Ga naar inhoud

Chiptuning Fiat Ducato 130 2.3 MJet


Warmenhj
 Share

Recommended Posts

Wij gaan een Dethleffs aanschaffen met een 2.3 Mjet handgeschakelde versnellingsbak, diesel Euro 6 met 130PK.

Het max gewicht mag 3499kg worden. Afmetingen 6,99 m lang, 2,33m br en 3 m hoog.

Ik vraag mij af of er ervaring is met chiptuning om iets meer Nm vermogen te realiseren.

Wat is het effect op de prestaties en verbruik?

Is het nodig of wenselijk om de motor op te waarderen, met andere woorden, komt deze motor (halfintegraal) tekort in bergachtige omgeving? 

 

Zie graag reacties, bijv dank en hartelijke groet,

Hans Warmenhoven 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi ik heb dezelfde motor en heb achter de camper een aanhanger met autootje (gewicht ca 1800 kg) 

Ik heb het laten doen in Wieringen en het bevalt mij prime de opwardering tot ca 155pk wat echt merkbaar is.

Ook het koppel gaat  omhoog.

Het verbruik kijk ik niet naar, het camperen kost veel geld en als je dan ??cent per km bespaart of niet is een pinut.

 

Gr Hans Wrekenhorst

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hi Hans, dank voor je reactie.

Goed van je te horen, dat het merkbaar een betere prestatie is.

Verbruik is inderdaad ondergeschikter, maar het wordt door chiptuners wel genoemd, vandaar mijn vraag voor dat punt. 

Van welk jaar is jullie camper cq motor? Een Euro 5 of 6? 

Heb je een automaat of gewoon met het handje? 

Wat zijn de kosten van de tuning? 

 

Fijne dag en nogmaals dank,

vriendelijke groet,

Hans 

Link naar reactie
Share on other sites

Dank Magic Ed,

Begrijp ik het goed dat jullie van 130 naar 180 paarden zijn gegroeid? Dus een goeie zet ;-).

Hebben jullie het effect van voor en na de chip zelf ervaren?

 

Wij zitten in de regio van Alkmaar. 

Heeft iemand een betrouwbaar adres? 

 

Thanx mede-NKC'rs

Link naar reactie
Share on other sites

Dat is goed te vernemen Magic Ed.,

ik heb hun website inmiddels bezocht en een vrijblijvende offerte ontvangen. Maakt een goede indruk.

Wij gaan begin april een weekend op stap. Daarna in Mei een tochtje door de Benelux en Duitsland. Dan kan ik ervaren hoe de camper en de paardekrachten zich gedragen.  Met de reacties van u en anderen gaan wij beslissen of we de chip laten upgraden.

Het blijft in de versie van "massimo" €590 een extra uitgave die we moeite waard willen vinden. Temeer daar het brandstofverbruik praktisch gelijk blijft. In mijn ogen is de trekkracht verbetering belangrijker dan de pk's. 

 

Dank en met vriendelijke campergroeten,

Hans Warmenhoven

 

Link naar reactie
Share on other sites

Mijn Broer is er paar jaar leden geweest met een Flar , met een 6 tons Iveco , en was zeer tevreden . eerst een diagnose gesteld en deze motor had 176 pk af fabriek en zij hebben toen het max vermogen iets verhoog maar het koppel meer verhoogd . Dan heb ik een broer die werkt bij Iveco en als zij iets bijzonders hebben , gaan ze daar naar toe .  

Link naar reactie
Share on other sites

Thanks Supreme, je info het is me helder, zij halen meer pk's en trekkracht Nm's uit de motor door de electronica. 

Trekkracht is voor de diesel campers en vrachtauto's het meest belangrijk en vooral voldoende power bij laag toerental.

goed te lezen dat er onder de NKC leden veel expertise is en gereageerd wordt.

 

Rondneuzend op het internet kwam ik op de volgende site https://www.go-eco.nl/contact?gclid=EAIaIQobChMI4ZyIsrGo5AIVD853Ch3QEwH1EAAYASACEgIdPvD_BwE

 

heeft iemand ervaring met dit bedrijf? 

Link naar reactie
Share on other sites

ik zou gewoon naar 1 van de fiat experts gaan die al eerder genoemd zijn , die hebben de meeste kennis in huis. Er rijden al heel wat campers rond die daar gedaan zijn, zou niet het wiel opnieuw gaan uitvinden.

Link naar reactie
Share on other sites

Precies zo heb ik het ook gedaan, eerst lekker genieten en dan verder kijken....  Ik vind het trouwens al knap als  je een 7m camper onder de 3500kg weet te houden, let daar wel op, flinke boetes in buitenland op te zwaar.... Zou hem leeg is op de weegbrug zetten, dan weet je wat je kan laden. Wat in de folder staat klopt nooit!!!

aangepast door SkiRon
Link naar reactie
Share on other sites

Klopt helemaal wat je zegt, maar leeg op papier is helaas altijd anders dan in het echt. Heb ik gemerkt met meerdere campers en boten.....  maar gaat helemaal goed komen denk ik. 

Link naar reactie
Share on other sites

Mijn dethleff 2014 de 2.3 van 130 pk laten tunen door bedrijf wat aan huis komt met service wagen en software aanpast en weer terug zet.

Men vertelde mij dat  egr klep beter niet uitgeschakeld kan worden al was het maar om eventuele APK problemen te vermijden.

