Ga naar inhoud

Verdubbeling motorrijtuigenbelasting.


Kabe
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen,

 

Gaat het NKC ook actie ondernemen namens alle leden (ik ben zo vrij om uit uw naam te spreken) tegen de plannen van de regering om de motorrijtuigenbelasting voor onze campers te verdubbelen, ik persoonlijk ga maandelijks 87 extra betalen als onze camper uit de winterstalling komt.

 

Er rijden 100.000den buitenlandse vrachtauto's over onze wegen die milioenen aan jaarlijks onderhoud kosten.

 

Ze komen bij Nieuwerschans ons land binnen en verlaten ons land bij Hazeldonk, we zijn gewoon een doorgeefnatie omdat ze in Duitsland moeten betalen.

 

Waarom stelt de rekenkamer niet voor om accijnzen in te voeren in Nederland en buitenlandse transporteurs of althans vrachtverkeer met buitenlandse kentekens te laten betalen voor gebruik van ons wegennet d.m.v. tolvignetten of een box in de cabine in te voeren?

ze gooien hun tank met diesel al in Duitsland vol omdat dat stukken goedkoper is.

 

In alle omliggende landen moet vrachtverkeer betalen om gebruik te mogen maken van het wegenstelsel, in Nederland maakt geen enkele politieke partij aanstalte om hier iets tegen te doen, zelfs groenlinks niet.

Groenlinks vind het niet erg dat wij ons groen en geel betalen aan brandstof.

 

De camperaar moet dus bloeden en het zijn voornamelijk de ouderen die van de camper genieten.

 

Misschien kan het NKC haar stem laten horen in Denhaag.

 

Groet Kabe.

Link naar reactie
Share on other sites

Helemaal mee eens , nkc kom op voor uw leden.

Veel camperaars rijden met ouder campertje, eerst diesel toeslag , nu 1000 euro per jaar extra wb.

Door enorm dure diesel al dichter bij huis.

Tanken doe ik zelf al in buitenland.

Als dit doorgaat gaat de camper voor een hele grote groep onbetaalbaar worden.

Handel gaat enorme klap krijgen.

Terug naar caravan wordt dan de optie.

 

 

Ben benieuwd wat de nkc nog iets gaat betekenen.

Link naar reactie
Share on other sites

Dan wordt de camper voor een hele hoop leden onbetaalbaar.

Voor onze camper uit 2004 kwam er al paar jaar terug roet toeslag , door hele dure diesel al bestemming dichterbij.

Tank alleen in buitenland om het betaalbaar te houden.

Belgen betalen 150 euro in jaar.

De handel zal instorten , campers zullen flink in prijs gaan dalen.

Als dit doorgaat wordt het weer terug naar caravan.

Deze worden niet belast, nog niet.

Hoop dat nkc nu opkomt voor haar leden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

40 minuten geleden, Camper-T zei:

@Kabe Misschien was het bij jou ook uit een pure en primaire emotionele reactie maar dit onderwerp is inmiddels al in 4 andere topics actief.

Misschien de volgende keer eerst even de zoekfunctie gebruiken, dan kun je mooi inhaken op de reeds vele reacties die er al zijn...

Het is toch juist nuttig om zoveel mogelijk berichtjes m.b.d. belangrijke onderwerp te plaatsen.

Vele kaarten aan dat het NKC geen moderater heeft, meldt jezelf aan dan zal alles misschien goed komen.

Niemand is geholpen met kritiek, ieder doet het met goedee bedoelingen.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Kabe zei:

Het is toch juist nuttig om zoveel mogelijk berichtjes m.b.d. belangrijke onderwerp te plaatsen.

Vele kaarten aan dat het NKC geen moderater heeft, meldt jezelf aan dan zal alles misschien goed komen.

Niemand is geholpen met kritiek, ieder doet het met goedee bedoelingen.

 

Mijn reactie om de volgende keer de zoekfunctie te gebruiken was een goed bedoeld advies, dus geen kritiek hoor.

 

Ik heb persoonlijk mijn twijfels of het zelfde onderwerp 10x in 1 forum plaatsen enige toegevoegde waarde heeft.

Nogmaals; het NKC heeft dit forum helaas volledig verlaten, kijken er niet naar om en stellen geen moderators aan.

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

14 minuten geleden, Camper-T zei:

Nogmaals; het NKC heeft dit forum helaas volledig verlaten, kijken er niet naar om en stellen geen moderators aan.

Hoe kom je daarbij, dat er dagelijks geen mod aanwezig is klopt  er wordt af en toe wel gemodeerd.

