Ga naar inhoud

Waterstof komt heel snel wat te doen met oude campers!


EdwinV

Recommended Posts

We willen een andere camper gaan aanschaffen maar ik heb een dilemma. Ik volg al het nieuws over de ontwikkelingen binnen de energietransitie vooral over waterstof. Ik denk dat heel veel mensen zich nog niet realiseren dat er wereldwijd miljarden geïnvesteerd worden in waterstof fabrieken die waterstof gaan produceren (met groene stroom). Tevens zijn er heel veel ontwikkelingen gaande in het vervangen van de huidige verbrandingsmotoren naar waterstof aangedreven oplossingen. Op dit moment zijn er al veel voer- vaar- en binnenkort vliegtuigen (de eerste kleine vliegt al testvluchten) die al functioneren. Er zijn bussen, treinen, drones, pistebully's, veegmachines, heftrucks, schepen, enz verzin het maar als het een motor heeft, die al ontwikkeld, in aanbouw of in gebruik zijn. Volg      https://www.waterstofmagazine.nl/ of https://allesoverwaterstof.nl/   maar om op de hoogte te komen en te blijven.

 

Mercedes heeft al een camper op waterstof gebouwd. Ik denk dat de ontwikkelingen zo snel gaan dat we binnen 5 jaar wellicht volgend jaar al de eerste vrachtwagens op de weg gaan zien (in Zwitserland rijden ze al) en in de steden de bussen en binnen 5 jaar de eerste vliegtuigen en dronetaxi's.

 

In 2030 (dat is al over 9 jaar !) is het de bedoeling om te stoppen met verbrandingsmotoren. Er zijn al fabrikanten (Audi) die gestopt zijn met de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren omdat de eisen zo hoog worden dat nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkelen op fossiele brandstoffen onmogelijk worden. 

 

De milieueisen in steden worden steeds meer uitgebreid het wachten is op het verbieden van dieselmotoren in steden. 

 

De meeste campers hebben een Fiat krachtbron maar Fiat is nog niet echt actief met waterstof (in tegenstelling tot Mercedes).

 

Als we binnenkort met diesel overal geweerd gaan worden of als milieu vandaal gezien worden wat gaat er dan gebeuren met al die oude campers die nog jarenlang mee kunnen. Een nieuwe koop je niet zomaar en komt er een oplossing om bv om te bouwen dan zal dat duizenden euro's kosten.

 

Ik denk dat ik maar doorrij zolang het kan met mijn oude diesel of een oude 2e hands koop en daarmee ga rijden totdat het einde oefening is. Daarna een nieuwe met waterstof zit er niet in. Ben nu 61 jaar en hoopte nog jaren met onze camper rond te trekken maar zie dat "jaren" somber in, hoelang gaat dat worden. Vandaar mijn dilemma wordt het een dure grotere camper of een goedkopere (ook wat grote) maar reserveer budget totdat er omgebouwd kan worden naar waterstofaandrijving.  

aangepast door EdwinV
Link naar reactie
Share on other sites

Tja ik ben 61 dus wil zelf nog wat jaren mee. De politiek valt groen over elkaar heen dus als ineens een motoren verbod komt wat dan. In 2030 mogen er al geen verbrandingsmotoren meer verkocht worden in de UK. Ik dacht met 65 met pensioen te gaan na 47 jaar werken mag ik ineens 2 jaar langer werken 🙂, dus van de politiek verwacht ik niets. Als ik 76 jaar ben maak ik er ook geen dilemma van maar we willen nu naar een mooie camper euro 6 maar zitten niet te wachten totdat er verboden komen of dat je camper ineens bijna niets meer waard is. We willen zeker nog 19 jaar genieten. Hopen dat dat gaat lukken.

