Ga naar inhoud

Reserveband of reparatie set


Halimmen
 Share

Recommended Posts

Exact mijn idee, een reparatieset is alleen te gebruiken bij simpele lekkages. Maar een compleet kapotte band kun je hier echt niet mee herstellen.

Hoe een reparatieset werkt en wat je er mee kunt herstellen vind je op het internet wel terug, bijvoorbeeld via deze zoekfunctie binnen YouTube.

 

Een reserveband wordt meestal in de garage of onder de camper bewaard.  Hiervoor zijn verschillende beugels of hoezen voor het opbergen.

Bij ons zit de reserveband onder de camper bij de acheras in een chassis-beugel. Die schroef je open waardoor de band er uitgehaald kan worden.

De kapotte band kan hier in terug, of je legt deze in de garage waarna je hem afgeeft bij een bandenbedrijf om een nieuwe om de velg te leggen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Halimmen zei:

Wat is aan te bevelen een reserveband of een reparatie set.  En als je alleen een reparatieservice hoe werkt het dan als je toch een band moet vervangen?

 

Kijk eens bij  <Reservewiel of reparatieset?> op 26 oktober 2021 op dit forum onder "Basisauto". 

Hoe een reservewiel  monteren, kan je terugvinden in de handleiding van de basisauto bv van de Fiat Ducato

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb een Chausson Twist 06 (Ducato) zonder reservewiel maar met reparatie setje, het tankje(Fix&Go) is echter ruim over de datum(2016). Ik heb 10 weken geleden een nieuw tankje besteld bij de Fiat Pro dealer, het blijkt dat deze zeer zeldzaam zijn, niet aan te komen. Heb het nog steeds niet. 

aangepast door FJC48
Link naar reactie
Share on other sites

Ik voel mij prettiger met een reserveband, een klein gaatje kun je repareren met een setje, maar als er echt serieus schade is dan werkt dat niet. De reserveband lag in een beugel onder de camper tegen de achteras, maar ik heb heb nu in de garage staan. Als hij in de beugel hangt, dan moet je, bij een kapotte achterband, op je rug onder de camper kruipen (terwijl die al dan niet op een krik staat!) En daarna mag je proberen de kapotte band weer in de beugel te krijgen. Onveilig, vies, vermoeiend. Ook voor het controleren van de bandenspanning veel makkelijker vanuit de garage......Peter

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, PrinsPeter zei:

Ik voel mij prettiger met een reserveband, een klein gaatje kun je repareren met een setje, maar als er echt serieus schade is dan werkt dat niet. De reserveband lag in een beugel onder de camper tegen de achteras, maar ik heb heb nu in de garage staan. Als hij in de beugel hangt, dan moet je, bij een kapotte achterband, op je rug onder de camper kruipen (terwijl die al dan niet op een krik staat!) En daarna mag je proberen de kapotte band weer in de beugel te krijgen. Onveilig, vies, vermoeiend. Ook voor het controleren van de bandenspanning veel makkelijker vanuit de garage......Peter

Ik heb een reservewiel lift die het reservewiel onder de camper trekt in een borg. Wordt bedient met een handmatige lier te bedienen vanaf de buitenzijde. Tevens heb ik een koord aan het wiel om hem onder de camper uit te kunnen trekken, als ik hem nodig heb. Ik moet dus niet onder de camper.

Google eens op "Reservewiel lift" om te zien hoe het werkt, waar verkrijgbaar en kosten. Was gemakkelijk zelf te monteren

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Beste mensen,

een reparatieset werkt alleen bij een klein lek; nadeel kan zijn dat de gestolde vloeistof zich ongelijk over de band verdeelt en onbalans geeft. Vaak is de band bij een lekkage al aardig in de vernieling en valt er niks meer te repareren.

Een reservewiel is zekerder, maar weegt wel (16inch) 28 kg..... 

Bij een lekke band is de standaard schaarkrik een crime, je krijgt 'm niet eens onder de auto. Oplossing: rij de auto met een wielkeg onder de lekke band iets vooruit, dat staat hij al iets hoger en krijg je de krik er wel onder. 

Ik neem niks mee als ik naar een land ga waar mijn standaard Michelin banden verkrijgbaar zijn. Alleen naar landen waar ik ver van de bewoonde wereld 'leuke weggetjes' met losse stenen ga rijden gaat het reserve wiel mee.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fiat? Dan voor minder dan  60 euro de Fiat Pro Pas = pechhulp nemen als je Fiat onderhoud krijgt bij Fiat dealer. Sleep je ook geen zwaar reservewiel (meer brandstofverbruik) met je mee en krijg je ook geen zwaar verouderde reserveband in de toekomst. En ook hulp bij andere problemen onderweg. Gemak / rustig gevoel, ja toch?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Campaan dit vind ik een slecht advies , je zal maar ergens in Spanje of Portugal staan , of Marokko , hoe lang denk je dat je wachten moet op hulp , en als de band kapot is , en er ie geen nieuwe voorradig . 

 

Dan is een GOED advies gewoon een reserveband mee nemen , in Nederland zou het niet hoeven want hier zitten we overal dicht bij .

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, campaan zei:

Fiat? Dan voor minder dan  60 euro de Fiat Pro Pas = pechhulp nemen als je Fiat onderhoud krijgt bij Fiat dealer. Sleep je ook geen zwaar reservewiel (meer brandstofverbruik) met je mee en krijg je ook geen zwaar verouderde reserveband in de toekomst. En ook hulp bij andere problemen onderweg. Gemak / rustig gevoel, ja toch?

 

Het is precies hetzelfde als de ANWB  wegenwachtservice, maar dan voor de helft van de prijs. Natuurlijk hulp vanuit het land zelf. Indien nodig ook wegsleephulp  naar garage.  Een handig stukje RUSTgevend gevoel. Zeker ook op mijn oudere leeftijd.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...