Ga naar inhoud

Oproep: Branche en producenten moeten inadequate vering nieuwe campers aanpakken (non-conformiteit)


Erik63
 Share

Recommended Posts

In 2022 hebben wij een nieuwe Knaus Skywave 650 MEG met een Fiat Ducato light chassis aangeschaft. Meteen voelde de vering van de camper stug en oncomfortabel aan. Bij controle bleek aan de achterzijde bij een gewicht van 3200 kg maar 2 cm speling te zitten tot aan de stootrubber. Bij de maximaal toegestane belading van 3500 kg is die speling weg en ligt de wagen volledig op de stootrubber. Er is dus hier sprake van een niet werkend veersysteem dat onveilig en oncomfortabel is. Je mag van het product verwachten, dat bij de maximaal toegestane belading conform technische specificaties sprake moet zijn van een normaal werkende, veilige vering. Dit is niet het geval en is daarmee een duidelijke non-conformiteit. 

Vergelijk het met de aanschaf van een auto: je mag verwachten dat deze bij het maximaal toegestane belading (pakweg 4 volwassenen en bagage) nog veilig op weg kan. Is dit niet het geval dan gaat die auto terug naar de dealer om te zorgen voor een oplossing. 

 

Bij het melden van de non-conformiteit bij de dealer geeft deze aan dat dit het geval is bij veel nieuwe campers op een light chassis en verwijst deze naar Knaus. Knaus geeft vooralsnog geen reactie. Ik heb de dealer op zijn verantwoordelijkheid gewezen in deze zaak en hem verzocht dit op te lossen. Na aandringen geeft deze 50% korting op de plaatsing van een set hulpveren. 
 

Het is onbegrijpelijk dat producenten campers met wat opties van meer dan €100.000,- afleveren waarvan ze weten dat de vering inadequaat is. Het is ook onbegrijpelijk dat de branche dit accepteert en hier niets mee doet. 
 

Vandaar mijn oproep aan de branche, de producenten, maar ook de NKC en organisaties als de Consumentenbond om van deze situatie werk te maken en ervoor te zorgen dat nieuwe campers af fabriek worden voorzien van een veersysteem dat bij maximaal toegelaten gewicht normaal goed functioneert.

 

aangepast door Erik63
Tekst aangepast.
Link naar reactie
Share on other sites

  • Erik63 changed the title to Oproep: Branche en producenten moeten inadequate vering nieuwe campers aanpakken (non-conformiteit)
4 uren geleden, Erik63 zei:

Bij controle bleek aan de achterzijde bij een gewicht van 3200 kg maar 2 cm speling te zitten tot aan de stootrubber. Bij de maximaal toegestane belading van 3500 kg is die speling weg en ligt de wagen volledig op de stootrubber.

 

Wat is het gewicht op de achteras? Een totaalgewicht van 3200 en 3500 kg zegt niet alles, hoe heb je de camper gewogen?

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Cor1961 zei:

Gaat alweer over een FIAT….

Fiat kan het niet helpen dat Knaus zo'n zware opbouw op een 3500kg basis zet, die camper weegt leeg al ±3000 kg. Hieronder een voorbeeld van de bewuste 650MEG, die ik van hun site haal.
 

Quote

 

Voorbeeld:

3.500 kg Toegestane maximum massa
– 2.998 kg Rijklaar gewicht (+ 1 % ten opzichte van de 2.968 kg, die wordt vermeld in de verkoopdocumenten). 
– 3*75 kg Massa van de passagiers
– 150 kg Bestelde extra uitrusting voor het specifiek geconfigureerde voertuig
= 127 kg Resterende laadcapaciteit (belangrijk: de resterende laadcapaciteit moet groter zijn dan het minimum laadvermogen (zie punt 6). 


Daarom raden wij u aan uw beladen voertuig vóór elke rit te wegen en te controleren of u de toegestane maximum massa in acht neemt. Deze controle is uw verantwoordelijkheid als chauffeur van het voertuig.

 

Trek, als je met zijn tweeën bent die 3*75 kg en tel daarbij de werkelijke massa van de bijrijder en je weet bij benadering wat je mag laden. Knaus verzuimd voor het gemak hoeveel water is getankt, ik ga van erg weinig uit.

