Ga naar inhoud

Bestaat er een stallingsplicht voor campers?


Huizen
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij zeggen of er een stallingsplicht bestaat voor campers? Als je een camper geoon kwijt kunt op je oprit,

mag hij daar dan aldoor staan,wanneer je hem niet gebruikt voor het reizen, of moet hij een x periode gestald worden?

aangepast door Huizen
Link naar reactie
Share on other sites

Sterker, meestal is het een probleem. Het is afhankelijk van de vraag of de camper vóór de rooilijn van de woning staat en/of zichtbaar is vanaf de openbare weg. Wanneer je het zeker wilt weten kun je het navragen bij de gemeente. Maar soms kun je het beter niet zeker weten en de hond lekker laten slapen😉.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 8 months later...
Op 24-5-2020 om 18:05, Huizen zei:

Kan iemand mij zeggen of er een stallingsplicht bestaat voor campers? Als je een camper geoon kwijt kunt op je oprit,

mag hij daar dan aldoor staan,wanneer je hem niet gebruikt voor het reizen, of moet hij een x periode gestald worden?

Bij ons in de gemeente (Alkmaar) mag je 3 dagen aaneengesloten (max. 6 dagen per maand) een recreatie voertuig (camper/caravan) op de openbare weg laten staan. Voertuigen langer dan 6 meter (ook campers?) alleen op aangewezen plaatsen. Door de gebruikte definitie is het een beetje onduidelijk of je wel op eigen grond mag staan.

Link naar reactie
Share on other sites

Zo Harvangel , je klim wel heel hoog in de boom . Als men een ( b.v ) een buisje voor camper en woon-werkverkeer gebruikt en GEEN gebruikt maakt van het kart tarief is er niks mis , maar er wordt ook door personen ( misschien de meeste ) WEL gebruik gemaakt van het kwart tarief , en misschien hoort u daar ook wel bij , gelet op u reactie , is dit niet juist . 

 

Er is hier alleen correspondentie over geweest in den Haag een paar jaar terug , en het zou me niet verwonderen dat het kwart tarief voor camperbusjes wordt opgeheven als dit echt uit de hand loopt .

 

Kort omschreven het kwart tarief voor campers is , dat deze voertuigen niet het gehele jaar gebruikmaken van de openbare weg . 

 

P s , controleer maar eens je verzekering voorwaarde niet iedere maatschappij staat toe dat de een camper mag gebruiken voor woon werkverkeer alleen recreatie gebruik 

 

 

 

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

Uw stelling dat er alleen sprake is van ‘fout’ wanneer je regels overtreedt, is wat mij betreft te kort door de bocht. Ik neem aan dat u met ‘regels’ de juridische regels bedoelt. Wanneer je dat zó beperkt zul je ‘fout’ ook moeten beperken tot ‘juridisch fout’. Maar er is ook zoiets als ‘moreel fout’. Daarvan is in mijn ogen sprake wanneer je dingen doet die tegen de bedoeling van juridische regels ingaan. Het gebruik van het kwart-tarief is bedoeld om camperaars niet het volledige tarief te laten betalen, omdat die in de regel beperkt van hun camper gebruik maken. Er zijn niet zoveel andere mogelijkheden om te handhaven als die inrichtingseis.

Wanneer je een camper gaat gebruiken voor andere zaken als waarvoor de kwart-tarief-regeling is bedoeld, ben je naar mijn mening dan ook moreel fout bezig. En ja, daar worden andere camperaars uiteindelijk een keer mee benadeeld. Want wanneer maar voldoende camperaars oneigenlijk gebruik maken van hun camper wordt die kwart-tarief-regeling vanzelf een keer de nek omgedraaid!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
Op 8-2-2021 om 17:52, Harvangel zei:

Ik vraag me bij dit onderwerp af hoe het zit als je camperbus (stel een bus van 5 m lengte) behalve kampeermiddel ook je dagelijks voertuig is, bijvoorbeeld woon werk verkeer. Misschien gebruik je de bus regelmatig, maar soms ook langere tijd niet. Ik stel me voor dat het dan wat lastiger wordt voor een gemeente om het parkeren te verbieden. Een verzoek tot ontheffing kan, bij negatief besluit, altijd bij de bestuursrechter getoetst worden.

Als je bus bij de rdw geregistreerd staat als kampeervoertuig wordt hij als kampeervoertuig behandeld. Wil je hem dan aan de openbare weg parkeren en elke dag gebruiken dan is het geen kampeervoertuig meer maar personenauto of bedrijfsvoertuig. En krijg je dus geen kwarttarief meer.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...
Op 9-2-2021 om 14:45, supreme zei:

Opm , als je de camper voor woon werk verkeer gebruikt en met het voordeelkwart tarief , ben je fout bezig . t.o.p.v overige campernaars .

Een beetje een belegen topic, maar nog steeds actueel.

Het kwarttarief is ontstaan uit de vroegere 60-dagenkaart, omdat campers (kampeerauto’s) nou eenmaal niet het hele jaar gebruik maakten van de weg. Ieder jaar betaalde je aan de belastingdienst een bedrag ter hoogte van 1/6e deel van het jaarlijkse tarief van de motorrijtuigenbelasting van je camper. Je kreeg dan een kaart met daarop 60 vakjes. Voor iedere dag rijden met de camper moest je daarop de datum invullen. Je kon zo maximaal 60 dagen ‘in de belasting’ rijden tegen een laag tarief.

 

Het is blijkbaar een Nederlandse eigenschap om nooit teveel te betalen en de mazen van de wet op tezoeken. Er zijn zat eigenaren van bestel- of personenbusjes die het hoogst noodzakelijke inbouwen en dan vrolijk naar de RDW rijden om het busje te laten omkeuren naar camper en op die manier woon/werk verkeer te kunnen rijden op kwarttarief.

“Fout bezig” daar zal, kan en wil ik niet over over oordelen, maar de overheid is natuurlijk niet helemaal achterlijk en lijkt de kans aanwezig dat ze het kwarttarief gaan aanpassen en/of verscherpen. En daar zullen veel camperaars niet blij van worden.

aangepast door Wim Corduwener
Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Wim Corduwener zei:

Een beetje een belegen topic, maar nog steeds actueel.

Het kwarttarief is ontstaan uit de vroegere 60-dagenkaart  Je kreeg dan een kaart met daarop 60 vakjes. Voor iedere dag rijden met de camper moest je daarop de datum invullen. Je kon zo maximaal 60 dagen ‘in de belasting’ rijden tegen een laag tarief.

 

 

Je vergeet een belangrijk element, die 60 dagenkaart moest alleen ingevuld worden als er in Nederland werd gereden.

Link naar reactie
Share on other sites

Nou @Dr.Dreamof hoe je echte naam ook mogen zijn. Misschien kun je dan ook vertellen waarom kampeerauto’s onder het kwarttarief rijden en natuurlijk de achterliggende gedachte van dat kwarttarief. Is dat omdat de Nederlandse overheid het gebruik van kampeerauto’s wil stimuleren, is dat omdat bezitters van kampeerauto’s al zo zwaar worden belast of of is het idee achter deze regeling dat kampeerauto’s op jaarbasis veel minder kilometers maken waardoor ze minder belastend zijn voor het Nederlandse wegennet?

Vertel het maar!

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...