Ga naar inhoud

Chiptuning Fiat Ducato 130 2.3 MJet


Warmenhj
 Share

Recommended Posts

Of nu de garantie wel of niet vervalt , is hier niet relevant , want als de motor en de overige componenten er geen schade door onder vinden , dan heb je hele maal geen garantie nodig zo zie ik het . 

Ik vind het wel een mooi onderwerp want ik bezat zelf ook een vermogentestbank , en dat testen vond ik mooi werk , vooral als de klant weer zeer tevreden is maar ik stelde de motoren nooit hoger af als de fabriek specificaties . 

 

aangepast door supreme
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Adriatik zei:

In het algemeen vervalt wel degelijk de garantie! De opmerking van mikeanber is geen bangmakerij, uw opmerking is onterechte “geruststellerij”.
Het is ook niet helemaal onlogisch dat de garantie vervalt. Want door verandering in het motormanagement wordt meer van de motor gevraagd dan ‘af-fabriek’. Of het nu wel of niet opgemerkt zal worden is de vraag, maar dat neemt niet weg dat de garantie vervalt.

Overigens behoor ik niet tot de tegenstanders van chiptuning, maar het risico moet je je wel realiseren!

Het is enerzijds geruststellend omdat niet de motor veranderd wordt, slechts het aansturing speel via de computer. De motor wordt niet overbelast, sterker hij is geknepen, met tuning presteert hij beter. Nogmaals als je het door de dealer laat doen, dan kost het meer en bij koop "af fabriek" ben je nog duurder uit. 
De onze is gedaan bij ATM chiptuning in Houten, goede reputatie. En in Uitgeest Go-Eco chiptuning ook een prima bedrijf. Wij hebben er een goed gevoel over en de prestaties zijn uitstekend. Zie de bijlage, zelfde motor verschillend in pk en Nm. 
de techniek kan het prima aan. Met certificaat en meting! Succes. 

31254BBC-D2AA-4EEB-A90C-0079BC7EACAA.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

8 minuten geleden, Pierre zei:

Ik denk dat de volgende website goed weergeeft wat de voor- en nadelen zijn van chiptuning. Lees met name de onderwerpen "Marge motor", "Tolerantie aandrijflijn" en "Garantie"

 

Chiptuning: voordelen en nadelen - CARBLOGGER

 

Ik vraag me ook af wat de mogelijke gevolgen zijn van chiptuning in het kader van de sjoemelsoftware discussie.

 

 

Goede informatie en de inhoud deel ik volledig. Als je een fluwelen voet hebt is er niets aan de hand! Trap je er de laatste pk's en Nm's eruit dan heeft ook tunen geen zin. Over slijtage maak ik me geen zorgen, de technische onderdelen kunnen  het wel aan, normaal en  verantwoord gebruik geldt niet alleen hier maar ten alle tijde. Nb: er zijn geen 2 soorten kwaliteit in onderdelen. pm: de egr (roetklep) kan worden uitgeschakeld dan levert dan geen probleem op. Bij goede rijstijl is de kans op roestvorming veel minder. 
in het rijtje van merken ontbreekt de Fiat Ducato camper/bestelauto varianten. 

Link naar reactie
Share on other sites

32 minuten geleden, Pierre zei:

 

Ik vraag me ook af wat de mogelijke gevolgen zijn van chiptuning in het kader van de sjoemelsoftware discussie.

 

 


Dat heeft geen enkele invloed er op. Het gesjoemel is elektronisch en tijdgebonden. Na 22 minuten schakelt de Fiat Ducato de uitlaatgasreiniging uit. Dan komt er 10x zoveel zooi de lucht in. Daar zit geen verschil in met of zonder tuning.

 

Link naar reactie
Share on other sites

37 minuten geleden, Warmenhj zei:


in het rijtje van merken ontbreekt de Fiat Ducato camper/bestelauto varianten. 

