Ga naar inhoud

gas vullen buitenland


tedank
 Share

Recommended Posts

LPG is een mengsel van butaan en propaan, afhankelijk van het seizoen, in een bepaalde verhouding.

 

LPG moet in NL in daarvoor bestemde tanks met een 80% vulbeperking en een afblaasventiel.

 

"Gewone" gasflessen hebben meestal of een propaan vulling of een butaan vulling en geen veiligheidsvoorzieningen zoals LPG tanks die wel hebben. Gewone gasflessen mogen alleen door een erkend vulstation gevuld worden en worden op gewicht tot ca. 80% gevuld.

 

En dan antwoord op je vraag: Met een "echte" LPG installatie (juiste tank, eventueel buitenvulaansluiting) in je camper kun je (zelf) in een aantal EU landen je tank vullen en in een aantal andere EU landen (waaronder NL) niet. Laten vullen verschilt per land, soms is het butaan, soms propaan, soms een mengsel (LPG), maar meestal gaat het om ruilflessen. Het is soms lastig in het buitenland om een erkend gasvulstation te vinden en dan nog vullen ze niet zomaar iedere fles.

 

Wil je het toch proberen, dan zou ik adviseren om vooraf op internet een lijst te zoeken met adressen en in ieder geval een verloopnippelset mee te nemen voor jouw gasfles.

 

Maar....., ga nooit (zelf) een gewone gasfles bij een tankstation met LPG vullen, dat is serieus gevaarlijk vanwege het ontbreken van de 80% vulbeveiliging.

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, GeMa zei:

En dan antwoord op je vraag: Met een "echte" LPG installatie (juiste tank, eventueel buitenvulaansluiting) in je camper kun je (zelf) in een aantal EU landen je tank vullen en in een aantal andere EU landen (waaronder NL) niet.

Dit moet een vergissing zijn. Ik vul met grote regelmaat in NL m’n LPG-tank. Nooit een probleem geweest!

 

Overigens, gascomfort en boiler branden ook op LPG. Het is wel verstandig een filter bij de tank op te nemen omdat LPG wat vetter is en daarom op termijn de branders kan verstoppen.

Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, Adriatik zei:

Dit moet een vergissing zijn. Ik vul met grote regelmaat in NL m’n LPG-tank. Nooit een probleem geweest!

 

Overigens, gascomfort en boiler branden ook op LPG. Het is wel verstandig een filter bij de tank op te nemen omdat LPG wat vetter is en daarom op termijn de branders kan verstoppen.

Zelf vullen is in Nederland wettelijk verboden. Een tankstationeigenaar kan daar een boete voor krijgen (naast de "dader").

 

En dat er hele volksstammen zijn die wel de wet overtreden, betekent nog niet dat het mag. Bovendien is het onoordeelkundig vullen van gasflessen levensgevaarlijk, er zijn bijvoorbeeld idioten die een gewone gasfles bij een tankstation met LPG gaan vullen.

 

Dometic adviseert trouwens dringend geen LPG in hun apparaten te gebruiken, doe je dat wel, dan vervalt de garantie.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Inderdaad, het mág officieel niet. Maar je schreef dat het niet kán. En dat is toch heel wat anders! Het kan namelijk wel!

Er zijn volksstammen die LPG-tanks vullen. Vrijwel alle tankstations vinden het prima. Ik heb nog nooit gehoord dat er boetes voor zijn uitgedeeld. Tanks die niet zijn bedoeld voor LPG toch vullen met LPG is levensgevaarlijk. Maar in dit topic gaat het over LPG-tanks die speciaal voor LPG zijn goedgekeurd en dus een 80% vulbeveiliging hebben!

Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, Adriatik zei:

Inderdaad, het mág officieel niet. Maar je schreef dat het niet kán. En dat is toch heel wat anders! Het kan namelijk wel!

