Ga naar inhoud

Overgewicht Campers


Ienencees060220
 Share

Recommended Posts

Het feit dat 1/3e van de  campers te zwaar is en dat het veelal een administratieve kwestie is om dit te verhelpen en er dan als maar op blijven hameren dient de leden van NKC zeker niet. Het zou beter zijn de overheden te bestoken met omklede redenen om de registratie van campers te veranderen. Nu wordt iedereen, inclusief justitie, wakker gemaakt en hebben  ze er een gemakkelijke prooi bij. En is dus 1/3e van de leden van NKC straks het haasje dankzij NKC. Dat campers overbeladen zijn is veelal niet te vermijden daar het overgrote deel van de huidige campers 2800 kg. plus zijn en er nauwelijks laadgewicht overblijft.

 

 

  • Confused 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dag Cees,

Dat het gewicht verhogen van een kampeerauto veelal een administratieve handeling is, geldt misschien voor teruggekeurde kampeerauto’s maar in de meeste andere gevallen moet je bij de RDW (onder andere) een document van de fabrikant kunnen overleggen. Die fabrikanten leven ook niet van de lucht en vragen voor zo’n document een bak geld.

1 uur terug, Ienencees060220 zei:

Nu wordt iedereen, inclusief justitie, wakker gemaakt en hebben  ze er een gemakkelijke prooi bij.

De controlerende instanties zijn heus wel op de hoogte van het fenomeen overbelading; daar hebben ze het NKC heus niet voor nodig.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Het gegeven dat een derde van de camperaars hun camper te zwaar beladen heeft, lijkt me een slechte reden om te pleiten voor andere regelgeving. Wanneer een derde van de auto’s te hard rijdt mag ook geen reden zijn de max. snelheid dan maar te verhogen. Veiligheid is niet iets waarmee gesjoemeld moet worden. 
De NKC probeert met haar actie de leden bewust te maken van het probleem en de daarmee samenhangende veiligheid. Daar lijkt me helemaal niets op tegen!

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

11 minuten geleden, Ienencees060220 zei:

Het NKC heeft anders flink aan de boom geschud. 

Sorry, dat is me dan ontgaan… en heeft het schudden van die NKC nog enig succes geboekt?

Even terug naar je eerste bericht: vind je het terecht dat die NKC het maximaal toelaatbare gewicht voor B-rijbewijs wil verhogen naar 4.250 kilogram?

Volgens mij speelt dit issue al een tijdje: ik meen te me herinneren dat in 2005 al een herzieningsverzoek is ingediend bij het Europese parlement om categorie B van het rijbewijs te verhogen naar 4.250 kilogram. Hoe hard die NKC ook aan een boom blijft schudden, eerlijk gezegd zie ik het niet gebeuren omdat er teveel tegenstrijdige belangen spelen.
Bezitters van kampeerauto’s die dat niet willen afwachten halen hun C1 of C rijbewijs.

 

Link naar reactie
Share on other sites

idd wat is er mis met BE en een 1200kg trailer? , ik rijd met een 1500kg(daadwerkelijke gewogen gewicht) trailer achter mijn camper met BE, MTM camper 3500kg(TTM 3900kg, gewogen voor de reis rijklaar 3350kg), MTM trailer 1800kg, niks mis mee. En geheel legaal.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Het ophogen van het maximaal toelaatbare gewicht kan ook alleen maar als dat technisch kan. En het is ook geen oplossing een kwart van de gewogen campers die al met een 3500+ camper reden was ook te zwaar.

Maar de berichtgeving klopt ook niet, van de gewogen campers was dit het resultaat, camperaars die weten dat hun camper te zwaar is gaan echt niet wegen, als die groep had meegedaan waren de uitkomsten nog minder positief.

Link naar reactie
Share on other sites

Voor de goede orde ik heb dit onderwerp aangesneden omdat mijn camper ook te zwaar is. Ik heb dus na eerdere publicaties van NKC, waarin men stelde dat met een C1 rijbewijs en een keuring bij het RDW alles opgelost zou zijn. Dat rijbewijs heb ik inmiddels maar nu blijken er campers op de markt te zijn, ook de mijne, die een laadvermogen hebben van iets meer dan 300 kg en die gebouwd is op een light chassis. Kortom hij is te zwaar en hij blijft te zwaar en is ook onverkoopbaar geworden. Mijn camper stamt uit okt. 2018. Graag geen reacties hoe stom ik geweest ben deze camper te kopen, hij is op de markt en eigenlijk al direct onbruikbaar volgens de wet.

