Ga naar inhoud

Kosten camperplaats in Nederland


Dirk
 Share

Recommended Posts

Als redelijk ervaren camperaar in vele landen van Europa, valt mij op dat de camperplaatsen in Nederland idioot veel duurder zijn dan in de ons omringende landen.

Waarom moeten deze NL CP zo duur (factor 3x) zijn ?

Dit , inclusief de hoge horeca tarieven, motiveerd mij bepaald niet om heerlijk in Nederland te gaan camperen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Een cp waar niets is(geen voorzieningen) kost ook meestal niets of een paar euro parkeergeld. Als er investeringen zijn gedaan zoals o.a. stroom, water, sanitair, goede WiFi dan moet dat terugverdiend worden en in NL wordt er bijna overal belasting op geheven, dat moet ook verrekend worden en als er ook nog een ondernemersinkomen uit moet komen dan zie je dat terug in de prijs, helemaal als de cp maar een beperkte openingstijd heeft.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, FJC48 zei:

Een cp waar niets is(geen voorzieningen) kost ook meestal niets of een paar euro parkeergeld. Als er investeringen zijn gedaan zoals o.a. stroom, water, sanitair, goede WiFi dan moet dat terugverdiend worden en in NL wordt er bijna overal belasting op geheven, dat moet ook verrekend worden en als er ook nog een ondernemersinkomen uit moet komen dan zie je dat terug in de prijs, helemaal als de cp maar een beperkte openingstijd heeft.

 

Maar waarom is de prijs van een CP bv in Duitsland (ook met voorzieningen) dan wel  veel lager ?, trouwens ik zit niet te wachten op al die dure voorzieningen, want die heb ik allemaal heerlijk in mijn camper.

Nee, de CP eigenaren in Nederland willen even snel 'cashen', daarom zien ze mij niet of nauwelijks op Nederlandse CP.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, Dirk zei:

 

Maar waarom is de prijs van een CP bv in Duitsland (ook met voorzieningen) dan wel  veel lager ?, trouwens ik zit niet te wachten op al die dure voorzieningen, want die heb ik allemaal heerlijk in mijn camper.

 

Als je alles bij je hebt en ook gebruikt dan zijn er zat gratis cp's om te staan, goedkoper kan niet. Er zijn in alle landen goedkope en minder goedkope cp's, ik kan bv in Spanje voor 10,- per nacht staan incl. voorzieningen maar ook voor meer dan 50,- per nacht, dat is vaak afhankelijk van de ligging.

Link naar reactie
Share on other sites

Het probleem is dat de campinghouders en Recron alles verzieken ,toen wij veel jaren terug begonnen wilden de capmpings niks van campers hebben ze zagen je liever gaan dan komen ,maar nu er veel campers zijn ,willen ze mee eten ,en liggen ze tegen gemeentes aan te trappen van oneerlijke concurentie ,maar wat moet ik als cameraar met de voorzieningen van een camping = niks toch ,komt nog dat ik mij steeds meer ga verwonderen op het reserveren van plaatsen op camperplaatsen ,te gek om los te lopen ,dit kenden wij vroeger niet ,maar er zijn zo veel mensen van uit een caravan dus camping mensen ,bij gekomen ,dat het een gewoonte gaat worden om te reserveren ,ik ben hier zwaar op tegen ,kom je ergens plaats genoeg ,vraag je nee meneer zijn gereserveerd ,daar heb ik toch geen camper voor ,en raad ik ook die mensen die van de caravan naar een camper zijn over gestapt om snel weer met een caravan op pad te gaan dan kunt u weer reserveren ,trouwens ik haal ze er al lange tijd zo uit die caravan mensen ,als ze aankomen is een normale goedendag er niet eens bij ,ze gaan  staan al de rol luiken gaan dicht de tv aan en je ziet ze amper buiten ,ga dan toch lekker naar  een camping lijkt mij ,vroeger kwamen we elkaar tegen werd er een hand op gestoken ,nu vinden ze dat vreemd in niet normaal lees ik onlangs ,,nee het camperen is behoorlijk kapot gemaakt en gesloopt ,door dus de campinghouders die willen innen ,Recron ,en heel veel camperaars ,het is echt niet leuker geworden de laatste jaren 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 4-6-2020 om 17:58, Dirk zei:

Als redelijk ervaren camperaar in vele landen van Europa, valt mij op dat de camperplaatsen in Nederland idioot veel duurder zijn dan in de ons omringende landen.

Waarom moeten deze NL CP zo duur (factor 3x) zijn ?

