Ga naar inhoud

definitie massa ledig gewicht


wilvelding
 Share

Recommended Posts

2 uren geleden, HymerBoy zei:

DAs wel een heel groot verschil, idd altijd zwaarder maar zo veel, poe das schrikken.

Hij mag nu 4500 kg wegen en ik heb het C1E rijbewijs. Maar je zou met een rijklaar gewicht van 3100 denken dat je het wel red met een B rijbewijs. Dan ben je mooi de Sjaak.

Wilvelding het is idd oppassen met het leeg-rijklaar gewicht. Wegen is weten.

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, wilvelding zei:

Welke onderdelen van het huishoudelijk deel van een camper behoren tot de definitie van Massa Ledig Gewicht van een camper ? Zo lees ik dat de huishoudaccu NIET valt onder de definitie van Massa Ledig Gewicht.

Groetjes

Wil Velding

Van de RDW.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/kampeerauto/het-kentekenbewijs/over-het-kentekenbewijsdocument

 

Quote

 

Ander gewicht op papieren kentekenbewijs

Op de kentekencard staat een andere gewichtsaanduiding dan op het papieren kentekenbewijs. Op de kentekencard staat 'massa rijklaar' en niet 'ledig gewicht'. De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

 

Het lijkt mij vanzelfsprekend als je op de weegbrug gaat wegen dat je dat gaat doen als je volledig vakantie klaar bent. Dan weet je tenminste bij benadering dat je goed zit. Wil je het helemaal goed doen moet je de voor- en achterkant afzonderlijk wegen, dan weet je het precies per as. Ik had nog 70 kilo over en dat viel mij een beetje tegen.

Link naar reactie
Share on other sites

hallo allen

mijn bus camper grote vakantie klaar dus alles er op en aan en extra bier daar we naar Denemarken gaan daar alles wat duurder en de gewichten zijn 

brug gewogen                 voor  1511 kg

brug gewogen              achter 1760 kg

totaal op brug gewogen         3310 kg

mag tot 3499 kg wegen

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 5-7-2023 om 16:58, trailerad zei:

Op het kentekenbewijs van onze camper staat 3100 kg rijklaar gewicht. Op de weegbrug bleek dit 4040 kg te zijn. 

Hoi trailerad, die 3100kg rijklaar gewicht is het gewicht zoals hij geleverd is vanaf fabriek, alle daarna geplaatste accessoires zullen niet op het kentekenbewijs (komen) staan. Dit word gedaan om het gewicht voor de wegenbelasting zo laag mogelijk te houden en achteraf geplaatste accessoires worden meestal geplaatst door de dealer die daar dan weer zijn winst op kan pakken. Groeten Cor.

Link naar reactie
Share on other sites

Het rijklaargewicht verschilt per camper en hier kan makkelijk een groot verschil tussen zitten. Een 4250kg camper (en soms ook een 3500kg camper) heeft bijvoorbeeld een Ducato Maxi, of Al-Ko chassis wat in de basis al in gewicht kan verschillen. Daarbij is het ook nog zo dat het rijklaargewicht van een camper op papier eigenlijk altijd bij benadering is, vrijwel elke camper zal hier gewogen overheen gaan. Schrik daarom niet als jouw camper rijklaar bijvoorbeeld 100kg-150kg meer weegt dan opgegeven.

Omdat camperfabrikanten hier in de afgelopen jaren best vaak over benaderd zijn en soms zelfs beschuldigingen aan hun adres hebben gekregen, zie je op hun websites steeds meer nadrukkelijke informatie en uitsluitingen over het leeggewicht.

 

Wat vaak wordt vergeten is dat een rijklaargewicht op basis van een standaard kale camperuitvoering is. Het gros kiest hierbij nog de brede luifel, de extra brede camperdeur met plissé-hoor, het volledige reservewiel, een fietsenrek, tweede gasfles of complete LPG installatie, de schotel, de televisie, het handige elektrische opstapje, of die mooi bijpassende inbouwoven. De kilo’s vliegen er hierdoor bij, zonder dat de camper überhaupt zijn reis-belading heeft gekregen. En dan moeten de zonnepanelen, de omvormer, grotere lithiumaccu, of de hydraulische stelpoten er misschien ook nog op.

 

Met een rijbewijs-B kan het daarom soms lastig zijn om onder die 3500kg te blijven. De camper zwaarder laten registreren/keuren en het C1 rijbewijs halen kan een oplossing zijn, mits de camper zwaarder dan 3500kg belast mag worden, want dit is niet met elke camper mogelijk. Als je bijvoorbeeld een Ducato camper rijdt waaronder een Ducato Light (ladder)chassis zit dan is 3500kg in veel gevallen al snel het maximum. Soms zijn er aanpassingen aan het chassis, de wielassen, remmen en de wielen mogelijk maar dit kan financieel enorm in de papieren lopen. En dan moet je los daarvan ook nog investeren in een volledig keuringstraject plus het behalen van een C1 rijbewijs.

