Ga naar inhoud

Fietsen op de buscamper


Arie en Chris
 Share

Recommended Posts

Op 16-12-2019 om 18:47, Magic Ed. zei:

Kijk eens op de website van www.arli.nl. Deze firma maakt alles van dit spul op maat en wens van de koper. En heeft de beste prijzen van alle trekhaak leveranciers (incl. montage) van het hele land. Een echte aanrader deze Arjan Ligthard.

Wij hebben zeker al wel 6 jaar een busbiker op onze buscamper en nog nooit een probleem gehad dat er niet voldoende ruimte achter was om de biker weg te draaien. Zijn heel erg tevreden over de busbiker. Stevig en de fietsen staan er perfect  op wat vaak niet met een fietsendrager het geval is en de fietsen moeten bij een fietsen drager altijd er af als je aan de achterzijde van je camper moet zijn. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...
Op 15-12-2019 om 18:37, Arie en Chris zei:

Hallo,

 

We hebben een buscamper besteld en daarop en busbiker voor de electische fietsen

Nu lees is dat het onhandig is i.v.m. de ruimte welke vrij moet blijven voor het draaien

Ik overweeg nu een trekhaak met fietsdrager

Wat zijn ervaringen of alternatieven ( een drager op de deuren wil ik eigenlijk niet )

 

B.v.d. Arie

Arie,

Kijk ook eens naar de Van Bike 2 van sawiko.fr
Die wordt op de bouten van de deurscharnieren bevestigd, kan 80kg dragen en weegt slechts 25kg.
Wij konden 45-50kg gewicht besparen door de origineel gemonteerde Sawiko Agito Top te vervangen door deze Van Bike 2.

André

Link naar reactie
Share on other sites

Ik had een trekhaak laten monteren op mijn Possel met daarop een fietsendrager met 2 e-bikes. Lastig om de achterdeur open te doen als je iets uit de camper moet halen. Meestal dan de drager er af halen ook al kan hij kantelen maar dat ging bij mij niet ver genoeg. Dit jaar heb ik een Van-Swing van Memo Europe laten monteren op de flens waar de knobbel van de trekhaak zit. Die van-swing is er links of rechts draaiend, niet zo duur als een busbiker en voldoet prima. Je hebt wel  een (bestaande?) fietsdrager nodig. Link naar de site is https://www.memo-europe.nl/van-swing.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Nicolaas, kijk eens naar de "Van'n Bike" en naar de "Van Bike 2" van sawiko.fr , beide wegdraaibare dragers. Die worden allebei op de bouten van de deurscharnieren bevestigd.
Beide types zijn te combineren met een trekhaak.

  • De Van'n Bike heeft een eigen 2de trekhaak die enkel mag/kan dienen om een standaard fietsdrager te monteren. Door die standaard fietsdrager staan de fietsen hoger maar redelijk ver van de deuren, enkel te combineren als de dissel lang genoeg is.
  • Bij de Van Bike 2 is de volledige fietsdrager geintegreerd en is daardoor een stuk korter omdat de fietsen erg dicht bij de deur kunnen komen. Er bestaat een korte versie (2 fietsen) en een lange versie (3-4 fietsen). De onderkant van de drager komt zo'n 5cm boven de kunststof bumper, waardoor er toch wat plek vrij blijft voor een dissel van een aanhanger.

Zelf heb ik die laatste Van Bike 2 , vooral omwille van het lage gewicht (25kg totaal) en heb die zelf geplaatst. Let op, deze drager wordt niet aangeboden op sawiko.com, enkel op de sawoki.fr .
De enige Belgische verdeler zit in wallonie, je hebt dus je beste frans nodig om daar info te vragen. Gelukkig kunnen ze bij sawiko.fr een mondje engels...

grts,
André

Link naar reactie
Share on other sites

Beste André,

 

Ik zit ontzettend te dubben of ik zo'n gewoon ANWB ding op mn trekhaak zet(die ik dan ook achter op onze privé auto kan zetten) of alleen op de camper die

VAN BIKE 2 maar kan je die scharnierbouten er uitdraaien zonder aan de binnen kant een sleutel te zetten?

 

Belangrijkste is dat ik makkelijk de achterdeuren kan openen ivm tafel/stoelen er uit te halen/in te zetten.

 

Bij dat ANWB ding zal dat moeten(indien hij naar beneden kan kantelen) met de fietsen er af en bij de VAN BIKE2 kunnen de fietsen blijven zitten.

 

Maar de VANBIKE 2 kan weer niet achterop de privé auto....

 

Achteraf bedenk ik dat indien de trailer er achter moet ik de fietsen ook in de trailer kan mee nemen......

 

Ik hoor graag nog ff over die scharnierbouten en dan ga ik er eens rustig over nadenken.

Link naar reactie
Share on other sites

Beste, zie bijgevoegde foto's, misschien wordt het dan duidelijk.

