Ga naar inhoud

Overgewicht Campers


Ienencees060220
 Share

Recommended Posts

1 uur terug, supreme zei:

Borgerik , asl u nu gewoon een klein aanhangwagen ( + trekhaak ) koopt dan bent u toch klaar , want wanneer zal de wet het verhogen toe laten , ik weet het niet .

@supremeinderdaad, met een camper met Max 3500kg mag je ook nog een aan hangertje trekken van 750kg, dat is ook zo’n Nederlandse wetgeving. Moeten ze ook gewoon bij de toekomstige elektrische camper doen, een aan hangertje gevuld met accu’s tot 750kg.

en wil je geen aanhangertje en toch zwaarder. Haal dan je C1 rijbewijs, moet er niet aan denken aan de vele camperaars die al moeite hebben om in een camper van 3500kg te rijden om die te laten rijden in een camper van 7500kg.

Wij zijn ook bezig met ons C1, willen een camper gaan rijden met Max 4250kg.

Link naar reactie
Share on other sites

En wat wordt de nieuwe camper Cor.

 

Wij hebben onze Carthago vandaag op 4500 laten zetten bij de RDW. 

Met 4250 konden wij het niet redden. Rijklaar op kenteken 3250 en dan nog kunnen we niet onder 4250 blijven. 

En zeker weten dat we weinig overbodige dingen mee nemen. Ik vraag me wel eens af wat er nog niet op de camper zit als hij wordt gewogen. De luifel, dak airco, levelsysteem, gasflessen (wij hebben LPG) weet ik. Maar wat wordt er nog meer later ingebouwd waardoor het gewicht hoger wordt.

Link naar reactie
Share on other sites

Ja, dat klopt, bij mij word dat 2000kg, maar dan heb je je E rijbewijs nodig.

dus Met B rijbewijs mag je een camper rijden van max3500kg met een aanhanger tot 750kg.(dus totaal 4250kg). Met C1 rijbewijs mag je een camper rijden van Max 7500kg met een aanhanger tot 750kg.

Bij B rijbewijs is er nog de regel van samenstel niet zwaarder dan 3500kg, dit geld dus niet bij een camper van 3500kg daar mag je ook 750kg achter hangen.

Je mag dus ten alle tijde een aanhanger trekken van Max 750kg zonder je E rijbewijs.

Bij B rijbewijs is het dus zo dat je b.v. Met een auto van Max 2000kg een aanhanger mag trekken van Max 1500kg (niet meer dan 3500kg samen). Uiteraard wel mits het trekkende voertuig dat mag.

 

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, supreme zei:

Borgerik , als u nu gewoon een klein aanhangwagen ( + trekhaak ) koopt dan bent u toch klaar , want wanneer zal de wet het verhogen toe laten , ik weet het niet .

Natuurlijk is dat een mogelijkheid. Maar na 45 jaar caravannen ben ik o.a. overgestapt op een camper omdat ik juist geen aanhanger achter mijn voertuig wil hebben.

Met mijn reactie wil ik ook aangeven dat de administratieve manier waarop de overheid om gaat met deze zaken tot vreemde verschillen leidt: Met een BE rijbewijs wel op de weg met een combinatie van 10.000 kg, maar niet met een camper van 4000 kg.

Link naar reactie
Share on other sites

Dat is ook vreemd, hetzelfde als mijn vrouw, ze was buschauffeur en heeft haar D rijbewijs, heeft in gelede bussen gereden met 120 passagiers en een gewicht van 12500kg. Maar moet toch een C1 rijbewijs halen.

Terwijl een camper toch op geel kenteken staat, moet je een rijbewijs halen voor vrachtvervoer en is je D rijbewijs niet geldig, OF je moet een camper hebben van weet ik hoeveel kilo die in gericht is voor meer dan 8 personen dan is je D rijbewijs wel geldig. 

Link naar reactie
Share on other sites

E&P levelsysteem met weegfunctie hebben wij ook. Volgens mij €.300,= extra.

 

Weeg functie is leuk, maar stel er niet teveel bij voor. Voor het totaalgewicht is het wel aardig, maar de aslast kan hij niet bereken, omdat de poten niet op dezelfde hoogte staan als de voor- en achteras.

Je zal daarom zelf een tabel moeten maken en de camper b.v. eerst wegen op een weegbrug. Daarna kan je die gegevens vergelijken met de meting van het E&P systeem.

 

Je zal de camper dan wel ongeveer hetzelfde moeten beladen of weer opnieuw naar de weegbrug en weer vergelijken.

