Ga naar inhoud

De toekomst van campers: diesel en de energietransitie.


Camper-T
 Share

Recommended Posts

Het overgrote deel van de bestaande en nieuwe campers rijdt op diesel maar hoe gaat dit in de toekomst en kan een camper met dieselmotor straks nog wel rendabel ingeruild worden?

In een aantal landen is het al jaren verplicht om een sticker op de voorruid te voeren als een millieu-zone ingereden wordt maar diesel- of zelfs emissievrije zones neemt ook elk jaar toe.

 

Het meest slechte scenario:

Stel, je koopt morgen een peperdure camper met vanzelfsprekend een dieselmotor, een toekomstbestendig model waar je de komende 10 tot 20 jaar mee door Europa wilt gaan toeren.

De ontwikkelingen rondom millieu-zones en de energietransitie nemen vervolgens een vlucht waardoor dieselmotoren steeds vaker verbannen worden en daardoor niet meer verkopen.

De transportwereld zal haar grotendeels geleasde vloot uitfaseren naar nieuwe alternatieven maar is jouw duur betaalde camper met dieselmotor over langere tijd nog wel wat waard?

 

Natuurlijk zal het allemaal niet zo'n vaart lopen en kan niemand verplicht worden om zijn diesel aangedreven voertuig 'ineens' weg te doen maar ooit zal de dieselmotor niet meer bestaan.

De eerste elektrische campers, al dan niet in prototype, zijn al een feit en dat er ooit brandstofcellen komen die klassiek vol te tanken zijn met een millieuvriendelijke stof is ook reeel. 

Ik ben benieuwd hoe camperend Nederland deze verandering voor zich ziet, of men hier al mee bezig is als het gaat om de nieuwe aanschaf en wat ze hier zelf voor ideeen over hebben. 

 

Voor de goede orde claim ik zelf geen enkele wijsheid maar ben wel benieuwd hoe een ieder over deze energietransitie binnen de wereld van campers denkt en wat men hier verwacht.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, GreDon zei:

Dat wordt een belangrijk thema waarvoor de NKC zich sterk moet maken om haar leden niet met een enorme schadepost op te zadelen. Binnenkort zijn verkiezingen voor de ledenraad. Ik ga stemmen op iemand die dit als aandachtspunt heeft.

Wanneer je alle huidige leden van de ledenraad én alle kandidaten voor de ledenraad gaat vragen of ze dit punt als aandachtspunt hebben weet ik al wat het antwoord zal zijn. Uiteraard hebben ze dat. Maar hoe denk je te gaan volgen of ze dat in de praktijk ook doen? Of, belangrijker nog, hoe denk je te gaan volgen hoé ze er aandacht aan gaan geven?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...

IK zou me nog maar niet zo druk maken uit diverse onderzoeken blijkt dat de nieuwe generatie Euro 6-Temp diesels de lucht in binnensteden schoner maakt.

Ze stoten nauwelijks fijnstof uit. De nieuwste dieselmotoren zitten vol met filters en uitlaattechnologie. En de ontwikkeling van diesels is nog niet op z'n eind.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Het blijft een aandachtspunt voor veel camperaars. Ook voor diegenen die belast zijn met het bedenken van de telkens nieuwe regelgeving, alleen gaat dat veel tijd vragen.
Als we met elkaar bereid zijn te wachten totdat ook het aanbod van campers daarop is afgestemd en dan ook nog eens betaalbaar is geworden, dan missen we in de tussentijd heel veel jaren camperplezier van de ons zo vertrouwde diesel. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 9 months later...

Wij hebben hierdoor besloten om niet te investeren in een camper omdat de toekomst onzeker is. Nu duur kopen en er later niets meer voor terugkrijgen is mijn inziens financieel niet een verstandige keuze. Dit betekent wel dat we de aankomende jaren niet kunnen genieten van de camper freedom...en dat is natuurlijk niet een fijn idee.

 

Ook het idee dat elk jaar de regelgeving veranderd en alles duurder en duurder maakt het ook onaantrekkelijk.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zit vol ongeduld op mijn nieuw bestelde camper op diesel te wachten.

Ben momenteel met mijn C1 theorie bezig.

Als de camper in juli komt ben ik van plan om er zo lang mogelijk van gebruik  te maken en van te genieten.

Ik koop de camper voor mijn vrouw en mezelf en maak me niet druk of en voor hoe veel ik de camper eventueel kan verkopen over 20 of 25 jaar.