Ik bedacht ook nog:

  • als je de aanhangwagen niet loskoppelt, zul je de achterdeur slechts op een kiertje kunnen openen.
    Vraag is of dat genoeg is om bij je spullen te raken.
  • De fietsdrager gebruikt de stekker van de aanhangerkoppeling. Gebruik je én de drager én de aanhanger, dan kun je de lichtbalk van de drager niet gebruiken, wellicht qua wegcode geen probleem.

success!
André

IMG_20200830_115826.jpg

IMG_20200830_120129.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Ik heb ook een achterklep-California en heb mijn fietsendrager op de trekhaak. Mocht je toch kiezen voor een drager op de achterklep laat dan even controleren of de gasveren op de klep voldoende draagkracht hebben om te voorkomen dat de beladen klep met drager en fietsen naar beneden valt. Beide opties zijn dan eigenlijk prima.

Link naar reactie
Share on other sites

Niek, Arnoob,
Kijk eens bij Uebler. Ik had vroeger zo'n drager (op een Chevrolet Trans Sport weliswaar).
De fietsen stonden redelijk hoog gemonteerd o.a. om de achterlichten zichtbaar te houden.
Daardoor bleef de klep vanzelf in geopende stand staan.
Je moet natuurlijk wel wat kracht hebben om de klep helemaal te openen.

Suc6

André

Link naar reactie
Share on other sites

Het VW-Campercentrum Amersfoort heeft 2 opties, die beide onhandig zijn. De eerste is een drager aan de deur en dan moet inderdaad heel hoog tillen, nog los van het zinnige inbreng van Arnoob. Want de druk van de gasveren varieert bovendien met de temperatuur. Bij heet weer is de kracht groot en krijg je de achterklep met moeite omlaag. Bij koud weer is het een slappe boel en zul je moeite hebben de fietsen niet met klep en al naar beneden te laten vallen. De 2e optie is een kantelbare drager op de trekhaak. Nog los van de kosten voor een trekhaak, hangen de fietsen dan naar voren als je iets uit de achterklep wilt pakken. Dat wordt wurmen.

Van een vriendin kreeg ik de tip 'Van Swing'. Lijkt de beste mogelijkheid wanneer je een trekhaak hebt. Maar behalve de Van Swing heb je dan ook nog een fietsendrager (naar keus) nodig, die je op een tweede trekhaakkogel monteert. Het wordt me allemaal te duur. We gaan wel lopen. Lopend zie je trouwens ook veel meer.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik ben er klaar mee met al die fietsendragers, ziet er allemaal prachtig uit maar ben nu al te zwaar op mn achteras van de Bus camper.

Vorig jaar in Frankrijk gewogen en 300kg te zwaar op achteras(bekeuring € 180,00,mocht gelukkig wel doorrijden!)

We beperken ons dus maar tot 2 vouwfietsen onder het bed. met 1 kunststof BP gasfles, halve watertank en dan maar hopen dat we niet gewogen worden als we net Diesel getankt hebben! Durf te stellen dat ALLE buscampers te zwaar zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, diogenes zei:

Durf te stellen dat ALLE buscampers te zwaar zijn.

U mag dat best stellen, maar ik kan u verzekeren dat mijn buscamper niet te zwaar is. Voor elke reis ga ik (voor de zekerheid) even de weegbrug op en ik blijf tot nu toe altijd ruim onder het maximale gewicht. Mag ik u een suggestie doen om uw gewicht te verminderen: Haal na een reis alles uit de camper en kijk welke zaken u op uw vakantie niet heeft gebruikt. Die kunt u dus volgende keer thuis laten. (Natuurlijk uitgezonderd die zaken die u noodzakelijk bij u moet hebben zoals krik, driehoek, verbanddoos, brandblusser, enz.)

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Wij hebben een Memo wegdraaibaar fietsenrek, gemonteerd op het chassis, maar veel ellende:

- reservewiel (bijna) verloren, doordat de hevel niet goed meer zat (volges de Fiat dealer), door de aansluiting van het fietsenrek op het frame

- de beugels waar de fietsen aan vast zitten, verbuigen en staan op breken , dus zelf ijzeren pijpen in geslagen, lijkt het voorlopig te houden, in combinatie met spanbanden. 
- beugel staat in de uiterste stand maar moet het geheel behoorlijk (zwaar) liften om te sluiten,

- het geheel weegt ook nog zeker 60kg, nog zonder fietsen,

- en dan hebben we er maar 1 e-Nike zonder batterij en een gewone lichte sportdienst op staan…

Wij zij dus behoorlijk teleurgesteld in de Memo fietsdrager…

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 18-2-2022 om 15:35, Niek de Zoeker zei:

Ik zie alleen oplossingen voor buscampers met achterdeuren. Kent iemand een goede oplossing voor een VW-California met een achterklep die omhoog klapt? Die heeft geen deurscharnieren. Bovendien lijkt het me steviger om een fietsendrager aan het chassis te bevestigen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...