Ga naar inhoud

Overgewicht Campers


Ienencees060220
 Share

Recommended Posts

Mijn camper heeft een Technisch max. massa van 4250 kg. De Toegelaten max. massa is 3500 kg. Ik heb rijbewijs C1 en heb zelfs de NKC rijvaardigheidstraining gedaan. Als wij met de camper op reis gaan, schat ik het gewicht op 3900 kg. Is dat nu gevaarlijk? Op basis van deze gegevens is er slechts een administratief probleem, maar wel zeer veilig. En toch wordt ik bekeurd.

Voor caravanneus is het veel makkelijker. Met een auto met een gewicht van 3500 kg mag je een caravan trekken van 3500 kg (als de auto dat toelaat). Tezamen is het treingewicht 7000 kg en mag je met een BE rijbewijs besturen. Dat beschouwt de overheid als veilig.

Hoewel de NKC zich al lange tijd sterk maakt voor een Europese harmonisatie is dat nog steeds niet gelukt. Dat is jammer. Met het enorme  aantal leden zou de NKC toch in staat moeten zijn om in ieder geval de Nederlandse regels te laten aanpassen naar bv. 4500 kg met een B of BE rijbewijs, of zoals in Duitsland 4250 kg. 

NKC, ga daarvoor.

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, Aria zei:

 Met het enorme  aantal leden zou de NKC toch in staat moeten zijn om in ieder geval de Nederlandse regels te laten aanpassen naar bv. 4500 kg met een B of BE rijbewijs, 

En als dat dan lukt moet je wel in NL blijven want over de grens gelden andere regels. Zo mag je in Frankrijk met auto+caravan < 3500kg op de tolweg max 130km p/u rijden, dat zie ik in NL nog niet gebeuren ook al omdat er weinig tolwegen zijn maar dan nog. 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 10-8-2021 om 14:37, FJC48 zei:

En als dat dan lukt moet je wel in NL blijven want over de grens gelden andere regels. Zo mag je in Frankrijk met auto+caravan < 3500kg op de tolweg max 130km p/u rijden, dat zie ik in NL nog niet gebeuren ook al omdat er weinig tolwegen zijn maar dan nog. 

Mijn voorstel betreft het rijbewijs en de daaraan verbonden toegestane gewichtsklasse. Niet de max. snelheid, want die is in Europees niet geharmoniseerd, maar dat terzijde.

De Europese lidstaten hebben allemaal eigen regels voor het rijbewijs en toch kan iedereen met zijn rijbewijs door heel Europa reizen. Als Nederland zou vastleggen dat het B of BE rijbewijs een gewichtsklasse van tot bv. 4500 kg toelaat, kun je in Europe reizen met een auto/camper met een Technisch max. massa van 4500 kg met het B en BE rijbewijs. Wordt het daardoor onveiliger? Nee, want dat voertuig is voor die massa ontworpen. Is het economisch interessant? Ja, want de grotere (zwaardere) campers zijn voor veel meer mensen bereikbaar.

En nogmaals, het is nu toegestaan om met een auto - caravan trein tot een max. massa van 7000 kg met een BE rijbewijs rijden. Is dat veilig? Nee, zeker niet.

Link naar reactie
Share on other sites

2 minuten geleden, Aria zei:

Is het economisch interessant? Ja, want de grotere (zwaardere) campers zijn voor veel meer mensen bereikbaar.

Dat economisch interessant kan je wel vergeten. Zodra je met een B(E) een zwaardere camper mag besturen zal onze regering per direct het kwarttarief afschaffen. Daarmee is het economisch helemaal niet interessant. Daarnaast zal redelijk groot deel van de camperaars nog steeds overbeladen op pad gaan.

Link naar reactie
Share on other sites

Er is wel een legale manier om met een B-rijbewijs in een 4.250 kilogram camper te rijden, maar dan moet-ie wèl 100% elektrisch zijn. Schiet je daar wat mee op? Een aantal voordelen zijn er wèl, zo hoef je nergens meer milieuzones te omzeilen, je kunt vaker rustpauzes houden omdat je moet laden en je hebt een vet-grote huishoudaccu. Wat wel een dingetje is dat het grootste deel van het (extra) laadvermogen opgaat aan accu’s. 🤔

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Aria zei:

Waar het mij om gaat is dat de NKC zich (weer) moet gaan inspannen om voor het B en BE rijbewijs een hogere gewichtsklasse toe te laten.