Als je deze camper koopt en je wil daarmee met een B rijbewijs gaan rijden mag je wel erg gaan schipperen wil je onder die 3500 kg blijven. Dat is ook één van de redenen om standaard geen zwaardere vering te plaatsen, het nuttige laadvermogen zal daardoor nog minder worden. Ik heb ook geen idee wat er onder die 150 kg extra uitrusting valt, maar fietsen en andere benodigde inventaris zit daar vast niet bij. Als je het goed beschouwd is het een solo camper.

Daarom ben ik erg nieuwsgierig wat deze combinatie volgetankt en helemaal reisklaar wel niet weegt.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, CaradoT135 zei:

 

15 uren geleden, Cor1961 zei:

Gaat alweer over een FIAT….

Fiat kan het niet helpen dat Knaus zo'n zware opbouw op een 3500kg basis zet, die camper weegt leeg al ±3000 kg. Hieronder een voorbeeld van de bewuste 650MEG, die ik van hun site haal.

 

Jij gaat het hier nu weer hebben over het B rijbewijs met de daarbij horende 3500kg grens. Topic starter zegt dat als jij een FIAT onderstel hebt die beladen mag worden tot 3500kg deze daar ook technisch toe in staat moet wezen en niet bij 3500kg op zijn stootrubbers hoort te liggen. Over belading is hier niet aan de orde. Hij heeft het over “Bij de maximaaltoegestane belading van 3500 kg is die speling weg en ligt de wagen volledig op de stootrubber. Topic starter is dus wel degelijk er toe in staat om niet boven de 3500kg te komen. Dus is dit wel degelijk een technisch mankement van FIAT. Slechte zaak.

 

Wat is het gewicht op de achteras? Een totaalgewicht van 3200 en 3500 kg zegt niet alles, hoe heb je de camper gewogen?


Als dit aan de orde is heb je wel een punt. Maar dan is de camper verkeerd beladen en niet overbeladen.

 

aangepast door Cor1961
Aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

Campermerken geven de laatste jaren steeds meer aandacht aan het rijklaargewicht, op hun websites worden uitsluitsels en gewichtstoenames bij extra accessoires dan ook nadrukkelijk vermeld. Waarschijnlijk staan veel klanten er niet bij stil dat het opgegeven rijklaargewicht aanzienlijk toe zal nemen als er aanvullende opties worden gekozen zoals bijvoorbeeld een bredere camperdeur, cassetteluifel, volledig reservewiel, extra gasfles (met omschakelautomaat), satellietschotel met TV en fietsenrek voor twee zware e-bikes. Op die manier komt er makkelijk 200kg bovenop het rijklaargewicht en schiet je met 2-4 personen plus losse belading en schoon water al snel over de 3500kg.

 

Feit blijft wel dat het onderstel van een camper met een technisch maximale massa van 3500kg deze 3500kg ook goed en veilig moet kunnen hebben. Als je enig onderzoek doet kom je er al snel achter dat menig campermerk hier de grenzen opzoekt waardoor veel 3500kg campers in beladen toestand eigenlijk al te ver door de (blad)veren heen zijn gezakt waardoor het rijgedrag merkbaar slechter wordt. Het Fiat Light chassis met bladveren is hier het meest aangewezen voorbeeld, omdat het zwaardere Fiat Maxi en Al-Ko chassis standaard voor 4250kg geschikt zijn en af-fabriek dus betere en zwaardere vering hebben.

Ligt jouw nieuwe camper met belading tot 3500kg dus op zijn stootrubbers dan is de vering niet geschikt en moet de dealer dit met de camperbouwer oplossen. Leuk als je 50% korting op zwaardere vering krijgt maar zo werkt dat volgens mij niet. Het is een gebrek wat onder garantie en dus kosteloos opgelost moet worden.
Tenzij er sprake is van overbelasting op de individuele as-lasten, want als de camper keurig tot 3500kg beladen is en alleen de achtervering zit tegen de stootrubbers dan is de achteras misschien zwaarder belast dan opgegeven op het typeplaatje en is er waarschijnlijk sprake van verkeerde gewichtsverdeling. Dat kun je controleren door een weging op as-lasten te laten doen en moet je dan eventueel zelf oplossen.