In het artikel van "Carblogger" wordt in het rijtje specialisten bij Fiat het bedrijf Squdra genoemd. Op hun site staat uitgebreide informatie hoe zij om gaan met chiptuning van de Fiat Ducato.

Chiptuning Campertuning Ducato 2.3 M-Jet 16v 140 PK 6MT Euro 6D Chiptuning - Squadra Tuning (squadra-tuning.nl)

 

Link naar reactie
Share on other sites

Goeie aanvulling, Squadra is me bekend. Prima reputatie. 
Waar ik roestvorming lees in mijn bericht, bedoel ik roetvorming.

Mijn ervaring na tunen is ook positief, verbruik is nagenoeg gelijk, maar het rijcomfort toegenomen, op de gewone weg maar ook in de bergen. 
Allen een goede zondag in vrijheid van dialoog en meningsvorming 🙏🍀

Link naar reactie
Share on other sites

49 minuten geleden, Broers Joske zei:

Dat heeft geen enkele invloed er op. Het gesjoemel is elektronisch en tijdgebonden. Na 22 minuten schakelt de Fiat Ducato de uitlaatgasreiniging uit. Dan komt er 10x zoveel zooi de lucht in. Daar zit geen verschil in met of zonder tuning

 

Ik vraag me af of dit correct is.  Volgens mij is de kern van de juridische insteek of men door manipulatie de doelmatigheid van het emissiecontrolesysteem kan verminderen onder omstandigheden die bij een normaal gebruik van het voertuig te verwachten zijn. Als chiptuning negatief bijdraagt aan  emissie kan ik me voorstellen dat dit nog een vervolg krijgt

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Warmenhj zei:

 Nb: er zijn geen 2 soorten kwaliteit in onderdelen. 

Jij schrijft het, mijn ervaring is anders. 2 originele onderdelen bij de Fiat dealer a 112,- per stuk, bij de Chinees 49,- per stuk, dan is de verleiding wel heel groot, bij de Chinees besteld, zag er leuk uit maar werkte voor geen meter dus toch de originele Fiat onderdelen gekocht, werkte perfect, heeft mij gekost 2x49,- + 2x112,- =322,- tel uit je winst. Edit; Goedkoop is duurkoop.

aangepast door FJC48
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, FJC48 zei:

Jij schrijft het, mijn ervaring is anders. 2 originele onderdelen bij de Fiat dealer a 112,- per stuk, bij de Chinees 49,- per stuk, dan is de verleiding wel heel groot, bij de Chinees besteld, zag er leuk uit maar werkte voor geen meter dus toch de originele Fiat onderdelen gekocht, werkte perfect, heeft mij gekost 2x49,- + 2x112,- =322,- tel uit je winst. Edit; Goedkoop is duurkoop.

Ik heb hierbij 2 soorten onderdelen van de fabriek voor bijv de motor van 130 of 160 pk op het hoog. Lees de website info over tuning. Er wordt gesteld dat onderdelen na tuning zwaarder worden belast en daar niet tegen zouden kunnen. Naar mijn mening is dat slechts verkoopt tactiek.

daarnaast is het zo dat wat u heeft meegemaakt ook waar is. In mijn werk bij oa veel merken dealers weet ik dat het doosje van een onderdeel voor Audi, VW, Seat en Skoda verschillen van merknaam en van prijs,terwijl het exact hetzelfde is van de dezelfde fabriek. Er wordt gecontroleerd door de Imp of er wel originele doosjes in de schappen liggen. 80% van de productie is het originele doosje en de resterende 20% gaat neutraler verpakking en grossiers tbv universele garage bedrijven. Daarom is de dealer altijd duurder dan universeel. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Goedkoop kan duurkoop worden 🤭

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb verwezen naar de inhoud van de tuning site. Daar wordt gesproken over soorten/kwaliteit van onderdelen enz.
Daaraan toegevoegd mijn praktijkervaring. 
Uw verhaal is ook helder, je denkt origineel te krijgen maar het is een gekopieerd ontwerp, ook dat komt voor. het is algemeen bekend dat er gekopieerd wordt en ook slecht nagemaakt ook al lijkt het origineel, of wordt dat erover gezegd. Bij zulke prijsverschillen en uit China (alibaba of Amazon etc) mag je op je hoede zijn, voor een inferieur product. Dat is de gok. Geen garantie en teleurstelling omdat je uiteindelijk veel duurder uit bent, nog afgezien van alle moeite en tijd.

succes. 

