Ga naar inhoud

Paspoort mee naar Spanje


toniepetra
 Share

Recommended Posts

Momenteel worden we geconfronteerd dat campingplaats perse onze paspoorten willen zien. Dat is volgens de campingbeheerder verplicht vanwege de Spaanse overheid. 

We hebben geen paspoort bij ons omdat we uitgegaan zijn dat je geen paspoort hoeft te hebben als je op vakantie gaat naar Schengen-landen.

Uiteindelijk rijbewijs geaccepteerd omdat daar de tekst ID opstaat.

Hoe zit dat ??

aangepast door toniepetra
ongewilde correctie door spellingscontrole
Link naar reactie
Share on other sites

Er mag dan in de EU geen grenscontrole zijn, je moet toch beschikken over een geldig reisdocument, zijnde een paspoort of een Europese ID kaart. Ja, veel EU landen accepteren ook andere vormen van ID, zoals het rijbewijs, maar formeel is het rijbewijs geen reisdocument. Dus, je kunt pech hebben en een formalist tegenkomen (en die heeft eigenlijk ook nog gelijk ook).

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bij deze dank aan GeMa voor de heldere uiteenzetting.

Feitelijk moet je ook je paspoort meenemen voor een dagje antwerpen enz.

we hebben een kopie van onze paspoort op onze telefoon gevonden, dit wordt tot nu toe geaccepteerd. Het gaat de beheerders blijkbaar om het paspoortnummer.

 

andere ook bedankt voor hun bijdrage trouwens.

Link naar reactie
Share on other sites

En ik zie uit de reacties dat er toch kennelijk misverstanden zijn.

 

A. De formele eis om in het  buitenland over een geldig reisdocument te beschikken.

B. Het afgeven van je ID bij camping, hotel e.d.

 

A. Alleen paspoort of EU ID kaart;

B. Let op met het afgeven van je ID aan "derden", en inderdaad, er is een app van de overheid om een kopie te maken met de gevoelige info afgeschermd. En nee, je bent niet verplicht om je ID af te geven, tonen is voldoende en je kunt beter zelf een "veilige" kopie geven dan dat de ander een volledige kopie maakt.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Helaas wordt men in Spanje toch regelmatig geconfronteerd met campinghouders die vertellen dat de Spaanse wet hen verplicht een kopie te maken van je paspoort, soms wordt gezegd dat dit van de politie moet. Dit klopt weliswaar niet, maar daar sta je dan. Ik heb altijd een kopie bij me van mijn paspoort waarop mijn BSN-nummer onleesbaar is gemaakt, maar soms wordt dit ook geweigerd en wil men een kopie van het paspoort zelf.

Je hebt dan de keuze: risico nemen en kopie laten maken of weg gaan naar een andere camping.

Ik kies altijd voor de tweede keus maar begrijp dat je soms geneigd bent om dan toch maar een kopie te laten maken..... omdat je moe bent van de reis, omdat je graag op deze camping wil staan, omdat je het gevaar niet hoog in schat, enz.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...