Link naar reactie
Share on other sites

15 uren geleden, Ienencees060220 zei:

Als er niks mis mee is terwijl je met een treintje van 5000 kg op de weg beweegt wat is er dan mis mee als je met een camper van 4000 kg op weg bent. In het ene geval is er niks mis mee en in het andere geval zijn we gevaarlijk bezig. Vertel mij de logica.

Mijn treintje van 5000kg voldoet aan de wet en technische eisen van camper en trailer, geheel legaal en technisch in orde, als je camper 4000 weegt en technisch maar 3500 mag wegen voldoe je aan beiden niet en die camper is daar ook niet op berekend en dus gevaarlijk. Denk aan remmen, onderstel, vering, asdruk, etc etc

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

22 minuten geleden, Ienencees060220 zei:

Voor de goede orde ik heb dit onderwerp aangesneden omdat mijn camper ook te zwaar is. Ik heb dus na eerdere publicaties van NKC, waarin men stelde dat met een C1 rijbewijs en een keuring bij het RDW alles opgelost zou zijn. Dat rijbewijs heb ik inmiddels maar nu blijken er campers op de markt te zijn, ook de mijne, die een laadvermogen hebben van iets meer dan 300 kg en die gebouwd is op een light chassis. Kortom hij is te zwaar en hij blijft te zwaar en is ook onverkoopbaar geworden. Mijn camper stamt uit okt. 2018. Graag geen reacties hoe stom ik geweest ben deze camper te kopen, hij is op de markt en eigenlijk al direct onbruikbaar volgens de wet.

 

Ik weet niet of je laadvermogen van 300 kg in- of exclusief de accessoires bij aankoop is. Indien exclusief dan kan de informatie in onderstaande link naar de geschillencommissie voertuigen zinvol zijn.

 

www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/camper-te-zwaar-voor-rijbewijs-b

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, FJC48 zei:

Maar dat is niet de bedoeling, de voorstanders van het opleuken naar 4250kg willen met het B rijbewijs blijven rijden op die opgeleukte bak.

Leuk dat die voorstanders dat willen, maar eerlijk gezegd zie ik dat niet gebeuren. Heel veel regels kan Nederland (gelukkig) zonder Europese bemoeienis uitvoeren, en dan denk ik aan de invoering van maximum snelheden, maar een rijbewijs opleuken is nogal grensoverschrijdend. Bovendien zijn de bezitters van kampeerauto’s niet de enige belanghebbenden, want er spelen ook economische belangen een rol. De vervoerssector heeft best wel last van de oneerlijke concurrentie van de 3,5 tons bestelwagens uit Oost-Europa die vaak overbeladen, onderbetaald en zonder rij- en rusttijden over de weg vliegen.

 

1 uur terug, Pierre zei:

Graag geen reacties hoe stom ik geweest ben deze camper te kopen, hij is op de markt en eigenlijk al direct onbruikbaar volgens de wet.

Ach er is niks stoms aan en misschien moet je eens op Marktplaats rondkijken hoeveel kampeerauto’s er grif van de hand gaan die eenzelfde gewicht probleem hebben. Heb je trouwens al eens contact met de fabrikant gehad?  

Ik heb onlangs contact gehad met Dethleffs: en zonder technische aanpassing kan het maximum gewicht van onze kampeerauto worden verhoogd van 3.500 naar 3.850 kilogram. Dat zet nog geen echte zoden aan de dijk en kost alles bij elkaar 1 euro per kilo.

aangepast door Wim Corduwener
Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, Ienencees060220 zei:

Voor de goede orde ik heb dit onderwerp aangesneden omdat mijn camper ook te zwaar is. Ik heb dus na eerdere publicaties van NKC, waarin men stelde dat met een C1 rijbewijs en een keuring bij het RDW alles opgelost zou zijn. 

Dat laatste zal toch eigen interpretatie zijn vrees ik. Want als TTM en MTM gelijk zijn valt er weinig op te waarderen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...