Maar voor een indicatie is het wel goed.

Verwacht ook niet elke keer dezelfde waarden bij een nieuwe meting. Wat dat betreft is de nauwkeurigheid niet veel beter als van die Reich camperweger.

Voordeel is wel, dat je hem altijd bij hebt.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 21-2-2022 om 18:34, Cor1961 zei:

@supremeinderdaad, met een camper met Max 3500kg mag je ook nog een aan hangertje trekken van 750kg, dat is ook zo’n Nederlandse wetgeving. Moeten ze ook gewoon bij de toekomstige elektrische camper doen, een aan hangertje gevuld met accu’s tot 750kg.

en wil je geen aanhangertje en toch zwaarder. Haal dan je C1 rijbewijs, moet er niet aan denken aan de vele camperaars die al moeite hebben om in een camper van 3500kg te rijden om die te laten rijden in een camper van 7500kg.

Wij zijn ook bezig met ons C1, willen een camper gaan rijden met Max 4250kg.

Hoe zit dat dan met al die mensen die met de aanhanger rijden en dan nauwelijks kunnen lees volgas linker baan en niks afgedekt

 

Is het zelfde als mensen die met b zwaarder zouden mogen rijden

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat afdekken heeft niets met je rijbewijs te maken.

En B rijbewijs is nu eenmaal tot 3500kg en als je zwaarder wilt C1.

Gewoon aan houden en als je toch zwaarder gaat (lees overbeladen) vind het dan niet vreemd dat je een goede prent krijgt of dat je geen schade vergoed krijgt door de verzekerings maatschappij,,, en terecht.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...
Op 7-8-2021 om 16:37, Pierre zei:

 

Ik weet niet of je laadvermogen van 300 kg in- of exclusief de accessoires bij aankoop is. Indien exclusief dan kan de informatie in onderstaande link naar de geschillencommissie voertuigen zinvol zijn.

 

www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/camper-te-zwaar-voor-rijbewijs-b

 

 

 

Ik kocht dit jaar een Hymer B 598 van 2014 bij een "BOVAG" garage in Vessem, Noord Brabant (die zelfs geen bovag garage bleek te zijn). In de advertentie stond dat ie 3170 kg woog. en op kenteken 3500Kg, dus geschikt voor rijbewijs B. (Max technische gewicht 4200Kg) Twee weken na mijn aankoop ben ik ermee naar een weegbrug gereden omdat ik wilde weten hoeveel ik ongeveer kon laden. Ik had de dieseltank vol, en schoonwater 50% gevuld, de rest was leeg. Ik ben zelf in de camper gebleven tijdens het wegen. De weegbrug gaf aan 3700 kg!! (Omdat ik een ICD (pacemaker) draag, kan ik geen rijbewijs C1 halen). Ik ben direct terug gegaan naar de garage en wilde de koop ongedaan maken, maar daar wilden ze niets van weten! En ik moest me niet druk maken, want er werd bijna niet op gecontroleerd !

 

Het is nu enkele maanden later, en ik heb e.e.a. aan de camper aangepast (Satellietschotel vervangen door een lichtere, betimmering in de garage verwijderd en meer van die zaken. 

Zou ik nu nog terug kunnen gaan om de koop te ontbinden? of daar een zaak voor opstarten ? Ik ben er ook al mee met vakantie weggeweest natuurlijk ! Dus veel kilometers gereden.

 

Wie zou dat weten ?

 

Ik heb nog een kopie van de advertentie waar het gewicht (max 3500) in genoemd werd.

 

Han.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, HanMaudCamper zei:

Wie zou dat weten ?

Op deze site van NKC staat een stappenplan: Geschil over de camper aanpakken - NKC

Wellicht is dat nuttig.

 

Mocht je een rechtsbijstandverzekering (RBV) hebben en wellicht daar een beroep op willen doen, kontroleer dan ook hun voorwaarden. 

Er zijn RBV's die de rechtsbijstand beperken tot een juridisch advies als de garage niet bij Bovag of Focwa is aangesloten 

Link naar reactie
Share on other sites

17 uren geleden, HanMaudCamper zei:

Het is nu enkele maanden later, en ik heb e.e.a. aan de camper aangepast (Satellietschotel vervangen door een lichtere, betimmering in de garage verwijderd en meer van die zaken. 

Zou ik nu nog terug kunnen gaan om de koop te ontbinden? of daar een zaak voor opstarten ? Ik ben er ook al mee met vakantie weggeweest natuurlijk ! Dus veel kilometers gereden.