Link naar reactie
Share on other sites

In dit forum is enkele keren gediscussierd over het eventueel vervallen van de garantie na chiptuning.

Omdat ik een nieuwe camper heb wilde ik zeker weten hoe het zit met de garantie. 

In de Garantievoorwaarden van Fiat staat o.a. aangegeven: "De Garantie dekt fouten of storingen niet die geheel of gedeeltelijk, veroorzaakt of verergerd zijn door reparatie van de basis niet uitgevoerd door de werkplaatsen van het Fiat Professional Servicenetwerk die geautoriseerd is door Fiat Professional Service".

Misschien ten overvloede heb ik nagevraagd bij Fiat Nederland of chiptuning gevolgen kan hebben voor de garantie.

Fiat is daar heel duidelijk in: Alle problemen, storingen, schades die veroorzaakt worden door wijzigingen in het motormanagement die niet uitgevoerd zijn door het Fiat Professional Servicenetwerk of een werkplaats die geautoriseerd is door Fiat Service Professional vallen niet onder de garantie.

Link naar reactie
Share on other sites

1 minuut geleden, Borgerik zei:

In dit forum is enkele keren gediscussierd over het eventueel vervallen van de garantie na chiptuning.

Omdat ik een nieuwe camper heb wilde ik zeker weten hoe het zit met de garantie. 

In de Garantievoorwaarden van Fiat staat o.a. aangegeven: "De Garantie dekt fouten of storingen niet die geheel of gedeeltelijk, veroorzaakt of verergerd zijn door reparatie van de basis niet uitgevoerd door de werkplaatsen van het Fiat Professional Servicenetwerk die geautoriseerd is door Fiat Professional Service".

Misschien ten overvloede heb ik nagevraagd bij Fiat Nederland of chiptuning gevolgen kan hebben voor de garantie.

Fiat is daar heel duidelijk in: Alle problemen, storingen, schades die veroorzaakt worden door wijzigingen in het motormanagement die niet uitgevoerd zijn door het Fiat Professional Servicenetwerk of een werkplaats die geautoriseerd is door Fiat Service Professional vallen niet onder de garantie.

Dat is dan helder voor u. Wij hebben het vorig jaar bij ATM in Houten laten doen en tot tevredenheid. Gezien de reputatie en het vertrouwen in ATM zie ik geen problemen. De kans op iets met de motor oid is naar mijn mening zeer gering, pech hebben kan altijd. Het voordeel is groter, dan de angst voor!  Men lijdt het meest aan het leven dat men vreest. Het wordt niet aangetekend in het dossier van Fiat dealers en is niet traceerbaar. Regulier onderhoud en het wordt afgetekend door onze Dethleffs dealer met echte wpl. 
Zie de link.

https://my.atm-chiptuning.com/quote/05829502-5e46-11ea-b899-86b92199a86e

 

maar ben benieuwd wat is de pk en Nm nu en wordt het na tuning? 
 

grt. Hans 

Link naar reactie
Share on other sites

8 minuten geleden, Borgerik zei:

 

Bij het toerentalgebied rondom de 2000 zie ik een Max Nm van 50! Dat vind ik relatief weinig bij massimo van € 590. Dan zou ik ook ATM een offerte vragen. Bij hogere toerentallen is er nog wel iets te winnen maar dan neemt ook je verbruik toe en ook de herrie. Hoe zwaar is de camper bij belading  op reis? Tegen het Max van bijv 3500kg? 