Je leeft maar 1 keer en wil dat op een zo goed en plezierige mogelijke manier doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 13-2-2022 om 16:41, Mike zei:

Wij hebben hierdoor besloten om niet te investeren in een camper omdat de toekomst onzeker is. Nu duur kopen en er later niets meer voor terugkrijgen is mijn inziens financieel niet een verstandige keuze. Dit betekent wel dat we de aankomende jaren niet kunnen genieten van de camper freedom...en dat is natuurlijk niet een fijn idee.

 

Ook het idee dat elk jaar de regelgeving veranderd en alles duurder en duurder maakt het ook onaantrekkelijk.

Ik maak mij hier ook geen zorgen over , want net als er al gezegd is dan kom je nooit aan camper rijden toe , en als je het toch graag  zou willen , en niet doet ben je iedere dag te laat

Link naar reactie
Share on other sites

Op 13-2-2022 om 16:41, Mike zei:

Wij hebben hierdoor besloten om niet te investeren in een camper omdat de toekomst onzeker is.

Het kopen van een camper is geen investering. Maar je hoeft ook niet te kopen, huren kan ook. Je bent dan minder flexibel wat reizen betreft maar je weet dan wel redelijk zeker wat je per jaar kwijt bent.

Link naar reactie
Share on other sites

@CaradoT135 uiteraard is huren ook een optie, maar is wel sterk afhankelijk van hoe vaak je weg wilt, als je meer dan 1 keer per jaar 3 weken weg wilt met je camper, maar eerder 3 weken per 1 maand weg wilt, dan is het huren van een camper een stuk duurder.

Ik zie het probleem niet met die milieu zone’s, wil toch niet met mijn camper de grote steden in, en dat “probleem” heb je ook met een huur camper.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 11 months later...

Diesel zal nog wel te krijgen zijn gezien de transport sector niet zonder kan, die tesla truck kan ook alleen maar een rondje om de kerk rijden. En die 1000kwh accu opladen is ook wel een dingetje dat iedere 500km moet. Leuk op een internationale rit van een paar 1000km-ers. Worden dure ritjes omdat ze wel heel lang gaan duren. 

 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Als je het nu ook eens anders bekijkt, n.l. Dat als er straks minder diesel gereden word er een overschot aan diesel is en de prijs zal dan dalen I.p.v stijgen, gebeurt nu ook met de gasprijs. En ik denk dat het momenteel en in de toekomst nog steeds makkelijker is om diesel te tanken in het buitenland dan je elektrische auto/camper op te laden. Of je moet natuurlijk met je camper op een parkeerplaats bij een tankstation langs de snelweg willen staan.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 7 months later...

@Cor1961, en uiteraard alle anderen. Dat de prijs van de diesel zal dalen omdat er minder vraag naar is, klinkt logisch, maar is buiten de overheid gerekend. Als in België de diesel en benzineprijzen dalen omwille van overproductie of de algemene economische situatie, worden er automatisch meer belastingen of accijnzen geheven. In het geval van de diesel zal dit overigens perfect uitgelegd kunnen worden als een milieusparende maatregel.

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Voorlopig blijft diesel van groot economisch belang, tot alle diesel aangedreven voer- en werktuigen op schone en alternatieve energie werken.

Vliegtuigen die tot de grote vervuilers behoren, vliegen al steeds vaker op HVO-100 achtige diesel/kerosine maar ook dit is niet 100% emissievrij.

Een ander scenario kan zijn dat diesel in de toekomst juist duurder wordt, om de laatste twijfelaars (weigeraars) te forceren tot de overstap.

Een volgend scenario kan zijn dat er ombouw-kits komen, om voer- en werktuigen om te bouwen van fossiele brandstof motoren naar elektra.

Er zijn op dit moment al DIY kits te koop waar de brandstofmotor een elektromotor wordt en op de plek van de benzinetank een accupakket komt.

 

Zoals ik al vaker schreef: met de kennis van nu blijft het lastig toekomst voorspellen. Als er morgen een Eureka moment komt wordt alles anders. 

Daarnaast wordt de economie nog te veel door fossiele brandstof gedragen, zolang hier geen hervormingen komen zal de transitie traag verlopen.

In mijn overtuiging zijn er momenteel nog net iets te veel grote jongens wiens zakken gevuld moeten blijven, jongens die erg veel invloed hebben.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...