Wat dacht je van het verschil in grondprijs? De grond in Nederland is veel hoger dan in de ons omringende landen. De prijs van huizen is bij ons ook veel hoger. In ons dichtbevolkte landje is de vraag nu eenmaal groter dan het aanbod.

Link naar reactie
Share on other sites

Dirk , Als je vergelijkt met Spanje , dan kan je niet vergelijken , daar zijn de lonen veel lager en wordt ook wel in familie verbande gewerkt en die staan niet op een loonlijst . Maar in Nederland zijn er teveel mensen die hun hand onterecht op houden en dat moet ergens vandaan komen , Maar ik ben het met je eens dat momenteel een camperplaats bijna net zo duur wordt als een camping .  Er komen steeds meer campers dan zal ( bij gebruik ) de prijs op een camperplaats nog wel in de lift blijven .

 

Adriktik , 3 x duurder kan ik mij niet voorstellen bij een verglijkbare uitvoering maar 1.5 tot 2 wel .

Link naar reactie
Share on other sites

Op 5-6-2020 om 23:48, FJC48 zei:

Als je alles bij je hebt en ook gebruikt dan zijn er zat gratis cp's om te staan, goedkoper kan niet. Er zijn in alle landen goedkope en minder goedkope cp's, ik kan bv in Spanje voor 10,- per nacht staan incl. voorzieningen maar ook voor meer dan 50,- per nacht, dat is vaak afhankelijk van de ligging.

 

Ik heb in Spanje op een CP gestaan met alle voorzieningen, o.a. ook supermarktje, restaurant en verwarmd 25 meter zwembad. Prijs inclusief stroom, 15,- euro per nacht voor deze echte A-locatie op 300 meter afstand van de metro van een grote stad.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Op 11-6-2020 om 17:23, GreDon zei:

 

Ik heb in Spanje op een CP gestaan met alle voorzieningen, o.a. ook supermarktje, restaurant en verwarmd 25 meter zwembad. Prijs inclusief stroom, 15,- euro per nacht voor deze echte A-locatie op 300 meter afstand van de metro van een grote stad.

En er waren zeker maar 10 plaatsen? Ik ken die cp's ook en gaat het om het aantal plaatsen, vaak 100 of meer en als hij helemaal vol staat(wat regelmatig het geval is) is dat 1500,- per nacht en als dat in het hoogseizoen een paar weken aanhoudt, reken maar uit 1500,- x 7 x aantal weken, dat tikt toch aardig aan, de levensstandaard is in Spanje lager dan in NL. Toen ik nog regelmatig in Tsjecho-Slowakije kwam kon ik bv met 4 personen in een restaurant eten voor 20,- incl. de drankjes dan ga ik ook niet roepen dat de NL restauranthouders zakkenvullers en of graaiers zijn, ligt allemaal aan de levensstandaard. Zo is de levensstandaard in Noorwegen hoger dan in NL, dat merk je in restaurants en in o.a. het garage uurtarief dat was 120,- euro per uur, ik heb de factuur nog.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik haal niks weg. De tarieven hebben te maken met de belastingdruk, gemeentelijke heffingen, energiekosten, de eisen die worden gesteld(investeringen) en verdere randvoorwaarden, dat is in elk land verschillend. In NL heb je een behoorlijke belastingdruk en een heleboel regeltjes waaraan voldaan moet worden en die kosten meestal geld en dat moet allemaal terugverdiend worden. Er zijn altijd mensen die vinden dat ze genaaid worden als er een bepaalde prijs wordt gevraagd, mensen die nooit voor eigen rekening hebben gewerkt hebben geen flauwe notie hoe zo'n prijs is/wordt opgebouwd. Er zijn betaalde cp's waar je alleen contant kunt betalen, waarom zou dat zijn? Tien tegen één dat er wat in een zak verdwijnt waar de fiscus niets van weet, ik geef ze groot gelijk. Als ik een prijs echt te hoog vind t.o.v. het geen wat geboden wordt ga ik er niet staan. Daar wil het maar bij laten tenzij gewichtige redenen zich daar tegen verzetten. 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Als je zelf een onderneming heeft gehad dan weetje wel wanneer ben je aan je zelf toe bent bij een  werkweek 60 uur of meer . Maar je moet wel als ondernemer in de gaten houden dat je je niet uit de prijs markt . Momenteel zie ik dat het NKC meer kamperplaatsen heeft aan gegeven in Nederland , die komen op 15 euro per nacht waar geen douche bij zitten , terwijl ik afgelopen 3 weken op een camping ( Drente ) heb gestaan voor 12 euro met 6 ah stroom , een zwembad , restaurant ,een prima locatie , extra kosten douchen a +/- 30 cent en warm water 10 cent , met sleutel . 