 

Wat betreft rijklaargewicht, maximale massa’s en TMM, of maximale as-belasting; het is zeker goed om dit allemaal duidelijk voor ogen te hebben maar het netto gewicht op de weegbrug is uiteindelijk wat telt. Dus maak de camper vakantie-klaar inclusief alle belading en ga vervolgens met alle passagiers die meegaan de weegbrug op, dan pas zie je wat je echt weegt en met welk gewicht je een eventuele controle inrijdt.

 

Moet je gewicht kwijt dan zijn er een aantal opties die niet te veel impact op je reis hoeven te hebben maar die bij benadering best flink kunnen besparen op het gewicht:

 

- Max. 10-20 liter water in de schoonwatertank, of desnoods leeg (ca. -50kg tot -100kg)

- Lege grijswatertank en schone toiletcassette (ca. -50kg tot -100kg)

- Minimaliseer het aan leesboeken, campinggidsen, of technische handleidingen van de camper, etc. (ca. -5kg tot -10kg)

- Niet te veel kleding, schoenen, lakens en handdoeken (ca. -5kg tot -15kg)

- Geen grote voorraden flessen, blikjes drinken, conserven, of kasten vol met weken proviand (ca. -5kg tot -20kg)

- Niet te veel flessen schoonmaakmiddel, toiletvloeistof, onderhoudsproducten, etc. op voorraad (ca. -5kg tot -10kg)

- Minder camping meubilair, of investeren in lichtere stoelen en tafel (-10kg tot -20kg)

- Geen rubberen mat of vloerbedekking op de garagevloer (ca. -5kg tot -10kg)

- Geen groot fietsenrek met 2 normale e-bikes van gemiddeld 28kg maar 2 (elektrische) vouwfietsen van ca. 20kg in de garage. (ca. -15kg tot -30kg)

- Twee zware lood/gel/agm accu’s vervangen voor 1 lithium/LFP accu met dezelfde totale capaciteit (ca. -30kg tot -60kg)

- 1 i.p.v. 2 volledig gevulde gasflessen van 22 liter/11kg, mits je in de winter weggaat en veel gas/LPG nodig hebt (ca. -11kg tot -18kg)

- Geen volledig reservewiel mee maar een banden reparatieset met pomp. Tenzij je landen aandoet waar een reservewiel verplicht is. (ca. -30kg)

- Optioneel de stalen frames met de gordelconstructie uit de banken verwijderen. Mits je maximaal met 2 personen op de cabinestoelen rijdt. (ca. -25kg tot -40kg)

  (En ja dit mag, als je de gordelconstructie verwijderd verwijder je automatisch 2 officiële zitplaatsen, dus die zijn ook niet meer te keuren en vallen buiten de APK.)


Grotere impact indien een noodzakelijke gewichtsbesparing van extreem belang is en indien van toepassing:

 

- Vaste zonnepanelen op dak vervangen voor een opvouwbaar zonnepaneel (ca. -10kg tot -30kg)

- Dakairco vervangen voor een Maxfan ventilator (-20kg tot -30kg)

- Inbouwoven verwijderen en aan de Omnia (ca. -15kg tot -20kg)

- Hydraulische stelpoten verwijderen en terug naar de oprijblokken (ca. -60kg tot -75kg)

 

Voor de goede orde zijn bovenstaande opties maar een (vaker toegepast) idee en qua besparing in kilo’s bij benadering dus hang hier de werkelijkheid niet aan op.

Elke camper heeft andere materie met andere gewichten aan boord en elke camperaar heeft bepaalde zaken helemaal niet aan boord, of kan ze simpel niet missen.

Het idee van deze lijst met voorbeelden is om een inzicht te geven wat bepaalde zaken aan gewicht kunnen toevoegen, want niet iedereen is zich hiervan bewust.

En zie je gewicht besparen niet zitten, of kun je simpel niet zonder het gewicht van alle spullen, neem dan een aanhanger, of kies een 4250kg camper en haal je C1.

We hopen allemaal dat de 4250kg wet voor rijbewijs-B er snel zal komen maar wanneer en hoe weten we niet en dan nog moet je camper het technisch ook mogen.

 

 

 

 

 

 

aangepast door Camper-T
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, Cor1961 zei:

Hoi trailerad, die 3100kg rijklaar gewicht is het gewicht zoals hij geleverd is vanaf fabriek, alle daarna geplaatste accessoires zullen niet op het kentekenbewijs (komen) staan. Dit word gedaan om het gewicht voor de wegenbelasting zo laag mogelijk te houden en achteraf geplaatste accessoires worden meestal geplaatst door de dealer die daar dan weer zijn winst op kan pakken. Groeten Cor.

Weet ik Cor. Even een opsomming van wat er al op zat, een luifel van 5mtr, de vering vervangen door luchtvering, LPG installatie, 2 loodaccu's van 100 amp, 2 zonnepanelen. Hij was zeker niet vakantie klaar gewogen. Dus er moest nog behoorlijk wat meer mee, en wij zelf natuurlijk ook nog. 😂. Nu zit er ook nog een dakairco en hydraulisch levelsysteem op.