 


Als kleine afgeleide van dit topic is er een groep camperaars die reikhalzend uitkijkt naar de uitkomst van de nieuwe Europese rijbewijs-B wetgeving die het misschien mogelijk gaat maken om met een rijbewijs-B tot 4250kg te mogen besturen i.p.v. 3500kg. Dat is op zich leuk maar dan nog zal de camper zelf technisch geschikt moeten zijn om die 4250kg ook te mogen dragen, dus de technisch maximale massa op het kentekenbewijs moet ook op 4250kg staan.
Daarnaast is de kans aannemelijk dat deze aanpassing op de Europese wetgeving waarschijnlijk alleen een vrijstelling voor volledig elektrisch aangedreven en emissieloze voertuigen zal worden en dus niet voor campers op fossiele brandstof.

 

 

 

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Camper-T zei:

Ligt jouw nieuwe camper met belading tot 3500kg dus op zijn stootrubbers dan is de vering niet geschikt en moet de dealer dit met de camperbouwer oplossen. Leuk als je 50% korting op zwaardere vering krijgt maar zo werkt dat volgens mij niet. Het is een gebrek wat onder garantie en dus kosteloos opgelost moet worden.

Daarbij komt nog dat de toegestane maximum massa waarschijnlijk toch ook nog hoger ligt ( misschien 3850kg) en zou je ervan uit mogen gaan dat bij dat gewicht de camper ook nog op een fatsoenlijke manier te rijden is. Al zou de camperdealer de hulpveren gratis plaatsen dan heb je nog het verlies in laadvermogen en hoe zit het met de schokbrekers moeten die ook aangepast worden?

 

wat betreft rijbewijs B tot 4250 kg zitten er inderdaad nog veel vraagtekens bij hoe ze dat gaan doen en invullen. Vergeet ook de afwijkende verkeersregels en tolheffingen niet voor voertuigen zwaarder dan 3500kg.

Link naar reactie
Share on other sites

Volgens wat ik denk te begrijpen is vrijwel elk Ducato Light chassis geschikt te maken voor een belasting 3850kg tot 4000kg. Dit wordt gedaan door betere vering die vaak uit hulpluchtvering op de achteras bestaat en (optioneel) aangevuld met betere spiraalveren en schokdempers. Dit resulteert in een flink beter en veiliger rijgedrag en voegt vanzelfsprekend ook iets gewicht aan de camper toe. Maar goed, als je daarna tot 3850kg mag beladen speelt dit een kleine rol. Het doel heiligt de middelen zeggen we dan.

 

En ga er maar vanuit dat een eventuele Europese 4250kg ontheffing voor het rijbewijs-B behouden zal zijn tot emissie-loze voertuigen. Hoe dit in de huidige verkeersregels geïmplementeerd gaat worden kan een nationale aangelegenheid worden, ofwel, hier zal mogelijk elk EU land deels zijn eigen invulling aan mogen geven, alsmede de tijd die een overheid acht nodig te hebben om de regels door te voeren. In mijn beleving waarschijnlijk een meerjarenplan en weinig interessants voor diesel tankende camperaars.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Prima hoor, zo’n draadje waar iedereen z’n frustratie kwijt kan. Het zal best een aantal pagina’s lang worden. Maar de NKC (waaraan die frustratie is geadresseerd) leest het niet. Die heeft, na het openen van het NKC-forum, het over de schutting gegooid. Het interesseert ze daar in Soesterberg geen fluit wat hier op het forum wordt gewisseld. Dit draadje zal wellicht een therapeutische betekenis hebben, maar dient verder nergens toe.

Link naar reactie
Share on other sites

Volgens mij is een forum daar ook niet voor. Een forum zie ik meer als vraagbaak voor forumleden onderling, voor tips en trucs. Als extra service is er ook nog een koop-te koop subforum . Een afweging maken of je iets gaat posten, welk onderwerp en vooral waar, is voor sommige forumleden minder gemakkelijk dan het kopen van een camper van een ton.

 

@ TS geef eens wat meer info hoe je belading is van die 7 meter lange camper.