Er wordt alleen geen ban op een aantal forumleden gelegd.

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

 Ja dat fijne beleid hebben we te danken aan de vroem vroem partij. Het is ma al jaren een doorn in het ook dat ik voor motor ook het volledige tarief moet betalen (was half tarief) maar veel erger met mijn auto rijdt ik 5000 km per jaar en moet net zoveel  mrb betalen als mijn buurman die 60000 km per jaar rijdt. (zelfde auto). Dat betekent dat ik 12 maal zoveel betaal per km is dat eerlijk? 

 

We moeten niet ageren tegen verhoging mrb voor campers maar we moeten ons inzetten voor rekening rijden gewoon een bedrag per km. en stoppen met de Mrb

Nu betaal ik voor mijn camper (zonder schorsing mrb in winter) € 936,— per jaar voor mij is dat is dat ongeveer € 0,31 per km in Nederland. (camper in nederland max 3000/jaar). 

 

op 22 november 2023 hebben we een kans. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

47 minuten geleden, Peter-en-Marij zei:

voor zover ik kan teruglezen in allerlei verkiezingsprogramma's is er geen enkele partij die zich het lot aantrekt van eigenaren van campers. Verwacht dus vooral niets van de politiek. 

voor zover ik kan teruglezen in allerlei verkiezingsprogramma's wordt bij geen enkele partij iets geschreven over de voorgestelde wijzigingen van de motorrijtuigenbelasting. Niet over campers, wagens voor paardenvervoer, old timers, extra zware voertuigen, enz.

Dit soort details staan nooit in verkiezingsprogramma's. Daarom is het goed nu al aan te geven dat dit soort verhogingen wel de aandacht heeft van "de burger"

Link naar reactie
Share on other sites

Op 25-10-2023 om 22:21, Bolle Brutus zei:

We moeten niet ageren tegen verhoging mrb voor campers maar we moeten ons inzetten voor rekening rijden gewoon een bedrag per km. en stoppen met de Mrb

Nu betaal ik voor mijn camper (zonder schorsing mrb in winter) € 936,— per jaar voor mij is dat is dat ongeveer € 0,31 per km in Nederland. (camper in nederland max 3000/jaar). 

 

op 22 november 2023 hebben we een kans. 

 

Het enige waar ik moeite mee heb is dat rekeningrijden op basis van je tellerstand afgerekend zou moeten gaan worden, ongeacht of je in Nederland, of over de grens hebt gereden. En dit tegen een vergoeding van naar verwachting ca. €0,08 p/km. Maak er in Brussel dan gelijk een Europese wet rekeningrijden van.

 

Evengoed rijdt een camper volgens het NKC gemiddeld 7.000km per jaar wat neerkomt op €560,00 p/jaar aan kosten voor het rekeningrijden. En de kilometervreters die gemiddeld 15.000km per jaar afleggen met de camper zouden hierdoor op €1.200,00 p/jaar aan rekeningrijden uitkomen. Dat is nog steeds goedkoper dan 12 maanden halftarief motorrijtuigenbelasting.

Nu maar hopen dat de verwachte prijs voor rekeningrijden inderdaad rond de €0,08 komt te liggen en niet dat deze jaarlijks flink verhoogd wordt.

  

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

21 minuten geleden, Camper-T zei:

 

Het enige waar ik moeite mee heb is dat rekeningrijden op basis van je tellerstand afgerekend zou moeten gaan worden, ongeacht of je in Nederland, of over de grens hebt gereden. En dit tegen een vergoeding van naar verwachting ca. €0,08 p/km. Maak er in Brussel dan gelijk een Europese wet rekeningrijden van.

 

Evengoed rijdt een camper volgens het NKC gemiddeld 7.000km per jaar wat neerkomt op €560,00 p/jaar aan kosten voor het rekeningrijden. En de kilometervreters die gemiddeld 15.000km per jaar afleggen met de camper zouden hierdoor op €1.200,00 p/jaar aan rekeningrijden uitkomen. Dat is nog steeds goedkoper dan 12 maanden halftarief motorrijtuigenbelasting.

Nu maar hopen dat de verwachte prijs voor rekeningrijden inderdaad rond de €0,08 komt te liggen en niet dat deze jaarlijks flink verhoogd wordt.

  

rekeningrijden duurt nog tig jaren. Het lukt de Belastingdienst niet om dit soort complexe materie te implementeren in de huidige systemen. Dus ik pleit ervoor om de politiek nu te activeren.

