Cor1961 Geplaatst: 23 augustus 2023 Share Geplaatst: 23 augustus 2023 13 uren geleden, CaradoT135 zei: Je hebt nog niet aangegeven wat het gewicht van de achteras op de weegbrug in geladen toestand was, heb je dat al gedaan? Als ik als ontevreden klant met zo'n klacht naar de dealer ging zou ik met feiten komen, totale massa en massa voor- en achteras. Dan zou je een kans maken, nu niet. Helemaal mee eens. Ik ben ook wel benieuwd naar die gegevens. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Travish100 Geplaatst: 16 februari Share Geplaatst: 16 februari Heeft inderdaad helemaal niets met Fiat te maken, maar met het kennis nemen van het gewicht van de gewenste Camper. Een goede dealer zal een camper met zo'n hoog gewicht ook niet aanbieden op een light chassis. Daarvoor maakt Fiat ook immers het heavy chassis. Stelregel is dat alles (nieuw te leveren campers) vanaf 6,5 meter beter op een Heavy chassis geleverd moeten worden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 16 februari Share Geplaatst: 16 februari Op 23-8-2023 om 09:08, Cor1961 zei: Helemaal mee eens. Ik ben ook wel benieuwd naar die gegevens. Zou het toch aan de belading liggen omdat we niks meer horen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 17 februari Share Geplaatst: 17 februari 21 uren geleden, Travish100 zei: Heeft inderdaad helemaal niets met Fiat te maken, maar met het kennis nemen van het gewicht van de gewenste Camper. Een goede dealer zal een camper met zo'n hoog gewicht ook niet aanbieden op een light chassis. Daarvoor maakt Fiat ook immers het heavy chassis. Stelregel is dat alles (nieuw te leveren campers) vanaf 6,5 meter beter op een Heavy chassis geleverd moeten worden. Tja, maar dan kom je meteen in de B-C1 discussie, want het heavy chassis gaat over de 3500 kg grens heen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 17 februari Share Geplaatst: 17 februari Maar ook campers met een heavy chassis kan je door verkeerd beladen, zonder het maximale gewicht te overschrijden, je bladveren zodanig belasten dat die weinig tot niets meer doen en de rubberen stootdoppen als vering laten fungeren. Je ziet het onderweg wel campers met weinig grip op de voorwielen, slippend van hun plek komen. Diezelfde voorwielaangedreven campers hebben voor ook een hogere banden slijtage. Daarmee is dat niet anders dan een <3500 Kg camper, ook al blijf je daaronder op de weegbrug, het zegt niets over de belasting op het veersysteem door foutief beladen. Een framedrager met daarop een scooter of twee fietsen achterop en een volle garage laat de bladveren zeker weten zodanig recht worden dat het eind van de veerweg nabij is. Dat is bij onze 6,24 meter lange en 3400 Kg op de weegbrug gewogen, vakantieklare camper ook het geval. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 17 februari Share Geplaatst: 17 februari En waarom beperken tot bladveren. Moderne campers hebben steeds meer een Al-Ko chassis met torsie-veren en eventueel aangevuld met semi-airpods of volledige luchtvering. Dan is het probleem met de bladveren opgelost. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 17 februari Share Geplaatst: 17 februari Net als TS zijn moderne camper zijn er nog legio andere merken o.a. Dethleffs met een Fiat light of heavy bladvering. Maar net als je bij ALKO hulpluchtvering kan toepassen kan dat bij bladvering ook. Daarmee wordt het verkeerd beladen niet opgelost, net zomin als overbelading. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.