Het was maar om aan te geven als je naar het leeg of rijklaargewicht op papier kijkt je bedrogen uitkomt. Mij maakt het niet uit, ik heb C1E en heb de camper op 4500 kg laten zetten en daar blijf ik nu onder. Als we nu vertrekken weegt de camper 4460 kg.

Ik neem bij het overwinteren een dichte aanhanger mee met daar de fietsen en de motor in. En wat extra spullen, dus gewicht is voor mij geen probleem meer.

aangepast door trailerad
Link naar reactie
Share on other sites

@Camper-Thet toelaatbare gewicht van een Fiat Light chassis is altijd zonder aanpassingen op te hogen naar 3850 kg. De camper fabriek hoeft hier alleen maar een "unbedenklichkeits bescheinigung" en een nieuw typeplaatje voor te leveren. Kost wel een paar honderd euro. Dan omkeuren bij de RDW na aanvraag goedkeuring in Zoetermeer kost ook zo'n 200,- euro.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Goed om te weten Ed, al lees je best vaak dat je zonder aanpassingen met een Light chassis niet heel veel kanten op kunt, of camperfabrikanten de nieuwe conformiteitsverklaring niet afgeven. Al kan 3850kg voor veel mensen al voldoende zijn.
Ik gok hierbij wel dat de asdruk achter niet over de 2000kg zal mogen gaan i.v.m. de standaard Ducato as onder dit chassis.

Heb jij toevallig een verwijzing of link naar een goede bron? 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 15-7-2023 om 18:04, Cor1961 zei:

Blijf me verbazen dat mensen het redden met 3500kg.😳

Ik verbaas mij altijd over wat mensen allemaal meezeulen. Wij nemen ieder jaar minder mee dan het jaar er voor, wat wij niet gebruikt hebben laten wij het jaar daarop thuis.

Link naar reactie
Share on other sites

Noem eens op wat je verstaat onder luxe, ik kan met volle bepakking 4 weken vrij staan, daarvoor moet ik alleen om de 3 á 4 dagen water innemen, lozen en WC legen. En wat boodschappen in de plaatselijke supermarkt kopen. Ik hoef niet aan de paal te staan, ik kan de accu's van onze e-bike's laden. Wat ik niet kan is diezelfde e-bikes in de garage stallen, zelfs een vouwfiets zal daar niet passen. Dat is ook niet nodig, die fietsen staan op de fietsendrager op de trekhaak.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Onder luxe versta ik: lekkere stoelen mee, beetje ruimte in de camper(voor 4 personen) met hefbed , voortent, luifel, 2 tv’s met schotel, E&P level systeem, airco, aparte douche, grote koelkast, automatische versnellingsbak,  lpg installatie, buiten douche, geen noodzakelijke dingen maar wel lekker als ze erop zitten. En ja daar heb je een grotere (zwaardere) camper voor nodig met versterkt chassis en schokbrekers en C1 rijbewijs. Ieder zijn keuze..,👍

Link naar reactie
Share on other sites

Persoonlijk denk ik dat het probleem met te zware campers vooral in het aflevergewicht bij de dealer ligt. Zoals eerder geschreven tellen alle af-fabriek opties als een luifel, brede camperdeur, volledig reservewiel en dubbele gastank al redelijk aan. Als je daar nog een satellietschotel, TV, zonnepanelen en eventueel hydraulische stelpoten aan toevoegd dan neemt het 'leeg' gewicht alleen maar toe en houd je weinig tot geen ruimte meer over voor de losse spullen als stoelen, kleding, eten en losse materialen.

 

Kies je niet voor een gemiddelde halfintegraal van 7-7,5m maar voor een korter of kleiner model dan kan het basisgewicht wat lager zijn waardoor je volgepakt misschien wel onder de 3500kg blijft. Heeft de grotere halfintegraal of zelfs een vol integraal toch de voorkeur, overweeg dan een 4250kg model in combinatie met een C1 rijbewijs.

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Camper-T zei:

Goed om te weten Ed, al lees je best vaak dat je zonder aanpassingen met een Light chassis niet heel veel kanten op kunt, of camperfabrikanten de nieuwe conformiteitsverklaring niet afgeven. Al kan 3850kg voor veel mensen al voldoende zijn.
Ik gok hierbij wel dat de asdruk achter niet over de 2000kg zal mogen gaan i.v.m. de standaard Ducato as onder dit chassis.

Heb jij toevallig een verwijzing of link naar een goede bron? 


Mijn bron is de eigen ervaring met de Dethleffs fabriek en de RDW in Zoetermeer.
Inderdaad blijven de aslasten 1850 en 2000 kg. Wil je die hoger hebben dan is achter hulpluchtvering nodig en ga je naar 2250 kg en voor nieuwe collspringspiraalveren waarmee de camper ook horizontaal wordt gezet. De vooras wordt dan 2150 kg. Allemaal met het Fiat Ligh chassis. Ik heb dat laten uitvoeren bij Jan Verbruggen BWI in Kampen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...