Link naar reactie
Share on other sites

17 uren geleden, Peter-en-Marij zei:

rekeningrijden duurt nog tig jaren. Het lukt de Belastingdienst niet om dit soort complexe materie te implementeren in de huidige systemen. Dus ik pleit ervoor om de politiek nu te activeren.


Ja, de NKC heeft de politiek reeds geactiveerd door de petitie met meer dan (inmiddels) 57.700 aan te bieden. Ook maken zij zich sterk voor invoering van rekeningrijden.
 

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, Kabe zei:

Er staan in Nederland ruim 173.000 campers geregistreerd.

 

In dit geval werkt het 1 op 1 waarom steunen deze meer dan 110.00 eigenaren de petitie niet? vreemd, solidair staan we sterk als iedere camperaar zich aanmeldt.

Quote

Dat door een verhoging van 100% van de MRB op campers het bezit voor ons onbetaalbaar gaat worden.

Omdat een grote groep vindt dat het meevalt dat de camper onbetaalbaar gaat worden.

Quote

Een verandering van kwart naar half tarief betekent voor een gemiddelde bezitter al snel €1000 extra belasting per jaar.

Geen idee wat een gemiddelde camper bezitter is maar ik kom tot bijna € 1000,- als ik de camper niet schors, wie schorst de camper niet? Dat zal maar een klein aantal op die 170.000 camper bezitters zijn. Met mijn camper gebruik zal het op dit moment € 575,- meer gaan worden, dat is nog geen € 2,- per dag, dat overleef ik wel.

 

BTW, al de uitkomst van de petitie leidend zou zijn of het al dan niet door zou gaan is de meerderheid niet tegen. Maar zover is het nog niet, eerst maar eens zien of doorgaat.

 

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, CaradoT135 zei:

Met mijn camper gebruik zal het op dit moment € 575,- meer gaan worden, dat is nog geen € 2,- per dag, dat overleef ik wel.

 

Ik denk niet dat het hier om individuele ervaringen omtrent een halftarief motorrijtuigenbelasting gaat maar om het nationale effect.

Om die zelfde reden waren bepaalde camperaars wel gemotiveerd om de petitie te tekenen en andere camperaars misschien niet.

 

Nationaal en gemiddeld gezien is een camper relatief weinig op de openbare weg, waarvoor het kwartarief dus ook is toegekend.

Als de overheid er voor zou kiezen dat dit verdubbeld moet worden dan betaal jij 2 kaartjes voor 1 voorstelling die je maar half kijkt.

De overheid heeft minimaal 17 miljard per jaar extra nodig en het halftarief wegenbelasting op campers levert 80 miljoen per jaar op.

Omgerekend dekt het halftarief motorvoertuigenbelasting minder dan 0,5% van het begrotingstekort dus veel effect heeft dit niet.

 

Als ze het dan toch in deze hoek zoeken dan kunnen zich beter richten op de pleziervaart die totaal gevrijwaard is van belastingen.

Net als campers zijn er sinds de corona flink wat dure badkuipen bijgekomen dus misschien een motorvaartuigenbelasting invoeren.

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Camper-T zei:

Nationaal en gemiddeld gezien is een camper relatief weinig op de openbare weg, waarvoor het kwartarief dus ook is toegekend.

Je laat het andere gedeelte van mijn tekst weg, waarom?

 

Of je nu wel of niet op de openbare weg rijdt maak niet uit, daarvoor moet je het hele jaar betalen. Schorsen geeft je de mogelijkheid om je lasten te verlichten. Daarmee klopt jouw rekensom ook niet, je moet eerst weten hoeveel mensen hun camper schorsen.

 

Quote

Nationaal en gemiddeld gezien is een camper relatief weinig op de openbare weg, waarvoor het kwartarief dus ook is toegekend.

Onze motor en tweede auto gebruiken we ook relatief weinig, daar krijgen we ook geen korting op.

 

Quote

dan betaal jij 2 kaartjes voor 1 voorstelling die je maar half kijkt.

Nee ik betaal dan 50% voor de voorstelling die normaal 100% kost.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 1-11-2023 om 11:54, Kabe zei:

Er staan in Nederland ruim 173.000 campers geregistreerd.

 

In dit geval werkt het 1 op 1 waarom steunen deze meer dan 110.00 eigenaren de petitie niet? vreemd, solidair staan we sterk als iedere camperaar zich aanmeldt.

Omdat de helft niet eens weet wat er speelt en dat er een verhoging voorstel is gedaan... komen ze vanzelf achter 🙂

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...