als het om kwaliteit en betrouwbaarheid van vervoersmiddelen gaat, is het Ducato blok toch al even op de markt en regelmatig verbeterd. Als menig campermerk hiervoor kiest dan kun je gevoeglijk de conclusie trekken dat het wel snor zit met dit motorblok. Niemand zal een motorblok gebruiken wat altijd gedoe gaat geven. Qua campers en ervaring zitten wij nog op het instapniveau en bezitten zelf geen camper dus ik kan zover niet uit ervaring meepraten. Wij hebben verleden jaar een Dethleffs Elegance uit 2005 gehuurd en huren dit jaar een nagelnieuwe 2020 Burstner Lyseo. Beiden volgens mij op een Fiat Ducato chassis en wat betreft de Detleffs reed dit ondanks de leeftijd eigenlijk wel goed.
  7. Camper-T

    Nimmer Hymer

    Bijzonder om te lezen dat een persoon zoveel klachten over een Hymer camper kan hebben en dan ook nog op het Fiat Ducato onderstel. Ik verwacht dat je met dit top segment camper toch grotendeels kwaliteit krijgt... Zou het de grote vraag zijn waardoor de productiekwaliteit achteruit loopt, of worden niet alle Hymers meer in een Hymer stal gebouwd, zoals met personenauto's ook vaker het geval is? En wat heeft de dealer hier mee gedaan, want er vanuit gaande dat wij hier over een nieuwe Hymer spreken zijn er toch zeker wel garanties op de Fiat motor en de Hymer betimmering? Maar als je pertinent geen Fiat Ducato onderstel meer wilt dan wordt de keuze in campers volgens mij flink minder. Je kunt een Mercedes onderstel kiezen maar dan kom je weer uit bij Hymer en dat zou campaan dus nooit meer kiezen. Citroen en Peugeot lijken mij qua Fransen en autotechniek net zo (on)betrouwbaar als Fiat, dus dan een Ford of MAN?
  8. Camper-T

    Gsmversterker

    GSM verbindingen laten zich meestal nog het beste ontvangen maar zijn alleen geschikt voor bellen en SMS-en. Om via het mobiele telefoonnetwerk te kunnen internetten op een smartphone, tablet, of laptop heb je minimaal traag 3G of liever het snellere 4G/5G signaal nodig. Het probleem van slecht 3G/4G ontvangst doet zich meestal voor in de camper of caravan omdat het chassis een toch al zwak signaal nog verder dempt, tot geen ontvanst toe. Buiten is het 3G/4G meestal nog redelijk als je niet te ver van de bewoonde wereld zit. Dit probleem is meestal op te lossen middels een Mifi router met externe antenne voor buiten. De externe antenne is veel gevoeliger en versterkt het opgepikte 3G/4G signaal richting de Mifi router in de camper of caravan. De Mifi router op zijn beurt geeft een vol radio-ontangst richting telefoon, tablet, of laptop en de data verbindingssnelheid hiervan hangt uiteindelijk af van wat de externe antenne aan kwaliteit kan binnenhalen. Hierbij wel de kanttekening dat een Mifi router met een eigen data-simkaart werkt dus die moet je vooraf bij de eigen GSM provider regelen. Of wat ook veel gebeurd is op het vakantieadres een pre-paid data simkaart kopen. Dit kan soms schelen in de kosten per MB. Maar goed, dit is niet handig als je bijvoorbeeld met een camper meerdere landen aan doet. Heb je op een bepaalde locatie praktisch geen 3G/4G bereik verwacht dan geen wonderen van een externe antenne. Misschien is er met een externe antenne net iets meer bereik dan via de telefoon maar wat er echt niet is kan ook niet versterkt worden. Als je binnen Google zoekt op Mifi + externe antenne, of 4G versterker dan vind je vanzelf tal van oplossingen en aanbiedingen. Er zijn ook camper en caravan specialisten die uit dit grote aanbod een aantal best toepasbare opties verkopen, soms prettiger.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...