Link naar reactie
Share on other sites

Fiat /Iveco zijn zeker bezig met waterstof( inside informatie) maar wij zijn denk ik dood en begraven voor dat wij onze geliefde camper ( met diesel als die niet te oud is)weg moeten doen. En als u verandert koop minimaal een Euro 6 camper.  Er wordt zoveel geroepen het zijn luchtballon en bang makerij. Het gaat echt niet zo snel . Op vakantie gaan een geen internet nieuws kijken, het geeft heel veel rust. 

Link naar reactie
Share on other sites

Lees beide sites maar eens, dat is echt geen bang makerij maar alleen informatie. Als bedrijven nu al vele miljoenen aan het investeren zijn om de boot niet te missen. Er overeenkomsten voor samenwerking over de hele wereld worden gesloten. En de luchtvaartindustrie en Universiteiten volop bezig zijn met ontwikkelen van vliegen op Waterstof (de enige toepassing waarmee de luchtvaart kan overleven), dan steek ik liever mijn hoofd niet in het zand. Ik heb rust zat maar ben liever voorbereid om een juiste beslissing te nemen. Ieder mag er van denken wat hij/zij wil maar het gaat sneller als dat we denken. Ik kom vele sceptici tegen als ik dit vertel maar ook velen die zich er wat in verdiepen en tegen me zeggen "ik wist niet dat het al zover is" . Het is het kip en ei verhaal voordat we in de straat er wat van merken. Eerst tankstations (die beginnen er nu te komen, kijk naar Duitsland en nu ook in Nederland) als die er zijn dan gaan de taxi's en leaserijders en transport in de binnen steden over. Tanken 3 min en weer verder 500 km of meer! Je kan nu al naar het Gardameer rijden met een waterstofauto. In Groningen wordt de eerste fabriek gebouwd voor Hyzon vrachtwagens, personeel zijn ze al aan het werven. Ik hoop dat ik niet dood en begraven zal zijn de komende 10 jaar want dit wil ik best meemaken. Toen ik 20 was kon ik me niet voorstellen dat we allemaal een mobiel zouden hebben of dat een televisie plat zou zijn. Goed paasweekend.  

Link naar reactie
Share on other sites

Om waterstof te maken is er heel veel elektriciteit nodig, dit zal groene waterstof moeten zijn gemaakt van groene stroom anders moeten we weer kolen gaan opstoken. 

Op dit moment is er nog lang niet genoeg groene stroom om elk huishouden en de gehele industrie te voorzien van groene stroom.  En als er dan een behoorlijke overproductie van groene stroom is, is het milieutechnisch handiger om dit eerst te gaan gebruiken voor bijv. vliegtuigen en vrachtwagens. Kortom het zal nog wel even duren voordat het particuliere wagenpark geheel over gaat op waterstof. En dan zullen we toch echt voldoende windmolens en zonnecellen moeten accepteren.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik lees "op dit moment" dat klopt maar dat is een moment en dat is zo voorbij. Besef dat als er 1/7 deel van de Sahara vol gelegd zou worden met zonnepanelen er genoeg stroom is voor de hele wereld. Waterstof kun je via gasleidingen transporteren laat er nou een gasleiding onder de straat van Gibraltar liggen. Er wordt al onderhandeld met Marokko om daar te gaan produceren. Afrika gaat belangrijk worden als producent. In Spanje zijn productie initiatieven. Rotterdam sluit al contracten af met Australië (aanvoer per schip is mogelijk). Deense bedrijven investeren in Zuid Amerika om daar te produceren. Australië gaat Japan bevoorraden tijdens de spelen, enz Produceren kun je overal, het beste waar veel zon is maar ook veel wind of waterkracht of atoomkracht. Een kilo waterstof is goed voor 100 km rijden. De prijs zal snel drastisch dalen, windmolens die direct waterstof maken worden al getest. Zonnepanelen die zelf waterstof maken in plaats van elektra op je eigen dak worden al getest. Nu al merken de oliemaatschappijen dat er minder vraag is naar aardolie vanwege Corona en ook deze maatschappijen weten dat aardoliewinning op z 'n einde loopt en zullen producent van waterstof moeten gaan worden. Zelfs in het Midden Oosten zijn er initiatieven om te gaan produceren. Azië is er ook druk mee. Nederland zal hard moeten werken om niet de boot te missen maar heeft uitstekende mogelijkheden vanwege zijn uitgebreide gasnetwerk en opslag in lege gasvelden. Er zijn onderzoeken naar Waterstof is poedervorm of pastavorm. De eerste veerboot op Waterstof voor Noorwegen is gebouwd en gaat in de vaart dit jaar. Ook de scheepvaart moet om, eerst de cruiseschepen. Ze moeten wel als Noorwegen de fjorden gaat dichtgooien voor conventionele scheepvaart. We hebben aan het Geigrangerfjord gestaan en de uitstoot van de cruiseschepen was smerig in dat dal. Reken maar dat als de Noorse ferry's schoon gaan varen dat de rest ook moet volgen. Ook de spoorwegen gaan om in Duistland rijden al diverse H2 treinen. Geen dure bovenleidingen meer bouwen en geen koperleidingen meer langs het spoor.    Ik lees steeds ja maar.......... We gaan het zien de komende 5 a 10 jaar maar dan is het echt een feit. Her en der zijn de eerste bussen taxi's vrachtwagens treinen heftrucks enz al in gebruik genomen in Europa en dat worden er heel snel veel meer evenals de tankstations. OK dit was mijn laatste reactie op de sceptici anders blijf ik schrijven. Allemaal prettige paasdagen en veel camperplezier.      

