Ga naar inhoud

Roelof

Members
  • Aantal items

    44
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    7

Roelof won de laatste dag op 27 september

Roelof had de meest gelikete inhoud!

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Roelof's Achievements

10

Community reputatie

  1. Hoger dan die 3850kg kan waarschijnlijk dan door een of meerdere technische aanpassingen aan het onderstel. Zoals andere vering, grotere velgen en banden met meer draagvermogen etc.
  2. Ik zag trouwens je naam ook op het camperforum voorbij komen. Daar zullen ongetwijfeld leden zijn die hier ervaring mee hebben. Vermeld dan meteen de bovengenoemde gewicht-gegevens.
  3. Vooropgesteld, ik ben beslist geen expert op dit gebied. Heb er zelf ook geen ervaring mee. Maar de TMM is gelijk aan de MTM. Op basis van de totale aslasten had ik verwacht dat de TMM hoger zou zijn. Maar dat is dus niet het geval. Ik denk dat je nu eerst contact op moet nemen met de fabrikant van de camper om de CVO/COC op te vragen. Als de camper op een Alko-chassis staat dan moet je daarvoor bij Alko zijn. Maar op basis van die 3850kg vermoed ik dat het om een Fiat chassis gaat. En daarna contact op nemen met de RDW en vragen hoe nu verder te handel.
  4. Het totaal van de aslasten is 4200kg. Dus daar zit wel rek in. Maar wat is de Technische max. massa van je camper? Dit kun je o.a. nakijken op ovi.rdw.nl. Kenteken invoeren, gegevens opvragen, tabblad gewichten en dan staat dit onder F.1 vermeld.
  5. Dat hangt er vanaf. Zolang de MTM <= TMM blijft is het alleen een kwestie van de registratie aan laten passen. Maar moet de TMM verhoogd worden (als dat al kan) dan is het een veel uitgebreider traject met o.a. verklaring van de fabrikant, keuring, nieuw typeplaatje etc.
  6. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als de TMM op het kentekenbewijs en op het typeplaatje al op 4000kg staat klopt dat volgens mij.
  7. Hier een overzicht van de max. snelheden: https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/verkeer/maximumsnelheden-met-de-camper/ Maar er zijn meer afwijkende regels zoals o.a. het inhaalverbod voor vrachtwagens in Duitsland wat ook geldt voor campers met een MTM > 3500kg. Ook wanneer die camper als M1 geregistreerd staat. Maar of dat ook geldt in Duitsland voor bijv. een inrijverbod voor voertuigen > 3500kg waarbij de afbeelding van een vrachtauto staat weet ik dus niet. In bijv. Nederland en Frankrijk geldt die dan weer niet voor campers met een MTM>3500kg en geregistreerd als M1.
  8. Er gelden in een aantal landen afwijkende max. snelheden. Op de site van de NKC is hierover wel informatie te vinden. Maar wij hebben ook een camper met een MTM>3500kg en ik vind de voordelen groter dan de nadelen.
  9. Zelf heb ik een kleine 3 jaar geleden de C1-rijopleiding gevolgd. Ik ging er ook vanuit dat het "nieuwe rijden" een belangrijk issue zou wezen. Maar het kwam nauwelijks aan de orde. Voertuigbeheersing en verkeersinzicht weegt veel zwaarder.
  10. Dream is belanghebbende. Hij is actief op o.a. het gebied van importbegeleiding. Wij van wc-eend......
  11. Vooral belangrijk dat het draaipunt bij het achterwiel ligt. Dus hou dat goed in de gaten.
  12. Daar is maar 1 antwoord op mogelijk, kijk en vergelijk
  13. Van de genoemde merken zou ik eventueel alleen de Dethleffs overwegen. EVM ken ik trouwens niet. De Italiaanse en Franse merken staan niet bepaald bekend om hun degekijkheid. En je zoekt iets van zo'n 20 jaar oud. Maar je zou ook naar bijv. een Concorde of Frankia alkoof kunnen kijken. De Concorde en de Frankia (vanaf bouwjaar 2000) worden houtvrij gebouwd. Dat heeft zo zijn voordelen. Bij een oudere camper is de kans op lekkage aanzienlijk groter maar zijn de gevolgen bij een houtvrije opbouw veel kleiner. De tip om in Duitsland te kopen kun je negeren. De prijzen, zeker van oudere campers liggen op het ogenblik in Duitsland aanzienlijk hoger dan in Nederland. Een aanhanger achter de camper is zeker het overwegen waard. Maar daarvoor moet je wel het BE/C1E-rijbewijs hebben, mits je onder de 750kg trekgewicht blijft. Motoren heb ik weinig verstand van. Maar met een 6-persoonscamper zul je sowieso gauw tegen de 3500kg aan zitten en dan zijn wat meer pk's/hoger koppel nooit weg. Welk autogedeelte het beste is, is moeilijk te zeggen. Dat is ook helemaal afhankelijk hoe er mee omgegaan is. Bij een auto van zo'n 20 jaar oud is de roestgevoeligheid wel van belang. En ik denk dat de Ducato's wat dat betreft beter zijn dan de Vito's en Transits.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...