Ga naar inhoud

Chiptuning Fiat Ducato 130 2.3 MJet


Warmenhj
 Share

Recommended Posts

Op 22-9-2021 om 20:40, .ad zei:

Dus houdt rekening met vaker olie verversen, betere (duurdere) olie gebruiken en vaker je koppelingsplaten vernieuwen.

Ik heb weinig verstand van techniek, maar het lijkt me dat dit in ieder geval nogal afhankelijk is van de manier waarop je het extra vermogen inzet. Ik heb m’n eigen Ducato laten tunen, maar gebruik dit extra vermogen eigenlijk alleen om gemakkelijk (‘fluitend’) boven te komen wanneer de weg stijl omhoog gaat. Ik heb niet de indruk dat dat tot veel extra onderhoud leidt.

Maar ik laat me graag overtuigen wanneer je je stelling kunt onderbouwen!

Link naar reactie
Share on other sites

Beste .ad,

Het staat en valt met de rijstijl. De motor op zich is prima geschikt maar door het motormanagement electronisch systeem anders afgeregeld. Slijtage koppeling wordt beïnvloed door je gevoelige voet op het pedaal. Normaal onderhoud en olie verversen spreekt voor zich. Een getunde motor presteert wellicht beter in relatie tot de camper en gewicht wat mag worden voortbewogen. Onze 130pk en 320 Nm is nu 160 pk en belangrijker de trekkracht toegenomen tot 400 Nm, merkbaar in de bergen. De pk’s prettig om even wat vlotter in te halen. Het verbruik is netjes op de 1 op 10,5! 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...
Op 3-3-2020 om 23:22, Warmenhj zei:

Wij gaan een Dethleffs aanschaffen met een 2.3 Mjet handgeschakelde versnellingsbak, diesel Euro 6 met 130PK.

Het max gewicht mag 3499kg worden. Afmetingen 6,99 m lang, 2,33m br en 3 m hoog.

Ik vraag mij af of er ervaring is met chiptuning om iets meer Nm vermogen te realiseren.

Wat is het effect op de prestaties en verbruik?

Is het nodig of wenselijk om de motor op te waarderen, met andere woorden, komt deze motor (halfintegraal) tekort in bergachtige omgeving? 

 

Zie graag reacties, bijv dank en hartelijke groet,

Hans Warmenhoven 

 

 

Het tunen zal zeker zin hebben, ga er vanuit dat je boven de 3.5 ton kom dan is 130 pk helling op, krap en zul je bij forse stijging in het kruipspoor blijven. Geen ramp zolang je de beroepsrijders niet achter je hebt. CAREL

Link naar reactie
Share on other sites

Op 7-3-2022 om 22:46, carel0 zei:

Het tunen zal zeker zin hebben, ga er vanuit dat je boven de 3.5 ton kom dan is 130 pk helling op, krap en zul je bij forse stijging in het kruipspoor blijven. Geen ramp zolang je de beroepsrijders niet achter je hebt. (5e camper en ruime ervaring) CAREL

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op basis van de verhalen / reacties hierboven overweeg ik om mijn camper ook te laten tunen. Ik heb een Fiat Ducato 2,3 Mjet 103 KW - 140 Pk Euro 6.

De genoemde bedrijven bij dit onderwerp liggen allemaal in het westen van het land.

Weet iemand een goed bedrijf (liefst met ervaring) aan de andere kant van het land, Overijssel, Gelderland, Friesland?

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Borgerik zei:

Op basis van de verhalen / reacties hierboven overweeg ik om mijn camper ook te laten tunen. Ik heb een Fiat Ducato 2,3 Mjet 103 KW - 140 Pk Euro 6.

De genoemde bedrijven bij dit onderwerp liggen allemaal in het westen van het land.

Weet iemand een goed bedrijf (liefst met ervaring) aan de andere kant van het land, Overijssel, Gelderland, Friesland?

Even via Google, er zijn filialen te vinden. 

Link naar reactie
Share on other sites

58 minuten geleden, Warmenhj zei:

Even via Google, er zijn filialen te vinden. 

Dat heb ik natuurlijk gedaan. Ik krijg dan o.a. het bedrijf Mobile Chipetuning Nederland dat diverse vestigingen heeft en ook bij mij in de buurt zit maar de tuning ook aan huis uit voert.

Ik vind op internet en op de site van het bedrijf alleen positieve reviews. Ik vraag me af of ik dan argwanend moet zijn.

Bij andere berijven (b.v. ZIP, Squadra, procartuning) vind ik namenlijk zowel goede als minder goede reviews.

Iemand ervaring met Mobile Chiptuning Nederland?

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Borgerik zei:

Dat heb ik natuurlijk gedaan. Ik krijg dan o.a. het bedrijf Mobile Chipetuning Nederland dat diverse vestigingen heeft en ook bij mij in de buurt zit maar de tuning ook aan huis uit voert.

Ik vind op internet en op de site van het bedrijf alleen positieve reviews. Ik vraag me af of ik dan argwanend moet zijn.

Bij andere berijven (b.v. ZIP, Squadra, procartuning) vind ik namenlijk zowel goede als minder goede reviews.

Iemand ervaring met Mobile Chiptuning Nederland?

Zet die vraag ook op Facebook, als je lid bent van de verschillende camper doelgroepen bereik je een breder publiek waaronder ervaringen. Wij hebben het gedaan en zijn tevreden over het resultaat, waar bij koppel toename het belangrijkste was. 