Er zijn volksstammen die LPG-tanks vullen. Vrijwel alle tankstations vinden het prima. Ik heb nog nooit gehoord dat er boetes voor zijn uitgedeeld. Tanks die niet zijn bedoeld voor LPG toch vullen met LPG is levensgevaarlijk. Maar in dit topic gaat het over LPG-tanks die speciaal voor LPG zijn goedgekeurd en dus een 80% vulbeveiliging hebben!

I rest my case. We rijden hier in Nederland aan de rechterkant van de weg, maar er zijn altijd typen die denken dat ze links moeten gaan rijden. Iemand vermoorden mag ook niet, maar het kan wel! Is dat wat je bedoelt?

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb niet de indruk dat er volksstammen aan de linkerkant van de weg rijden of iemand vermoorden, laat staan dat de politie het niet beboet. Bovendien kun je van links rijden lastig volhouden dat het veilig kan. Dat ligt nogal anders met LPG tanken in een tank met vulbeveiliger! Kortom, een volstrekt irreële vergelijking!

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

Ik wilde in oktober vorig jaar kort voor de Belgische grens, Eindhoven-Turnhout, LPG tanken met een buiten aansluiting. Nou de pomp werd niet aan gezet. Toe ik binnen vroeg waarom de pomp het niet deed, kreeg ik als antwoord dat het niet mocht en dat zij een hoge boete konden krijgen. Toen heb ik gezegd, nou dan tank ik wel in België. Daar is het nog goedkoper ook, werd mij na geroepen. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 13-8-2021 om 08:56, GeMa zei:

Zelf vullen is in Nederland wettelijk verboden. Een tankstationeigenaar kan daar een boete voor krijgen (naast de "dader").

 

En dat er hele volksstammen zijn die wel de wet overtreden, betekent nog niet dat het mag. Bovendien is het onoordeelkundig vullen van gasflessen levensgevaarlijk, er zijn bijvoorbeeld idioten die een gewone gasfles bij een tankstation met LPG gaan vullen.

 

Dometic adviseert trouwens dringend geen LPG in hun apparaten te gebruiken, doe je dat wel, dan vervalt de garantie.

Dit is de juiste info, zeker de waarschuwing om geen standaard (propaan) gasflessen met LPG te vullen is belangrijk.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-1-2022 om 07:28, Onze Slof zei:

Dit is de juiste info, zeker de waarschuwing om geen standaard (propaan) gasflessen met LPG te vullen is belangrijk.


En waarom dat. Is propaan dan zoveel anders dan LPG. Nee dus, LPG is een mengsel van propaan en butaan, dat in de winter bijna alleen propaan is. Zeker is de landen zoals Oostenrijk en Duitsland is het dan 98% propaan.
En iemand die kan wegen en rekenen weet precies hoeveel liter LPG hij mag/kan (bij)tanken aan de pomp om op 80% vulling te komen.
Nederland is weer het braafste/moeilijkste jongetje van de klas. In het buitenland mag je gewoon overal LPG tanken.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Als ik met een losse gasfles en verloopnippel bij de LPG pomp sta zal de kans groot zijn dat ik in mogelijk meer landen dan alleen in Nederland wordt weggestuurd. Persoonlijk zou ik met een gastank zonder 80% vulstop en afblaasventiel sowieso niet geheel op mijn gemak zijn als ik deze zelf moet bijvullen en waarschijnlijk niet alleen ik.

 

De reden dat er in Nederland vaker wel dan geen LPG met de camper getankt kan worden heeft vrijwel altijd met de specifieke uitvoering van de LPG installatie te maken. Met een vaste LPG installatie en een buitenvulaansluiting in je camper oogt het voor de leek - en de minder goed opgeleide pompbediende - als een normale LPG installatie voor voertuigen en niet als een aparte tank voor het koken en verwarmen. Hierdoor zal je bij de meeste pompen gewoon LPG kunnen tanken en bij enkele oplettende niet.

Het alternatief van een onbemand tankstation gaat helaas niet op; in Nederland mogen onbemande stations geen LPG verkopen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...