@Pierre

Hoeveel kans denk je dat Han heeft nadat hij al aanpassingen heeft gedaan en onderdelen heeft verwijderd, ik geef hem weinig kans.

 

Daarnaast is enig onderzoek van de koper ook achterwege gebleven. Jij kijkt op het kenteken wat de rijklare massa is en je gaat vervolgens bijplussen wat aan gewicht meegenomen moet worden.

Dat begint al met het gewicht van de bestuurder, daarvoor is 75 kg gerekend en de dieseltank die voor 75% vulling wordt meegenomen.

Het werkelijke gewicht van de bestuurder en het gewicht van de bijrijder - 75 is het eerste wat telt.

Dan vervolgens inschatten wat onderstaande bij benadering weegt

  1. luifel
  2. schotel
  3. TV
  4. radio/navigatie
  5. zonnepanelen
  6. extra accu
  7. fietsendrager
  8. gasfles(sen)
  9. reserveband
  10. zelfbouw stelling

Dan nog de hele inventaris voor kampeergedrag buiten de camper, kleding, voedsel,dan kan je op je blote voeten aanvoelen dat je ruim over die 3500kg gaat.

 

In Han zijn geval zou ik tijdens de onderhandelingen hebben bedongen om eerst te wegen (tijdens de proefrit) en vervolgens de keuze te maken.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

22 uren geleden, HanMaudCamper zei:

Ik kocht dit jaar een Hymer B 598 van 2014 bij een "BOVAG" garage in Vessem, Noord Brabant (die zelfs geen bovag garage bleek te zijn). In de advertentie stond dat ie 3170 kg woog

@CaradoT135

Op basis van bovenstaande denk ik dat Han handvatten heeft om op zijn minst Juridisch advies in te winnen. 

 

@HanMaudCamper

Mocht je een Rechtsbijstand verzekering hebben dan kan het zinvol zijn om hun om advies te vragen. Wijs hun dan ook op de uitspraak van de Geschillencommisie. Die kan wellicht wat extra steun geven 

 

aangepast door Pierre
aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor alle reacties.

Ik heb mijn camper te koop staan en ik zal op deze manier nooit meer een camper kopen, die gaat ALTIJD eerst op een weegbrug !

 

Een C1 rijbewijs kan ik niet halen, omdat ik een pacemaker draag, anders had ik dat zeker gedaan, de camper is geweldig !

 

De garagehouder vertelde me dat ie nooit met een camper naar de weegbrug rijdt, omdat hij verkoopt op de gegevens die op het kenteken staan."Ik ga toch zeker niet met alle camper naar een weegschaal" was een opmerking van hem.

 

Groetjes,

Han

 

Link naar reactie
Share on other sites

Han, weet je wel zeker dat je het C1 rijbewijs niet kan halen omdat je een pacemaker draagt? Ik ben eens gaan googelen en lees bijv. op de site: Rijbewijzen - Stichting ICD dragers Nederland (stin.nl) het volgende: 

 

Rijbewijzen groep 1 (A1, A2, A, B en B+E)
Personen met een pacemaker kunnen op basis van een aantekening van een keurend arts geschikt worden verklaard voor een maximale termijn van tien jaar.
 
Rijbewijzen groep 2 (C, C1, C+E, C1+E, D, D1, D+E en D1+E)
Personen met een pacemaker zijn ongeschikt tot twee weken na implantatie.
Na afloop van deze periode kunnen zij op basis van een aantekening van een keurend arts geschikt worden verklaard voor een maximale termijn van vijf jaar.

 

Ook ik werd bij aankoop van een camper geconfronteerd met fors overgewicht. Ik mocht alleen een proefrit maken en ben regelrecht naar de weegbrug gereden. De camper werd aangeprezen met een ledig gewicht van 3190 kg. Maximum 3500 kg met het B rijbewijs. Op de weegbrug woog de camper zonder schoon water en een tank 3/4 vol incl. mijzelf maar liefst 3740 kg. Dit meegedeeld aan het verkopende bedrijf was het antwoord: de correctheid van het toegestane gewicht is ter verantwoording van de koper. (!!!??) Je kunt het toegestane totaalgewicht laten opkeuren naar 4400. Het maximum technisch totaalgewicht was n.l. al 4400 kg. Ik bezit het C1 rijbewijs dus opkeuren was gelukkig slechts een administratieve handeling. Han, ik hoop voor je dat mijn info klopt voor jou. Zou super zijn het C1 rijbewijs te halen en verder te genieten van een camper die je blijkbaar goed bevalt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...