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Goed verhaal EdwinV.  Dit is ook de reden dat ik geen nieuwe camper meer aanschaf, ja zelfs geen jonge gebruikte meer. Het lijkt mij gokken met je zuur verdiende geld. Wij hebben nu een "oudje" klasse 3 met nog geen 80.000km op de teller en die moet ons naar het einde van ons camperleven brengen. Nieuwe campers zijn nu al schrikbarend duur en straks zullen de campers op nieuwe brandstoffen nog veel duurder worden. Ook een gewone elektrische auto is  nu al ( op een enkele hele kleine na) bijna niet meer betaalbaar voor de gewone man. 

Lijkt me ook voor de NKC een punt. Ze schrijven wel trots dat ze in middels 60.000 leden hebben, maar als de nieuwe milieueisen en brandstoffen  doorzetten dan  denk ik dat het aantal  leden over een paar jaar geminimaliseerd is. Ze hebben dat niet zo in de gaten, want er wordt- voor zover ik weet - geen enkele actie richting de "oude "diesel ontwikkeld. En ik geef u op een briefje dat binnenkort ook de klasse 4, 5 en 6 tot de "oude" diesels worden gerekend. Camperen  is straks alleen nog mogelijk voor de rijken.

Het is nu - ook ivm corona - allemaal Halelujah in camperland, maar zodra corona exit is zou dat zo maar eens gigantisch in kunnen storten. Net als bij de aanschaf van een boot komen de mensen er dan achter dat het aanschaffen van een camper pas de eerste uitgave is.  Het onderhoud, stalling, verzekering etc. komt jaarlijks terug. Heel veel werkenden hebben zich een camper aangeschaft en de meesten komen er achter dat het gebruik er van over een heel jaar toch wel beperkt is en zullen weer andere vormen van recreëren opzoeken.  Ben ik pessimistisch? misschien , maar zelf denk ik realistisch bezorgd.

Link naar reactie
Share on other sites

ErwinV , dat het snel gaat veranderen ben ik het mee eens , maar zoals u , laat het op je afkomen , en besluit bij een andere aanschaf hoe ver je komt met een andere camper .