Daar naast sta ik liever ook wat veiliger op een camping , als op een open camperplaats , want een middagje fietsen , en afwachtte bij terug komst op hij er nog staat of leeg is gehaald .

Link naar reactie
Share on other sites

Als je een inkomen wil halen uit het runnen van een cp dan moet je een bepaalde prijs hanteren om aan een ondernemersinkomen te komen. Doe je het erbij(je werkt elders in loondienst) dan kan dat effect hebben op de uiteindelijke prijs per nacht. Als de cp in gemeentelijke handen is dan hoeft de cp meestal alleen maar kostendekkend te zijn en dat zie je vaak terug in de prijs per nacht.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Als Belg heb ik een andere kijk op de dure camperplaats prijzen in Nederland, nl. het algemeen verbod om vrij te overnachten op openbare parkings.

Met uitzondering van Nederland is het in de rest van West-Europa (en ook daar buiten) wel toegelaten om 24 uur te parkeren en te overnachten met een kampeervoertuig op openbare parkeerplaatsen.

Stel je nu maar eens een dure camperplaats voor als er in de onmiddellijke omgeving meerdere gratis openbare parkeerplaatsen zouden zijn, de prijs zou heel spoedig drastisch dalen!

Maar in Nederland hebben de (dure) camperplaatsen haast geen concurrentie van gratis parkeerplaatsen, dus waarom zouden ze hun prijzen laten dalen?

 

Akkoord, voor wat hoort wat, en daarmee bedoel ik dat je voor extra faciliteiten (WC, douche, elektra, ...) als eigenaar van een camperplaats gerust een gepaste prijs mag vragen, maar waarom deze dan zoveel duurder moet zijn dan vergelijkbare camperplaatsen in de buurlanden heb ik volgens mij hierboven al aangegeven.

 

Zelf ben ik van het type camperaar dat genoeg heeft aan een camperplaats met lozingsfaciliteiten, en af en toe eentje met een waterkraantje (mag betalend zijn), zoals er in Frankrijk enkele duizenden zijn, tot in het kleinste dorpje toe. 

 

Voor de volledigheid moet ik hier wel nog vermelden dat er wel degelijk gratis openbare parkeerplaatsen zijn in Nederland waar overnachten toegestaan is. Hier is het de gemeente of de stad die borden plaatst waar campers welkom zijn, want de plaatselijke handelaars hebben er baat bij. Maar het blijven voorlopig uitzonderingen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Wij willen best de nederlandse camperplaatsen bezoeken, maar ten eerste lijken het meer campings met al die voorzieningen en ten tweede die prijzen....Dan staat er vervolgens ook nog bij: aankomst na 13.00 uur en vertrek voor 11.00 uur. Wij ( en, zo blijkt, velen met ons)hebben niet meer nodig dan een betaalautomaat, loospunt water en toilet en af en toe stroom. En anders zijn er de campings voor mensen die wel een douche, toilet en gezellig camping samenzijn zoeken. Een kampeerauto is toch bedoeld om er mee rond te trekken (de belgen noemen het niet voor niets zwerfauto) en anders kun je beter een caravan op de camping zetten. Dus zodra het weer kan gaan we richting Duitsland !

Link naar reactie
Share on other sites

Op 4-6-2020 om 17:58, Dirk zei:

Als redelijk ervaren camperaar in vele landen van Europa, valt mij op dat de camperplaatsen in Nederland idioot veel duurder zijn dan in de ons omringende landen.

Waarom moeten deze NL CP zo duur (factor 3x) zijn ?

Dit , inclusief de hoge horeca tarieven, motiveerd mij bepaald niet om heerlijk in Nederland te gaan camperen.

Helemaal mee eens !

Link naar reactie
Share on other sites

Een tijdje terug stonden wij(2 pers) in Friesland op een CP bij een jachthaven vlakbij het dorp(loopafstand) met alle voorzieningen en een zeer goede WiFi voor 20,- per nacht. Ik kon ook 3km verderop staan op een CP voor 8,- per nacht totaal zonder voorzieningen, dus alleen voor het parkeren. En wat is duur, sommige vinden gratis nog te duur.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Maar het blijft toch raar dat je met de camper op een camperplaats soms tussen de 20 en 30 euro betaald en op een camping waar ook alles is in het naseizoen al kan staan tussen de 14 en 20euro met een kortingskaart zoals acsi bijvoorbeeld en in het buitenland op plaatsen waar ook alles is vanaf een euro of 7

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...