Ga naar inhoud

Vocht


Bramjan
 Share

Recommended Posts

Heb een soortgelijk exemplaar. Hoewel ik nog steeds geen wijs kan uit de gemeette waarden. Dus heb ik anders aangepakt; van de wanden en dak een schets gemaakt en op de gemeette plaatsen de waarden opgeschreven. Een jaar later ofzo, meet ik op dezelfde plaatsen en kan zo vergelijken of er wat aan de hand is.

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

ook dat kan je bepalen. Na een bloed hete zomer, kan je gevoeglijk wel uitgaan dat alles droog is. Deze meters dien je eerst te calibreren op het vocht wat er dan in de lucht zit. Daar komt mijn aanpak ook vandaan, het vergelijken met een vorige meting/toestand. En dan mag er best een klein verschil in meting optreden. Zo secuur zijn die meetapperaatjes ook weer niet.

 

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...
Op 3-10-2020 om 14:46, Arie zei:

Heb een soortgelijk exemplaar. Hoewel ik nog steeds geen wijs kan uit de gemeette waarden. Dus heb ik anders aangepakt; van de wanden en dak een schets gemaakt en op de gemeette plaatsen de waarden opgeschreven. Een jaar later ofzo, meet ik op dezelfde plaatsen en kan zo vergelijken of er wat aan de hand is.

Arie

Hoi, kunt uw mij een indicatie geven van de gemeten waardes, ik meet met de bm31 rondom mijn dakraam waardes van 40 t/m 57, is deze veel te hoog of valt het mee ?

Link naar reactie
Share on other sites

Was even zoeken... ik heb een Hymer B550 uit 2002. Ik zie dat ik de meting wel weer eens een keer kan doen. Laatste meting eind sept. 2017.

 

grote dakraam: 14 - 32
kleine dakraam: 17 - 32
vlakbij dak, doucheruimte: 21 - 30
hangkast: 16 - 21
kastjes links: 20 - 26
kastjes rechts: 20 - 32
boven keuken kastjes: 13 - 32
boven het hefbed, voorin: 28 - 32 (gemeten bij de naad van voorkant naar dak)
achterwand: 21 - 24

 

De metingen die ik de eerste keer deed, waren o.h.a. lager (sept. 2016). Ik denk dat tussen de meet instrumenten de metingen kunnen verschillen. Dan heb je ook nog dat de omstandigheden verschillen, ondanks dat je de meter calibreerd voordat je gaat meten. Mijn stelling is dat je pas wat kan zeggen als je de metingen met de voorgaande gemaakte metingen kan vergelijken.
Ik vind die waardes van jou iets aan de hoge kant, maar ik weet niet hoe en wanneer je gemeten hebt. Dus kan ik er niks zinnigs over zeggen. Ik zou als ik jou was de boel even in de gaten houden en straks als het echt nat weer is buiten en van de zomer als het snikheet is geweest een paar metingen doen.

 

Stel als ik nu van die waardes die jij hebt zou meten, dan zou ik ook even die meteingen doen. M.a.w. er zijn teveel parameters die invloed op de meting hebben. Maar als de waarde richting 35 ofzo gaat, denk ik, zal wel...

 

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

 

Op 31-1-2021 om 14:59, supreme zei:

Dr.Dream , kun je hem ook niet kalibreren op een droge losse plaat hout .

Zal ik ook eens proberen, maar heb hem ook gekalibreerd op een plaats waar de meter niet hoger kwam dan 10 en daarna rondom het dakraam en dan meet ik ook dan steeds waardes tussen 40 en 60. dus zal wel mis zijn, de camper staat wel altijd buiten onder een goede hoes dat wel, en het wordt ook niet hoger met dit natte weer.

Dus twijfel wel.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...