Link naar reactie
Share on other sites

14 minuten geleden, Warmenhj zei:

Bij het toerentalgebied rondom de 2000 zie ik een Max Nm van 50! Dat vind ik relatief weinig bij massimo van € 590. Dan zou ik ook ATM een offerte vragen. Bij hogere toerentallen is er nog wel iets te winnen maar dan neemt ook je verbruik toe en ook de herrie. Hoe zwaar is de camper bij belading  op reis? Tegen het Max van bijv 3500kg? 

Zit tegen de 3500 kg aan tiiden de reis.

Ik ga eerst een reis maken (Scandinavie) zonder tuning en kijk hoe dat bevalt. Ik kan later altijd nog kijken of ik wil laten tunen. Er zijn ook andere bedrijven die andere resultaten beloven.

Link naar reactie
Share on other sites

1 minuut geleden, Borgerik zei:

Zit tegen de 3500 kg aan tiiden de reis.

Ik ga eerst een reis maken (Scandinavie) zonder tuning en kijk hoe dat bevalt. Ik kan later altijd nog kijken of ik wil laten tunen. Er zijn ook andere bedrijven die andere resultaten beloven.

Dat is een goed idee. Als je overwegend vlak blijft valt het mee. Hou je verbruik en prestaties in de gaten. Handgeschakeld of automaat? Ik rij meer op m'n toerental waarbij het Max aan Nm bereikt wordt. Pk's zijn leuk om even in te halen. Als je tijdens het rijden je werkelijk verbruik kunt zien en je toerental, dan weet je dat je goed zit. Ik gebruik ook de cruise control op de lange stukken.

weet ja dat er een nieuwe Ferry van Eemshaven naar Kristiansand per april is? Scheelt in tijd en brandstof, wellicht het overwegen waard. Wij willen in juni/juli via Zweden naar de noordkaap en dan terug. Hoor graag van je.  

Link naar reactie
Share on other sites

3 minuten geleden, Warmenhj zei:

Dat is een goed idee. Als je overwegend vlak blijft valt het mee. Hou je verbruik en prestaties in de gaten. Handgeschakeld of automaat? Ik rij meer op m'n toerental waarbij het Max aan Nm bereikt wordt. Pk's zijn leuk om even in te halen. Als je tijdens het rijden je werkelijk verbruik kunt zien en je toerental, dan weet je dat je goed zit. Ik gebruik ook de cruise control op de lange stukken.

weet ja dat er een nieuwe Ferry van Eemshaven naar Kristiansand per april is? Scheelt in tijd en brandstof, wellicht het overwegen waard. Wij willen in juni/juli via Zweden naar de noordkaap en dan terug. Hoor graag van je.  

Ik kende die nieuwe ferry. Neem die misschien op de terugweg. Ik ga weer eens via Denemarken over de bruggen naar Zweden ( i.p.v. ferry Kiel - Gotheborg) daarna naar kennissen vlak boven Stockholm, dan familie in het noorden van Finland en via Noordkaap, Lofoten en dan terug richting Oslo.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Borgerik zei:

Ik kende die nieuwe ferry. Neem die misschien op de terugweg. Ik ga weer eens via Denemarken over de bruggen naar Zweden ( i.p.v. ferry Kiel - Gotheborg) daarna naar kennissen vlak boven Stockholm, dan familie in het noorden van Finland en via Noordkaap, Lofoten en dan terug richting Oslo.

Dat is een mooie trip en leuk weer familie en kennissen te ontmoeten. Een vooraf uitgestippelde of kijken en uitvinden? Via FB contacten is er een CP bij Garelehojden in de buurt van Junsele. Ca 1200 km boven Malmö aan de rivier. Is een Ned echtpaar die daar wonen en de cp bijhouden. Wie weet 😉🚍. Alle goeds en vr grt. Hans stay safe 🤗🍀

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...