De 130 pk is nu 160 en de 310 NM is nu 420 Nm. Hij reed al fijn maar nu merk je dat de 4 en 5 en 6 veel meer trekkracht hebben dus bij lang aanhoudende klimmen heel veel voordeel opleveren. Dus minder toeren is dus lager verbruik bij normaal rijgedrag. Rij je nog al fors of met luie rechtervoet dan zal het verbruik iets toe  kunnen nemen.

Bij mij is het verbruik, over veel kilometers gemeten,  van een op 10/11 naar een op 12 gegaan. Kortom aanrader.

Bij mij was het agrichip in Goor maar zij werken ook samen met ander bedrijf Aan huis dus.

Succes

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor je reactie Acer, goed om jouw eigen ervaring te lezen. Vooral het koppel is voor mij interessant van 310 naar 420 is een forse sprong. Heb je enig idee over het het verloop van toerental de vermogenscurve? 

Het verbruik is mede een gevolg van als het ware een fluwelen voet, dat spaart banden en remmen ;-).

groet, Hans 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ook de onze laten doen bij ATM Houthalen van 150 naar 180 pk handgeschakeld euro 6. Reeds van bij de testrit voelde ik geen resultaat. Nu een jaar later heb ik nog steeds het gevoel dat er niets is veranderd., niettegenstaande de monteur via computer wou aantonen dat er meer koppel is. Als ik de motor naar 3000 toeren jaag, dan zou je inderdaad zeggen dat hij vinniger wordt, maar dat is niet de normale rijstijl. Het verbruik is niet gedaald en ook niet gestegen.....dus heel raar....Ik moet er wel bij vermelden dat de monteur mij geen spectakulaire verschillen kon beloven dus heb geen wrok naar het bedrijf. Ik ben wel fel ontgoocheld omdat er tot zeker 2500 toeren totaal geen verschil merkbaar is.

Link naar reactie
Share on other sites

Hi dannypoe, 

dank voor je reactie,  dat is best wel jammer, wel geld maar niet het resultaat.

Hoe hoger het toerental hoe minder koppel bij diesel lijkt mij.

is de camper zo zwaar om nog meer vermogen nodig te hebben? 

Wij gaan het eerst proberen dan weet ik ook wat de behoefte of het tekort is. 

Euro6, dan is jouw (Fiat?) toch hartstikke nieuw? Oude en nieuwe vermogenskromme bekeken? 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hier even een toelichting , net wat heer door Warmenhij wordt opgemerkt is er een grafiek gemaakt wat de motor had wat hij nu heeft . Verder wil ik opmerken dat van 150 naar 180 PK eigenlijk niet relevant is , wat wel belangrijk is dat het koppel van b.v van 350 naar ongeveer 400 nm gaat daar heb je wat aan en dat dit aanwezig is in het werk gebied waar je meestal rijd .

Wat ik eigelijk niet begrijp ik rij zelf met een Adria Matrix Sumpreme ( Renalut Master 2012 ) 3800 kg 150 Pk 350 Nm , en die trek ruim voldoende , in zij 5e versnelling met 85 km door de Ardennen naar Luxemburg ., maar meer is natuurlijk altijd  prettiger .

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

Hi Surpreme,

Inderdaad pk's (komen bij hogere toerentallen) zijn minder belangrijk.

De Nm's bij lage toerentallen ca 2000 tot ca 2500 is belangrijker. Ga je meer toeren maken dan verlies je trekkracht.

In het geheel speelt ook de onderlinge verhoudingen van de versnellingen (eigenlijk n vertragingsbak) een rol in zn 5 is okay voor de snelheid. Immers, hoe hoger de versnelling hoe minder de vertraging motor versus uitgaande as naar de wielen! Vroeger kwam nog weleens een auto (Engelse) met overdrive voor, nu een zeldzaamheid.

in onze camper haal ik de 6e niet zo vlug, snelheid versus stuurbaarheid in het verkeer.

Wellicht op de langere stukken rechtuit en voor de wind ;-). 

Ben altijd benieuwd naar ieders persoonlijke ervaringen en daarbij de winst versus de kosten.

 

alle goeds en stay safe.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 6 months later...

Ik rij een Pössl/fiat ducato Maxi buscamper 6,5 mtr met een 2.3 ltr 120 pk Diesel handgeschakeld. In de Ardennen heeft dit motortje zijn waarde bewezen en functioneerde prima. Ik lees hier veel over chiptuning, maar even dit. De motoren van campers, bus, halfintegraal of integraal zijn berekend op grotere gewichten dan er ooit in zullen komen. Ik heb het niet over zware aanhangers met auto's of motoren, maar bij normaal gebruik, dus. Chiptuning geeft (veel) meer trekkracht en pk's maar dit vermogen moet ook worden opgewekt en verwerkt door dezelfde motor en koppeling/versnellingsbak. Het logische gevolg is vaak; meer en snellere slijtage aan krukaslagers, koppeling en versnellingsbak. Dat is iets waar je rekening mee moet houden. Dus houdt rekening met vaker olie verversen, betere (duurdere) olie gebruiken en vaker je koppelingsplaten vernieuwen.

Link naar reactie
Share on other sites

Dag @.ad

Wat is precies je vraag?

Ik uit jouw bericht dat je Fiat Ducato met 2,3 liter en 120 pk prima presteert, waarom zou je ’m dan willen chiptunen?

1 uur terug, .ad zei:

De motoren van campers, bus, halfintegraal of integraal zijn berekend op grotere gewichten dan er ooit in zullen komen.

Dat vraag ik me af omdat vrijwel alle kampeerauto’s op het maximale gewicht zitten en vaak overbeladen zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...