Verwacht je nou echt dat een clubje als de NKC het even gaat regelen? Ik denk dat de ANWB met 4,7 miljoen leden, misschien wat meer in de melk heeft te brokkelen. Maar de ANWB is er geen voorstander om de gewichtsgrens van 3500 kg bij een B-rijbewijs te verhogen naar 4250 kg. En hier lees je waarom.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Het is pure geldklopperij ! Als ik met mijn BE-rijbewijs een BE-trekker mag besturen met MTM 8000 kg ? Waarom dan geen kamper van 4250 kg ? Dat men gewoon de kampers van 4250kg gewoon op een BE-rijbewijs toelaten ! Deze mensen hebben wel ervaring met breedte, lengte, gewicht en moeten ook apart een examen afleggen.

Link naar reactie
Share on other sites

Met BE mag je ook een combinatie van camper en aanhanger rijden van 6000 kg. En al die soorten rijbewijzen, 16 in getal, wordt het verkeer daar dan veiliger op? Ik denk het niet, als ik in een rit van Maastricht tot Utrecht 3 keer een vrachtauto met een trekker met Nederlands kenteken tegen kom die volledig aan het dwalen zijn over de vluchtstrook en vervolgens plotseling naar het midden stuurde, waarvan ik er aan heb gedacht o.a. de firma Vossenek te gaan bellen wat voor chauffeurs ze in dienst hebben. Deze chauffeurs hebben een gedegen opleiding achter de rug want dan wordt het verkeer veiliger. Het zijn echter de chauffeurs die de veiligheid bepalen, en natuurlijk moet je leren met grootmaterieel om te gaan maar 16 soorten rijbewijzen is  Ik ben er nu achter dat ik buiten mijn C1 rijbewijs nog eens 3000 euro mag uitgeven aan veranderingen aan de auto om daarna ineens wel veilig de weg op te kunnen. Maar ik sluit stop nu met deze blog, we komen er toch niet uit.  

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Ienencees060220 zei:

Maar ik sluit stop nu met deze blog, we komen er toch niet uit.  

Ik denk dat het merendeel van de mensen in dit topic er wel uit is en graag het gewicht wil verhogen. 
Persoonlijk verwacht ik niet (wat de NKC ook roept) dat binnen een afzienbare periode in Brussel wordt besloten het toegestane gewicht van B-rijbewijzen te verhogen naar 4.250 kilogram. Er zijn denk ik teveel conflicterende belangen en de kampeerautobezitters is uiteindelijk maar een klein deel dat kan meebeslissen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, Ienencees060220 zei:

Met BE mag je ook een combinatie van camper en aanhanger rijden van 6000 kg. En al die soorten rijbewijzen, 16 in getal, wordt het verkeer daar dan veiliger op? Ik denk het niet, als ik in een rit van Maastricht tot Utrecht 3 keer een vrachtauto met een trekker met Nederlands kenteken tegen kom die volledig aan het dwalen zijn over de vluchtstrook en vervolgens plotseling naar het midden stuurde, waarvan ik er aan heb gedacht o.a. de firma Vossenek te gaan bellen wat voor chauffeurs ze in dienst hebben.

leve de mobiel telefoon, hoeveel professionele chauffeurs ik dit zie doen is ontelbaar, ik rij zakelijk 80.000 km per jaar. Als ik een prent krijg voor gebruik mobiel tijdens rijden krijg ik de zak, zouden meer moeten doen!

Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-9-2021 om 11:59, FJC48 zei:

Hoe zou jouw werkgever dat kunnen weten, de bekeuring staat toch op de naam dat op jouw rijbewijs staat.

via leasemaatschappij, bekeuringen worden naar wagenpark beheerder gestuurd, en dan naar mij. En mobiel gebruik tijdens rijden staat in het  bedrijfsregelement(behalve bellen via carkit), niks mis mee want gewoon niet doen.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik heb sinds kort een camper. Technisch gezien kan en mag deze opgewaardeerd worden tot 3850 kg, wat ik graag zou willen, maar dan moet ik natuurlijk een C1 rijbewijs hebben om in te rijden. Helaas ben ik blind aan één oog (54 jaar geleden tijbewijs gehaald met 1 oog en nog nooit noemenswaardige schade gereden) Omdat het C1 rijbewijs in de REG 2000 in categorie 2 is geplaatst kan ik medisch niet goedgegeurd worden voor dit rijbewijs.

