Ga naar inhoud

definitie massa ledig gewicht


wilvelding
 Share

Recommended Posts

10 uren geleden, Magic Ed. zei:


Mijn bron is de eigen ervaring met de Dethleffs fabriek en de RDW in Zoetermeer.
Inderdaad blijven de aslasten 1850 en 2000 kg. Wil je die hoger hebben dan is achter hulpluchtvering nodig en ga je naar 2250 kg en voor nieuwe collspringspiraalveren waarmee de camper ook horizontaal wordt gezet. De vooras wordt dan 2150 kg. Allemaal met het Fiat Ligh chassis. Ik heb dat laten uitvoeren bij Jan Verbruggen BWI in Kampen.
 

Ik ben mij aan het oriënteren inzake onze Bürstner Lyseo 727 op Light Chassis en Bürstner kan vrij snel een nieuw bewijs plus typeplaatje afgeven voor… 3650kg.

Waarom niet gelijk voor 3850kg? Mogelijk omdat de hulpluchtvering achter en andere spiraalveren ontbreekt? Ik heb deze vraag ook bij Bürstner teruggelegd.

 

En wat al werd gevraagd: wat was jij kwijt voor de technische aanpassingen om 3850kg te mogen wegen met je Light chassis?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 17-7-2023 om 23:31, Cor1961 zei:

Onder luxe versta ik: lekkere stoelen mee, beetje ruimte in de camper(voor 4 personen) met hefbed , voortent, luifel, 2 tv’s met schotel, E&P level systeem, airco, aparte douche, grote koelkast, automatische versnellingsbak,  lpg installatie, buiten douche, geen noodzakelijke dingen maar wel lekker als ze erop zitten. En ja daar heb je een grotere (zwaardere) camper voor nodig met versterkt chassis en schokbrekers en C1 rijbewijs. Ieder zijn keuze..,👍

Dat klopt helemaal, maar we zijn maar met ons tweetjes we hoeven niet met zijn vieren in de camper, geen geklim in een hefbed, maar een voortent, twee TV's en airco? Met die laatste moet je aan de paal staan en een kabelhaspel meenemen, daar zit bij ons al de eerste gewichtsbesparing, die haspel heb ik niet nodig.

Ook wij hebben twee lekkere stoelen met grote tafel, een luifel, een 180 graden te draaien TV aan de schotel hangen, ook zonder schotel kunnen we tv kijken, een douche waarbij het wc gedeelte droog blijft, een buitenaansluiting voor de buitendouche, een gas aansluiting voor de BBQ, een tafelkoelkast, een elektrische oven, we kunnen onze fietsaccu's opladen zonder aan de paal te staan.

Het is zoals je aangeeft, ieder zijn keuze.

 

Link naar reactie
Share on other sites

18 uren geleden, Camper-T zei:

 

En wat al werd gevraagd: wat was jij kwijt voor de technische aanpassingen om 3850kg te mogen wegen met je Light chassis?

 

Ik had geen technische aanpassingen voor de 3850 kg. Kosten ongeveer €.300 voor het Dethleffs certificaat + type plaatje en ongeveer €.260 voor de tweetrapskeuring van de RDW (eerst Zoetermeer, technische dienst en daarna plaatselijk RDW-station zicht controle en aanpassen kentekenkaart).

Link naar reactie
Share on other sites

Misschien was je eerdere reactie iets verwarrend:

...Wil je die hoger hebben dan is achter hulpluchtvering nodig en ga je naar 2250 kg en voor nieuwe collspringspiraalveren waarmee de camper ook horizontaal wordt gezet. De vooras wordt dan 2150 kg. Allemaal met het Fiat Ligh chassis. Ik heb dat laten uitvoeren bij Jan Verbruggen BWI in Kampen.

 

Hierdoor had ik dus het idee dat jij hulpluchtvering, of collspringspiraalveren bij Jan Verbruggen BWI had laten plaatsen.

Maar je hebt daar dus alleen het Dethleffs certificaat + typeplaatje voor de RDW keuring laten regelen?

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Camper-T zei:

Misschien was je eerdere reactie iets verwarrend:

...Wil je die hoger hebben dan is achter hulpluchtvering nodig en ga je naar 2250 kg en voor nieuwe collspringspiraalveren waarmee de camper ook horizontaal wordt gezet. De vooras wordt dan 2150 kg. Allemaal met het Fiat Ligh chassis. Ik heb dat laten uitvoeren bij Jan Verbruggen BWI in Kampen.

 

Hierdoor had ik dus het idee dat jij hulpluchtvering, of collspringspiraalveren bij Jan Verbruggen BWI had laten plaatsen.

Maar je hebt daar dus alleen het Dethleffs certificaat + typeplaatje voor de RDW keuring laten regelen?


Nee lees nu eens goed. Jij vraagt wat mij het opwaarderen naar 3850 kg heeft gekost. Daar geef ik antwoord op.

Daarna heb ik bij Jan Verbruggen de collsprings en de hulp luchtveren laten plaatsen omdat de aslast met 3850 kg niet omhoog gingen en ik achteraan een probleem had. Daarbij ging het totaalgewicht nog omhoog naar 4.000 kg.
 

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, CaradoT135 zei:

Dat klopt helemaal, maar we zijn maar met ons tweetjes we hoeven niet met zijn vieren in de camper, geen geklim in een hefbed, maar een voortent, twee TV's en airco? Met die laatste moet je aan de paal staan en een kabelhaspel meenemen, daar zit bij ons al de eerste gewichtsbesparing, die haspel heb ik niet nodig.

Ook wij hebben twee lekkere stoelen met grote tafel, een luifel, een 180 graden te draaien TV aan de schotel hangen, ook zonder schotel kunnen we tv kijken, een douche waarbij het wc gedeelte droog blijft, een buitenaansluiting voor de buitendouche, een gas aansluiting voor de BBQ, een tafelkoelkast, een elektrische oven, we kunnen onze fietsaccu's opladen zonder aan de paal te staan.

Het is zoals je aangeeft, ieder zijn keuze.

 

En dat bedoel ik nu juist, dat ik het knap vind dat iemand een camper heeft met: tv met satelliet, luifel, trekhaak, fietsendrager op trekhaak, 2 elektrische fietsen, bbq, volle tank water en diesel, 2 personen, elektrische oven, ik neem aan zonne panelen met de nodige accucapaciteit om lang off grid te staan met oven en accu’s elektrische fietsen, en dan onder de 3500kg te blijven. Mijn complimenten.

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor het compliment, ik was de opblaasbare kano trouwens nog vergeten. Die gaat er als eerste uit mocht ik de 3500 kilo overschrijden, dat is ± 18 kilo besparing.

Wat betreft de zonnepanelen heb ik rekening gehouden dat ik in het voor- en najaar voldoende stroom heb om mijn verbruikers aan de praat te houden, ik wil op termijn nog wel een compressor koelkast aanschaffen maar dat heeft nog geen prioriteit. Met 440Wp heb ik in de zomer veel te veel stroom.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...