Link naar reactie
Share on other sites

8 minuten geleden, Warmenhj zei:

Zet die vraag ook op Facebook, als je lid bent van de verschillende camper doelgroepen bereik je een breder publiek waaronder ervaringen. Wij hebben het gedaan en zijn tevreden over het resultaat, waar bij koppel toename het belangrijkste was. 

Dank voor uw reactie en sugestie. Ik ben echter geen lid van facebook en andere "sociale media". Die mogelijkheid valt voor mij dus af.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Zojuist, Borgerik zei:

Dank voor uw reactie en sugestie. Ik ben echter geen lid van facebook en andere "sociale media". Die mogelijkheid valt voor mij dus af.

Dan houdt het voor mij ook op. Kijk naar de voordelen en de kosten, bij goed gebruik geeft het net dat extra zetje trek vermogen. Bij ons is het verbruik ca. 1 op 10 gelijk gebleven bij meer rijcomfort als vermogen en even bijv inhalen, dan worden de pk's aangesproken. In heuvels/bergen rijdt het met meer vertrouwen. Bedenk het is geen raceauto maar een comfortabel rijdend huisje 😉👍

Link naar reactie
Share on other sites

1 minuut geleden, Warmenhj zei:

Dan houdt het voor mij ook op. Kijk naar de voordelen en de kosten, bij goed gebruik geeft het net dat extra zetje trek vermogen. Bij ons is het verbruik ca. 1 op 10 gelijk gebleven bij meer rijcomfort als vermogen en even bijv inhalen, dan worden de pk's aangesproken. In heuvels/bergen rijdt het met meer vertrouwen. Bedenk het is geen raceauto maar een comfortabel rijdend huisje 😉👍

Dank u, Het gaat mij inderdaad om iets meer vermogen in de heuvels/bergen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

12 minuten geleden, Borgerik zei:

Dank u, Het gaat mij inderdaad om iets meer vermogen in de heuvels/bergen. 

Wat is het nu pk en Nm en wat gaat het worden?

wij van 130 pk em 320Nm naar 160pk en 400Nm. Verbruik ca. 1:10 tot 10,5. Is een beetje afhankelijk van vlak of klimmen. Over het geheel is 1:10 het ervaringscijfer. 

Link naar reactie
Share on other sites

4 minuten geleden, Warmenhj zei:

Wat is het nu pk en Nm en wat gaat het worden?

wij van 130 pk em 320Nm naar 160pk en 400Nm. Verbruik ca. 1:10 tot 10,5. Is een beetje afhankelijk van vlak of klimmen. Over het geheel is 1:10 het ervaringscijfer. 

Opgave volgens Mobile Chiptuning Nederland is: van 140 Pk naar 200 Pk; van 103,04 Kw naar 147,2 Kw en van 350 Nm naar 460 Nm

Link naar reactie
Share on other sites

Dat is een prima verbetering in pk's maar nog meer in trekkracht. 
ik weet of het extra kost maar een certificaat met test/rollen bank uitslag is maybe mogelijk. Wat zijn de kosten? Je kan het zo zien als je de camper nog 5 of 10 jr gebruikt dan smeer je het op die manier uit ;-).

Link naar reactie
Share on other sites

1 minuut geleden, Warmenhj zei:

Dat is een prima verbetering in pk's maar nog meer in trekkracht. 
ik weet of het extra kost maar een certificaat met test/rollen bank uitslag is maybe mogelijk. Wat zijn de kosten? Je kan het zo zien als je de camper nog 5 of 10 jr gebruikt dan smeer je het op die manier uit ;-).

Ik wachjt nog op de prijsopgave.

Link naar reactie
Share on other sites

Evenals uw opmerking is ook voor uw rekening. Voor alle duidelijkheid, er wordt niets veranderd aan de motor! De motor inhoud heeft naar gelang het motor management meer of minder vermogen ed. dat wordt veroorzaakt door de elektronische aansturing. Koop je dat "af fabriek" bij de dealer (als het al kan omdat de camper nu eenmaal zo bij de dealer staat!) dan ben je zomaar een €1000 duurder uit. Uw opmerking is een bangmakerij en mist daadwerkelijke  ervaringen om dit te onderbouwen. 
De bedrijven die dit chip tuinen doen, hebben kennis en ervaring. Als het zo slecht cq verkeerd zou uitpakken, dan hebben ze geen bestaansrecht. Het is niet iets in een duistere garage als in Miami Vice, die tijd is van de vorige eeuw. 
alle goeds en vr grt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Volvo biedt chiptuning aan en geen gedoe met garantie.

als mijn ducato naar de dealer gaat merken zij niets van het motormanagement. 
je kunt erom vragen dwz moeilijkheden. Het is hetzelfde stukje programmatuur als van Fiat of Vag zelf. De motor presteert zelfs beter. Het is in mijn ogen niet anders dan kinnesinne en ontlopen van verantwoordelijkheid. Als het voor de geschillen en rechter en consumenten organisatie komt, dan gaan ze het verliezen! Dat is mijn overtuiging. Bang/angst is een slechte raadgever. Voorkom problemen en ga niet naar de beunhaas. 

Link naar reactie
Share on other sites

In het algemeen vervalt wel degelijk de garantie! De opmerking van mikeanber is geen bangmakerij, uw opmerking is onterechte “geruststellerij”.
Het is ook niet helemaal onlogisch dat de garantie vervalt. Want door verandering in het motormanagement wordt meer van de motor gevraagd dan ‘af-fabriek’. Of het nu wel of niet opgemerkt zal worden is de vraag, maar dat neemt niet weg dat de garantie vervalt.

Overigens behoor ik niet tot de tegenstanders van chiptuning, maar het risico moet je je wel realiseren!

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...