In de afgelopen jaren heb ik met mijn BE rijbewijs frequent in veel voertuigen en combinaties gereden:

-          Personenauto’s en bedrijfsbusjes tot 2.55 meter breed van verschillende formaten met een gewicht tot 3500 kg,

-          Diezelfde auto’s en busjes met aanhangers, caravans enz. tot 2,55 breed en wel 12 meter lang.

-          Een trekker met schotel waaraan een oplegger gekoppeld wordt die tot 5 x het maximale opleggergewicht is beladen. (soms tot 10.000 kg.)

-          Een BE-combi 3500 PLUS met een totaal gewicht van maximaal 7000 kg.

Al deze voertuigen en combinaties mogen met een BE rijbewijs gereden worden binnen de wettelijke eisen.

Hoe krom kan het zijn, ik mag dus met mijn BE-rijbewijs met een combinatie de weg op van 10.000 kg, maar niet met een camper van 3850 kg.

Ik kan u verzekeren dat dit laatste een stuk makkelijker rijden is.

Een van de belangrijkste redenen om het C1 rijbewijs in te voeren was de lobby om camperaars de mogelijkheid te geven met een iets zwaardere camper te rijden.

Zelfs de Rijschoolbranche sprak bij de invoering van het C1 rijbewijs over een camperrijbewijs ( Nieuwe categorie C1-rijbewijs vooral voor camperbestuurders | RijschoolPro )

Wellicht was het verstandiger geweest om dit rijbewijs B1 of B+ te noemen: Rijbewijs voor een auto met een massa tot ... kg, zonder dat daar allerlei administratieve vrachtwageneisen bij hoorden.

Nog makkelijk zou een opwaardering van het BE rijbewijs zijn tot b.v. 4250 kg. Dat zou een hoop ellende en geld besparen. Ik hoop van harte dat dit op korte termijn toch nog plaats zal vinden.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Volgens mij ging het bij de nkc het gewicht verhogen om elektrisch rijden met een camper mogelijk te maken 

Maar oke ook ik moet goed opletten wat ik mee neem en zal gerust met de fietsen mee een kilo of 40 te zwaar zijn.

Het blijft lastig om onder het gewicht te blijven dat geef ik toe maar als je best doet kom je een heel eind.

Wij hebben dak airco truma 2200 a 29.5 kilo, hiervoor heb ik 1 hh accu en paneel er uit gehaald om het te compenseren a 36 kg 

Ook 2 gasflessen verruild voor 1 aluminium lpg fles is 17 kg ipv het dubbele gewicht van stalen flessen.

Minder water mee onderweg je hebt niet zoveel nodig. 

Wel zo gardena water meter gekocht om te zien hoeveel je liters je tankt

Eten en drinken voor de eerste dagen want in het buitenland eten ze ook voedsel echt waar.

Bestek wat moet je met 6 vorken en messen en pannen 

Schoonmaak middelen acht dreft maakt veel schoon.

50 meter haspel en al die steeksleutels  heb je die echt nodig 

 

Wat ik eigenlijk zeggen wil kijk eens wat je echt nodig hebt of wat je in 1 jaar niet gebruikt reserve wiel uit uit gezonderd 😁 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Maar ik ben toch heel blij dat ik 4 jaar geleden het C1-rijbewijs gehaald heb en daarna een camper met een heavy chassis gekocht heb met een MTM van 4250kg.

 

Voor ons is camperen vrijheid. Bij vertrek 's ochtends niet wetend waar je 's avonds overnacht. En hoe lang het duurt voordat je weer in de buurt van een serviceplaats bent. Dus wij vertrekken met een volle watertank van 150 liter.  Boodschappen voor minimaal een week aan boord. En ik heb een zwartwatertank van 60 liter met vermaler ingebouwd. Zodat we niet om de 2 dagen het toilet hoeven te legen. 

Vorig jaar november raakten we onverwacht ingesneeuwd op ruim 1000 meter hoogte in het Zwarte Woud. Wat was ik blij met de schep die ik altijd al in de camper heb liggen. Maar tot dan nooit gebruikt heb.

 

Voor ons wegen de voordelen van het grotere laadvermogen ruimschoots op tegen de nadelen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...