Link naar reactie
Share on other sites

58 minuten geleden, Adriatik zei:

Prima hoor, zo’n draadje waar iedereen z’n frustratie kwijt kan. Het zal best een aantal pagina’s lang worden. Maar de NKC (waaraan die frustratie is geadresseerd) leest het niet. Die heeft, na het openen van het NKC-forum, het over de schutting gegooid. Het interesseert ze daar in Soesterberg geen fluit wat hier op het forum wordt gewisseld. Dit draadje zal wellicht een therapeutische betekenis hebben, maar dient verder nergens toe.


Je hoeft het ook niet te lezen, je kan ook gaan zoeken naar een advertentie die in het verkeerde topic is geplaatst en daar weer commentaar op geven. (Is misschien ook therapeutisch) gewoon op blijven letten…..en dat de NKC er niet voor de camperaar is, is ook wel duidelijk…en dat FIAT de klanten met versnellingsbak/ koppelingsplaat problemen in de kou laat staan ook…maar ja…

  • Like 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Het is een soort van vicieuze cirkel. Camperaars willen steeds meer ruimte, veiligheid en luxe, camper fabrikanten proberen daaraan te voldoen en tegelijkertijd onder de 3500 kg te blijven. omdat daar de meeste klanten (met B-rijbewijs) zitten. Daardoor worden steeds meer de grenzen opgezocht van wat technische mogelijk is. Ook speelt natuurlijk de prijsstelling een rol. Want een Fiat Maxi of Alko chassis is natuurlijk beter en veiliger, maar ook zwaarder en duurder.

 

We houden elkaar (klanten en fabrikanten) daardoor in een soort van wurggreep, waarbij de overheid ook niet echt meewerkt (discussie 4250 kg voor B).

 

En natuurlijk moet een nieuwe camper (ook onder de 3500 kg) veilig en conform de eisen zijn. Had hetzelfde probleem met mijn (Knaus) camper, oeverloze discussie met dealer en fabrikant en uiteindelijk zelf maar de verantwoording genomen (je wilt tenslotte ten volle en veilig van je camper genieten) en het C1 rijbewijs gehaald en de camper laten voorzien van (hulp) luchtvering en opgewaardeerd naar 4000 kg.

 

Geen samengeknepen billen meer voor overbelading en een veel veiliger en comfortabeler weggedrag. Maar het blijft krom voelen.

 

Natuurlijk kun je naar Fiat wijzen, maar die leveren een basis die wel degelijk op dat moment voldoet, dan komt de camper bouwer en die bouwt op het standaard chassis een camper die in de basis (net aan) ook aan de eisen voldoet, dan komt de klant met allerlei extra pakketten en accessoires en dan zit je aardig aan de limiet. Dan nog een hoop "troep" mee (fietsenrek, e-bikes, extra accu's, extra gasflessen etc) en je zit in de problemen.

 

Denk dat de oplossing deels bij de overheid ligt, B voor campers naar 4250 kg en dan strenger naar fabrikanten voor wat betreft gewicht, laadvermogen etc. Je zult zien dat dit even werkt en binnen een paar jaar (elektrische camper!) hebben we weer dezelfde discussie, 4250 is voor een beetje e-camper ook te laag.

 

Sterkte en succes.

Link naar reactie
Share on other sites

30 minuten geleden, Jeroen van Holland zei:

Cor1961, als je je fles met azijn opgedronken heb, ga alsjeblieft met al je negativiteit van dit Forum man, 

 

Jeroen, wat bedoel je met negativiteit? Mijn opmerkingen over Fiat zijn niet gunstig voor FIAT , maar zijn op waarheid berust en veroorzaakt door FIAT. Jij rijd FIAT. Als iemand een andere mening heeft is dat niet bij definitie negatief. Dit forum is juist bedoeld om meningen en ervaringen te delen.

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, GeMa zei:

Natuurlijk kun je naar Fiat wijzen, maar die leveren een basis die wel degelijk op dat moment voldoet, dan komt de camper bouwer en die bouwt op het standaard chassis een camper die in de basis (net aan) ook aan de eisen voldoet, dan komt de klant met allerlei extra pakketten en accessoires en dan zit je aardig aan de limiet. Dan nog een hoop "troep" mee (fietsenrek, e-bikes, extra accu's, extra gasflessen etc) en je zit in de problemen.