 

Jelle zo als u het ziet kan wel eens gelijk hebben , want in de boten wereld is het ook neerwaards gegaan , heel veel oudere mensen hebben hun boot achter gelaten en de komende generatie pakt dit niet meer op , alleen sloepen . Net als nu de rage met de camper gaat tzt ook weer veranderen , want een camper is niet goed koop en de huidige camperplaats prijzen zijn ook de afgelopen 10 jaar fors gestegen . Ik heb zelf ook een boot ( 11 m )gehad en dat kost ook geld maar als ik het vergelijk met mijn ( nieuw aangeschaft ) met camper , dan viel het met de boot meest al wel mee . 

 

Dr Dream , ik denk er ook zo over .

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat er op een gegeven moment geen nieuwe diesels meer verkocht mogen worden. De diesels die tot dat moment gemaakt worden, mogen volgens mij net zo lang blijven rijden tot ze versleten zijn. 

Ik ben het met Jelle eens dat er over een paar jaar heel veel van de campers die vorig- en dit jaar verkocht zijn weer te koop komen.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Na de taxi's, veegmachines en vuilnisauto's op waterstof gaan we de eerste vrachtwagens dit jaar op de NL wegen zien. Wanneer worden de steden helemaal verboden voor diesels en moeten we steeds meer gaan betalen voor fijnstof uitstoot als je nog een diesel hebt. 

 

https://allesoverwaterstof.nl/hyzon-verkoopt-eerste-20-waterstof-trucks-in-nederland/

 

https://www.waterstofmagazine.nl/nieuws/11-nieuws/1322-zuid-korea-hyundai-komt-in-meer-europese-landen-met-waterstof-trucks

 

Iedereen moet zelf weten wat te doen 😀 ik heb wel een idee wat wij gaan doen.  

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...
Quote

Kijk eens een volledig elektrische camper uit NL, tank er in voor H2 en als de acu's leeg zijn doorrijden met H2. En nog steeds zeggen dat het zo snel niet gaat.

Die tank met waterstof is ook hard nodig, met dat beetje zon van de laatste dagen zal je met de PV panelen niet ver komen. Maar met de prijs en het gewicht van de Stella Vita zie ik die snelheid nog niet zo.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om de strijd tegen de klimaatverandering op te voeren, mogen auto's en vrachtwagens die op benzine of diesel rijden, vanaf 2025 Noorwegen niet meer binnen. Dit verbod maakt deel uit van het Nationaal Vervoer Plan, dat de Noorse overheid opgesteld heeft.

 

het eerste land (Oostenrijk en Zwitserland ? wanneer ?)

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, EdwinV zei:

Om de strijd tegen de klimaatverandering op te voeren, mogen auto's en vrachtwagens die op benzine of diesel rijden, vanaf 2025 Noorwegen niet meer binnen. Dit verbod maakt deel uit van het Nationaal Vervoer Plan, dat de Noorse overheid opgesteld heeft.

 

het eerste land (Oostenrijk en Zwitserland ? wanneer ?)

Ik moet het nog zien, iets met hete soep. Dat geldt dan natuurlijk ook voor de Noorse auto's en vrachtwagens, hoe help je je economie om zeep.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 2-11-2021 om 15:13, EdwinV zei:

Om de strijd tegen de klimaatverandering op te voeren, mogen auto's en vrachtwagens die op benzine of diesel rijden, vanaf 2025 Noorwegen niet meer binnen. Dit verbod maakt deel uit van het Nationaal Vervoer Plan, dat de Noorse overheid opgesteld heeft.

 

het eerste land (Oostenrijk en Zwitserland ? wanneer ?)

Wat een onzin zit jij te vertellen Edwin... dat er veel gaat veranderen is duidelijk. Het verhaal ligt natuurlijk veel genuanceerder. Wat jij verteld over Noorwegen klopt van geen kant. Het is zo dat er geen ''NIEUWE AUTO'S"  meer verkocht mogen worden die op fossiele brandstof rijden. Dus alles wat nog rijdt blijft rijden tot dat...het gaat dus gefaseerd gebeuren, met andere woorden, het sterft langzaam uit.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid