Ga naar inhoud

is de digitale NKC/CCI-pas een probleem voor campings?


WJ4CAMPER
 Share

Go to solution Solved by WJ4CAMPER,

Recommended Posts

Wij gaan digitaal met onze NKC/CCI-pas maar is dit ook afgesproken met campingbeheerders?

Campingbeheerders ontvangen graag een document van ons om:

 

  • onze gegevens over te nemen in hun administratie
  • de pas achter te houden tot ons vertrek/betaling

 

Aangezien iets digitaal afgegeven moeilijk is, is de vraag wat wordt dan de reactie van de campinghouder?

 

  • vragen om  paspoort of EU ID kaart (NIMMER DOEN!)?
  • vooruitbetaling?
  • vertrouwen?

 

Een vraag voor de@NKC is natuurlijk zijn hier al goede afspraken over gemaakt?

 

Nu was ik recentelijk in Spanje en al daar wordt eigenlijk alleen maar gevraagd om 1/alle paspoort(s) bij inschrijving. Dit is reeds besproken in dit topic van een jaar geleden met goede tips van @GeMaen @Borgerik en een verwijzing naar de rijksoverheid. Helaas mis ik ook aldaar de richtlijnen over afgeven/kopiëren. Het paspoort zelf is hier een klein beetje duidelijker met een vermelding van "wettelijke verplichting". Bij de ANWB is wel hier meer over te vinden.

 

In Spanje wordt het paspoort gebruikt om de gegevens in de administratie over te nemen. Of er ook een digitale kopie van het paspoort wordt gemaakt is onduidelijk. Om die reden heb ik fysiek op mijn paspoort het BSN afgeplakt om identiteitsfraude te voorkomen. Vaak werkt dan het inscannen niet en soms proberen ze het te verwijderen wat ik niet toesta.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Welkom bij dit forum.

 

Wij hebben in alle jaren 1 keer een ID kaart achter moeten laten bij een camping in Spanje. In de rest van de gevallen werd er hier een kopie van gemaakt, of het ID kaart documentnummer werd overgenomen in de computer.

Het vertonen van de NKC en/of ASCI kaart voor de korting eveneens; als men er naar vroeg en wij bevestigde dat wij deze hebben dan werd er hooguit een korte blik op geworpen. In veel gevallen was de korting al berekend terwijl wij nog bezig waren om de pas er bij te pakken.

 

Ps.

Dit forum heeft een NKC logo maar wordt niet onderhouden door het NKC en kent ook geen NKC medewerkers die meelezen. Dit is een stuurloos schip.

Voor directe vragen kun je beter een e-mail aan het NKC sturen en hopen dat er op wordt gereageerd.

Link naar reactie
Share on other sites

Eigenlijk beschrijf ik twee problemen;

  • enerzijds dat vaak in Spanje de CCI kaart al niet meer wordt geaccepteerd als registratiemiddel maar hiervoor minimaal vaak 1 of alle paspoorten (cq ID's) worden gebruikt door deze vaak in te scannen. Overigens is mijn ervaring ook dat deze altijd wordt teruggegeven. Het probleem hier is dus de kans op identiteitsfraude daarom plak ik het BSN af.
  • anderzijds een van de redenen waarom destijds (1934) de CCI is geïntroduceerd is dat de CCI een gerespecteerd identiteitsbewijs is dat voor de campinghouder dezelfde waarde heeft als uw paspoort. Bij aankomst overhandigt u gewoon uw CCI, zodat u op de camping uw paspoort bij u kan houden.. De website geeft dit nog steeds aan, maar toch nog een plaatje:

image.png.d1f93093fa96ae73901099cd035d8276.png

 

 

Vandaar mijn vraag hoe digitaal verder.

Link naar reactie
Share on other sites

Net terug van een reis van 8 weken met stops in Luxemburg, Frankrijk, Andorra, Spanje en Portugal. Totaal 34 campings bezocht. Slechts 2 campings accepteerden CCI als identiteitsbewijs. De rest wilde mijn paspoort zien. Wat is het nut dan nog CCI.  Digitaal zal nog minder geaccepteerd worden denk ik.

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Eigenlijk weet ik al enige tijd het antwoord. Wij krijgen geen digitale NKC/CCI-pas dit blijkt alleen een digitale NKC-pas te worden. Dit had ik in eerste instantie niet uit de email gedestilleerd, dat ik niet de enige ben is duidelijk uit de reacties in dit topic.

 

Kortom de NKC heeft vanaf 2024 geen CCI kaart meer (of een gelijkwaardig alternatief).

 

voetnoot:

Gebruikte ik de CCI kaart vaak bij registratie? Nee in Frankrijk was de ACSI CC kaart al vaak voldoende dit in tegenstelling tot Spanje waar bijna alleen maar een paspoort wordt geaccepteerd. Ik heb geen ervaring met een RFID-cover of een kopie van het paspoort. In ieder geval is van belang dat je minimaal je BSN onleesbaar maakt. In de toekomst zal ik nog een stapje verder gaan en de onderste twee regels geheel afplakken aangezien deze twee regels de decodering sleutel zijn voor de RFID-chip (Zie bijvoorbeeld de APP ReadID als je dit zelf wilt uitproberen). Maar eigenlijk is een RFID-cover of een kopie van het paspoort beter want ook zonder deze twee regels is de RFID-chip uit te lezen. Een camping mag je paspoort inzien maar niet inhouden of kopiëren. Het inscannen/kopiëren ter meerdere glorie van de registratie kan dus alleen gebeuren onder onze voorwaarden. Ik hoop van harte dat dit bedraagt in de voorkoming van een potentieel risico van identiteitsfraude.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

>>Een camping mag je paspoort inzien maar niet inhouden of kopiëren. <<
Inhouden werd vroeger een enkel keer gedaan maar ik heb het de laatste jaren nergens meer meegemaakt. 
Weiger je jouw ID te laten kopiëren als men dit wilt? Dan weigert men gewoon de toegang en kom je er niet op. Uitleg: wij zijn van hogerhand verplicht een betrouwbare identificatie te kunnen overleggen. 
Heb je de camping al eens eerder bezocht? Dan sta je meestal geregistreerd in hun computer en volstaat het tonen van je naam. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...