Ik blijf erbij dat Fiat hier geen schuld aan heeft. Die maakt een chassis die in die hoedanigheid voldoet aan 3500 kg. De camperbouwers knopen achteraan het chassis nog een hulpframe, de ene nog langer als de ander, bouwen daar een garage bovenop en de achteras is een soort van evenwichtsbalk. Vervolgens, ik reken bij mijzelf af, komt er nog een trekhaak met daarop een fietsendrager incl. fietsen en de voorwielen zijn bijna van de grond. In zo'n situatie worden de twee bladveren zodanig belast dat de rubberen stop aan ligt. De 2000 kg zal op dat moment bijna of helemaal zijn overschreden. Dan wil ik het nog niet eens hebben over de standaard wielen die aan die light achteras zijn gemonteerd, de banden in de maat van 215/70 R15 hebben dan ook maar weinig over.

Ik verwacht van ons medeforumlid ook geen reactie meer, eventjes zijn ongenoegen posten met net te weinig informatie, hij zal de reacties nog een bekijken en we horen nooit meer iets.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

11 minuten geleden, CaradoT135 zei:

Ik blijf erbij dat Fiat hier geen schuld aan heeft. Die maakt een chassis die in die hoedanigheid voldoet aan 3500 kg. De camperbouwers knopen achteraan het chassis nog een hulpframe, de ene nog langer als de ander, bouwen daar een garage bovenop en de achteras is een soort van evenwichtsbalk. Vervolgens, ik reken bij mijzelf af, komt er nog een trekhaak met daarop een fietsendrager incl. fietsen en de voorwielen zijn bijna van de grond. In zo'n situatie worden de twee bladveren zodanig belast dat de rubberen stop aan ligt. De 2000 kg zal op dat moment bijna of helemaal zijn overschreden. Dan wil ik het nog niet eens hebben over de standaard wielen die aan die light achteras zijn gemonteerd, de banden in de maat van 215/70 R15 hebben dan ook maar weinig over.

Ik verwacht van ons medeforumlid ook geen reactie meer, eventjes zijn ongenoegen posten met net te weinig informatie, hij zal de reacties nog een bekijken en we horen nooit meer iets.

 

 

Carado je hebt hier wel een punt. Daarom moet Eric naar de weegbrug om het gewicht op zijn achteras te wegen.

Link naar reactie
Share on other sites

12 minuten geleden, trailerad zei:

 

Carado je hebt hier wel een punt. Daarom moet Eric naar de weegbrug om het gewicht op zijn achteras te wegen.

Inderdaad, maar als hij daarmee binnen de grenzen blijft van wat mogelijk zou moeten en hij ligt even goed op zijn rubbers praat je wel over een constructie fout. Maar meten is weten.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, CaradoT135 zei:

Dan wil ik het nog niet eens hebben over de standaard wielen die aan die light achteras zijn gemonteerd, de banden in de maat van 215/70 R15 hebben dan ook maar weinig over.

 

 


Vanaf modeljaar 2016 monteert Fiat alleen nog 15-inch wielen op dit chassis.
En mijn camper heeft van de RDW een goedkeuring voor de 15-inch wielen en banden van 2240 kg per as, dus 1120 kg per band. Dat is ruim voldoende.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Allen, dank voor jullie reacties. 

Net bericht van de dealer gehad de Knaus aangeeft natuurlijk geen klachten te hebben over het fiat light chassis met bladveren. Kan ook niet anders, want als ze dit wel toegeven, gaat het hen veel geld kosten. Hun oplossing is om naar Fiat te gaan en voor rekening klant hulpveren te laten monteren.

Ze gokken er blijkbaar op, dat gelet op de in verhouding ‘relatief lage kosten’ niemand hier een procedure van maakt. Camperaars willen graag gewoon op vakantie en niet in juridische procedures te zitten. 

Ik blijf bij mijn oproep dat hier actie van de branche nodig is in de richting van de producenten. Een individuele actie van mij alleen zal niet zoveel opleveren.  
 

Verder zouden dealers, allemaal wetende dat dit speelt, ook hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en geen nieuwe camper het bedrijf laten verlaten zonder een set hulpveren. ik ga ervan uit dat de marge die wordt gemaakt op zo’n wagen dit makkelijk kan verdragen. 
En wat is meer waard, een tevreden klant die goede reclame maakt of een klant die ontevreden achterblijft met een technisch onvolkomen, duur product. 
 

Ik laat het aan ieders oordeel over. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...